Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
kommer dere til å gi barnet deres smokk?
19:20 24.04.2008
bare lurer. jeg kommer ikke til å gjøre det, fordi søsteren min var så avhengig av den. hun skreik når hun hadde glemt den hjemme, skreik når hun ikke fant smokkene, var avhengig av den for å sove. også var det veldig tøft for henne (og de rundt henne) da hun skulle slutte. var i så dårlig humør da. Og hun sluttet altså med tvang, og da hadde hun brukt smokk i hele 3 år!!!!!
men jeg, og mine 4 andre søsken brukte tott, og sluttet med det da sugebehovet var over (ved ammeslutt engang). dessuten så kunne man ikke glemme totten eller miste den noe sted:P
MIN erfaring, med MINE søsken er at det er lettere med babyer som bruker tott enn babyer som bruker smokk.
hadde aldri orket å la barnet mitt få smokkavhengighet. så det på søsteren min, og kusinene mine som bruker det nå. søster ble såå grinete av å ikke ha smokk, og det er kusinene også. så faller de på bakken og så må de på død og liv sutte på den igjen. greit, man kan vaske den, men syns smokk er, for mange, en unødvending uvane..
Hvis hun vi ha smokk så kan vi prøve. Prøvde iherdig sist, men smokken kom ut igjen som et prosjektil. Da vesla var to år ville hun begynne med smokk og da sa vi nei. Har sett mange som sliter med tannstillingen etter å ha totta, så det vil jeg IKKE. Dessuten er min erfaring at det er lettere å slutte med smokk enn med tott. Smokken kan man kaste i søpla, gi til Kaptein Sabeltann eller finne på noe annet med. Totten blir man ikke kvitt! Håper ikke vi trenger å bruke smokk denne gangen heller, for det er det enkleste hvis barnet er med på notene.
Jeg har ikke gitt min datter smokk og hun brukte ikke totten heller, skal ikke gi det til neste barn heller. Jeg synes at det ser veldig lite pent når større barn går med smokk overalt. Men mange mener at barn trenger det. Jeg tror at hvis barnet får smokk bare noen dager etter fødselen så blir det avhengig av smokken!
jeg vil gi han smokk så slipper han henge på puppen hele tiden. Barna til søsteren min var på puppen hele tiden og det ønsker ikke jeg. SkL SELVFØLGELIG amme, men suttebehov for kosens del kan skje på fanget med smokk.
Ja. kommer til å gi smokk og guttungen bruker smokk. Vi har vært veldig bevist på at smokken kun skal være i senga og i bilen når vi drar hjem fra bhg. Det er ikke noe problem med å legge fra seg smokken i senga når han står opp.
Her blir det smokk ja. Mine to første har hatt ett enormt sugebehov. Førstemann fikk smokk på sykehuset(var prematur) og med andremann anbefalte de oss smokke pga sugebehovet. Dessuten synes jeg det er mye værre å slutte med tott enn med smokk.
Vi bruker smokk til vår sønn=) Har veldig god erfaring med det. Vet at jeg og alle mine søsken har brukt det og. Har aldri oppfattet det som noe problem, og tviler på at vi vil få dårlig erfaring etterhvert. Sønnen min er nå snart 1 år. Barn har jo et stort "suttebehov" når de er veldig små, så vi var veldig glad da han begynte å ta smokken. Han hadde i tillegg kolikk, så da var det deilig at han av og til tok smokken som trøst, men som oftest var det bare nussen som hjalp=) Er veldig glad i smokken når han skal legge=D
Ja om det viser seg å være nødvendig og barnet vil ha så vil vi gi han/henne. Jeg har god erfaring fra mitt tidligere barn og bruk av smokk, etter hvert ble det kun til natten, den lå i sengen hele dagen. Til slutt puttet vi den i posten å den dro til sabeltanns verden. Har ikke hørt et pip om det etterpå=)
Skal ikke la mitt barn bli avhengig av denne tutten>.<
det verste jeg ser er barn som går med tutt i kjeften..
eller barn som står å skriiker etter tutt,, bare fordi de vil ha den..
var på byen her en dag, tror jeg skulle til legen,,, på vei bor gikk jeg forbi en gutt å moren hans,, det spg ut som at gutten var ca 4 år... og gikk der å suttet på tutten,,,, fikk bare så lyst til å gå bort. ta tutten å si.. du er stor gutt, store gutter trenger ikke tutt..
Jeg kommer definitivt til å bruke smokk på dette barnet også!
Det er nemlig en stor bidragsyter til forebygging mot krybbedød!
Man får sterkere lunger av å bruke smokk. Det er bevist av de som forsker på krybbedød.
Jeg er nemlig fast støttemedlem der, og jeg får stadig informasjon om hvordan utviklingen går i forskningen.
Ja, jeg vil prøve å få barnet til å ta smokken.
Forebygger krybbedød.
Min første nektet å ta smokk, han brakk seg når jeg prøvde.
Andremann brukte smokk. Men smokken var kun til bruk i senga, eller i bilen hvis vi skulle på langtur.
Da han var 2 år kastet han den selv i søpla, og sa at nå var han stor gutt, og ville ikke ha den lenger.
Nina_J
Jeg tror ingenting på at barn som bruker smokk for sterkere lunger! For noe tull! Det er ofte urolige barn som liker smokk, i min familie ingen brukte smokk og alle har sterke lunger men i min manns familie brukte de smokk og hans 2 brødre har problemer med lungene! Det meste er genetisk så det at noen vil ha smokk og noen ikke betyr ikke noe for helse! Jeg har en snill og rolig datter som ikke vil ha smokk og trenger ikke å sutte på noe. Det dør barn av krybbedød både de som bruker smokk og ikke bruker, mest forebyggende å ikke la dem sove på magen!
kommer helt an på hvor stort sugebehov babyen kommer til å få. hadde ikke tenkt til å gi datteren min det, men hun hadde et veldig stort sugebehov så ga henne det til slutt. og var ingen problem å slutte når den tid kom.
det som kan være kjedelig med tommelen er at den har barnet hele tiden med seg, og barnefaren her sugde på tommelen til han var 15 år og tanta mi gjør det fremdeles (hun er 40 år) så er ikke så lett å avvenne folk med det heller :P
To barn fra før med gooood erfaring med smokk, så jepp det blir smokk!! Og det skjer fort... Jeg orker ikke at puppene mine blir brukt som "sutteklut" denne gangen heller. Mine har hatt stort suttebehov, og de fant begge roen med smokken. Det er jo bare å sette opp litt regler og være konsekvent (f.eks smokk bare i senga og bilen), og bestemme seg for at når barnet er feks tre år er smokken borte. Førstemann ga smokkene sine til Kaptein Sabeltann, nr to ga de til trollene i Tusseløypa (en populær tursti for de minste i bymarka i Trondheim -der henger det masse smokker på trærne:)). Det var bare det at vi ikke hadde fått med alle smokkene, så plutselig en dag kom hun med smokk igjen som hun hadde funnet under senga... Den siste der var litt vanskelig å bli kvitt, innrømmer det, men fikk psyket henne opp til å klippe den etterhvert og da var hun stolt! Synes smokk er litt koselig jeg...
Jeg hadde IKKE tenkt å gi mine to smokk. Men begge hadde stort suttebehov, så da ble det bare til at de begynte med smokk likevel. Og det er jo bedre enn at de bruker totten. Smokken ble kasta i søpla når de slutta, det kunne vi ikke gjort med totten..... Og det var heller ikke noe problem med noen av de å slutte.
Det kommer selvsagt ann på barnets sugebehov. Men jeg har ingen "skrupler" med å gi barnet smokk. Heller det en tommeltotten.. (den kan du tross alt ikke ta fra dem med tiden, og langt nær alle slutter av seg selv... har både en bror og en venninne som sugde på denne i søvne, inntil de kom i tenårene). Men jeg vil selvsagt begrense smokke-bruken.. dvs. at barnet ikke får ha smokk i lek, og at barnet ikke får snakke med smokk i munn... det har fungert fint for mine 2 barn. Han ene sluttet av seg selv innen han var 1,5 år, og hun andre trengte hjelp til avvenning da hun var 3.
Synes smokk er helt greit når ungene er små. Deilig å slippe å blir brukt som smokk når man ammer også. Vår har endelig tatt smokk nå og det synes vi er flott!
Det er faktisk ikke noe problem å avvenne dem med smokk når de er rundt 2.5 år. Svigerinna mi klippet smokken av. Og da var det jo ikke mer smokk. Den var "øgelagt" :)
Nei, har ingen planer om å bruke smokk ! Brukte det ikkje sist, og han sutta minimalt på tommelen sjølv om han hadde stort suttebehov. Det er nok litt kva ein er innstilt på òg, viss ein meiner babyen MÅ ha smokk, så gidd ein jo ikkje prøve uten først. Det virker veldig lettvint å berre dytte smokken i babyen når den griner litt. Men grining er ikkje automatisk eit utrykk for suttebehov. Det kan f.eks. være vondt i magen, svolten, søker trøst, besja i bleia osv. (men det veit jo alle...)
Forresten er det ikkje anbefalt å bruke smokk på sjukehuset siden det går utover amminga. Vil vertfall anbefalle den ortodentiske smokken som skal redusere faren for feil tannstilling,viss du allikevel finner ut at det er best å bruke smokk.
Her blir det bare smokk hvis jeg merker at gutten kommer til å bruke meg til koseamming. Det orker jeg ikke. Men det blir vel bare når det er sovetid med andre ord! Vil prøve å bruke minst mulig smokk!
Ja, smokk forhindrer krybbedød pga at barna er "mer"våken enn et barn som sover uten smokken.. Sier di i alle fall..
Jeg ville gjerne gi min første smokken pga stort suttebehov, men han likte den desverre ikke:( Så ble MYYE pupp:P
Neste skal jeg også prøve med smokken, men er vel ikke helt god i troa...:D
Jeg har liksom innbilt meg at det er motsatt. At det er lettere å avvenne fra smokken. Smokken kan man bare kaste, mens tommelen har man alltid med seg og kan ikke "pakke den bort".. Syns det ser litt teit ut med barn i 4-5 års aldere som totter..
Mine barn har sluttet med smokk av seg selv i 4-6 mnd alderen, så vi har ikke hatt det problemet. Men barn er forskjellige..
alt kommer vel ann på hvordan man legger opp dette selv...
syns det er bedre med smokk enn totten... med tanke på avvenning og tenner.....
man kan slutte med smokk tidlig om man legger opp til dette.. ingen problem det... litt sutring et par kvelder så gir det seg... ingen har vondt av det... og enkelte har stort suttebehov... vanskelig å gjøre opp en menig før ungen har kommet til verden...
jeg hadde ikke tenkt å gi smokk sist, men med en som konstant skulle ligge til puppen eller skrike så ble valget enkelt til slutt...
husk at dette er individuelt.. og de har vel forsket på dette og, med tanke på krybbedød---
Fikk beskjed sist på sykehuset om ikke å gi ongen sutta før han hadde lært å ta pupp. Han hadde kort tungebånd og klarte ikke å ta pupp. Blei klipt men hjalp ikke. Han fikk bare mat fra en litn kopp først fordi han ikke skulle lære å ta flaska før han hadde lært å ta pupp.
Men fant ut 3 natt at jordmor hadde gidd gutten min sutta så da sprang vi ned for å kjøpe. Hadde ikke spurt før hun gav gutten min d!
Første gang han fikk sutta i munn av oss da holdt han den med begge knyttnevene og koooset seg sånn at æ fikk tårer i øyan...:) Snufs!
Fikk alldri nok melk og gutten min klarte alldri å ta pupp desverre. PRØVDE ALT!!!
Gutten min brukte mest sutta når han sov eller va syk. Sluttet å bruke sutta om dagen uten når han skulle sove når han var ett år Og når han var 2 sluttet han og sove om dagen så da brukte han bare den om natta. 2,5 sendte han alle til kaptein Sabeltann. Tok litt lenger tid å sovne den første uka men bare litt gråting andre dag:)
Så helt sikkert viss guttn i magen vill ha sutta skal han få d:)
jeg kommer til å gi barnet mitt smokk, men det skal være av den nye typen som har kommet.(husker ikke hva den heter for øyeblikket)
Jeg og mine søsken sluttet alle med smokk før vi var et år, og det gjorde vi av oss selv. :)
men det jeg mener er at det "må" jo være lettere å avvende barna hvis de bruker smokk enn hvis de bruker tommelen.
som jenta88 sa så kan man ikke miste eller glemme tommelen noe sted. men barnet vet jo at tommelen er der og at den er lettere tilgjenglig enn smokken, og derfor vanskeligere å fa barnet til å slutte å sutte.
Jepp!
Og jeg vet også om barn som barn som IKKE ville ha smokk, men heller tommel. Det er ikke synonymt tommel og smokk altså. Så før dere dytter den smokken i munnen på barnet, så tenk på: "hva om den faktisk ikke trenger noen ting som helst -bare vanlig pupp til vanlig tider og muligheten til å skrike fra seg litt i ny og ne uten selvstimuli som gjør at de ser hjernevasket ut!"
Som noen tidligere nevnte -det heter "passifier" på engelsk og så sant man ikke ser et reelt behov for det (som også mange her har nevnt) -altså et reelt suttebehov som gjerne oppstår mer en ett sekund ETTER at bayen har kommet ut av magen, så ser jeg ingen grunn til å dytte en plastikkdings i munnen på barnet mitt.
Men det er jo bare kos med smokk, og det er SØTT OG SE BARN MED SMOKK syns da jeg;)
Men det går selvføgelig og vende barna til og la de få smokk ved soving, trøst, og ved stunder det skal være rolig... Smokk er et bra hjelpemiddel, (bedre med smokk enn godteri?)
Ja, jeg skulle i alle fall likt og visst hvor den sammenligningen kom fra! Bedre med smokk enn godteri....hva med å prøve å holde ungen borte fra begge deler?!