Dette forumet er for både damer og herrer som snart er klare for å lage barn, men som ikke helt tør/vil ta steget ennå.
Her er det vel bare å ønske lykke til:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Når er det "greit" å bli gravid i ny jobb?
18:38 5.05.2008
Jeg er endelig ferdig med studiene, og har fått 100% fast stilling fra 1. juli. Vi er begge veldig klare for baby, men jeg har litt samvittighetskvaler iht å bli gravid sånn med en gang man har begynt i ny jobb. Hvor lang tid mener dere det bør gå før man er gravid etter at man har begynt i ny jobb? Skal vi ta hensyn til det? For alt vi vet kan det jo evigheter å bli gravid uansett..
Anonym
Sv: Når er det
20:28 5.05.2008
Vet du, det der synes jeg er vanskelig selv. For en arbeidsgiver kan hverken nekte deg, eller bli "sur" for at du blir gravid. Vi damer er heldige der, å kan bli gravide akuratt når det passer oss! MEN jeg må si jeg har tenkt mye på dette selv i det siste (siden jeg nå skal slutte i min jobb, for å fast stilling)
Det er vanskelig, men etter å ha tenkt mer og mer på det, ville jeg personlig minimum jobbet der ettpar mnd før prøvingen begynner. Prøvingen kan ta lang tid, eller det kan gå kjempefort! ;)
Der jeg jobber nå, har de nettopp ansatt tre damer, 2 av de viser seg å allerede være gravide ;)
Fasitsvar finnes ikke, men for min del hadde jeg ikke ville hatt samvittighetsvansker, siden det jeg jeg og min kjære som bestemmer når vi er klar for barn. Så lenge de ansetter en kvinne i fruktbar alder, så bør de vite at en graviditet kan være nære ;)
Det finnes jo ikke noe fasitsvar. Vi hadde ei som ble gravid og i tillegg da sykemeldt etter kun ca. 4-5 måneder i jobben. Det var jo ingen som ble skikkelig kjent med henne og hun lærte seg jo ikke jobben ordentlig heller. Det er ingen som er sure på henne, men det er jo litt kjedelig fordi at det er et lite kontor som absolutt trengte henne. Man har absolutt full rett til å bli gravid når man føler for det og ingen vil nok innrømme at de blir sure hvis noen blir det etter kort tid, men.... Hun jeg nevnte nå må jo på en måte begynne helt fra scratch når hun er ferdig med permisjonen.
Litt avhengig av hvor dårlig tid man har (eks. pga alder) ville jeg nok ventet en liten stund hvertfall. Det er ikke til å komme bort ifra at det er en ulempe for arbeidsgiveren og da er det fint å kunne ha vist hva man er god for og at man er verdt å vente på før man går ut i perm. Og man kan bli sykemeldt store deler av svangerskapet, så jeg synes ikke at man skal regne med at man jobber 8 måneder av svangerskapet. De første 6 mnd til ca. 1 år etter ansettelse vil for meg og min samvittighet være for tidlig. Men det er MIN personlige mening. Men kanskje jeg hadde tenkt annerledes om jeg var i en annen situasjon. Jeg har jobbet over 1,5 år hos nåværende arbeidsgiver og jeg føler at jeg med god samvittighet kan bli gravid nå. Nå tenker jo jeg ut ifra min type jobb også da. Det er nok noen forskjeller der også.
Jeg føler litt på det at jeg ikke vil "lage et dårlig rykte" for oss barnløse jenter i midten av 20 åra. Tror mange arbeidsgivere ser på oss som tikkende bomber i forhold til graviditet og kvier seg av den grunn for å ansette oss. Jeg jobber i et ganske mannsdominert yrke, så jeg føler nok av den grunn litt ekstra mye at jeg må hevde og stå frem som en god representant for oss jenter.
Jeg føler nesten at jeg banner i kirken nå, men jeg er kjent for å være dønn ærlig.
Hvis dere virkelig ønsker dere barn, så synes jeg at dere skal stå på og gjøre det DERE mener er riktig. Lykke til :-)