GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 2-3 år

Snart 3 år, vil ikke sove. Hva gjør jeg feil?
21:58 5.05.2008
Jenta vår fyller 3 i juni. De siste ukene er hun blitt håpløs å legge om kvelden. Starter kveldsstellet kl. 19.30, og hun sovner ikke før nærmere kl. 22. Hun er sint fordi hun må legge seg, sier at hun ikke er trøtt, hun vil leke, lese bok, spise, dra i barnehagen osv.

Vekker henne kl. 06.45 om morgenen, da er hun stort sett blid. (I helgene våkner hun av seg selv kl.08.00)

Vi har kuttet ned søvn i barnehagen fra 2 timer til 30 minutter. Barnehagepersonalet sier hun trenger den halvtimen, og at hun er veldig trøtt og klengete når de vekker henne..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, blir så sliten av dette. Må også nevne at hun som baby skrek døgnet rundt, uten at vi skjønte hvorfor, men fra ett års alder har hun sovet fra kl. 20 til kl. 06, + 2 timer om dagen, inntil nå i det siste hvor hun altså nekter helt å sovne om kvelden...

Hva kan vi gjøre?

Anonym
Sv: Snart 3 år, vil ikke sove. Hva gjør jeg feil?
22:24 5.05.2008
Jeg ville begynt kveldsstellet tidligere.
Forståsegpåere mener at barn under skolealder bør legges ca kl 19, dvs da bør de være klar i senga. Jeg har en på 4,5 og en som blir 3 i juli. De gjøres klar for senga rett etter barne-tv. Yngste sovner ca kl 19.15, eldste kl 19.30.
Anonym
22:53 5.05.2008
Jeg har også tenkt på den muligheten, men hun er - om mulig - enda mer giret og aktiv rett etter barne-tv, akkurat som hun blir inspirert og opp-giret av å se barne-tv...

Jeg har tenkt at kanskje skulle hun få et lys over sengen så hun kan sitte alene i sengen og leke og bla i bøker, men at hun ikke får lov til å gå ut av senga. At døren kan stå på gløtt og at vi kommer når hun roper...( Hun er vant til at jeg (eller far) er sammen med henne helt til hun sovner, akkurat som hun er redd for å være alene når hun sovner (er slik i barnehagen også).

Har ikke inntrykk av at hun har mareritt, når hun først sovner, sover hun godt helt til hun vekkes...

Skal prøve tidligere legging og se om det hjelper, takk for råd:)

TS
Anonym
19:46 6.05.2008
Eldste min hadde en periode der hun gikk mye ut av sengen før hun la seg til å sove. Da snakket vi med henne de 2 første gangene, etter det bar vi henne tilbake til sengen og la henne uten å si noe. Vi satt på en stol rett utenfor døren hennes, med ryggen til. Hun kunne se oss, men vi snakket ikke til henne. Da gikk det bare noen dager, så la hun seg greit uten å gråte eller komme ut av sengen.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------