Kranglesiden
Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
JEG BLIR SÅ JÆVLA PROVOSERT OVER GRAVIDE SOM RØYKER!!!!!!! |
23:37 5.05.2008 |
|---|---|
Vet det er tatt opp ca 1000 ganger, men nå er det min tur til å få det blåst ut! TENK at folk virkelig ikke respekterer den lille i magen!!!! DET ER HELT UFATTELIG!!!!!!!! Og enda så vet folk hva som skjer med den lille for HVERT eneste trekk man tar!! Ei jeg kjenner røykte før hun ble gravid, så begynte vi å snakke om hva som skjer, hvor urespekttabelt og egoistisk det er osv. Hun sa hun var enig, at hun hadde sluttet. Og så "tar" jeg henne faen meg på fersken i å røyke!! Hvert eneste, eneste trekk skader det lille barnet!!! For hvert eneste innsug man tar, får fostret en slags "sjelving" (film man har i pensum på ungdomss. for de som husker det). Det er helt utrolig at noen virkeli vååger å røyke etter å sett en så detaljert film fra inni magen! Uansett om man er 6, 16 eller 26 uker på vei så er det fortsatt like farlig! Blir altså bare såå provosert jeg over at noen kan være såå egoistisk og ikke respkterer at den lille faktisk skal "bo" i magen til mamma i 40 uker! Gravide som ikke har sluttet, eller tenkt å gjøre det, bør ikke få lov å bli mor! Dette er mine synspunkter.. |
|
| kreps 86 | |
Sv: JEG BLIR SÅ JÆVLA PROVOSERT OVER GRAVIDE SOM RØYKER!!!!!!! |
00:20 6.05.2008 |
|---|---|
"Gravide som ikke har sluttet, eller tenkt å gjøre det, bør ikke få lov å bli mor! Dette er mine synspunkter.." Så hvis jeg røyker 3 om dagen så burde ikke jeg få lov til å bli mor? selv om jeg muligens er en helt fantastisk mor på andre områder enn akkuratt det fordi jeg er svak og har en forferdelig dårlig viljestyrke? Hva gir deg retten til å fortelle hvem som fortjener eller ikke fortjener å bli mor? Nå kan jeg stolt si at jeg har sluttet å røyke, men røykte et par i uka med førstemann. Absolutt ikke stolt av det, og syns det er kjempeflaut! Men jeg føler ikke at jeg har noen som helst rett til å si hvem som bør få lov og hvem som ikke bør få lov å bli mor fordi om! Alle vet at det skader barnet. Dem som røyker og dem som ikke røyker. Alle reagerer på å se en høygravid som røyker. Men det er ikke noen andre som bestemmer det enn nettopp denne personen. Det er ikke opp til meg, deg, eller noen andre. Selv syns jeg det er like gale med dem som "kosedrikker" i svangerskapet, men føler ikke noen spesiell trang for å legge ut egene tråder om dette, og ta det opp gang på gang på gang på gang... Fint at du har dine synspunkter, er sterk i kropp og sjel som eventuelt har sluttet å røyke fordi du er gravid, eller som aldri har vært en røyker. Men det er uansett ikke like enkelt for alle! Og det respekterer i alle fall jeg! |
|
| ;)Renate&Gabriel;) | |
10:03 6.05.2008 |
|---|---|
Jeg blir provosert over gravide som tror de har noen rett til å uttale seg om hvem som har lov/ikke lov til å bli mor... Hvem ga deg tillatelse til å leke Gud? Jeg lurer på hva du sa til hun du "ferska"??.... håper for din egen del at du holdt kjeft... |
|
| nita&junior | |
10:09 6.05.2008 |
|---|---|
signerer deg nita&junior |
|
| vicky1984- jentenr2 26.6.08 | |
11:42 6.05.2008 |
|---|---|
Så alle gravide som røyker må få utført tvangsabort...det er jo veldig humant.. |
|
| Mahari81 med en liten spire | |
12:01 6.05.2008 |
|---|---|
Folk er nok klar over at det farlig uansett om de er gravide eller ikke. Og det er vanskelig å slutte. Hvis du føler deg bedre av å skjelle ut en som sprekker i svangerskapet så gjør det, det er tross alt fint å sparke noen som ligger nede! Hvorvidt folk gidder å høre på hormonelle synspunkter fra " smårips " om hvem som får lov å bli mor og ikke tviler jeg på. Fortsett med å blåse ut om ting du så får vi noe å le av... |
|
| lillefot | |
12:29 6.05.2008 |
|---|---|
Jo for meg er det vanskelig å skjønne at de tørr og har hjerte til å forgifte den lille i magen. Men det fins jo folk som slår barna sine også, jeg skjønner ikke de heller. Vi er forskjellige, vi kan ikke skjønne alle. |
|
| trinebeate | |
12:39 6.05.2008 |
|---|---|
Æ blir så flau over dæ krepsn!!! du drite åss alle som e ung å gravid ut :-( Greit at man har ytringsfrihet, men du kan ikke bestemme over andre på dn dær måten :-( Folk VET at d e farli å røyke, trur du virkeli at dm gjør d bare for å muligens skade ungen sin??? dm e avhengi å vi som aldri har røyka kan garantert ikke vite kor vanskeli d e å slutte. E du perfekt du da? Du dyrke din egen mat og spise ikke godteri, drikke ikke brus å bruke bare rein naturkosmetikk? Du bor på lande langt fra byforurensing å kjøre aldri bil? Bruke ikke mobiltelefon eller pc på grunn av faren for stråling og den ordinære ultralydn e bare å glæmme for man VET ikke om dn kan skade? Har du stærke smærta tar du ikke paracet engang? Næi, nu må du roe ned ræva di å slutte drite alle åss andre som e ung ut me de dær ækle innleggan! Folk ekke dum, dm VET at røyking e farlig, men du ekke dn te å stå å slenge d i tryne på dm! Pass på dæ sjøl du :-) Æ har aldri røyka, men e nesten mere bekymra for alle de e-stoffan som e i nestn all mat, forurensinga å ellers alt som e i miljøe nu som man ikke ane kor mye vil skade fosteret på sikt... d får vil vell vite om 10 år når d e "forseint". Slutt å bry dæ om andre å kos dæ me babyen i magen heller :-) Å te dokker som røyke, æ mene opprikti at d e bedre me 2-3 pr dag enn 20!!! Dokker e kjæmpe flink som klare kutte ned!! Æ e avhengi av aspartam å d va svintung å begrense pepsi max inntake te 1 liter pr dag (pga koffeine) å æ tænke me gru på visst æ hadde røyka.... D betyr ikke at æ ikke bryr mæ om babyen i magen, men avhengighet ska man ikke tøve me, d e vanskeli å slutte, uansett kor mye motivasjon man har!! Lykke te alle sammen :-) |
|
| sunnybeach :o) | |
16:55 6.05.2008 |
|---|---|
Bare HATER slike bedrevitere som du kreps..!Klarer ikke se dere engang |
|
| Fiffi nr2 14 aug | |
17:43 6.05.2008 |
|---|---|
hehe, dette var jo selvfølgelig grunnen til at jeg la det ut på KRANGLE! ;) Jeg står for det jeg mener og kommer ikke til endre synspunkt..! Sånn er det bare - helt utrolig at noen virkelig har såå lite respekt for den lille at de forgifter den med røyk! |
|
| kreps 86 | |
18:19 6.05.2008 |
|---|---|
En ting er å bli provosert av røykende gravide. En annen ting er faktisk å være så jævlig dum og talentløs og si at de ikke burde få bli mor! Virker mer som det er du som ikke er moden nok. |
|
| Fiffi nr2 14 aug | |
19:18 6.05.2008 |
|---|---|
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/25/480816.html Minner om denne artikkelen jeg. Synes disse røykedebattene er herlige! |
|
| dubro | |
21:17 6.05.2008 |
|---|---|
Æ røyka sjøl går me mitt 3 barn nu.Å æ har jævla dårli samvettighet som ikje har klart å slutta , men jer d andre rettn te å sei at æ ikje e ei go mor.Du (krepsn 86) burde pass på dine egne saker,du e nok ikje så perfekt som du ska ha d te.Man blir jævla provosert av sånne som dæ. |
|
| pusur26 | |
22:56 6.05.2008 |
|---|---|
Jada jada jada, svada svada svada... |
|
| chick26 gravid=) | |
09:04 7.05.2008 |
|---|---|
Stakkars deg lille kreps... Du må vel ha det jævelig vondt med deg selv som går rundt å irriterer deg over slike ting? Hva med å heller fokusere på de som slår barn, pedofile, narkomane eller de som lever i fattigdom og ikke engang har råd til mat eller noe som helst? Men neida, her kommer du og mener at de som røyker ikke bør få lov å bli mor engang! Jeg ler meg ihjel av slike "folk" som deg! Jeg røkte de første 2 mnd under graviteten og min datter er verdens blideste og fornøyde barn. Hun har det kjempe godt og har aldri vært syk. Så du mener hun skulle vært en flekk på lakenet da siden jeg røykte i 2 mnd? haha du er særlig bra i huet ditt. Jeg vet at du skrev inn for å irritere oss oppegående mennesker, men da får du også huske på at det ble mennesker av oss også, selv om det var vanlig at våre foreldre røykte før i tiden. Kanskje du bør gå å koke huset ditt litt og heller fokusere på de andre tingene som skader barn, som f.eks pedofile og barnemisbrukere. Hadde du vært president så hadde verden vært bra vøtt :-) Stakkars deg................ og stakkars dine venner som må holde ut med dine fordommer! :-) |
|
| 19april | |
09:29 7.05.2008 |
|---|---|
*gjeeeeesp* :D skjønner ikke hvorfor enkelte måå skrive sånne innlegg engang egentlig, det florerer jo av de samme hele tiden... |
|
| vicky1984- jentenr2 26.6.08 | |
12:02 7.05.2008 |
|---|---|
hva er det som skjer her egentlig!? var inne å titta på denne "kranglesiden" viste ik at den eksisterte før nå..mulig jeg er treig..heh:P også ser jeg det innlegget her..dere snakker om hvem som burde og ikke burde fått lov til og bli mor, det er jo greit å dele synspungter...men herre! å angripe hverandre på denne måten! er sikker på at 90% at aldrig turt å åpnet kjeften hadde de stått ansikt t ansikt her... om man røyker eller ikke røyker avgjør vel strengtatt ikke om du blir en god mor, de som røyker vil jeg tro har kjempe dårlig samvittighet for alle vet jo skade virkningen av det...om det er 10 lr 2 om dagen.. veninnen min røykte da hun var gravid, jeg spurte jo henne seff hvorfor? og fikk t svar at hun "trodde ik på alt som ble sagt om det, for moren hennes røykte m hun og hun lever jo i beste velgående... da bebisen kom t verden hadde den puste problemer, plaget m mye slim og katar på øynene noe man vet kan være konsekvensen av røyking.. klart hun kunne gitt bebien en bedre start på livet hvis hun slutta å røyke, men hun er jo en helt nydelig å god mor likevel:) jeg røyte selv, til den dagen jeg fant ut at jeg var gravid siden da har jg ik tadd i en sig..det var det som skulle til for å få meg til å slutte, men alle klarer ikke det så lett.. desverre... det er mange faktorer som spiller inn som fks man er "moden" for det, virker som enkelte som bare ser svart/hvit kanskje bør gå litt inn i seg selv..ingen mennesker er like, alle har sin bakgrunn:o) |
|
| chikolita | |
18:18 7.05.2008 |
|---|---|
Ja, hva skal man skrive som ikke alt er blitt sagt? Jeg har selv røyket i 12 år! (uff, nesten flaut) Og jeg sluttet idag! Ikke mye å skryte av, men jeg VET at jeg ikke har problemer med å holde meg unna! Det er fordi jeg er heldig og ikke har dårlig viljestyrke og at jeg har en samboer som ikke ville tolerert at jeg røykte med et barn i magen( han røyker selv, men har kuttet ut han også) Hva denne saken angår skal jeg si som mange andre her inne at du, krepsen, går over den berømte streken ved å sitte å si det du sier! Røyk er en avhengighets sak. Noen er mer avhengige enn andre. Og DU har tydeligvis ikke det problemet! Vet du prøver å "yppe til bråk" men du gjør egentlig bare narr av deg selv med de ekstreme og uvitende kommentarene dine! Jeg håper venninna di finner seg en bedre venninne enn deg siden hun er nødt å smugrøyke for deg! For du har tydeligvis for lite liv at du legger deg opp i andres! |
|
| mortheresa | |
09:22 8.05.2008 |
|---|---|
Skjønner godt dere som ble rasende av dette ignorante innlegget fra en person med dårlige emaptiske evner. Jeg blir bare lei meg... Jeg er enig med Kreps i at de som røyker når de er gravide BURDE slutte, men jeg har aldri røkt, og aner derfor ikke hvordan det virker i fht. avhengighetsfølelse. At det burde være en såpass sterk motivasjon at dere som røyker prøver å kutte helt, eller redusere så mye dere klarer, er jeg også for. Men derfra og til å si at noen ikke bør få lov til å bli mor, det vitner om manglende evner til å både sette seg inn i andres situasjon og om at du nok er for umoden til å uttale deg om hva andre burde gjøre i en slik sårbar situasjon som vi alle er i når vi er gravide! Syns faktisk dette innlegget ditt blir ennå mer uforståelig når jeg ser at du har hatt en SA selv - det har jeg også hatt, to stk. siste år, og nettopp derfor unner jeg ingen å miste..! Ja, jeg ville vært enig med deg dersom vi snakket om alkohol og narkotika-misbruk, og jeg VET at også røyk kan være skadelig, men nettopp derfor syns jeg heller de som røyker og reduserer kraftig fortjener respekt for at de klarer det, i stedet for å få dem til å føles seg som dårlige mødre som skader barnet sitt... Prøve å tenke deg litt om i din iver etter å krangle, du fremstår bare som dum og umoden. |
|
| håpefull-redd | |
10:20 8.05.2008 |
|---|---|
jeg syns også det er kjempetrist og leit med tanke på babyen i magen at moren røyker, pga alt det fosteret blir utsatt for, men syns aboslutt at de skal få lov til å bli mor. værre å ta abort pga røyking (ikke alle som planlegger graviditet). det er mitt synspungt:P |
|
| Jenta88 med augustgutt08 | |
16:10 8.05.2008 |
|---|---|
har ei venninne som fikk beskjed av jordmor å IKKE slutte å røyke helt.. faktisk... så der fikk du den.. det finnes verre ting enn å ta seg en blås under svangerskapet. stress (som kommer av røykekutt f.eks.) og overvekt. la nå folk få gjøre som dem vil, skjønner ikke hvorfor du skal blande deg, er ikke din baby det går utover. tenk viss jeg skulle sagt at alle som er overvektige og ikke slanker seg før de blir gravid ikke skulle hatt lov å bli mor da. overvekt og stress er mer skadlig for barnet enn røyk.. |
|
| hemmeliggravid | |
18:29 8.05.2008 |
|---|---|
gud jeg ble så provosert da jeg så kreps 86 vandre gatelangs i byen der bilene spydde ut eksos! Veit dere hva, jeg satt selv i bil, stengte igjen sirkulering utenfra på klimaanlegget... Ble faen meg så provosert at jeg dro hjem og røyka......OG DET ROA MEG OG BARNET!!!! Ikke bra for oss å bli opphisset og irritert vet dere. HIHA! |
|
| mammmma | |
18:31 8.05.2008 |
|---|---|
Bare måtte provosere litt over her selv om jeg hverken røyker, drikker eller bor i by, ble så sinnsyk i gjerningsøyeblikket... |
|
| mammmma | |
10:30 12.05.2008 |
|---|---|
Tror du virkelig at stress pga. røykeslutt og overvekt under svangerskapet er farligere enn røyk??!! Wow... noen har nok tulla med deg. Og at en jormor sier slikt til en gravid er uforsvarligt! Hadde jordmødrer og leger sagt skikkelig ifra om farene ved røyking, så ville flere gravide fått mer motivasjon til å røyke. Istedenfor så luller de seg inn med unskyldninger om at ditt og datt er verre. Våkn opp! Men til deg kreps: å mene noe om røykende gravide er en ting, men hvem som har lov å bli mor bør du holde for deg selv! Selv om røyking i aller høyeste grad er en form for mishandling. Synd vi mennesker ikke har kommet lenger :o( |
|
| My24_to småtroll :o) | |
Og hva med idiotene med sneipen i hånda mens de triller vogna? |
19:58 8.05.2008 |
|---|---|
La barnevernet ta hånd om barna!!! |
|
| Snart mamma -igjen! | |
Sv: Og hva med idiotene med sneipen i hånda mens de triller vogna? |
10:42 9.05.2008 |
|---|---|
er enig med Hi jeg ass.. mener det er som å trøkke en påtent sigarett i munnen på et barn, nyfødt eller større. men la for all del folk gjøre som de vil. |
|
| Bebis-i-magen-min | |
Sv: Og hva med idiotene med sneipen i hånda mens de triller vogna? |
11:07 9.05.2008 |
|---|---|
Ja, det har æ gjort med alle mine, å denne og, har fått beskjed av jordmor om å vente på å kutte røyken helt, til etter svangerskapet! Har gått ned til under halvparten, å skulle GJERNE ha slutta, men smårips som deg kreps, vet vel ikke noe om livets realiteter.. hehe Fikk meg en god latter i allefall! Til opplysning er og barna mine som allerede går på skolen de flinkeste i sine klasser, dette selv om jeg har røkt! Vet ikke helt om NOEN faktisk har lest HVORFOR man ikke burde røyke, drikke, spise spekemat, spise myke oster, holde seg unna fisk over 1 kg, holde seg unna røykelaks, kaffe, cola drikker..osv. DET har JEG! |
|
| Cili73 | |
21:40 10.05.2008 |
|---|---|
Jeg har null respekt for at gravide røyker!!! Selv sluttet jeg å røyke dagen jeg giftet meg og sluttet på Psprøyten,av den enkle grunn at jeg visste at jeg ville bli mor. Ble gravid ca 18 mnd etter. (jævla dritt sprøyte) |
|
| 2RampeteSmå | |
18:12 11.05.2008 |
|---|---|
dine synspunkter er inne i en liten firkant og de som er mennesker og trår feil i livet, blir halshogd av nettopp slike som deg. Jeg har alltid sagt det at når jeg blir gravid så skal jeg slutte å røyke. men jeg røyker og er gravid. det jeg har gjort er å trappe ned på røykingen og røyker den mildeste røyken som fins. det er ikke en unnskyldning for at det skal rettferdiggjøre at jeg røyker i svangerskapet. det er faktisk verre å slutte enn man tror. Pluss at man kan slite med angst og diverse andre plager som gjør at man blir mer avhengig av sigaretten i svangerskapet! jeg kjenner flere som har vært stor røykere under graviditeten, og alle de nyfødte har hverken hatt noen psykiske eller fysiske skader i etter tid. før du uttaler deg om at røykere ikke burde få barn, bør du tenke deg om og ofre en tanke til de som ikke har det så lett i svangerskapet, og at i noen tilfeller kan røyken være redningen. |
|
| +Tina+ | |
01:16 12.05.2008 |
|---|---|
greit du blir provosert, men hva faen blir vi som røyker da?? er enig i at hvis folk røyker like mye som før så gidder de ikke prøve engang, men det er jo også sånn at bebyen har ikke godt av at mor stresser heller. og det er veldig mange som blir drit stressa av å slutte å røyke og da er det jo ikke så stor forskjell på 2 røyk til dagen og man er avslappet eller at man kjenner seg stressa hele tiden! uansett så syns jeg du kan HOLDE KJEFT!!! |
|
| MadKiss | |
23:27 12.05.2008 |
|---|---|
Haha:....dere røykere er herlige :) Forøvrig må jeg si jeg stusser veldig når dere kommenterer at "barna mine er de smarteste i klassen selv om jeg røyka under svangerskapet". Det kan så være, men det visste dere vel ikke da dere var gravide. Poenget er vel at man ikke vet hvordan hvert enkelt individ reagerer på røyken, og at man ikke bør ta noen sjanser. Dessuten er det da mange andre måter enn intelligensen det kan slå ut på, at mor røyka under svangerskapet.... Når man argumenterer på den måten dere gjør, så argumtenterer dere egentlig i mot det alle forskere sier, nemlig at røyking er skadelig for fosteret!!! Og akkurat det tviler jeg på at noen her på forumet har belegg for å argumentere i mot. |
|
| dubro | |
23:46 12.05.2008 |
|---|---|
Jeg har vært fast røyker siden jeg var 13-14, men sluttet når jeg ble gravid med 1.mann. og begynte igjen ETTER jeg hadde ammet ferdig, er nå gravid igjen, og har sluttet igjen, har veldig lyst på røyk, men slik gjør jeg bare IKKE. Er selv en som røykte 15 om dagen, men når jeg har et uskyldig lite liv inni meg klarer jeg la være. Det lille barnet ville nok ALDRI sagt : ja mamma bare røyk du, jeg blir nok smart fordet, og tobakkslukt er jo såååå godt Vil bare frem til at jeg selv egentlig er en røyker, men når man er gravid, er dt helt idiotisk, kanskje ikke alle barn får skader med en gang, men de vil komme. Skal nå prøve få samboer til å slutte og selv prøve å ikke begynne igjen etter nestemann er født,(vi røyket aldri inne) Er så mye bedre uten røyk. både for deg selv og ikke minst barna. Og det lukter ikke særlig godt heller. Har også sett den videosnutten fra hvordan barnet imagen reagerer når moren røyker :0( Får nok noe kjeft fra røykere nå, men bring it on, innerst inne vet dere at det er skadelig. jeg klarte å slutte for babyen i magen sin skyld, og da bør dere klare det og. Uansett hvor lenge dere har røyket!!! |
|
| andregangsgravid:0) | |
00:59 29.05.2008 |
|---|---|
er delvis enig, man bør virkelig slutte, jeg slutta med EN gang jeg fant ut at jeg var gravid, og jeg røyka normalt ca 15-20 hver dag. men kasta røyken med en gang, og det var ikke det minste vanskelig når jeg veit at sjansen for spontanabort er større, og sjansen for krybbedød er større. moren min røyka under alle tre svangerskapa, og vi er normale og friske vi altså, så skal ikke stole blindt på alt du hører og leser... men for min del er det hvert fall uakseptabelt å røyke under svangerskapet :) |
|
| ninajs | |
02:11 29.05.2008 |
|---|---|
Min mor røykte under svangerskapet med min søster. Hun veide 900 gram da hun ble født og lå på sykehus i tre mnd etter fødselen. I dag har hun sterk astma og allergi. Jeg røykte selv 15-20 røyk om dagen, før jeg ble gravid. Ja jeg vet jeg bare er nitten år, så dere tenker vel at jeg ikke var skikkelig avhengig, men jeg begynte å røyke fast da jeg var tretten. Samme dagen som g-testen viste seg å være positiv sluttet jeg å røyke. Selvfølgelig var det vanskelig og jeg har vært røykesugen i åtte mnd nå, men fremdeles ikke tatt meg en røyk! Jeg har full respekt for gravide røykere som klarer å innrømme at det de gjør, faktisk er farlig for barnet. Men så har vi jo de røykerne som sier at det er bedre å røyke noen få røyk dagen enn å bli stresset av å ikke røyke! Helt seriøst, dere er ikke så utrolig blokkert i skallen at dere virkelig tror det? Og hadde min JM anbefalt meg å røyke, ville jeg skiftet til en annen umiddelbart! Men så er det heller ingen her som har rett til å si hvem som fortjener å bli mor eller ikke. Å sette seg selv så høyt, er vel like tåpelig som å røyke i svangerskapet! |
|
| Figa | |
14:09 29.05.2008 |
|---|---|
"Blir altså bare såå provosert jeg over at noen kan være såå egoistisk og ikke respkterer at den lille faktisk skal "bo" i magen til mamma i 40 uker!" Dette er vel noe den lille skulle ha tenkt på før den flyttet inn..? ;) |
|
| nickeline80 & nickeliten08 | |
17:11 29.05.2008 |
|---|---|
Jeg er så glad for at det finnes folk som vet alt bedre enn oss andre. Det er stadig prat om mobbing og likestilling. Men når det kommer til oss røykere såp gjelder ingen av disse. BAre mobb i vei uten på tenk på hvor mye vi faktisk sliter med å få slengt i trynet at "DU MÅ SLUTTE Å RØYKE NÅÅÅ". Jeg har ikke klart å slutte helt, tar ett par fredag og lørdag. Dette har jeg vært< ærlig om til jordmor og hun roser meg faktisk for at jeg er så flink. Hun sier det er bedre å ta en røyk enn å stresse opp kroppen. Da barnet og blir påvirket av stress. Jeg er ikke stolt av at jeg ikke har slutta helt, men når jeg ikke klarer det så er det ingen andre en MEG som har noe med det! SÅ HOLD KJEFT! Det kan faktisk såre ett menneske. Nei dette blei egentlig masse svada, er så provosert! |
|
| MiaKristin | |
19:03 29.05.2008 |
|---|---|
Du tror seriøst ikke at det er bedre å la barnet i magen din ha mangel på oksygen enn at du blir stresset? Vet du hvilke molekyler som opptar oksygenets plass i blodet når du røyker? Og vet du hvor mye lenger dette blodet er i barnets kropp enn i din egen? Så da kan man ikke ha det travelt når man er gravid, fordi stress er farlig for barnet? Det er altså bedre å røyke enn å være stresset? Hvis du tenker deg gjennom, tror du virkelig på det du skriver? Ja du er kjempe flink som har klart å kutte så mye ned. Men hvis du tror at stress er farligere for barnet enn røyk, så ser jeg ikke helt grunnen til at du røyker mindre. |
|
| Figa | |
18:52 29.05.2008 |
|---|---|
KORFOR BLI SÅ FORBANNA FOR DETTA. DET ER DEN RØYKENDE MOR SITT PROBLEM OG SKAL FÅ PROBLEMA. |
|
| snurf | |
22:48 29.05.2008 |
|---|---|
Jeg er helt enig i at det er kjemperåttent å røyke når man er gravid. Synes det er verst med de som går rundt i byen med tydelig gravidmage og røyker som om ingenting har skjedd! Vet det er dobbeltmoralsk, men jeg synes liksom det er ekstra ille når man så tydelig viser at man ikke eier skam, og driter i om knøttet bli røyka i filler. Hvis man absolutt ikke klarer å slutte, men likevel tar en og annen røyk bak garasjen sin eller noe, så virker det i hvertfall som om man skjønner at det man gjør er feil. Jeg er ikke ute etter å dømme noen, men alle er vel enig i at det ikke akkurat er helsebringende for et foster å røyke? |
|
| lillenutt | |
22:49 29.05.2008 |
|---|---|
Signerer den Figa og Andregangsgravid!! Helt enig.. Skulle bare mangle om ikke vi som vordende mødre viste oss vårt ansvar bevisst. Jeg har selv vært avhengig av røyk i 18 år nå, og slutta på dagen når krysset viste seg på testen. Var ikke vanskelig i det hele tatt når en vet hva røyken fører med seg. Trenger ikke å ramse opp skadevirkningene, for de er vel alle klar over.. Jormødre som anbefaler at en ikke bør slutte enda pga stress, virker for meg helt på trynet.. De røyker vel kanskje selv da.. De burde heller oppmuntre til røykeslutt.. En er gjerne verdensmester i å finne unnskyldninger for å røyke når en er røyker.. Det vet jeg alt om.. Er selvfølgelig bedre å røyke to enn 15, men hvorfor de to??? Når en vet at den lille nydelige ungen ligger i magen og gisper etter luft... Uforståelig.. Og til dere som angriper kreps fordi hun ytrer dette og er ung, så vil jeg si at hun tross sin unge alder, har skjønt mer enn de med noen år på baken som mener det motsatte... Eneste jeg er enig i med kritikken av krepsen, er uttalelsen om hvem som bør få bli mor og ikke.. Den var nok i drøyeste laget.. Ha en fortsatt fin røykfri kveld! |
|
| budeia75 | |
23:48 29.05.2008 |
|---|---|
Det ble sagt her at jordmødre som anbefaler å ikke kutte røyken helt pga faren for stress er på trynet. Greit, det må noen gjerne mene. Men min jordmor sa også det til meg da jeg var gravid med første mann. Men så finnes det ulike typer stress og da. Man kan være stresset hjemme, eller på jobb fordi man har mye å gjøre, har dårlig tid, kravstore unger og hele pakka. Men det stresset, sammenlignet med stresset som mange røykere føler når de skal slutte, er to forskjellige ting. Det er snakk om å holde på å fly på veggen, ete opp fingrene sine, stresse stresse oppi hodet sitt over tanken på å IKKE få den røyken man har såååååå lyst på. Enkelte røykere som prøver å slutte er tikkende bomber med fare for å begå massedrap dersom noe skulle gå de imot. En annen ting man skal vite om røykere, er at de ofte er avhengig av røyken i situasjoner der man føler seg sårbar, ukomfortabel, stresset, lei seg osv. Da er det jo ikke rart det er vanskelig for noen gravide røykere å slutte. De har dårlig samvittighet pga barnet, de blir kritisert på det ondeste for det de gjør, og de er hormonelle som alle andre gravide.... Kanskje ikke så rart at mange ikke klarer å slutte? Røyken er den ene tingen de er vant til å ty til når ting blir tøfft. Og syns det er ganske moro å lese om de som slutter SÅÅÅ enkelt idet de blir gravide, for så å begynne igjen når de er ferdig å amme. Er det så j***a enkelt, så er man jo regelrett stokk dum som begynner igjen spør du meg. For noen er det sikkert piece of cake å slutte, men for andre er det helt forferdelig fordi de er så avhengige rent psykisk. Det er nesten som å be en ikke- røyker kaste bestevenninna si på dør, og informere om at hun aldri kan få se eller snakke med venninnen igjen.. Og for all del vet ALLE at det er skadelig, så det er ikke vits å nevne engang. Syns heller at alle som kjenner gravide røykere skal være positive rundt de, og på en hyggelig måte oppmuntre og hjelpe til med røykeslutt. Skaper man dårlig samvittighet hos de er ofte sjangsen stor for at den dårlige samvittigheten gir desto større lyst på røyk..... |
|
| MorLykkelig | |
10:15 30.05.2008 |
|---|---|
"Det er snakk om å holde på å fly på veggen, ete opp fingrene sine, stresse stresse oppi hodet sitt over tanken på å IKKE få den røyken man har såååååå lyst på. Enkelte røykere som prøver å slutte er tikkende bomber med fare for å begå massedrap dersom noe skulle gå de imot." Det er jo ikke bare røykesug som gir deg denne følelsen. Dette kjenner jo ALLE gravide! Ikke med tanke på røyk, men på grunn av alle hormonene, så da er det jo i det hele tatt like mye "stress" og "farlig" for babyen at man er hormonell under svangerskapet. "Og syns det er ganske moro å lese om de som slutter SÅÅÅ enkelt idet de blir gravide, for så å begynne igjen når de er ferdig å amme. Er det så j***a enkelt, så er man jo regelrett stokk dum som begynner igjen spør du meg. For noen er det sikkert piece of cake å slutte, men for andre er det helt forferdelig fordi de er så avhengige rent psykisk. " 1. De fysiske abstinensene som man får av å slutte å røyke varer bare i noen dager. Og det fysiske røykesuget varer ikke lenger enn i 5 min. Det er jo derfor selvsagt at når man begynner å røyke igjen etter graviditeten, så handler det ikke om den fysiske avhengigheten, men tanken på hvor utrolig deilig det hadde vært å tatt en røyk igjen. 2. Det er ikke snakk om at det er enkelt å slutte å røyke når man klarer å slutte på dagen. Jeg kan bare snakke for meg selv. Men jeg synes det var helt jævlig. Nå er jeg 34 uker, og jeg kan ærlig innrømme at hver eneste dag i mitt svangerskap har jeg hatt lyst på røyk. Men samvittigheten min ville nektet meg å tatt ett trekk fordi jeg vet hvor farlig det er for babyen. Synes for så vidt det er greit med røykere som klarer å si seg enig i og "tror" på det alle forskere, undersøkelser, bøker og RØYKPAKKER sier om faren ved røyking under svangerskapet. Men de som sier det er bedre å røyke enn å slutte helt, kan ikke være annet enn stokk dum i hodet. Da trenger man ikke å trappe ned i det hele tatt, for man vil jo da være litt røykesugen og litt stresset når man ikke røyker like mye som man er vant til. Så hva er da vitsen med å trappe ned hvis det er mer skadelig for barnet at man er røykesugen enn at man røyker??? |
|
| Figa | |
19:19 31.05.2008 |
|---|---|
Har ei vennine som røykte under heile svangerskapet og barnet frisk som pokeren. Men kva med ei anna som eg kjenner som ikkje har røykt i sitt liv sliter med det barnet. ASMA. POLLENALLERGI. HUND . KATT . HUSSTØVALLERGI. OG KRAFTI ATOPISK EKSEM. DET SKULLE HA HVORE MOTSATT MEN KORFOR ER DET IKKJE DET ??????????????? |
|
| snurf | |
19:51 31.05.2008 |
|---|---|
FORDI GUD ER SLEM!!!! Altså helt seriøst, hva ville du med det innlegget? |
|
| Figa | |
21:58 31.05.2008 |
|---|---|
Det samme som røyking kva har vi med dei som røyker. Det er deiras valg og problem. Samme kva vi seie og plaprar og er sint KOMMER VI NOEN VEG MED DENNE RØYKINGEN. DETTA HAR HVORE EIT TEMMA I MANGEN ÅR, HAR DET HVORTE FORANDRINGER !!!!! NOEN KLARER OG SLUTTE OG ANDRE IKKJE, ER DET VÅRT PROBLEM. SKAL DETTA PRØBLEMMET LØSES MÅ DET FORSVINNE FRA PLANETEN. STÅ IKKJE FOR NERT EIN RØYKER DU KAN BLI PASSIV RØYKER. BEKLAGER JEG HAR ALDRI RØYKT. MEN JEG HATER RØYK. |
|
| snurf | |
11:49 1.06.2008 |
|---|---|
Du burde holde deg til verbal kommunikasjon, forhåpentligvis er du bedre i stand til å gjøre deg forstått på den måten. |
|
| Bærkorg Måkeskrik | |
12:24 1.06.2008 |
|---|---|
Drit i heia la folk være å få for din egen dør...Du er ikke perfekt.. |
|
| svana72 | |
12:25 1.06.2008 |
|---|---|
Fei for egen dør skulle det stå |
|
| svana72 | |
12:32 1.06.2008 |
|---|---|
"Drit i heia" Ellers takk, jeg foretrekker å gjøre det på do. |
|
| Bærkorg Måkeskrik | |
00:02 2.06.2008 |
|---|---|
i min mor si tid da hun gikk gravid var det ingen som hang seg opp i røyk under graviditet, men pga all snakket rundt det og alle hvet hvor farlig det er burde vi røykere holde oss unna røyken. men.... det er sannelig ikke lett dere----- kreps; ??? makan til komentar... har printa komentaren din å hengt den opp på jobben.. skal hilse fra kolegaer å ønske deg god bedring... |
|
| mor*85 | |
15:13 4.06.2008 |
|---|---|
Jeg er helt enig i at alle som er gravide bør slutte å røyke og er helt enig i at påstanden til HI om at de som ikke klarer å røyke ikke fortjener å bli mødre er litt for drøy. Men tror alle dere her inne seriøst at alle er såpass opplyste og smarte at de vet hvor skadelig røyking i svangerskapet er? Det er jo flere av innleggene her som vitner om det stikk motsatte. Å komme med så evneveike kommentarer som at mora mi røyka med meg og det gikk bra osv, er helt på trynet. Det viser klart at alle ikke er smarte, noe som er ganske logisk egentlig. Og hva med hun som ble nevnt som ikke trodde noe på alt snakket om hvor farlig røyk er, så hun bare fortsatte? Veldig opplyst eller? Dere overvurderer iq-en til norges befolkning. Det finnes mange lite intelligente personer rundt om kring, og det vil det alltid gjøre, ingenting galt i det. Men for all del ikke bruk så dumme argument som at alle vet hvor skadelig røyking er. |
|
| mammalisa86 | |
16:55 4.06.2008 |
|---|---|
Å i det heletatt RØYKE i 2008 er for meg helt uforståelig! |
|
| Stinemor84 | |
19:59 5.06.2008 |
|---|---|
Jeg har sluttet!!! JIPPI JA JA!!!!! Aldri om jeg skal begynne igjen! Men det frister.. Bee strong Engel ;) |
|
| €engel€ | |
22:11 6.06.2008 |
|---|---|
Du har et poeng, jeg hadde røykt med første barnet under svangerskapet da hun kom til verden, veide hun bare 1589 gram og 45 cm, det skyldtes hjertemedisinen som var gammel. Så ble jeg gravid igjen med annet barnet, uten røyk og nye hjertemedisinen, kom sønnen til verden, veide 2430 gram og 45 cm, de begge var 37 uker fullførte babyene ved keisersnitt. Det var rart om sønnen min er blitt 7,5 kg og 67 cm på 7 måneder nå imens datteren min var bare over 7 kg da hun var 1 år??? Jeg har forstått at de begge barna var svært ulike på svangerskapene med røyk og gamle medisinen og uten røyk og nye medisinen. Det var ikke rart om jeg fikk to hjertestans med sønnen da han var 8 uker og 15 uker på vei, jeg overlevde 2 ganger da jeg fikk støt av hjertestarteren (pacermakeren). Jeg kan aldri få barna mer etter 2 svangerskap og to avbrutte svangerskap i mitt liv. Jeg ville ikke miste livet en gang til, derfor jeg nyter å være røykefri i over 3 år. Jeg skulle gå til sykehuset der da jeg var høygravid da to høygravide med sigaretter i kjeftene sine og løp så vilt for å få drosjen der. Jeg ble forskrekket over hva to unge jenter med store magene og kreftpinner i munnen... Utrolig, helt sant! Jeg var glad for at jeg kuttet ut røykingen for godt. Hilsen |
|
| MKL07 | |
00:43 7.06.2008 |
|---|---|
Det er per dags dato ingen studier som viser på at røyking skader hverken foster eller barn, men det er allikevel fint å la være, hvis man klarer - for sin egen del mener jeg. Jeg er enig i at det er viktig å tenke på at barnet skal være inni deg, men "pick your battles"; barnet har det best når du har det best, og hvis det innebærer en røyk eller to om dagen, så får det være. De skal ikke bli fratatt retten til å bli mor for det. |
|
| Joleene | |
00:58 7.06.2008 |
|---|---|
Selvfølgelig er det studier som viser at røyking skader fosteret! Barnet blir like mye eksponert for alle de farlige stoffene i røyken som det mor gjør! |
|
| Figa *Høygravid* | |
01:06 7.06.2008 |
|---|---|
Dette er tatt fra helsedirektoratet sin side: Tobakkseksponering og potensielle helseskader hos foster og det nyfødte barn: Hvis mor røyker vil fosteret bli eksponert for tobakksprodukter på samme nivå som den som røyker aktivt. Tobakksprodukter når barnet via morkaken og kan medføre alvorlige konsekvenser. Spontanabort, svangerskap utenfor livmoren og svekket morkakefunksjon er noen av de skadene som direkte assosieres med røyking i svangerskap. Lav fødselsvekt og tidlig fødsel: Karbonmonoksidet i røyken binder seg til de røde blodlegemene og stjeler plass fra oksygenet. Det fører til at barnet hele tiden får mindre oksygen enn det skulle ha hatt. I tilegg fører nikotinen i tobakken til at blodårene trekker seg sammen, og blodtilførselen til barnet reduseres. Sammen med karbonmonoksidkonsentrasjonen i blodet, betyr dette at barnet får redusert tilførsel av både oksygen og næring. Røyking i svangerskap representerer derfor en betydelig risikofaktor for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Det er antatt at røyking i svangerskapet forårsaker 15 prosent av alle for tidlige fødsler, 20-30 prosent av alle tilfeller av barn med lav fødselsvekt, og rundt 150 prosent økning i sykdomstilfeller hos foster/barn i ukene rundt fødselen. Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt (<2500g), for tidlig fødsel (< 32 uker) og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Krybbedød: Røyking i svangerskapet er assosiert med økt risiko for dødfødsel og krybbedød. En omfattende krybbedødstudie, som omfatter 20 land og 745 krybbedødsfall, ble publisert i 2004. Studien viser at barn av mødre som røyker har 2,5 ganger økt risiko for å dø i krybbedød. Barn av mødre som røyker og i tillegg sover sammen med barnet, har 18 ganger så stor risiko. Årsaken til dette er foreløpig ukjent, men en av hypotesene er at røyking i svangerskapet øker sårbarheten for overoppheting og forstyrrer regulering av hjerterytme og respirasjon. Luftveislidelser: Røyking under svangerskap er sterkt forbundet med barns helse ved å forårsake redusert vekst av lungene, øke risikoen for luftveisinfeksjoner, luftveissymptomer som piping og hvesing, samt igangsette og forverre astmasymptomer. Redusert lungefunksjon i spedbarnsalder disponerer for senere tilbakevendende obstruktive luftveissymptomer (luftveiene blir trange og pusten vanskeliggjort) i barnets første leveår. Særlig utsatt er de barna som også blir eksponert for passiv røyking etter fødsel. Røyking i svangerskapet er i enkeltstudier også assosiert med vedvarende redusert lungefunksjon. Den mangelfulle utviklingen av lungene, observert ved fødsel, ser ut til å kunne vare helt frem til voksen alder. De biologiske mekanismene bak redusert lungefunksjon er ikke klarlagt, men det er antatt at de små defektene som er påvist fra eksponering i svangerskapet reflekterer skader inntruffet under et kritisk punkt i utviklingen. Disse skadene kan permanent ha forandret lungens struktur eller lungens immunologiske funksjon. Effekten kan bli forsterket gjennom den økte forekomsten av respirasjonsproblemer og tidlige infeksjoner, som er vanligere blant barn av mødre som røyker. Psykososial utvikling: Røyking under svangerskapet kan gi utslag i forsinket eller dårligere psykososial utvikling hos barn. Hvordan de ulike stoffene i tobakken påvirker fosteret, og hvilke av de 4000 helseskadelige stoffene i tobakken som gir slike skader, har i hovedsak vært ukjent. Enkeltstudier antyder at nikotin synes å skade utviklingen delvis ved en direkte påvirkning av celledelingen. I et norsk doktorgradsarbeide ble det funnet at tobakksrøyk fører til skader på arvematerialet og dårlig produksjon av viktige celler hos barn. |
|
| Figa *Høygravid* | |
18:25 8.06.2008 |
|---|---|
Takk jolenee! Flott eksempel på at alle ikke er like opplyste. Du kan ikke seriøst mene at det ikke finnes forskning som viser at røyking er skadelig, uansett om det gjelder foster, barn og voksne. Da burde du prøve å tilegne deg litt mer informasjon i hvert fall. |
|
| mammalisa86 | |
18:26 8.06.2008 |
|---|---|
Beklager skrev visst feil, Joleene var det. |
|
| mammalisa86 | |