GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kranglesiden

Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)

Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Figa - snakker du portugisisk?
23:05 2.05.2008
Eller var det italiensk?

Hver gang jeg ser nicket ditt tenker jeg fikentre. Fikentre er higuero på spansk og jeg tror det er figuero på portugisisk.
Balooa konspiratør
Sv: Figa - snakker du portugisisk?
12:33 3.05.2008
Nei snakker nok ikke portugisisk (selv om jeg skulle ønske jeg gjorde det, det er et utrolig kult språk). Kjæresten min sin familie bor i Italia, så vi reiser veldig mye dit. Familien hans snakker også bare arabisk og italiensk, så for å kunne ha samtaler med dem, har jeg vært nødt til å lære meg italiensk. Så jeg kan ikke akkurat si at jeg snakker italiensk, for det er absolutt ikke flytende, men jeg har stor beherskelse for språket.

Figa er italiensk og betyr det samme som chica på spansk. Samtidig (er litt i stuss på om jeg tørr å skrive det her, siden det ganske sikkert blir brukt i mot meg ved senere anledninger) betyr det fitte. Men når man snakker om en jente og sier "figa", er det et positivt rettet ord. Det kommer fra "figato" som betyr kult.
Figa
00:02 4.05.2008
Jeg har aldri vært i Italia!
Vi har alltid masse italienske turister i butikken om sommern, og jeg har plukket opp ganske mange italienske ord. Jeg har likevel aldri hørt figa, bare ragazza og bambina.

Apropos; chocho betyr fitte på spansk (de har en del ord for det), men det er også et kosenavn. Chochito (lillefitte) er helt vanlig, jeg fikk sjokk da min eks svigermor kalte meg det! Picha er pikk, og pichita er lillepikk, og det er også helt vanlig kjælenavn for menn. Gøy dette med språk; kaller man en brite for "little cunt" er man vel død.
Balooa konspiratør
18:33 4.05.2008
Jeg reiser faktisk til Italia i morgen!
Har du en jente siden du plukket opp ordet "bambina"?

Nei, jeg ville nok ikke kalt en engelsk jente "little cunt" og forventet et hyggelig svar. Men kan ikke helt se for meg hva som hadde skjedd om jeg hadde hatt en norsk kjæreste og han hadde gitt meg "lillefitte" som kjælenavn. Nesten verre tror jeg det hadde vært hvis jeg da ga ham "lillepikk" som kjælenavn! Hehehe!
Figa
22:44 4.05.2008
Nja, mest fordi amerikanere tror vi snakker italiensk i Spania. "Hello, do you have caps for little bambinas?" , "do you have bambino-size?" og så klart; "Bambino, you know!"

Men ja, jeg har jente.

Balooa konspiratør
14:59 3.08.2008
jeg kunne ha ramsa opp mange sånne for deg .CHOCHO,PATATA HIGO.LERELE.CHUMINO.kjært barn har mange navn hehe
YOLI
23:06 3.09.2008
Det heter ikke chocho men CHUCHA...eller chuchita...tror du man bruker maskulin endelse når man snakker om et slangord for et kvinnelig kjønnsorgan
latzz
11:54 4.09.2008
Og hvor i Spania bor du, miss?

Det har da alltid hett CHOCHO, hvertfall i Spania. Chocho, chochito. Hva med picha, polla? Begge er feminin endelse på maskulint ord? Eller heter det..pollo kanskje ;-)

Nei du, gå og legg deg. Jeg og Yolanda veit hva vi snakker om.
Balooa
14:56 3.08.2008
figa er hånd på portugisisk hehe,ikke fiken,og på spansk er det higera som er fiken tre
YOLI
15:53 3.08.2008
Nei, higuero, ikke higuera.

Jeg har faktisk higuero med higos i hagen.
Balooa
19:39 3.08.2008
rart fattern sier higuera og både han og modern er spanske.
YOLI
14:47 4.08.2008
Higuero!!

..?

Det er jo un pedazo de higuerón!

Samme som manzano, naranjo, limonero.

Balooa
21:57 4.08.2008
manzana, naranja.. a endelser på frukt som regel.. er av spansk talende familie så d er jeg sikker på :)
jenta21
11:57 6.08.2008
hei hva mener du da ? Higuero con higos?eller higuera con higos?
er det ikke hunkjønn da? skal se i ord boka
YOLI
08:29 7.08.2008
er det i sør spania dem sier sånn er nor spania? For i sør er det higuera de higos.Og hvis du spør en spanjol om hva dem pleier å si når en kvinne har kommet i overgangs alderen?.Dem sier;"se seqo la higuera" .Det er hunnkjønn,

Og det du mener un pedazo de higueron ,pleier dem å si når noe er stort pedazo menes stort,i alle fall i små byer der dem bruker mye sleng ord.Que padazo de higuera.Men egentlig er det ikke noe å bråke etter ,er jo bare noen fiken.hehe.Sorry hvis jeg skriver rotete her men er ordblind og bli en del rot med punktum og komma her.
YOLI
12:50 8.08.2008
Punktum og komma-rot gjør ingen ting.

Det er fullt mulig at jeg er helt på jordet her, og at det faktisk heter una higuera. Fiken er hvertfall higo, ikka higa.

Ja pedazo er når noe er stort, men higueron er jo en stor higuero..?

Nei nå roter jeg fælt..det er ikke verre enn å se i ordboka igrunn, eller spørre en av de tusen spanjolene jeg ser hver dag.

Og "jenta21" eller hva du heter, vi snakker om frukttrærne, så om et eple er una manzana er epletre un manzano. Un naranjo er appelsintre osv.

Når det er sagt, jeg håper virkelig ikke at jeg kommer til å se ut som et inntørka fikentre (!!) om noen år!

Hvor i Spania er foreldra dine fra, Yolanda?
Balooa
16:05 8.08.2008
pappa er fra sør spania Murcia og mamma var fra catalunya.Hvor holder du til da?

Gidder ikke å krangle om en higo" tengo el mio jajaja"
YOLI
00:22 9.08.2008
Balooa, mente bare å svare på at manzano og det andre du skrev ikke var riktig.. Un arbol de manzana f.eks. så trodde du mente det var higuero pga det var manzano, naranjo, osv slik det sto i innlegget ditt. Da har jeg misforstått da.
jenta21
01:21 9.08.2008
enig det at det er manzano,naranjo ,limonero.men det er higuera,jeg har spurt ei spansk lærinne,og hun sa at det er higuera de higos.
er egentlig det samme hehe. tenk om alt i verden hadde vært så enkelt ;)
YOLI
11:53 9.08.2008
Okæææææj da, jeg veiver med det hvite flagget og antar at du vant.

Yo que se, solo soy una guiri de esas..

Jeg bor i provincia de Malaga!
Balooa
09:22 11.08.2008
Flink til å skrive spansk ,selv om du er guiri.Blir litt sjokka over hvor mange som jobber på offentlige kontorer der nede skriver.Dem har masse skrive feil.
YOLI
14:10 12.08.2008
Ja, som f.eks "Sarquila" (se alquila)

Sarquila piso!
Balooa
15:36 12.08.2008
ja ikke sant ha ha mye rart,men er faktisk mange sånne rart.
YOLI
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------