Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Likestilling i Norge?
21:48 5.05.2008
Jeg er drittlei og egentlig skikkelig skuffa over at vi i dette "moderne" landet skiller så innmari på guttebarn og jentebarn. Alt fra de små intetanende vesnene kommer ut, blir de tulla inn i et lyserosa eller lyseblått teppe på sykehuset....så fortsetter det med barnetøy der jentene har bilder av prinsesser, dådyr, harepuser osv. mens guttene får klær med dødningehoder, actionhelter eller aggressive dyr som løver, slanger, ørner osv. Jentene kan dessuten gå med alle fargene, mens guttene helst ikke skal gå med "jentefarger" som lilla og rosa. Utrolig at vi ikke er kommet lengre!!! Ikke rart at det er mennene som blir mordere og voldtektsmenn!
Hvem sier at gutter ikke kan gå med rosa klær? Jeg skal ut å finne rosa skjorte til min snart. Bare så irriterende at utvalget er så lite. Mer til voksne menn.
Jeg vet jo at der finnes rosa t-skjorter til gutter, men utvalget er jo som du selv sier kjempelite. Har i evighet prøvd å finne en rosa bil, men det har ikke vært lett! Enten er det kjempestore og dyre Barbi-biler eller så er det knøttebiler...Kan også nevne at sønnen min gikk med en rosa leke i byen og ble kalt "homo"...
Ironien ligger jo tykt utenpå her. Det er ingen tvil: De fleste mødre former sønnene til å bli aggresive og tøffe gutter som ikke skal prate om følelser. Mye bedre om de slår ned noen i barnehagen enn at de går med rosa klær og leker med dukker...
Vet ikke hvor mye du har fulgt med på alternative løsninger innad når det gjelder kjønn..... Jeg prøver febrilsk å feks finne noe annet enn rosa til jente. Jeg syns jenter kan h både rødt, blått, gult og grønt. Og er faktisk drittlei rosa til jenter? Begrenser seg litt hvor mange år det er like "søtt" også...
Du kan jo gå imot normene slik nøffemor gjør... Da kan du ha sløyfe i håret til sønnen din, tuttu skjørt på gutten din, og dødningshoder på genseren til jenta di....
Endelig noen som kunne opplyse meg litt her. Tusen takk!
Jeg mener, det er jo selvfølgelig mødrene som former aggresive voldtektsmenn ved å kle gutta i lyseblått. Fy søren, her har utenlandske (les mørkhudete) mødre masse å lære gitt...
Ja til lyserosa u-hjelp.
Let's face it- norske kvinner er som kvinner i andre land, ekstremt dårlige til å behandle barna sine likt (guttene og jentene) En annen ting som har irritert meg grønn er at på f.eks. babysvømming så tar 90% av damene med seg babyen i garderoben i stedet for at pappaen gjør det... Hvorfor? Fedrene trenger jo også tid til å "bånde" litt med knøtten!
Jøje meg... her var det mye krampeaktig likestillingsgulp...
Mener du virkelig at alle barn er født helt like? At om vi ville ha behandlet dem likt som du sier så ville de blitt prikk like? I så fall må jeg få lov til å fortelle deg at du tar feil! Hormonforskjellene hos gutter og jenter gjør at adferden er utrolig forskjellig allerede fra tidlig i barneårene.
Men jeg er ikke helt uenig med deg. Ser ikke poenget med å fargekode ungene våre og jeg ser absolutt at ofte kvinner tar mer av barnepass og praktiske ting enn mannen. Spørsmålet er vel hvorfor det er sånn? Og du skal ikke se bort fra at mange familier deler oppgavene mellom seg sånn at det blir helt rettferdig uten at du kanskje ser det når du er på babysvømming.
Det var jo en periode der guttebarn og jentebarn ble behandlet likt. Gutta skulle ha dukker etc. Men da så man at guttene gjerne valgte traktor og biler selv. Her i huset finnes både biler og dukker, men likevel velger de gutteleker. Dukkevogna blir gjerne brukt til racerbil. For å få til likestilling må vi kanskje akseptere at vi alle er forskjellige. og det er ingen ting i veien for at du kan kjøpe rosa gener med ponni på til gutten dersom han ønsker det.
Det er uten tvil allerede ved spedbarnsalder at diskrimineringen starter allerede ved fødselen. Og fordi det er så forankret i vår kultur, er det dessverre altfor få som er det bevisst. Hvor mange kvinnelige/feminine verdier er positivt ladet for eksempel, i forhold til de maskuline verdiene? Det skinner så igjennom i språket og våre handlinger at feminine kvaliteter er 'svakere', mer 'skjøre', 'forsiktige', i forhold til de 'tøffe', 'røffe' og 'sterke' maskuline kvalitetene. Hvorfor blir det ikke tatt mer tak i dette? Det hersker ingen tvil om at vi er milevis unna likestilling i dag, også i Norge. Språket er alfa og omega i så måte, hvorfor ikke starte der?
Selvfølgelig er vi ikke like, misforstå meg rett, jenter generelt har en større omsorgsevne og gutter mer fascinasjon for motorkjøretøy og actioninvolverte aktiviteter, og dette kommer til uttrykk i undersøkelser som preferanser av leker, MEN hvorfor skal de feminine verdiene være så mye mindre verdt og negative ifht de maskuline verdier? Det er bare å tenke igjennom alle de gangene en jente har opptrådt på en guttemåte, ifht en gutt som opptrer jentete...hva er forskjellen?
Endelig ei som har skjønt det! Enig med det du skriver, men når det gjelder dette med leker så tror jeg faktisk at miljøfaktorene( foreldre, søsken, venner, tv-filmer osv.osv...)har mye å si. Noen gutter vil tusen ganger heller leke med ei dukke enn en bil, men de ser jo overalt rundt seg at det ikke er det "rette"! Jeg er overbevist om at barna er mye mer forskjellig enn vi tror...Jeg blir så sur over at ikke det er mer åpenhet for at noen jenter liker å sloss og klatre i trærne uten at vi trenger å kalle henne "guttete", og at gutta kan gå med dukkevogn uten at man med en gang tror de blir homo! (Jeg synes selvsagt også at jenter skal få lov til å være stille, og gutta det motsatte..) Mitt poeng: Vi (foreldre og samfunnet generelt) lager et kunstig stort skille mellom gutter og jenter. Jeg synes vi rett og slett må skjerpe oss!!!!
Hahaha...passe!
Tror du dødningskalle og actionhelter på genseren er det grunnleggende til at menn er overrepresentert som kriminelle?
Og for å være ærlig, tror du også at foreldre vil nekte barnet sitt å leke med det barnet vil leke med? Om sønnen min finner ut at han vil leke med dukke, skal han få dukke istedenfor bil, men tror ikke lekene har så mye å gjøre før barnet blir gammel nok til å fortelle hva det vil ha selv.
Alt sammen- den massive hjernevaskingen alt fra barna er små og blir lært opp til at gutter ikke griner osv. og frem til de er voksne menn som ikke må vise følelser, men være harde og kalde...alt er med på å skape et ideal som mange gutter ikke takler...Tror ikke det er uten grunn at mange unge gutter tar selvmord..(Vanligste dødsårsak blant unge menn) Og nei, jeg tror ikke du har mye å stille opp med når sønnen din vil ha dukke...du vil instinktivt føle det er noe "galt"- det samme vil guttens far, besteforeldre, barnehageansatte, naboer....Det vil kanskje være greit at han vil ha ei dukke, men dersom han overhodet ikke er interessert i vanlige gutteleker, så vil du nok tenke ditt.....
Vet ikke hva slags syn du har på dette, men jeg har aldri vært borti noen som har sagt at gutter ikke kan grine eller leke med dukker. Jeg hadde heller aldri nektet sønnen min å leke med dukker om han ville leke med dukker??!! Hva barnehageansatte og naboer syntes om det, bryr meg egentlig mindre. Barna velger selv om hva de vil leke med, og syntes det er feil å prakke på de leker enten om det er gutte leker til jenter eller omvendt eller gutteleker til gutter og jenteleker til jenter. La de leke med det de vil.
Jeg synes jo selvsagt at det bør være som du skriver, men du må jo bo på månen dersom du tror det er normen å tenke som deg....!
PS: Hvorfor tror du det nesten bare er menn som er mordere og voldtektsmenn...tror du det ligger i genene til guttebabyene????
Trenger ikke bo på månen for å tro at de fleste tenker slik? Vi burde være ganske liberale nå som vi faktisk har kommet til 2008 på kalenderen. Jeg har ingen mening eller kunnskap om hvorfor gutter er overrepresentert når det gjelder kriminalitet, men lurer fælt på hvor du får statistikkene og faktaene dine rundt dette?
Statistisk sentralbyrå...du må gjerne gå inn der for å sjekke på nettet. Du kan finne kjønn, alder og ulike typer kriminalitet.... Ellers ville du jo fått dette med deg dersom du bodde her og ikke på månen.... Det er jo ganske ofte noe som kommer frem i media!
Står det i SSB at guttebebiser med hodeskalle og slanger på genseren sin har større sjangs for å bli kriminelle enn gutter i rosa? Link please? Bare lurer, her jeg sitter alene oppå månen.....
Så, rødstrutten, what's the great plan? Hva skal vi gjøre med våre stakkars fortapte små kommende voldtektsforbrytere og mordere -som vi har hjernevasket?
Sorry mosegrisen....måtte bare. Kjeder meg her oppe på månen.
Ja, og hva må vi gjøre da,rødstrømpa? JO! Ikke la guttene våre trene og bli store og sterke. Lås de inne og la de til nød spise grønnsaker, så de blir spinkle og hengslete...Bra plan eller hur?
Jeg er enig med deg, Rødstrømpa. Men folk er så ekstremt naive hvis de tror jenter og gutter blir behandlet likt. Og så er det de som behandler jenter og gutter forskjellig fordi de mener de ER forskjellig. Hallo! Selvfølgelig blir man formet ut i fra hvordan man blir behandlet.
Nei, man blir ikke voldteksmann av å gå med racerbiler på klærne, men det er jo bare begynnelsen. Bare se på hvordan man snakker til barn. Jenter får hele tiden positive tilbakemeldinger dersom de er pene, snille og omsorgsfulle. De lærer å sette andre før seg selv. Gutter får positive tilbakemeldinger dersom de er tøffe, sterke, flinke osv.
Vi forventer rett og slett mye midre empati fra gutter enn jenter.
Og vi ser jo resultatet? Hvem er det som alltid setter sine egne behov til silutt? Jo, kvinner!
har ikke giddet å lese hele tården, men ikke glem at dna har mye å si på hvordan ett barn blir. husk at jenter har 2 x'er, mens gutter han 1 x og 1 y. jenter og gutter kommer nok aldri til å bli helt like, selvom de går med samme farge på klærne:P
Dunder og salt, hvem er det som ikke gir positive tilbakemeldinger til gutter når de viser omsorg og er snille? Men ja det er sant at hvis foreldrene er idioter blir nok ungene det og.
Jeg vet ikke med dere jeg altså, men jeg mener heller la gutter være gutter, og jenter være jenter.
Jeg skal løpe opp etterpå til min svigermor og gi henne en rå stor klem fordi hun fikk sønnen sin til å bli slik en altmulig mann som han er. Først nå etter dette innlegget innser man hvor viktig det er. Er glad han har sine interesser og kunnskaper om mere "manne-ting" så jeg slipper å gjøre de, og jeg kan gjøre disse "kvinne-tingene" Vet ikke med dere, men er glad jeg slipper og bytte vinter/sommer dekk 2 ganger i året, fikse bil når det trengs, mekke på alt mulig, snekre,osv...Litt kjedelig hvis vi begge ikke hadde en eneste clue om noe annet en hvordan vi gjorde oppvasken?
La meg forstå deg riktig...heldigvis for deg at mannen din kan bytte dekk på bilen (woooooow!!!) og snekre, da du ikke har clue om noe annet enn hvordan man tar oppvasken? Gratulerer.
Jeg ler meg ihjel, og det kan umulig være sunt....
Lurer på om du ikke akkurat trakk ut et par av spikerne i rødlisse kista når du skrev det innlegget om din fantastisk flinke samboer, Linn. Jeg mener, kan han virkelig ALT det? Det må være hans mors enorme evne til å oppdra han som et skikkelig mannfolk.
Kan skrive en hel liste jeg, om hva mannen min kan, men dro vel bare frem noen eksempler. Samme med oppvasken...kan nok mer enn det, men det var og et eksempel. Skjønte dere ikke det? Eller var det et svakt forsøk på å være sarkastisk igjen?
Det var vel et forsøk på å, på en ikke alt for kjip måte poengtere hvor idiotisk innlegget ditt om mannen din var. Sånn midt i en diskusjon med rødstrømper og ottar medlemmer (og, nei, det er ingen som har hevdet sitt medlemskap, jeg bare gikk ut fra det her i min fordomsfullhet).
Jaja..Min mening kom kanskje ikke godt nok frem i mitt innlegg. Men jeg trodde da kanskje jeg hadde skrevet det slik at dere forstod. Men my bad :) Burde nok ha utdypet det mer.
Orker ikke den lista i dag. Er ikke nok plass innpå her! Hehehe
Jeg synes forøvrig at likestillings spørsmål er utrolig viktig, og jeg kan ikke tenke meg noen som ødelegger mer for at vi skal komme nærmere likestilling enn mennesker som rødstrømpa og de som synes hun har så rett.
Å ytre at mødre lager voldsmenn ved å kle ungene i det ene eller andre eller at de fleste behandler ungene sine så forskjellig at guttene ikke får gråte og jentene får all rosen er både feilaktig og utrolig idiotisk etter min mening.
Jeg mener man skal feie litt mer for sin egen dør, særlig med tanke på hvilke holdninger man gir til sine barn, hva man sier til dem og særlig hva man sier over hodet på dem.
Skal man nekte sin sønn å leke med traktor fordi mor tjener mindre enn menn i identisk stilling?
Jeg har aldri møtt noen som er så fordomsfulle og setter folk i bås som de jeg kjenner med røde strømper. Og det er etter min mening en mye viktigere egenskap som forelder at man klarer å lære ungen at aksept kommer du lengst med.
Jeg skjønte veldig godt hva du mente, Linn, men jeg er uenig med deg.
Du og mannen din utfyller hverandre fordi dere er flinke til forskjellige ting, og det er jo hyggelig for dere, men det sier ingenting om hva som er naturlig for kvinner og menn. Du er den du er, trenger ikke ha noe med kjønnet ditt å gjøre.
Det finnes mange menn som ikke interesserer seg for såkalte "manneting" og kvinner som ikke interesserer seg for såkalte "kvinneting". Det blir dumt av deg å oppdra datteren din til å bli som deg og sønnen din til å bli som din mann for det er ikke sikkert det er slik de ønsker å være.
Dessuten: Hvis du legger sammen tiden det tar å gjøre typiske "manneting" som dekkskift, plenklipping og snømåking med typiske "kvinneting" som matlagning, klesvask, gjøre rent osv vil du se at de typiske "kvinnetingene" tar ca en time daglig, mens de typiske manntingene gjennomsnittlig tar en time i måneneden.
Det finnes mange menn som ikke intresserer seg for manne ting ja, men det er vel ikke noe med at et guttebarn blir tullet inn i et blått teppe på sykehuset? Tror den babyen DRITER fullstendig i hva slags farge det er på det teppet. Skal man prakke på babyen masse jente leker da? Tenk om han ikke intresserer seg for det heller? Blir jo feil i mine øyne, men kanskje jeg ikke ser poenget? Min kommende sønn skal få akkurat det han vil. Om det er en bil eller en dukke. Har ingen fordommer for om min sønn skulle ha tendenser til å bli homofil eller ikke. Han er og blir fremdeles min sønn uansett. Men en sparkebukse med traktor, slanger, løver,dødningshoder, whatsoever, på skal han få som utgangspunkt, så når han begynner å få egene meninger om hva han vil ha, kan han si i fra.
Jeg anbefaler deg å ikke kjøpe inn så innmari mange sparkebukser, uansett mønster og farge, da disse er veldig upraktiske når det kommer til bleieskift. Kjøp heller body og joggebukser.
Glad over at dere har fulgt opp innlegget mitt!...men ingen har fremdeles svart på hvorfor det er flere gutter som gjør kriminelle handlinger, tar sitt eget liv.... Why???
Jeg har jo kommet med mine teorier, som jo selvsagt er blitt fulgt opp av andre ismarte innlegg, men du og de som er enige med deg må jo ha en annen forklaring på disse tingene????
Du har ikke skrevet ett ord om hvordan vi skal behandle de små, bare hvordan vi ikke skal. Og det du sier er jo bare tull.
Det finnes ikke vitenskapelig hold for at leker eller klær avler voldtektsmenn. Men jeg skjønner at du bare er en liksom-strømpe uten skikkelig utviklede meninger så jeg gir meg nå.
Jeg syntes du har fått fint svar på det jeg. Voldtekt og slike ting og vold er vel noe som faller mer i smak for menn/gutter, da det har med fysikken`s stand.
Er det fordi gutta er så mye større enn jentene at de tar selvmord? Man trenger heller ikke være stor for å være voldelig mot noen..hørt om skytevåpen? Og kjære mosegris..sov godt!
Skreiv ikke selvmord. Skreiv voldtekter og vold. Og ja, vet om skytevåpen, men det er ikke så utbredt her i norge. Ikke iforhold til vold og voldtekter. Selvmord kan ha masse med psyke og gjøre, og faktisk så kan gutter slite mer med depresjoner enn jenter. Kanskje det har noe med det og gjøre? Dessuten ser jeg ikke noe på SSB om dette. Ser bare frem til 2005. Og om du ser nøye, har den statestikken betydelig nedgang, mens kvinner sin statestikk har relativt høy oppgang. Så spør meg om 2 år. da ligger statestikken for i år ute, og selvmord statestikken har sikkert gjevnet seg betraktelig innen da.
Min kjære sønn har lyse klær med bamser på, og han har fått seg en dokke han steller med, han vasker opp med meg, og skal kjøpe en dokkevogn til dokka hans:0)