GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kranglesiden

Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)

Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Er det "greit" å ta abort når du finner ut at fosteret har downs eller andre avvik?
23:34 2.05.2008
Hadde jeg funnet ut tidlig i mitt svangerskap at min baby hadde et stort avvik som gjorde at h*n ikke klarte å leve et "normalt" liv, hadde jeg tatt abort. Hva mener dere?
LinnR83
Sv: Er det
23:44 2.05.2008
Jeg veit ikke hva som er verst jeg; downs syndrom eller skikkelig trangsynt rasist. Synd at man ikke kan se sistnevnte på UL / via blodprøver.

Balooa konspiratør
00:02 3.05.2008
Sammenligner du Downs med en rasist?
LinnR83
00:21 3.05.2008
Jeg syns mennesker med Downs er mye enklere og bedre å forholde seg til, enn rasister... Rasister gjør noe med meg, på en negativ måte.. Downsmennesker gjør noe med meg på en positiv måte...
De flotteste menneskene jeg kjenner har Downs....:)
Så nei, ville aldri tatt abort!!!
Hvorfor i all verden skulle jeg gjort det???
Er vel like mye mitt vidunderlige barn...??
Vil bli mamma:)
10:18 5.05.2008
Synd man ikke kan se via blodprøver også hvem som vokser opp til en irriterende provokatør!!
Bodogirl
00:29 3.05.2008
Ja, det synes jeg er helt greit.

Kan fortelle en liten historie om en venninne av meg. Hun jobber i en barnehage og fikk for noen år siden inn en søt liten gutt med downs som hun forgudet. Hun syntes det var hårreisende at jeg kunne finne på å tenke på å abortere bort fostre med downs, når disse barna var så søte, vennlige og greie å ha med å gjøre.

Etter tre år med denne gutten på avdelingen så var hun drittlei. En seksåring er ikke søt lenger når man må skifte bleie, og det ellers krever sinnsykt mye jobb og oppfølging i forhold til de andre barna. Hun har endret standpunkt kan man vel si.

Hun har altså sagt at etter denne erfaringen, ville også hun ha tatt abort hadde hun blitt gravid med et foster med downs.

lubine
00:38 3.05.2008
Jeg jobber med Downsmennesker til vanlig, og kjenner meg absolutt ikke igjen i det du sier... Tror ikke hun oppriktig forgudet denne gutten, da hadde hun ikke blitt drittlei etter tre år...
Downs mennesker er like mye mennesker som alle oss andre, med sine særheter.. Det er flere med Downs som bl.a. har sertifikat...
Og de er ikke ment til å være sånne skjønne små nurk som man bare skal forgude, de er like mye barn som alle andre..
Ja, kanskje de trenger litt ekstra med hjelp, men de gir like mye, om ikke enda mer, til omverdenen som alle andre mennesker...
00:58 3.05.2008
Mulig det altså. Personlig kjenner jeg ikke noen med downs, men er i grunnen likeglad. Jeg ville garantert tatt abort, og heller prøvd å bli gravid igjen så snart som mulig. Adopsjon er ikke et alternativ. Men nå er jeg ikke så ung lenger heller da, og har ikke all verden med tid av. Når jeg blir gravid får jeg nok sjekket nakkefolden ved første anledning, slik at jeg får tatt en abort på et tidligere tidspunkt er uhellet først ute.

Men det er jo en ærlig sak da... Downs er jo tross alt en legitim grunn til senabort, og at jeg vil velge å benytte meg av dette dersom jeg kommer i en slik situasjon får jo være min sak.
lubine
01:14 3.05.2008
Ja, for all del... Har da ikke sagt at du ikke får lov heller, jeg... Om du velger det, så velger du det, og som du sier: det er din sak..
Jeg sier bare min mening om dette, og min mening er at jeg aldri ville tatt abort, og at jeg håper at de som ikke vil beholde Downsbarn selv, heller vil adoptere dem bort...
Men det er jo helt sant som du sier; det er en legitim grunn til senabort, så man kan selvfølgelig gjøre akkurat som man vil med dette..
Poenget mitt er bare at Downsbarn også er barn på lik linje med andre, men de er kanskje "barn" litt lenger...
Dersom man vet at man vil ta abort om man får et Downsbarn, ville nok heller ikke dette barnet hatt det bra hos foreldrene...:)
Helt enig; helt klart opp til hver enkelt!!:)
00:42 3.05.2008
vet faktisk talt ikke hva jeg ville gjort..
Vet om flere med downs, og har en veninne som jobber med dem, så har på en måte litt å gjøre med dem av og til jeg også. At de er fantastiske mennesker er jeg helt enig i! De er så spesielle og kan glede deg på en helt unik måte.
Men dette er altså snakk om at man må ta seg av barnet så lenge man lever. Tror det er like vondt for dem som til slutt må "gi" fra seg barnet til instutisjoner når de ikke klarer å ta seg av dem lenger, som dem som tar abort. Like vondt vet jeg ikke, men forferdelig tungt i alle fall.
Tror jeg måtte tenkt meg om lenge, og har ingen anelse hva jeg ville gjort før jeg er i den situasjonen om det en gang skjer..
Må ærlig innrømme at jeg faktisk er redd for at det skal skje med meg.. Kan ikke legge skjul på det nei....
;)Renate&Gabriel;)
00:51 3.05.2008
Jobber selv i såkalt bolig, og vet at det er veldig vanskelig å gi fra seg barna sine for disse foreldrene (har akkurat vært med på ny oppstart), men samtidig er jeg hellig overbevist om at alt det andre man får veier opp for dette vanskelige... Det er heller ikke snakk om å "gi dem fra seg til institusjoner", de flytter i et nytt hjem, slik alle andre unge gjør, men de får litt mer hjelp enn andre unge. Som foreldre har man VELDIG mye man får sagt og bestemt... (selv om det skal sies at systemene på et generelt grunnlagt kan bli bedre, særlig i forhold til info om rettigheter)....

Har ALDRI hørt om noen som har fått Downsbarn og angret på dette i etterkant... Nei, om man skulle være så heldig/uheldig å bære på et Downsbarn man ikke ønsker, er det mange som ønsker å adoptere:))
01:25 3.05.2008
Helt enig der, klart mange som ønsker å adopetere, og er helt sikker på at om jeg hadde valgt å beholde et foster som jeg visste hadde downs, så hadde jeg selvfølgelig ikke anget på det!
Hadde nok likevel vært det beste som hadde skjedd meg, og det mest perfekte barn osv:)
Alle er av ulik oppfatning vet du, og jeg syns ikke det er rett å hoppe i strupen på dem som ikke ville beholt fosteret å kalle dem rasister heller. Noen er redde og slik er det bare. Heldigvis er det opp til hver enkelt av oss, hadde virkelig vært forferdelig om noen satt der å skulle bestemme for oss, er du ikke enig?:)
;)Renate&Gabriel;)
01:41 3.05.2008
*Jeg har forresten aldri kalt noen som aborterer et downs barn for rasist, det var en sammenligning et par hakk dypere enn som så, og man må ha lest litt her inne for å skjønner hvor jeg ville hen*
Balooa konspiratør
01:56 3.05.2008
Hahaha, jeg tok den, Balooa, men den gikk nok over hodet (som vanlig) på den det var rettet til. Tenkte jeg skulle være diplomat og la være å kommentere det, hihihi....
AndreVonDrei
01:59 3.05.2008
Du skjønner. Balooa vil bare understreke at jeg er redd for svarte negere. Sånn...Kan du ikke bare si det med en gang? Så slipper folk og gå i surr? Men da skal jeg fortelle deg en ting, ditt hespetre. Dette er en annen tråd, så om du vil fortsette å diskutere rasisme, kan du holde deg inne på den tråden der det gjelder, som forresten har gått ut av dato, så slipper vi andre å lese mellom linjene her.
LinnR83
02:02 3.05.2008
Ånei, Andre. Det gikk meg ikke over hodet. Men følte at jeg ikke trengte å kommentere det frem til nå. Kanskje noen bare ville oversett det, og da hadde dere sikkert ikke fått den reaksjonen dere ville ha. Men her har dere en reaksjon. Har dere ikke kommet over dette ennå? Nå skjønner jeg hvorfor Anonymknappen var her! Her følger dere faktisk etter meg for å minne meg på at jeg "i deres øyne" er rasist! Get a life!
LinnR83
02:07 3.05.2008
A bit paranoid, LinnR.
Du står fritt til å la være å kommentere/forsvare/kalldethvaduvil, men du er jo så enkel da, hehe. Går jo rett på hver gang, hihi...Og som alltid er det du som utleverer all informasjonen i stedet for å faktisk la folk tenke hva de vil -eller "lese mellom linjene" som du sier ;-p
AndreVonDrei
02:20 3.05.2008
A bit Paranoid nei? Men skjønner barne-tv! Er ikke å være paranoid det vet du. Skjønte at å dra denne likheten mellom en med downs og en rasist var ment til meg. Men jeg tar det ikke så utrolig tungt. Syntes bare det er patetisk og fortsette en debatt vi har hatt for en mnd siden inne på en tråd som denne. Utleverer info for folk som kommer inn hit for å svare på innlegget, men ikke skjønner hvorfor Balooa kaller meg rasist. De tror jo som over her, at det er ment om denne debatten, og får feil inntrykk som Renate gjorde her! Hun trodde Balooa hadde kalt meg rasist pga at jeg ikke ville ha et barn med downs eller noe annet! Bare en tanke til dere...hva med å lå de siste kranglene ligge og heller ta opp de trådene om dere har mer på hjertet? Og heller konse om det nye temaet?
LinnR83
02:24 3.05.2008
Du er virkelig på bærtur, du -ikke bare litt, men virkelig på tyttebærtur, hahaha.
Joda, jeg skal holde meg til det nye temaet, jeg, hvis du slutter å svare tull og tøys ;-p
AndreVonDrei
02:29 3.05.2008
Fortell meg Andre...Hvorfor i alle dager er JEG på bærtur? Holdt kjeft helt til dette ble personlig jeg! Hvem er på bærtur her? Jeg holdt meg helt til tema her helt til dere to dukket opp for å forpeste denne tråden, bare fordi dere ikke tåler at jeg har et eget syn på negere!!!! Svarer ingen jeg. Forteller bare de andre her hvorfor dere kaller meg rasist så de ikke tror at det har noe med denne tråden å gjøre.
LinnR83
02:36 3.05.2008
Ser du i noen av mine innlegg noe om at jeg kaller deg rasist?? Kan du vise noen eksempler på det? Du driver jo av å legger ord i munnen på oss og bjeffer som en sint, liten hund om ting du TROR vi tenker, hahaha. Litt underholdende egentlig, hihi :-p.
Det er foresten bare å ignorere meg og fortsette med "temaet" ditt, så kanskje jeg gir meg;-), men du må vel ha siste ordet du eller...?
AndreVonDrei
02:47 3.05.2008
Jeg veit ikke hva som er verst jeg; downs syndrom eller skikkelig trangsynt rasist. Synd at man ikke kan se sistnevnte på UL / via blodprøver.

Balooa konspiratør

Så dette var ikke ment til meg?

I så fall, som er ganske åpenlyst, at den er ment til meg, så er vel denne ment til meg også? Og da vet vi alle hva som er ment i dette utsagnet?

*Jeg har forresten aldri kalt noen som aborterer et downs barn for rasist, det var en sammenligning et par hakk dypere enn som så, og man må ha lest litt her inne for å skjønner hvor jeg ville hen*

Balooa konspiratør

Og da er vel disse spydighetene også tilrettet meg?

Hahaha, jeg tok den, Balooa, men den gikk nok over hodet (som vanlig) på den det var rettet til. Tenkte jeg skulle være diplomat og la være å kommentere det, hihihi....

AndreVonDrei

At du har sagt at jeg er rasist, skal jeg ikke legge i munnen på deg nei. Ikke her inne iallefall, men den spydigheten du kom med her, er en støtte til Balooa som kommer med en kommentar som ikke hører hjemme her. Dere sitter og disser meg inne på en tråd jeg har laget for folk som er intressert i denne slags debatter. Ikke rasist temaet som er utgått for lengst!

LinnR83
02:53 3.05.2008
Guuuud a meg!
Som sagt -dine greier er med Balloa. Om du skal være så hårsår og ikke kunne gå forbi den lille fillekomentaren min som kom helt fra sidelinjen UTEN å lage en kjempe-sak ut av det, så er det da virkelig ikke mitt problem!
Jeg forbeholder meg retten til å tro at grunnen til at denne tråden er sklidd ut er helt og holdent din egen skyld -pluss at p.g.a en deeeeeel utsagn ved tidligere anledninger, så blir det vanskelig å ta deg alvorlig uansett tema.
Sukk...sorry mac, sånn er det nok bare...
AndreVonDrei
03:01 3.05.2008
Seff er dette en greie med Balooa, men det hjelper ikke på med slike provoserende uttalelser! Trodde du virkelig jeg ville la det gå? Du slenger faktisk dritt til meg! Ser ikke sånn mellom fingra jeg serru! Denne tråden skled ikke ut før dere begynte med ting som ikke har noe her inne å gjøre! Hadde dere (først Balooa ja) holdt kjeft om rasist greinet sitt, hadde aldri dette vært et tema!!!!!!!

-pluss at p.g.a en deeeeeel utsagn ved tidligere anledninger, så blir det vanskelig å ta deg alvorlig uansett tema.

Bare fordi jeg har andre meninger, eller ikke diskuterer etter ordboka, er ikke mine utsagn no mindre betydende enn dine eller alle andre sine! Og hvis du ikke klarer å ta meg alvorlig, skjønner jeg ikke hvorfor du klikker deg inn på tråden du ser er laget av meg. Du klarte jo fint å svare med betydning på det innlegget du skreiv inn før Balooa slang med kjeften!
LinnR83
03:09 3.05.2008
Du skjønner jo ikke poenget mitt i det hele tatt du, hehehehe.... Kjeft og smell så mye du vil du, men det er jo fordi du konstant føler et behov for på å forsvare deg at ting sklir helt ut. Dette er ei krangleside og jeg må si meg godt underholdt av deg den siste tiden :-p
Det er MIN mening!
AndreVonDrei
03:16 3.05.2008
Føler ikke en dritt behov for å forsvare meg i det hele tatt... Har ingen jeg trenger å forsvare meg for! Ingen her er folk jeg flyr med til daglig eller har et følelsesmessig forhold til, så å forsvare meg hadde vært waist of krefter og tanke! Vet at dette er en krangle side, men må jo for all del få lov til å si at det dere lirer ut av dere i denne tråden ikke hører hjemme her!??? Er det så forbanna kriminelt å si? Uten å få pepper og helvette etter seg om hvordan man diskuterer, eller hvor hissig en blir eller bla bla bla, resten av den regla dere alltid slenger i trynet på meg? Går det ikke for EN gangs skyld og unngå å blande kortene? Går det ikke ann å svare på det en spør om, uten at man skal dra opp andre diskusjoner man har blitt med i? Herregud! Forstår ikke hva som er så utrolig vanskelig med det, men det er jo tydeligvis vanskeligheter med å forstå!

Natta!
LinnR83
03:20 3.05.2008
Dette er per definisjon å krampaktig prøve å forsvare seg....

"Føler ikke en dritt behov for å forsvare meg i det hele tatt... Har ingen jeg trenger å forsvare meg for! Ingen her er folk jeg flyr med til daglig eller har et følelsesmessig forhold til, så å forsvare meg hadde vært waist of krefter og tanke! Vet at dette er en krangle side, men må jo for all del få lov til å si at det dere lirer ut av dere i denne tråden ikke hører hjemme her!??? Er det så forbanna kriminelt å si? Uten å få pepper og helvette etter seg om hvordan man diskuterer, eller hvor hissig en blir eller bla bla bla, resten av den regla dere alltid slenger i trynet på meg? Går det ikke for EN gangs skyld og unngå å blande kortene? Går det ikke ann å svare på det en spør om, uten at man skal dra opp andre diskusjoner man har blitt med i? Herregud! Forstår ikke hva som er så utrolig vanskelig med det, men det er jo tydeligvis vanskeligheter med å forstå!

Natta!
LinnR83 "

Sov godt, hehehe og takk for i dag!
AndreVonDrei
03:23 3.05.2008
Feil...Dette er en krampeaktig prøve på å fortelle meg hva jeg selv tenker og mener. Ingen forsvarsteknikk der serru! Kun diskusjons fakta!

Dette er per definisjon å krampaktig prøve å forsvare seg....

"Føler ikke en dritt behov for å forsvare meg i det hele tatt... Har ingen jeg trenger å forsvare meg for! Ingen her er folk jeg flyr med til daglig eller har et følelsesmessig forhold til, så å forsvare meg hadde vært waist of krefter og tanke! Vet at dette er en krangle side, men må jo for all del få lov til å si at det dere lirer ut av dere i denne tråden ikke hører hjemme her!??? Er det så forbanna kriminelt å si? Uten å få pepper og helvette etter seg om hvordan man diskuterer, eller hvor hissig en blir eller bla bla bla, resten av den regla dere alltid slenger i trynet på meg? Går det ikke for EN gangs skyld og unngå å blande kortene? Går det ikke ann å svare på det en spør om, uten at man skal dra opp andre diskusjoner man har blitt med i? Herregud! Forstår ikke hva som er så utrolig vanskelig med det, men det er jo tydeligvis vanskeligheter med å forstå!

Natta!
LinnR83 "

Sov godt, hehehe og takk for i dag!
AndreVonDrei

Natta
LinnR83
01:31 3.05.2008
Tror rett og slett jeg ville foretrukket og ikke visst, jeg.
Kjenner at det ikke sitter helt riktig å ha muligheten til å "velge bort" barn som har all mulighet til å leve fullverdige liv -om enn med noen begrensninger. Det er liksom noe annet når det dreier seg om virkelig syke barn. Tror man vanskelig kan sette seg inn i den situasjonen om å ta en sånn avgjørelse hvis man ikke har vært der selv.
AndreVonDrei
01:39 3.05.2008
Må vel ærlig si at når jeg tenker abort for sykt barn, så tenker jeg vel ikke direkte på dem med downs.. de er somregel fullt oppegående og vanlige uvanlige mennesker som er barn lenge og som har et litt spesielt utseende.. Jeg tenker vel heller på dem som er alvorlig syke, som gjerne må tilbringe hele sitt liv i rullestol, barn man ikke kan få "kontakt" med på den måten eller kommunisere ned...
Så egentlig enig med deg at når det gjelder downs ville jeg heller vært lykkelig uvitende.. men når det gjelder verre og tyngre sykdommer tror jeg faktisk at jeg ville visst slik at jeg hadde et alternativ.. Selv om jeg syns det høres fryktlig ut..
;)Renate&Gabriel;)
02:15 3.05.2008
Ok skal vi se... du skriver ting som "Jeg HATER svarte menn" og "ja jeg er rasistisk med rasistiske tanker" men jeg er et hespetre om jeg nevner ordet rasist?

Gå og kos litt med Luna du.
Balooa konspiratør
02:26 3.05.2008
Du er ikke et hespetre fordi du nevner ordet rasist! Du er et hespetre fordi du ikke klarer å la det ligge! At du drar inn dette med rasist inn i dette innlegget er både respektløst og mangel på innsikt!

For din info så ligger Luna og sover, og det skal hun fortsette med. Koser ikke med hunden min på komando serru!

LinnR83
02:41 3.05.2008
Beklager, visste ikke at det har vært en rasist tråd her, hadde jeg visst det hadde jeg aldri gadda å kommentere det som ble sagt lengre oppe, da jeg missforsto, og det faktisk ikke hadde noe å si for denne tråden her..
Ville bare få sagt det:)
God natt da alle kranglere, håper dere får en fantastisk natt med mye deilig søvn;)
;)Renate&Gabriel;)
02:08 4.05.2008
Ja det synnes jeg er greit.
Småsporvinj gjeng på tryne
10:16 5.05.2008
Jeg hadde nok tatt abort. Jeg ønsker ikke å ha et barn med down syndrom så lenge jeg har muligheten til å velge det bort, og det har vi i Norge i dag. Jeg tviler ikke på at man blir glad i det barnet også, men jeg har da altså muligheten til å velge om jeg vil ha et barn med riktig antall kromosoner, og ville ha valgt det.
Bodogirl
12:44 5.05.2008
Tror nok jeg hadde tenkt meg om ganske mange ganger før jeg hadde bestemt meg, ser ikke bort i fra at jeg hadde tatt abort.
Mens jeg studerte jobbet jeg i en pu-bolig med veldig utviklinghemmede mennesker både psykisk og fysisk og der var det et foreldrepar som rett ut sa at hadde de hatt valget så hadde de tatt abort eller stoppet pustemaskinen når h#n var liten. De var slitne og hadde ikke hatt mange helgene fri før barnet flyttet i bolig.
Snart4:-) 4 uker igjen
12:59 5.05.2008
Det hadde kommet ann på når jeg fant det ut. Dersom dette var i uke 12-13-14 så hadde jeg nok tatt abort. Men dersom jeg ikke hadde funnet det ut før senere så tror jeg ikke at jeg hadde klart å fjerne fosteret ...
Stila
15:03 5.05.2008
Vel, de burde jo tydeligvis ikke hatt et psykisk utviklingshemmed barn. Hvis de mener at barnet har gjort mer skade for dem enn godt, hvorfor adopterer de det ikke vekk? Tydeligvis det beste for h*n. De kan ikke være egnet som foreldre når de klarer å si at de skulle tatt abort eller stoppet pustemaskinen på sitt eget levende barn!

Figa
16:58 5.05.2008
Tror du skal sette deg litt inn i situasjonen før du sier at de ikke kan være egnet som foreldre, Figa. Når et barn trenger hjelp til å puste for å leve så er det ikke bare psykisk utviklingshemmet, men også fysisk, og det ganske så alvorlig.

Det er snakk om livskvaliteten til barnet, også. Det er faktisk mye debatt omkring dette med å redde barn som ikke er levedyktige på egen hånd, og hvorvidt det er etisk forsvarlig.
Betty Poop
22:12 22.05.2008
Tror ikke du helt skjønte poenget mitt Betty Poop.
En ting er å ta abort fordi man vet at barnet er skadet, men å si at man skulle ønske at man hadde tatt abort med sitt eget barn, skadet eller ikke, er noe helt annet. Og nei, da er man ikke egnet som foreldre, og de har vel for så vidt innrømmet det selv og!
Figa
20:22 5.05.2008
Hvis det er noen som er egnet til å ta vare på barnet så var det disse foreldrene. Dette var ett menneske som trengte hjelp til abselutt alt. moren sa opp sin jobb og var hjemme og tok seg av h#n i mange år. hun ble så sliten til slutt at hun havnet på sykehuset med utmattelses syndrom.
Så ikke uttal deg om noe du ikke vet.
Jeg har i familien 3 søskenbarn som er psykisk utviklingshemmede og min tante er like livredd hver gang noe er gravide for at det skal være noe, hun ønsker ikke sin værste fiende det samme livet som hun har hatt. Hun elsker barna sine over alt, men hun har hatt litt av en jobb.
Snart4:-) 4 uker igjen
17:19 5.05.2008
I fare for å bli skjelt ut av eier av tråden eller andre medsøstre, ønsker jeg å fordype meg i følgende; Hva er andre avvik? Er det diabetes? Er det astma og/ eller eksem? Er det kreft? Er det leverskade? Er det et sjeldent syndrom du vil frem til?

og hvilket type syndrom? Et som man SER at barnet er annerledes, eller noe som KREVER mye av foreldrene?

Hva skal jeg mene er ikke avklart ennå- må jo få spørsmålet før jeg "tør" svare:P
JAPP™
17:24 5.05.2008
Mener hvis h*n ser litt rar ut, kanskje født med 11 tær, eller vorte på rompa.

Neida...Som jeg skriver i mitt hovedinnlegg, "Avvik" som gjør at h*n ikke får et normalt liv. Har ikke noe fasit svar på hva slags syndromer,eller sykdommer, men tenker på de værst tenkede avvik.
LinnR83
17:38 5.05.2008
Men det er jo litt av poenget, Linn.
DU mener...at det er avvik som gjør at h*n ikke får et normalt liv..
(vet jeg er kranglete nå) Men; Diabetes, Astma/ Eksem, Leversykdommer, (til og med enkelte former for Kreft), er alle sykdommer barn ikke kan SYNTES å ha... Å ha diabetes og ta insulin hele livet, å få føling, å måtte passe på blodsukker og hva man får i seg og ikke- er ikke det et AVVIK?? Sånn som du mener med at det ikke er et "normalt" liv??

Hva med leversykdommer? Når de er født får du beksjed om at det er gulsott og slår deg til ro med det, siden det er vanlig. Men dette gir seg ikke, og ungen går ikke opp ivekt, tross høyt matinntak, og blir slapp og gusten i huden. For å bli frisk må barnet ha en levertransplantasjon. Det er en alvorlig defekt med leveren, som gjør at den er forstørret. Barnet må ha medisiner 5 ganger om dagen, ukentlig oppfølgning av fysio, annenhver uke barneavdelingen til blodprøvekontroll, Videre er det å vente på ny lever. Gå med en slags telefon uansett hvor du er, vente på en telefon fra Rikshospitalet- En beskjed du egentlig ikke vil ha, men som redder ditt eget barn. Beskjeded om at et barn har dødd.. Barnet ditt må nå straks inn, for de har funnet en donor....

Dette er ikke normalt? Er det vel?
JAPP™
17:48 5.05.2008
Nei. Det er vel kanskje ikke "normalt", men JEG mener at slike sykdommer du skriver opp her ikke hadde vært noe hindring for meg å beholde barnet. Hadde jeg fått vite at barnet hadde en sterk CP eller et sterkt nivå av Downs feks, og slike tilstander som jeg vet både barnet og jeg hadde hatt det helt vondt med resten av livet, ville jeg tatt abort, men som sagt, kun om det hadde vært tidlig i svangerskapet. Mener ting som gjør at barnet ikke får være barn, eller sliter hele livet med å bare leve.
LinnR83
17:57 5.05.2008
Kjenner flere voksne med CP som er i full jobb, har egne leiligheter og hus, Så dette er vel virkelig ikke en gruppe man ønsker bort? De fleste klarer seg jo selv? Og CP for to av de jeg kjenner, er et resultat av dårlig fødselslege, så å nekte de livet videre er litt for enkelt. Det er nydelige mennesker som har tilført mange mye!!

Jeg har et barn som ikke er som alle andre, når skulle jeg tatt valget mener du? Under svangerskapet (når "alt var normalt og som det skulle")? Eller satt h*n bort når vi fikk diagnosen? Da var barnet 6 måneder gammelt.

Det er endel ekstraarbeid, men Norge har gode ordninger. Og det høres klisjeaktig ut, men det blir ikke verre enn du gjør det til selv.

Kanskje det var godt at det var jeg som fikk et barn med ekstra behov- og ikke deg??
JAPP™
18:11 5.05.2008
Ja, absolutt er det bedre at du fikk barn med ekstra behov isteden for meg. Men ville unnet alle friske barn selvfølgelig.

Mener sterk CP.

For å si det slik da. Hadde min lege sett på ul bilder og tatt prøver og funnet ut i en tidlig uke at det var noe alvorlig feil med barnet mitt, som fører til at dette barnet ikke får et fint liv, bare slit og vondt, ville jeg uten tvil tatt abort. Jeg hadde ikke gitt bort barnet om det ble fødtmed avvik, men kunne jeg avverget å få et barn med hardt psykisk eller fysisk avvik hadde jeg tatt i bruk abort.

Jeg MENER ikke at andre skal gjøre det samme som meg. Noen mennesker er vel mer tøffe en andre, og jeg hadde pinglet ut i denne situasjonen med tanke på at jeg ikke tror jeg kunne tilført et barn som trenger ekstra behov, noen ting.
LinnR83
22:06 5.05.2008
Nei, diabetes og astma er greit. Er dog litt usikker på det eksemet du nevner... Er det psoriasis så er det rett i søplebøtta ass..
lubine
20:53 5.05.2008
Sist jeg var gravid, kom jeg i et reelt dilemma mt på ditt spørsmål. Legene mente på at jeg kunne bære på et barn med down, og vi fikk tilbud om fostervannsprøve for å avdekke. Spørsmålet var jo da opp til oss om vi ønsket abortere eller bære fram et barn med denne sykdommen. Noe vi fikk god tid til å tenke på mens vi ventet 4 uker på svar..........

Jeg mener ingen kan sette seg i en slik situasjon, uten at man selv får en slik beskjed. det er lett og si at å abortere det ville jeg aldri ha gjort, men når du er der selv er det mange ting man må ta høyde får.

Jeg får min del hadde 2 barn fra før, som da høyt sannsynlig hadde fått mindre oppfølgning. Samtidig som de selvfølgelig også få en haug med gode erfaringer og opplevelser...

heldigvis var alt ok for våres del, og det sier jeg fordi at dette var et nesten umennesklig valg for oss. men, jeg synes det er flott at man har muligheten. Kunne aldri tenke meg å si at andre ikke skal gjøre det, da vi er alle har ulike forutsetninger...
Idal79
16:54 8.05.2008
visst det ikke var levedyktig utenfor mors liv eller jeg måtte til utland for å ta mange mange operasjoner på ungen, da hadde jeg nok tatt det vekk. Visst sjansene var minimale for at den skulle leve lengre enn noen mnd utenom mors liv.
Men hadde nok vært en tung avgjørelse det også.

Men ellers hadde jeg ikke greid å tatt vekk trur jeg.

er 24 uker nå å kjenner den lille sparke i meg. Skulle jeg funnet ut den var sk på noe vis nå så hadde jeg ikke greid å tatt den vekk uten at det var til hans beste da.
Lille meg venter nr3
19:31 8.05.2008
Om barnet bare levde gjennom meg, og ikke hadde noen mulighet til å leve etter fødselen, da hadde jeg nok tatt abort. Men det er den eneste grunnen. Abort pga Downs er noe av det værste jeg har hørt.. Hvem er det egentlig som gjør det??
Rockstarmom & Superbaby
JA til sortering...
19:43 8.05.2008
...for den som ønsker det! Jeg ville ikke vært i stand til å ta meg av et barn med Downs... De kan være utrolig krevende, så hvis jeg fikk valget på forhånd ville det vært en enkel avgjørelse.
Snart mamma -igjen!
16:55 9.05.2008
Det er nok mange, mange som gjør det, Rockstarmom&Superbaby! Når jeg vokste opp så vi mange, mange barn med Downs, har du tenkt over hvor få du ser rundt deg i dag??
Speeent
12:41 9.05.2008
Det er opp til hver enkelt uansett hva det gjelder. Det er den personen som er i den situasjonen som må leve med valget sitt og ingen burde dømme de for det!

Jeg hadde tatt abort om jeg fant ut at barnet hadde avvik fordi jeg rett og slett ikke har kapasitet til å være mamma for en "baby" resten av livet.
babymais
15:43 9.05.2008
hvis barnet mitt viste store avvik.. ville jeg nok tatt abort.. tror ikke jeg ville klart det.. med 2 barn fra før, og er student..
<3 lille spire<3 venter nr 2
18:54 9.05.2008
Nå er vel CP en fødselsskade som man ikke kan se på forhånd siden det oppstår pga oksygenmangel nettopp under fødsel...

Og det er vel nesten ingen som blir født med diabetes, det er noe som gjerne utvikler seg enten de første leveårene eller i tenårene...

*sukk*
mosegrisen
18:58 9.05.2008
Men man tar vel ikke abort pga diabetes vel?
Det er vel ikke noe avvik som gjør at barnet ikke får det livet den fortjener? Jeg ville aldri gjort noe med det iallefall...Men som du sier, går det jo ikke heller, heldigvis...
LinnR83
19:16 9.05.2008
Man kan jo ikke finne ut om ungen har diabetes, så det gjør man nok ikke. Tror det var et forslag satt på spissen fra frk. japp for å sette litt perspektiv på uttalelsen din "noe galt med foster".

Men hvorfor er det så viktig for deg å vite hva andre mennesker gjør om de finner avvik hos barnet i magen?
mosegrisen
19:24 9.05.2008
Er ikke så viktig for meg. Ville bare se om andre hadde samme oppfatning som meg.
LinnR83
23:05 19.05.2008
Jeg hadde nok vært veldig usikker på akkurat det med Downs. De er jo tross alt noen nydelige vesener. Men samboeren min har vært klar i sin tale. Det skal bort!!!
Men jeg ville jo ikke hatt et liv som jeg hadde måttet ta vare på "et barn" resten av livet heller. Så der vet jeg rett og slett ikke hva jeg hadde gjort. Samtidig kan man jo ikke regne med å få et helt friskt barn. Helt utrolig at det klaffer sånn for de fleste...

Hadde ungen vært såpass handicappet at det hadde vært lenket fast til rullestolen og ikke klarer å gjøre stort selv, da mener jeg at det mennesket i seg selv ikke fortjener et sånt liv. Det må være helt forferdelig for den som sitter der å sikler og for foreldre og familie som hele tiden må passe på dette mennesket.

Uff, synd å si det, men da hadde jeg definitivt tatt abort!!!
Morelli *20.08.08*
20:59 22.05.2008
Jeg har en storebror med downs syndrom, og i følge min mor syntes hun det var tøffere å ta seg av meg i barneårene enn min bror.. Jeg var vel så og si innom alle barnesykdommer.. Var vist en skikkelig drittunge da jeg startet i barnehagen.. Veldig rastløs av meg og klarte ikke sitte i ro (ikke påvist ADHD)... på barneskolen og i tenårene var jeg en skikkelig kranglefant... (jeg har nå blitt mer voksen og rolig ;) ). Så tror det kan være like tøft og slitsomt og oppdra et friskt barn, som et barn med downs. Min bror klarer seg bra selv, og det har han som oftest gjort..
swopie87
12:33 21.05.2008
Jeg syntes at alle som hadde tatt abort skulle skammet seg!!! Syntes det likner nazisme å sortere hvem som skal få retten til å leve og hvem som ikke skal få det. Det er en fryktelig egoistisk handling! Blir kvalm av å lese det dere skriver!
Hormonbomba
13:40 21.05.2008
Jeg personlig syntes ikke det er nazisme, som du skriver. Tenker mer på at det barnet jeg bringer frem kanskje kommer til å få det vondt hele livet.
LinnR83
15:41 21.05.2008
Og hvorfor kommer barnet til å få det vondt hele livet? Fordi de ikke passer inn i normalen? Har jobbet med funksjonshemmede i forskjellig grad i mange år og de fleste som kan uttrykke seg har en bedre livskvalitet enn jeg noen gang har hatt! Hvem kan bestemme at de ikke har livets rett?
Hormonbomba
16:33 21.05.2008
det er lov å ta abort. har aldri gjort det før, og vet ikke om jeg hadde vurdert det om jeg hadde fått vite om at jeg var gravid med en med downs. altfor vanskelig å si for meg, som aldri har opplevd situasjonen. veldig sårt tema det med abort, så pass på å ikke halshugg de som velger det..
Jenta88 med augustgutt08
21:04 21.05.2008
Ble jo spurt om vår mening, og dette er min mening! Er greit at det er sårbart med abort, men det er også sårbart å si at man ikke vil ha barn med de og de "avvikene". Det har noe med holdningene for våre medmennesker å gjøre! De er like mye verdt som oss!
Hormonbomba
22:01 21.05.2008
mente ikke spesielt deg altså:)
selvfølgelig er alle like mye verdt. var vel ikke det spørsmålet var heller. hadde jeg hatt et barn med avvik som krevde mye ekstra ressurser, vet jeg virkelig ikke om det hadde vært forsvarlig ovenfor hverken barnet eller meg å få det. hadde ikke hatt nok ressurser eller energi til alt barnet trengte. trist, men sant, så hadde nok vurdert abort da ja. men hadde jo blitt like mye i et barn med fks downs enn ett uten. så er veldig vanskelig å si hva jeg hadde valgt uten å ha vært i situasjonen, eller satt med ordentlig inn i den.
Jenta88 med augustgutt08
23:55 21.05.2008
Dette her er jo et vanvittig vanskelig tema, og jeg aner ikke hva jeg hadde gjort egentlig. Syns ikke mennesker med downs syndrom har mindre rett til å leve enn andre. Og jeg har en i familien med downs syndrom som er en helt utrolig person.
Men, det er noen punkter som for meg ville vært viktig i en slik avgjørelse. For det første har jeg en liten sønn fra før, som er frisk på alle måter. Og hvis jeg skulle fått et barn med spesielle behov, hvordan ville det påvirke livet og mulighetene til han jeg har fra før? Hvordan vil livskvaliteten hans bli? Det finnes jo x antall eksempler på at det ikke er så lett å ha et barn med sterk funksjonshemming. Ikke bare er det ekstra krevende i det daglige, men det kan være ulidelig vanskelig å få greie på hvilke rettigheter du har i forhold til avlastning, tilrettelegging osv.
Dessuten er det jo en gang slik at de med downs sjelden blir like gamle som folk uten- (såvidt jeg har skjønt ihvertfall). Og skulle jeg fått et barn med downs, tror jeg det ville vært helt fryktelig å tenke på hva som skulle skje med barnet mitt den gang jeg dør.. Det tror jeg hadde vært utrolig tungt.
Jeg syns ikke noe om et såkalt sorteringssamfunn. Men nå er det en gang slik at man kan velge dersom det oppdages downs eller andre avvik. Og av hensyn til barnet jeg har fra før, så måtte jeg nok vurdert det utrolig nøye...
MorLykkelig
14:53 22.05.2008
Kommer helt ann på situasjonen, er barnet planlagt da hadde jeg ikke tatt abort. For når man går så langt og planlegger ett barn så vet man att man kan få barn med store avik eller downs.

Men som sagt, man vet aldri..Kan ikke si noe på det før man havner i situasjonen selv!
Mjupsi-1SA.
21:13 22.05.2008
i noen få tilfeller sier faktisk lege/jordmor at barnet ikke vil få det bra, og har så ekstreme feil, og når de anbefaler abort er vel det det beste??
Er vel egentlig opp til hver enkelt av oss, HI lurte bare på om det var greit å gjøre det, trenger jo ikke skrive dritt i hytt og pine fordet.

Jeg er nå 19uker på vei, og skal snart på UL, så sent i svangerskapet ville jeg ikke tatt abort uansett for jeg er blitt så knyttet allerede, men om de hadde funnet noe helt grusomme feil eller mangler eller NOE, og de hadde sagt at jeg gjerne kan ta medisinsk abort, hadde jeg begynt å tenkt litt ihvertfall..

Er jo ikke alle som klarer å ta seg av et slikt barn heller fks alenemødre osv, man kan jo selvfølgelig prøve adoptere bort også.-.
Man bør tenke seg NØYE igjennom for det går ikke ann å gjøre om når man først har tatt abort.

Har selv en onkel med Downs Syndrom, og han er bare helt skjønn (er 45 år;o) ), ville aldri valgt bort en så herlig person selv, men mindre legen anbefaler det pga andre ting de kan se, og det har skjedd..
andregangsgravid:0)
08:39 24.05.2008
MorLykkelig skrev et bra innlegg her. Sier meg enig i alt hun skriver.

Hormonbomba: Ja, du er tydeligvis litt hormonell om dagen. Kjempebra at du bryr deg så godt om det i magen, men på en annen side så oppdages Downs kun i uke 13 ca (om jeg har forstått riktig) og det er jo ganske tidlig i sv.skapet. Tenk i sverige da. Der er det lov å ta abort helt til uke 20!! Det syntes jeg er litt ille da.
Også må jeg jo også få sagt at HI mente generelt, ikke bare de med downs.
Jeg ville nok ikke beholdt et barn som vil være hjerneskadet og lenket til en stol/seng hele livet. Menneske eller ei, ingen fortjener å ha et sånt liv!! Er du ikke enig i det, så syntes jeg personlig det er litt rart.
Morelli *20.08.08*
12:29 26.05.2008
Nå er det visst veldig mange som tror at Downs betyr at man ser litt anderledes ut og er veldig søt og snill...Litt feil..bare til opplysning. Downs gir ofte hjertefeil, fare for vannhode og andre alvorlige fysiske feil og en med downs kommer aldri til å bli i stand til å ta vare på seg selv. Derfor er det faktisk litt provoserende at folk som ikke vet hva de snakker om sier at det ikke skulle vært lov når det "bare" er downs. Jeg synes det er helt "greit" at hvert foreldrepar selv bestemmer hva de er i stand til å takle. Noen mennesker får barn med livstruende kromosomavvik og takler det helt fint, andre mennesker ville ikke klart å oppdra noen med psykisk utviklingshemming. Det må man få vurdere selv uten å bli dømt.
Ma Baker
22:09 26.05.2008
Ja det synes jeg er greitt og hadde selv gjort det.
Sim69
22:37 26.05.2008
folk skal ikke bli sure eller rakke ned på noen som velger å ta abort da.
Ikke alle er i stand til å ta seg av barna sånn heller.

Og hvis legen anbefaler det, så hadde vel mange gjort det.

Men er lovlig opp til hver enkelt.
Er nok uansett ikke lett å komme opp i sånn situasjon.
andregangsgravid:0)
23:23 26.05.2008
enig med deg over!!!
*veronica*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------