Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Tråd for oss som har lyst til å ha det koselig her inne :):)
09:55 6.05.2008
Syns det er trist at så mange nå begynner å misstrives her inne......dette forumet er jo ment for at gravide skal kunne snakke sammen, støtte hverandre,dele erfaringer og bli kjent. Ser at det er ganske mange med mye hormoner som er i sving her inne om dagen, og jeg har full forståelse for at man kan blir litt "carried away" noen ganger.....men det er stor forskjell på å ytre sin mening og det å gå til person angrep.
Jeg har helsfaglig utdanning og kunne helt sikkert synset om masse her inne, som har medisinsk innhold, men jeg prøver å la være....jeg syns man bør holde seg for god til å svare på innlegg som bør besvares av enten leger eller jordmødre....ja, selvfølgelig kan vi dele av vår erfaring...men å synse om alvorlige problemstillinger bør man være ytterst forsiktige med.
Også var det det her med å passe på seg selv før man skal irettesette andre....vi er alle forskjellige, og lever forskjellige liv...det må vi respektere. Derfor syns jeg folk som er aggressive og ufine i innleggene sine bør holde seg til kranglesiden....for her inne ønsker de fleste av oss å ha det koselig. Vel, jeg ønsker hvertfall det....
Derfor starter jeg denne tråden for å vise at vi er mange her inne som er hyggelige og imøtekommende, og som vil bli kjent og være støttende så ofte vi kan. Så heng dere på alle dere andre koselig damer :) hehe
Sv: Tråd for oss som har lyst til å ha det koselig her inne :):)
10:03 6.05.2008
Hei! Jeg vil veldig gjerne melde meg inn her:) La oss glede oss sammen og støtte hverandre på opp- og nedturer!! Alle må kunne føle at vi kan ta opp hva som helst, vi er jo i samme bås:) Så kan vi hjelpe hverandre med gode råd når vi kan... Vi kan dele av erfaring, men enig i at vi ikke trenger å irettesette hverandre.
Og - ingen trenger å krangle om hvem som er mest glad i barna sine!!!!!
10:05 6.05.2008
Så godt å se at vi er flere :):) Jepp, dette blir tråden for oss som vil lufte tanker og ting på en fin måte, og som kan bli kjent på en hyggelig måte!!
10:14 6.05.2008
Supert altså!! Dess flere vi er jo bedre....da viser vi alle de "grumpy" at vi er mange som smiler og er glad....selv om vi også selvfølgelig kan ha dårlige dager og være hormonelle fra tid til annen....det er bare menneskelig det....men vi klarer å ikke ta det ut på andre likevel, og det er vi vel litt stolte av :) Hurra for folkeskikk og sunn fornuft:) hehe
10:24 6.05.2008
I prinsippet er jeg enig, men samtidig må det jo være lov å *diskutere*, også. Det blir ikke spesielt interessant i lengden hvis alle bare skal skrive om hvilken farge de kjøper på babyklær, og hvilken barnevogn de vil ha, og hva pappaen nettopp sa... Alt er ikke bare solskinn, og det blir feil å late som om alt her i verden er helt uproblematisk og ikke verdt en diskusjon.
Det må være lov at folk legger ut innlegg om tema som kan virke provoserende på enkelte, som alkohol og kjønn og gudene vet hva. Folk må få lov til å mene hva de vil, men folk må også tåle at andre er uenige! Hvis ikke, bør de ikke delta på diskusjonsforum - det ligger jo også litt i navnet! Det viktige er at det ikke ender opp med personangrep og usaklige argumenter. Det har vært tendenser til det til tider, men de fleste synes jeg har holdt seg på den rette siden av streken. Dessuten synes jeg det er slike tråder som kan virke tankevekkende, og som man faktisk *lærer* noe av. Ikke bare "faglig", men om seg selv, og hva man *egentlig* mener. For å (forsøksmessig) sammenligne med noe annet - hva er poenget med en politisk debatt på TV hvis alle deltakerne er enige?
10:33 6.05.2008
Klart jeg har synspunkter på det du skriver....og jeg er tildels også veldig enig med deg. Jeg er absolutt ikke mot en diskusjon, men den må foregå på et seriøst nivå....det er ikke alltid tillfellet her inne på 2 trimester....Jeg har selv vært politiker i flere år, og har aldri skydd unna en skikkelig debatt....men det bør vær saklig for at jeg skal gidde å bruke energi på det. Og selvfølgelig har vi forskjellige meninger om mangt, det er bare sunt. Og det er jo det jeg skriver også...at vi må respektere hverandre for våre meninger. Men det som skal bli respektert bør jo kanskje også kunne vise respekt?? :) Og denne tråden kan gjerne ha diskusjoner for all del....men gjør det på en fin måte :)
Bare en oppfordring ;)....og velkommen skal du være :)
22:09 6.05.2008
I'm in! :-)
Syns det høres helt supert ut med en tråd der vi kan være uenige og diskutere, så lenge vi er saklige og dropper personangrepene:-)
Og påfallende mange i denne tråden som har skrevet innlegg i andre tråder jeg har vært enig i... Pussig det der...
anyways, er 24, har termin i november, bor i Oslo, aner ikke om det blir gutt eller jente, er første ungen til både meg og kjæresten (eller, nå burde jeg kanskje huske å skrive samboeren:-D)
Gleder meg masse til vi får barn!!! Og blir koselig å ha noen medgravide å skravle med på veien:-)
10:38 6.05.2008
Jeg synes også det er spennende og diskutere. Men blir altfor usaklig med hets og personangrep. Man for holde seg til de fakta man vet. Veldig trist at det blir dårlig stemning, men etter noen år på BIM og DIB vet jeg at sånne ting går i bølger, så om noen dager har storme gitt seg, men om noen dager til kommer det noe nytt som kan lage litt sur stemning. Jeg er av de som sagt gjerne tar en diskusjon, men usakelige innlegg og frekke kommentarer lar jeg gå hus forbi.
da er det hyggeligere å lese sånn innnlegg som det her som viser at vi alle er mennesker som bryr oss, med mange tanker og meninger om dette fantastiske som skjer med oss alle. Det er livet vårt i mange mnd nå og forsåvidt for resten av livet også:)
10:43 6.05.2008
for en koselig tråd gitt;) er absolutt enig i at dette skal være koselig.. man kan gå på kranglesiden hvis man må blåse skikkelig ut synes jeg. så får vi som ikke vil krangle, holde oss unna den siden. det gjør i hvertfall jeg. ikke så mye hormoner ute her enda i hvertfall;) hehe.. her er det spørsmål og svar som er meninga.. lykke til alle sammen! nyt graviditeten!
10:51 6.05.2008
hehe....ja, det kan du si....like barn leker best kanskje?;) Hadde vært moro å høre hvor alle er fra da.....så kanskje det hadde gått ann å bli bedre kjent også? :)
11:04 6.05.2008
Jeg er fra Oslo, og har termin ca 18. oktober. Skal på ul i slutten av mai, da håper jeg at jeg får bedre termindato og vite kjønn :-) Er 30 år, og dette er mitt første barn.
11:07 6.05.2008
Jeg er 32 år, og dette er mitt andre barn...utrolig spennende med ultralyden, gled deg:) Vi skal på 3D ultralyd også vi da....bare måtte prøve det også...hihi....
Hadde vært moro om vi som bor sentralt på østlandet kunne møttes en gang i sommer da....eller hva??
10:53 6.05.2008
jeg er også med! Holdt på å holde meg borte herifra en stund da jeg syntes det ble så mye dritt her.. men har innsett at de fleste er hyggelige og jeg synes det er strålende å lese at også andre har mange spørsmål og jeg lærer som regel mye nytt av å titte innom sidene og jeg er absolutt for god stemning!! :)
10:59 6.05.2008
ultralydtermin 5. oktober, og egen termin 2. okt. :-) Glede mæ!
Men nå må jeg komme meg på jobb! Er 20 % sykemeldt så jobber to halve dager i uka. Må innrømme at det er litt godt å ta det litt med ro når det er så mye som skjer i kroppen:-)
11:06 6.05.2008
Her vil jeg også være, men jeg syns det har blitt en del bedre her inne etter at anonym knappen ble tatt bort... når den var her syns jeg det gikk over alle støvleskaft altså. man må få si sine meninger og det har jeg gjort her inne, men det er bare når noen ber om den, og man kan holde seg på et sakelig nivå, og med det mener jeg at man ikke går til personangrep ol men at man kan få si at det ville jeg ikke gjort og det er ikke jeg enig i om det blir spurt om akkurat min mening.
Jeg er fra Drammen, bor i Hokksund nå og hopper over til 3.trimester på lørdag. kommer nok til å titte innom her av og til også.
11:10 6.05.2008
Hey!! vi er fra samme sted jo...hehe....tenkte kanskje at vi som er fra oslo, Drammen, Vestfold området kunne prøve å få til et treff en gang i sommer....interessert i det eller??
11:00 6.05.2008
fint initiaiativ:)
- jeg er nok noen ganger en synser, men tror jeg presiserer at det jeg skriver er min mening,ingen lov. og om det er noe i forhold til helse,så kan jeg som deg ofte svare, men pleier å legge til at om en er redd for at noe er galt så kontakter man lege eller jordmor og ikke bare oss hormon-synsere:)
-og så er jeg av de som egentlig ikke har lagt så mye merke til amper stemning her inne...mulig jeg overser det ubevisst.... vet i alle fall at det var langt værre når det fantes en slik fiffig anonym-knapp.
støtter fullt ut et ønske om en hyggelig tone, og håper alle vil trives her inne. det har jeg gjort i nesten 10 uker nå:)
11:04 6.05.2008
det er lov å si hva man tror vet du...men som du sier så er det viktig at man også da sier at man ikke er ekspert og at man bør konsultere en spesialist når det er alvorligere ting. Så vi er egentlig ganske så enige du og jeg :)
11:12 6.05.2008
så i tråden at du bor i drammen...:) jeg er fra drammen, men har bodd i vestfold de siste 8 årene. bor i Sande nå.
noen ganger er jeg nok redd for at noen tar det som blir skrevet veldig bokstavelig og tror vi er leger alle sammen.... håper ikke det er sånn:) og så tror jeg noen bevisst starter tråder de vet vil lage litt oppstandelse. det fins temaer hvor en møter mange fordommer og nulltoleranse så det holder. kranglesiden og anonymforum egner seg nok best der....
11:14 6.05.2008
Helt enig med du altså :) jeg prøver liksom å dra i gang et lite treff jeg da...hihi...sånn for oss som ikke bor så langt unna hverandre....kunne jo tatt en kaffe i løpet av sommern om noen vil det??
11:19 6.05.2008
Melder meg på her jeg også:)
Nå synes jeg ikke at det er sååå mye krangling her( er ganske ny), men har selvfølgeli lagt merke til at det er noen gjengangere som tar seg litt vel nær av ting eller svarer ganske skarpt....
Dem om det:)
Er her inne først og fremst for å låne litt efaring av dere som har vært igjennom dette før, og dele mine bekymringer med alle de andre første gangsmødrene.
11:41 6.05.2008
er intressert i treff jeg, har ikke kommet så langt at jeg ahr meldt meg på disse treffene som er satt opp i drm distriktet, tør vel ikke helt trur jeg... hehe. da får jeg titte innom her når jeg går over til 3. trimester i helga og se om jeg fanger opp om det blir noe treff engang.
11:56 6.05.2008
absolutt ikke og det er jo bare å kaste seg uti det!! syns det virker som det er så mange som kjenner hverandre på disse treffene og jeg er ikke akkurat den som prater mest kan du si når jeg ikke kjenner noen, det er nok hovedgrunnen til at jeg har latt være, men nå har jeg jo strengt tatt ikke så lenge igjen og jeg merker jo det at det hadde vært hyggelig å møte noen som også er gravide!! alle rundt meg har barn fra før men ingen som er gravide akkurat nå.
11:58 6.05.2008
Jeg har heller ikke turt å møte opp på disse store BIM-treffene....som deg har jeg også inntrykk av at så mange av de kjenner hverandre fra før.....og da syns jeg det er koseligere å bli kjent på lik linje jeg....så det er klart vi skal få til noe :) Når har du termin??
10:46 7.05.2008
Hei.
holder meg stort sett på gravid- moden alder jeg da jeg er 40, men vil bare si til dere som gruer litt for å gå på BIM treff at det er kjempepositivt. Var på ett i går, det var 10 påmeldte, men bare 4 kom, ingen kjente hverandre, men man har masse felles å prate om siden alle er i samme situasjon. Så vi hadde det veldig hyggelig. Er å anbefale synes jeg..:)
12:09 6.05.2008
Hehe, nå har jeg lest alle innleggene. Bare "gladinnlegg" alle sammen, heldigvis. Da jeg så det var 41 innlegg i tråden på kun noen få timer, tenkte jeg "herregud, har jeg startet enda en krangel nå med innlegget mitt" - heldigvis ikke. ;)
12:23 6.05.2008
Jeg har termin 3 aug men skal ha ks så det blir vel i midten av juli engang da :-) klarer ikke helt å henge med her jeg, går så fort i svingene i denne tråden., hehe
12:26 6.05.2008
hihi....det var tydeligvis behov for en slik tråd her :) Men da kan vi jo prøve å få til noe i løpet av juni da...sånn at du helt sikkert kan få blitt med :)
13:26 6.05.2008
Jaggu klarte ikke min lille kose-tråd å starte debatt også....hihi...provoserte vel noen da.....også tråden "Hurra for toleransen" til "LilleLykkeMor" gjorde susen ser jeg....når det kommer en mot-tråd for de som ønsker å gjøre alt for å gi sitt ufødte barn en god start...akkurat som ikke alle er opptatt av det...hihi....ja ja....sånn kan det gå ;) men jeg fortsetter nå her inne på kosetråden jeg...liker meg best her :).
13:56 6.05.2008
hehe....bare å gjemme seg her det vet du.....har fulgt med i den andre tråden også, og det er jo helt utrolig at det går ann....men både du og jeg traff noen ømme tær tror jeg...hihi....og det er jo ikke sånn at noen her inne bryr seg mer om sitt ufødte barn enn andre :) Vi får holde sammen her inne du og jeg :) hihi
14:23 6.05.2008
jaha....hva er galt med denne tråden da?? Jeg støtter en person som føler seg litt hengt ut...trodde det var det vi har her inne for jeg....å støtte hverandre når man har behov for det...eller hva??
Det er jo fader meg umulig å gjøre noe godt her inne....uansett hvor positiv man er så blir man tråkket ned...syns det er helt utrolig jeg....
14:27 6.05.2008
men jeg trodde dette var en koselig tråd? men de er det jo ikke viss du snakker ner andre på andre tråder...syns virkeligen dette var koseligt lykke til dere to...tro jeg traff noe ømt så som du reagerte....men vil du svare meg på dette inlegget kan du gå in på en annan tråd for dette er jo en tråd for oss som har lyst og ha de koseligt=)
14:31 6.05.2008
Det har vært koselig her inne hele tiden......men det er ikke sånn at man ikke kan få si hva man føler her inne...det er jo derfor vi er her :) Jeg må også få lov til å bli litt oppgitt....for jeg har gode intensjoner og har aldri rakket ned på noen her inne....ja, jeg syns det ble litt dumt å lage en tråd for alle som vil det beste for sitt ufødte barn.....for det vil vi jo alle sammen, og da trenger man vel ingen egen tråd for det.....men men....
Her inne har vi hvertfall fortsatt tenkt til å ha det hyggelig, og flere av oss planlegger også et koselig treff i løpet av sommern...og du må gjerne bli med du også :)
14:39 6.05.2008
herregud....=) du er bare for morsom=) de var ikke jeg som laget den tråden da men den tror jeg blev lagt ut pga. den som hon lykke mor lagt ut=) uanset va hon som har laget den tråden skriver så skriver i vert fall jeg at jeg syns man ska gjøre de som er best for barnet men at de ikke ska bli hysteriskt. sånn er det=) og viss du syns de er feil av meg så er det opp til deg=)
14:44 6.05.2008
Jeg har aldri kritisert det du skriver......eneste grunnen til at jeg svarte deg på den andre tråden er at jeg følte du misforstod det Lykkemor sa......ville bare prøve å være oppklarende...men det fungerte visst dårlig....Og jeg vet at du ikke lagde den tråden. Så kan vi legge dette bort og heller prøve å være hyggelige, og kanskje også bli bedre kjent??
Og jeg er helt enig i det du skriver om at man bør gjøre det beste for barnet sitt, og det tror jeg de fleste gjør også....og jeg mener også at man ikke trenger å bli hysterisk, og at man kommer langt med sunn fornuft :) Ser du....vi er enige faktisk :)
14:51 6.05.2008
Supert!! Tenkte jeg skulle se etterhvert som det er flere som melder sin interesse...også kan vi avtale nærmere da vettu....blir skikkelig koselig syns jeg :)
15:00 6.05.2008
ja nå har jeg jammen lest alle innleggene på denne tråden, tror egentlig jeg har gått glipp av noe idag jeg :o)
Så fint vær ute at jeg har ikke vært inne på pc'en tidliger.
Men kjekt med en koselig tråd som denne. Har sett noen verbale frontalangrep tidligere, som regel hopper jeg fiiint over de trådene ja..
15:09 6.05.2008
Hei hei!!
Ja, du har nok gått glipp av noe i dag...hehe...neida, egentlig ikke....for det ble litt tullete her i dag:) Men vi har det likevel veldig koselig her inne da, og du er hjertlig velkommen du også :)
18:11 6.05.2008
Her vil jeg også være med!
Sitter noen ganger å leser igjennom de "sinte" innleggene, og kan ikke forstå at det er mulig å svare folk man ikke engang kjenner på så frekke måter som det blir gjort her inne. Virker som man "kan" gjøre det her siden ingen vet hvem som skriver, og fordi at man ikke er "face to face". Synes det er trist at man ikke kan spørre om noe man oppriktig lurer på og/eller er bekymret, i frykt for å få pepper etterpå. Er det noe man synes er så teit å spørre om eller skrive her inne får man heller riste litt på hodet for seg selv å tenke "ja ja".
Er veldig FOR å ha en god tone her inne og støtte hverandre istedetfor å hakke på hverandre!!!!
19:27 6.05.2008
Siden dette er en kosetråd vil jeg si at jeg er kjempestolt av meg selv som har vært på spinning idag:-) selv om jeg kjøpte sjokolade etterpå. Fader så vanskelig det skal være å spise mindre sukker:( må liksom ha en treat hver dag. Håpløst;-)
Med andre ord. Jeg ønsker nok ikke det beste for mitt ufødte barn som faktisk har spist sjokolade og drukket en kopp te idag. Samt at jeg kanskje, muligens ble overopphetet på treningen. Stakkars barn som skal få en sånn mor eller hva? ;-)
... hehe, syns bare det var hysterisk med den nye tråden om de som vil det beste for sitt ufødte barn.
Ha en videre fin kveld folkens! Satser på at tv2 sender frustrerte fruer! :-)
19:29 6.05.2008
hehe...jeg er helt enig med deg i det du sa om den andre tråden.....alle vil vel det beste for bebisen sin :)
Så flink du har vært!!!! En sjokolade er bare fint...hihi....skal jo være litt kos også eller hva?? Jeg får dessverre ikke trent pga bekkenløsning da.....skulle gjerne trent, men får ta det igjen når bebisen har kommet til verden :)
19:35 6.05.2008
Ja, jeg håper å slippe bekkeløsning. Du skal iallefall ikke ha dårlig samvittighet!:) har trent 3 ganger siden jeg ble gravid pga slapp og kvalm og you know..men håper å klare en dag i uka nå da..:)
19:37 6.05.2008
Neida, jeg har ikke så dårlig samvittighet at det gjør noe...hehe...for det er ikke fysisk mulig for meg å trene nå. Men jeg syns alle som klarer å trene i svangerskapet er kjempe flinke altså, og heier masse på dere!
19:55 6.05.2008
hehe...her er du hjertlig velkommen vet du :) her kan vi som ikke er helt perfekt lufte våre tanker og følelser ang alt som har med svangerskap å gjøre...uten å bli hugget hodet av!
Så da tar jeg meg en kopp te og inntar sofa'n :) hehe
21:32 6.05.2008
Ble gla av innlegg her jeg, så nå skal jeg slappe av og se på tv... Hyggelig damer her hihi....
Jeg er forresten en hyggelig jente selv, jeg mener aldri å være slem med noen, selv om noen hormoner finner veien ut av meg hehe....
15:46 7.05.2008
skyene mine er både rosa og lilla:) jeg elsker å være gravid og elsker å ikke bekymre meg for vekta og sånne ting - for en gangs skyld!!! lever sundt, unngår alt som KAN være skadelig for sikkerhetsskyld - det er jo snakk om 9mnd dette her - og gleder meg sinnsykt til å bli mamma!!!!
og sola skinner og ting kunne ikke vært bedre:)
15:53 7.05.2008
Så bra at du vil bli med hos oss :) Jeg koser meg også om dagen...selv om jeg er litt lite mobil pga bekkenløsning...men blir liksom så glad når sola kommer, og man får skikkelig sommerfølelse!
16:25 7.05.2008
hei hei alle sammen. så koselig med en slik tråd. håper jeg også kan joine her. Jeg er 22 år gammel og har termin den 16 august, jordmoren tror at det kanskje er en jente. så vi får se. gleder meg :)
glemte å si : jeg bor på skedsmo. jobber i helsevesenet.
Vil gjerne være med på en treff i sommer.
vel vel.....håper dette er et innlegg har lett etter. følte i det siste at dette trimesteret begynte å bli så kjedelig. det er litt greit å ha et sånt tråd der man følge opp hverandre, bli kjent med hverandre, dele erfaringer og snakke i vei :)
ser fram til dette her.
17:29 7.05.2008
Heisann :)
Supert at vi begynner å bli så mange her inne, da blir det koselig fremover:)
Her er det bare å snakke i vei, om alt mulig som faller deg inn. Noen av oss har barn fra før, mens andre er førstegangs....uansett har vi helt sikkert forskjellige erfaring å dele med hverandre.
Jeg også jobber i helsevesenet forresten. Og det er klart vi må prøve å få til et treff i sommer....ser nesten ut som om de fleste her inne bor i oslo-området....så da er det store muligheter for at vi skal klare det :)
17:55 7.05.2008
jeg melder meg ut her fra nå...de blir for dumt de du skriver i inlegget over om hvordan man blir hog huvudet av om man ikke er perfekt i andre tråder,
de blir litt teit når de er en tråd for å kose seg her men du kan viss ikke sleppe taget om visse ting.
og viss du mener den tråden jeg tror du gjør så er du heilt ute og sykkler men kos dere videre=)
lykke til=)
20:51 7.05.2008
hehe.. jaja..;-) Har dere hatt en fin dag da damer? Jeg har hatt en rar-mage-dag.. Magen har liksom kjentes to nummer for stor ut i forhold til huden. Føler at alt bare streeeeekker seg- flere som har hatt det sånn? sprøtt..;-)
21:11 7.05.2008
Jeg har hatt en veldig fin dag! Hatt kjempebra undervisning på skolen, og grillet med kullet mitt etterpå, kommer til å bli trist å ta permisjon og måtte begynne på nytt kull etterpå etter å ha gått tre og et halvt år med dette, men det er vel verdt det:-)
Og nå kom kjæresten min hjem:-D Og i dag har han vært på ikea - frivillig og uoppfordret, selv om han hater ikea, bare så jeg skulle slippe å bruke tid på det nå i eksamensleseperioden:-) Han har kjøpt flere hyller som vi kan få ryddet CD-ene mine inn i (jeg driver og flytter inn hos ham nå). Også har han kjøpt album! Så vi kan begynne å sette inn det lille vi har av bilder av ungen:-D Har vært på ultralyd to ganger foreløpig, første gang for å bestemme termin siden jeg ble gravid på p-piller, og andre gang fordi jeg hadde noen blødninger. Så vi har tre bilder til albumet allerede:-)
Det er sommer, sol, og jeg er lykkelig gravid og veldig lykkelig forelsket:-D Kjempedeilig!