Dette er forum for deg som veier mer enn 90 kilo. Her kan dere diskutere hva dere vil, så lenge "inngangsbiletten" er der, nemlig at du veier mer enn 90 kilo! Du som bare skal slanke deg noen kilo kan sjekke kosthold og helsedebatten, der finner du likesinnede.
Her kan dere "snakke" med hverandre og utveksle erfaringer og forhåpentligvis backe hverandre opp til ikke å tåle dritt fra de som vet best, om det er folk i helsevesenet eller andre steder. Vi har fått inn flere historier fra både sinte og fortvilede damer som vi vil legge ut under en egen avdeling på "minhistorie" Så fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Er det vanskeligere for oss store å kjenne liv?
20:40 28.04.2008
Ser inne på 2.trim. at det er veldig mange som har kjent liv allerede fra uke 14...
Selv så kjenner jeg egentlig ikke noe, men er usikker av og til på om det kanskje er noe der....
Hva med dere. Jeg er 18+3 nå og skal på ul i morra. Vet jeg ikke kjente noe før ca denne tiden forrige gang heller.
Sv: Er det vanskeligere for oss store å kjenne liv?
08:01 29.04.2008
hei..
Jeg har godt med polstring på magen, og kjente spark i uke 18.. Kunne ikke kjenne det på utsiden men veldig godt innvendig.. Jeg skjønner ikke helt hva overvekt har med å kunne kjenne spark innvendig.. men men.. håper du kjenner det snart, en herlig følelse..
12:05 29.04.2008
Hei!
Da jeg skulle ha nr 2, var det mange som anfefalte boka "på vei" med gro Nylander, så jeg kjøpte denne. Og jeg ble så provosert av den boka at jeg kasta den!!
Hun skrev nemlig at slanke kvinner kjente liv tidligere enn kvinner med mer på kroppen. Husker ikke da jeg kjente liv første gangen med nr 1,men kjente det tydelig mye tidligere med nr 2, rundt uke 12 tror jeg det var. å jeg var ikke av de slankeste. Og etter min mening har ikke det ytre noe å si for hva vi kjenner inni oss. først er det jo mer som en bobling, før de virkelige sparkene kommer.
Dette var bare en av mange ting i den boka som provoserte meg!
Det jeg imidlertid tror har noe å si er hvordan morkaka ligger. ei venninne av meg kjente spark/liv veldig sent, og det viste seg at morkaka lå slik til at hun ikke kjente noe før senere. men liv, det var det:-)
15:00 29.04.2008
nei har ikke noe med dette å gjøre. Det kommer an på hvordan fosteret ligger og hvor du har morkaka henn...
er du førstegangsfødene kjenner man det gjerne ikke før rundt uke 20!
15:30 29.04.2008
Jeg kjente ikke liv før rundt uke 20 tror jeg. Men det sies at man ofte kjenner tidligere neste gang. Så jeg er spent.
Jeg tror så gjerne at man kjenner liv senere når man har ekstra polstring. Er man syltynn er det vel mer naturlig å kjenne liv tidligere. Uten av det provoserer meg.
17:58 29.04.2008
Med første kjente jeg liv i uke 17 el 18, veide 95kg fordelt på 157cm.
Med nr 2 kjente jeg det tidlig, rundt uke 13 tror jeg, da veide jeg 76 ved start, men hadde rask vektøkning den gangen.
Nå så kjente jeg dte ganske tidlig også, jm kjente det utenpå magen min i uke 16! Nå har jeg ikke så mye på magen, mest rumpe/lår, men jeg har da en god bilring.
Det har med hvor morkaka ligger, ligger den på fremveggen så kjenner man ikke så godt og mye liv.
15:59 30.04.2008
jeg kjente liv med min 2 i uke 12 :) veier nå 90kilo :)
Anonym
17:10 30.04.2008
Har kjent liv ei stund eg. Er akkurat 13 veker på vei i dag. Så eg går inn i veke 14 no......
På vei med nr 2. Når eg var på vei med nr 1 kjente eg liv når eg var 5,5 mnd på vei. kor mange veker veit eg ikkje, men eg hugser datoen ja...
Var 19+2 under det første.Da kom det eit skikkeleg spark. Før det hadde eg kjent småbobling heile tida. Var usikker på om det var bevegelse eller ikkje. Men, i dag veit eg jo at det var bevegelse. :)
23:18 30.04.2008
Eg kjente det i veke 21 eg, men har morkaka foran. Denne sida har eg ikkje sett før, og eg så er på god veg til å nå dei hundre..grøss og gru :o), lenge sidan eg var sååå stor.. jaja, ser nå gravid og fin ut vertfall!!
Eg er nå førstegangs, så reknar meg ikkje som nokon "kjennar", men det er vel kanskje vanskelegare å kjenna utpå med litt rundt magen frå før? Har ikkje fått skikkelige spark der som eg kjenner utpå, men som sagt, så har eg jo morkaka foran og.. er snart 24 veker nå(imorgon)..