Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Blir litt varm!
17:27 5.05.2008
Kan leger tvinge deg ut i 100% sykemelding?
Kjenner jeg blir litt irritert over hvor mye de kan bestemme!
Di kan vell strengt tatt ikke tvinge noen til noe når det gjelder å sykemelde seg 100%,men hvis legen mener det ligger tungtveiende medisinske grunner for vedkommende å være 100% sykemeldt så er det vell en grunn for at dem mener man burde være det også!!Spørs jo som sagt akkurat hva som feiler å hvilken jobb man har...
Vet ikke om dette var noe bra svar men... :)
Dette pleier å være ingrediensen i en tråd på et av semesterforumene hvor sympatiserende skal hive seg over deg og "la deg lytte til kroppen" og "legen din er så snill og hensynsfull som lar deg slippe unna"....
Så, jeg får svare kranglete som den drittkjerringa jeg er; Har du behov for å motsi legen din på dette, antar jeg du ikke trenger min (eller andre bimmers) støtte på området.. men gir han inn så hatten passer...
----eller tar sykmeldingen som et tegn på at han mener du skal roe ned nepa et par hakk.
(PS" Linn: er det blodtrykket ditt, vil du kanskje ikke bli bedre av å sitte på bim hele dagen:p)
For meg er det et krangle spm. For jeg er drit sinna på legen min, og da kan jeg vel få si det her? Uten at debatten skal gå over til hvorfor jeg har skrevet dette innlegget?
Har sagt imot legen min, men han vil ikke høre!
Har ingenting med blodtrykk å gjøre. Tro meg, skal mer til enn bitchete kommentarer for å røre på blodtrykknivået mitt! ;-)
Ps: Trenger heller ingen sympati, for det er ikke noe å sympatisere om. Og hadde jeg trengt sympati, er nok dette det siste stedet jeg ville tatt dette opp. Lurer rett og slett bare på om det er lov å tvinge pasienter ut i 100% sykemelding.
Legen kan sykemelde deg, men det er opp til deg selv om du går på jobb på eget ansvar til tross for hans medisinske begrunnelse for at du ikke skal gjøre det.
Mener du selv Linn at du ikke trenger å være 100% sykemeldt så er det bare å takke nei!!!Han kan faktiskt ikke bestemme det...Å velger du å jobbe selv om legen mener du ikke burde,å det da skjer noe i denne arbeids perioden (altså helsemessig) Så er det svi for egen bak at du ikke hørte på legen!
Vet jo ikke hva dette egentlig handler om da,så det blir jo ganske vanskelig å svare.....
Ble enig om hos legen forrige gang jeg var der at jeg skulle gå ned til 50% sykemelding. Men så ringte legen min på torsdag i forrige uke, og sa at han hadde fått skriv fra jordmor om BL problemer, og noe som var unormalt inni bekkenet. Det hadde låst seg av en eller annen grunn. Så nå ville han sykemelde meg 100%!!!! Men nå har jeg gått med dette i 2 mnd, så jeg ser ikke problemet med å gå 3 mnd til! Så jeg sa at jeg ikke ville ha 100%. Jobben og kolegaer er liksom det eneste sosiale jeg har igjen nå som jeg går gravid. Å jobbe 50% er jo piece of cake! Har også 3 uker fellesferie i juni og en uke nå i slutten av mai, så det er jo ikke så mye jobb. Når jeg kom på jobb i går, ble jeg sendt hjem av sjefen fordi han hadde mottatt sykemeldingen min fra legen??!!! Trodde det skulle gå igjennom meg jeg? Føler meg litt overkjørt, og er litt forbanna på både lege og sjef! Trodde ikke dette var lov!
Kanskje du heller burde være fornøyd med at legen din faktisk tar jobben sin så seriøst at han ringer deg pga jordmor resultater?
At han ikke vil ta det medisinske ansvaret for at du jobber har jo ikke noe med tvang å gjøre. Du kan jo bare gjøre en avtale med din jobb om du så gjerne vil være der? Om jobben din tør å ha deg der da..
Legen din tvinger deg ikke til å være hjemme, han bare gjør det han mener er medisinsk forsvarlig. Hvorfor tok du ikke bare diskusjonen med han om du syntes det var en feil avgjørelse?
Det er jo strengt tatt et medisinsk faktum at BL kan ende med funksjonshemming mange år etter fødsel om man ikke tar det med ro.
Joda. Fint han tar meg seriøst. Men følte at dette var å gå litt over hodet på meg, når jeg hadde takket nei til sykemelding.
Var faktisk ikke klar over at man kunne bli videre hemmet av å jobbe med BL før i dag. Tok kontakt med han i dag og han forklarte meg at det er det beste. Så jeg får vel høre på han....Forklarte han at det var ræva gjort å sende den sykemeldingen uten å ha klargjort det med meg da, men det snakka han bort. Så nå driter jeg i det egentlig....
Hehe.. er første gangen jeg har hørt om at legen sender sykemeldingen direkte, men det var kanskje fordi han ikke trodde du ville ta den alvorlig om han ikke sendte den til jobben din? Eller fordi han ville ha øyeblikkelig virkning av den. Noen arb. givere er jo ikke så positive til sykemeldinger så kanskje det virker bedre om den kommer fra legen...
Ja, det var det jeg mente jeg og. Trodde ikke de kunne bare sende sykemelding uten min samtykke. Men han skjønte kanskje at jeg ikke ville gå med på det,så han tok sikkert saken i egene hender.
Det var egentlig veldig bra jeg fikk den timen i dag, for jeg fikk forklart hva som kunne skje videre om jeg ikke slappet litt av. Og det hadde jeg ikke anelse på. Man kan jo bli invalid i mange år!!!!! Men alt gikk greit, og jeg takker egentlig legen nå :)
han kan vel gi deg sykemelding, men du kan velge om du vil gå på jobb. jeg fikk 100% sykemelding en hel uke, men jeg dro på jobben hver dag fordet. bare viste dem sykemeldingen, og sa at jeg ville være på jobben, men bare ta det roligere og ikke de tyngste oppgavene.