GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kranglesiden

Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)

Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Kan den ene jehovas vitne foreldren
12:29 28.04.2008
nekte barnet blodoverførsel og vaksine på skolen selv om denne foreldren deler forelsreretten med annen foreldrer??? Hjelpe meg!! Er i situasjon nå, vær så snill å hjelp oss!
mams31
Sv: Kan den ene jehovas vitne foreldren
12:42 28.04.2008
Veit ikke om du har havnet på rett sted med det spørsmålet. Tror ikke det finnes kristne her inne.. så langt jeg kan se er nestekjærlighet en mangelvare her.

Tror jeg ville snakka med en advokat var jeg deg...
Supha
00:20 3.05.2008
går faktisk i kirken annenhver søndag....
-loui-
12:49 28.04.2008
Snakk med legene på sykehuset, hvis de mener at barnet trenger blodoverføring og en av foreldrene nekter kan de ta over foreldreansvaret i forbindelse med blodoverføringen. Vet at det skjedde med noen i familien, vet ikke hvilke regler og lover som gjelder. men det gjør de på sykehuset.
Hvordan det er med vaksiner vet jeg ikke, spør på hs, barnevernet eller familivern om hvilke regler som gjelder på dette punktet..
Snart4:-) 5 uker igjen
13:54 28.04.2008
Jehovas vitner tar vaksine,så vet ikke hvor du har fått det fra??Ang blod så finnes det alltid et like trygt alternativ.Forskningen har kommet så langt i dag,er bare det at folk vet for lite om det.
nita&sneipen
14:46 28.04.2008
Kan du være så snill å utdype litt?

Mener du at hvis jeg mister blod i en ulykke og trenger blodoverføring, så finnes det et medisinsk alternativ? Og hva er det?
LilleElla skal bli mamma
14:56 28.04.2008
http://no.wikipedia.org/wiki/Erytropoietin

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1191. html?s=fm.b.relnews
Supha
14:56 28.04.2008
Det vil jeg også gjerne vite. Hvorfor blir blodoverføring fortsatt praktisert dersom det finnes like bra alternativ??
Venter spent på nr 3
14:59 28.04.2008
EPO fungerer ikke med en gang da, må oppholde seg i høydehus over lengre tid. Vil ikke si at det er et like godt alternativ ved akutte tilfeller.
Venter spent på nr 3
15:01 28.04.2008
Sorry misforsto det jeg leste. Epo er et hormon som blir tilført kroppen, trodde du mente at man selv skulle produsere.
Venter spent på nr 3
15:06 28.04.2008
http://www.ntnu.no/universitetsavisa/nr18/ny10.html

Vet ikke om noen i norge som har dødd etter å ha nektet blodoverføring... men noen har vel dødd av å få blod. HIV var jo et tema før de begynte å teste blodet for HIV. Noen har fått Hepatitt C også..
Supha
16:17 28.04.2008
hvis det er planlagt operasjon kan pasienten (hvis voksen da) tappe/høste blod i forveien og så få eget blod tilbakeført under operasjonen hvis det er nødvendig. ellers så kan man som voksen nekte overføring og få feks kun saltvann i.v under operasjonen. Når det kommer til barn kan ikke foreldre fullstendig nekte hvis legen mener det er til det beste for barnet. men man prøver så godt man kan å etterkomme ønsker og ta hensyn. feks, en muslim skal slippe å få hjerteklaff fra gris osv. Og man forsøker da å unngå blodoverføring.
Men står det om livet er legenes mening overordnet foreldrenes.
NormaJean
16:33 28.04.2008
Man har begynt å tenke endel nytt i forbildelse med blodoverføringer, men om pasienten ligger på operasjonsbordet og plutselig mister en masse blod er det lite hjelp i EPO, så da er retningslinjene (til nå) at man skal gi blod.

Man prøver alltid i det lengste å gi bare væsker intravenøst istedenfor blod, og man kan faktisk miste en god del blod før det ikke lenger er nok bare med væske.

Det er VELDIG skjelden at noen får smitte av noe slag når de får blod, men det har jo desverre skjedd..

Jeg har fasktisk også hørt om foreldre som er Jehovas Vitne som har blitt lettet når legene tar foreldreansvaret og behandler barna deres, men det skal utrolig mye til før det skjer og man prøver, som hun over sier, alle mulige alternativer først. Det er ialle fall retningslinjene:)

Hvilken situasjon kan du være i hvor barnet trenger både blod og vaksiner???
mosegrisen
17:15 28.04.2008
I en stemorrolle. hvor mor nekter begge deler til sitt barn. Vi må underordne oss hennes krav, siden det er frivillig å ta vaksiner på barna. Vet ikke om dette er forankret til JV...Men det er synd med tanke på stivkrampe etc..man kan jo ikke reise på ferie uten denne? hvertfall ikke få reiseforsikring. Begge foreldrene har foreldre rett. Jeg synes dette hørtes rart ut og ville vite mer om det....
mams31
21:23 9.05.2008
jeg er vokst opp i JV og kan med 100% sikkerhet fortelle deg at hun ikke kan nekte barnet vaksine! JV tar vaksiner som alle andre.
Når det gjelder blodoverføring så kommer en hver forelder som tilhører JV til å nekte dette. Snakk med legen om dette, han/hun har garantert vært borti liknende tidligere!

mummitroll m/liten+sprie
19:00 28.04.2008
jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at man ikke trenger blod? hvis du får en blødning under en operasjon så hjelper det lite med saltvann. du kommer ingen vei med det. og man får ikke hiv eller hep lenger. det er utrolig strenge kontroll rutiner for å gi blod. så det skjedde for 20 år siden..... men selvfølgelig.... det er jo bare å nekte og så skylde på legene når det går galt.....
marthem
19:06 28.04.2008
Sier ikke at man IKKE trenger blod, men man kan miste ganske mye blod før det er livstruende, så lenge man opprettholder blodtrykk ved å gi væsker (saltvann), tror grensen er 1 liter blod, men dette varierer sikkert fra inngrep til inngrep.

Så lenge man har nok røde blodceller til å frakte oksygen så kan det godt være litt tynt en stund...
mosegrisen
10:29 5.05.2008
Fram til barna er 18 år kan ikke foreldrene nekte barnet blodoverføring. Det er bestemt ved lov. Barnevernet kan gripe inn og overta ansvaret for barnat slik at de får blodoverførong dersom legene sier det er høyst nødvendig.
Hormonbomba
11:25 9.05.2008
Dextran70, er det beste alternativet til blodoverføring!
Jo, man kan nekte å gi barnet sitt blodoverføring!
Nei, barnevernet kan ikke overta omsorgen, pga religøs overbevisning
Man har, og kan utføre alt fra nevrokirurgi, til kardiologi og andre større opperasjoner uten blodoverføring!
Jeg er IKKE et jehovas vitne!
Cili73
11:57 9.05.2008
Du tar feil Cili73!!!
Jeg har snakket med barneoverlege på et stort sykehus og fått skriftlig svar. Foreldre kan ikke fraskrive legene ansvar med å ikke gi barnet blodoverføring. Barnevernet blir ikke blandet inn. Legene går inn med nødverge og bestemmer å gjennomføre blodoverføring for barnets beste. Uansett religion eller papir er dette legene som avgjør ALENE.
mams31
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------