Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
en tråd for oss som prøver alt vi kan for å gi d ufødte liv en så god start som mulig.
12:40 6.05.2008
ikke for å krangle men er helt sjokert over at så mange faktisk heier på ting som kan være potensielt skadelig for barna våre.
ja mamma røyka seg igjennom 6 svangerskap alle ser friske å fine ut men vi har alle konsentrasjonsproblemer, problemer med å bli gravide og andre mindre morro ting,.. men hun viste faktisk ikke bedre...
d vet jo vi.
vi er jo faktisk opplyste om hvordan mat vi kan spise. hvor mye av hva å så lignenede.
vi er opplyste om alkohol, noen som d ikke er så veldig mange år siden di faktisk ikke var..
vi er opplyste om hvilke aktiviteter som annbefales å ikke annbefale..
vi har all mulighet til å gi barna våre en best mulig start så jeg skjønner ikke hvor for vi som faktisk strever slavikst for å få dette til blir kritisert?
er d så galt å faktisk være litt små "hysterisk" når d faktisk er til det beste for barnet?
Sv: en tråd for oss som prøver alt vi kan for å gi d ufødte liv en så god start som mulig.
12:47 6.05.2008
Hei, skjønner deg så godt jeg.
Er desverre ikke noe prakteksempel på dette, røyka gjennom forrige svangerskap, og har tatt en røyk eller fem denne gangen også før testene var klare positive.
Jeg ropte det aldri ut forrige gang fordi jeg viste at den kritikken som kom var meg verdig, og jeg viste det godt, men var for ung å dom til å tenke annerledes. Men jeg fatter ikke at folk gidder å ekse seg såå voldsomt opp på andres vegne når det gjelder røyking å drikking, enhver burde feie for egen dør og heller være glad en ikke driver med disse uvanene for de det gjelder.
Sett bort fra det så spiser jeg normalt, ikke veeeldig mye snop men litt, har vært borti å smakt spikekjøtt også.
Spaserer meg en tur når jeg kan, holder meg frisk og rask (om enn tung) hehe.
Jeg vil ikke rakke ned på dem som er litt hysteriske da, selv om jeg ikke føler meg slik selv. Håper bare vi alle får sunne og friske barn uansett utgangspungt!!
Og synest forøvrig ikke at det er så myye krangling her da men=)
Sv: en tråd for oss som prøver alt vi kan for å gi d ufødte liv en så god start som mulig.
12:49 6.05.2008
håller helt med dig grysom...
jeg mistet min søn Adrian i mitt førre svangerskap i uke 24+3 jeg måtte gå igenom en fødsel og de var veldigt vanskligt og er fortsatt,
så at jeg gjør alt i min makt for at denne lille gutten jeg har i magen nå ska ha det bra syns ikke jag er galet.
Syns bare de er synd at alle ikke tar hensyn til den lille inne i magen,
Må bare skrive det at man ikke trenger og bli helt hysterisk men syns man ska gjøre de man kan for at den lille ska ha det bra=)
13:00 6.05.2008
Ja, vi vil ta vare på barnet vårt! Ikke kom å fortell meg at jeg ikke gjør utrolig mye for barnet mitt!
Men jeg har det ikke bra når jeg ikke kan gjøre noen ting. Jeg har venninner som er super-deprimerte av at de får "kjeft" og formaninger hele tiden. Da mener jeg så deprimerte at de ikke orker å jobbe en gang. Er det vits å proppe folk fulle av dårlig samvittighet? Kanskje hun hadde hatt utrolig godt av den soltimen, eller den motorsykkelturen?Det er noe som heter psyksisk helse også, og det er VEL så viktig for barnet som at hun spiser grei mat og holder kroppen sin i form så best hun kan.
Jeg kan sitte hjemme å gråte, men jeg velger å ha en positiv innstilling BÅDE til barnet mitt og til livet mitt. Ikke kom å fortell meg at jeg ikke gjør hva jeg kan for mit barn, bare fordi du velger å gjøre noe annet!
13:11 6.05.2008
herregud....de er ikke noen som har sagt at du ikke gjør de du kan for barne ditt,så va er de som feiler deg du blir jo helt hysterisk over dette inlegget som ikke er direkt menet til noen,og va har dine veninner med dette inlegget å gjør vi som er her inne kan vel ikke noe for at de er deprimert eller?
herregud ta og lunga ner dig litt....
12:56 6.05.2008
Henger meg på tråden jeg;) Synes også at man skal gjøre sitt beste, noe jeg tror alle gjør, for å gi den ufødte en god start inne i magen;) For min del er alkohol, røyk og et fryktelig usunt kosthold utenkelig for meg som er gravid. Men folk må gjøre som de vil så klart, det er deres kropp og deres valg om de gjør disse "fy-tingene" som vi kaller dem.
Det å være overhysterisk er en helt annen sak. Jeg mener det er litt måte på hva man skal/ikke skal gjøre. Som feks. solarium, holde seg i aktivitet, jobbe så godt man kan så sant det ikke har oppstått komplikasjoner eller man er dårlig o.l.
Men LITT hysteriske er vi nok alle, men det viser kun en ting, og det er at vi har et morsinstinkt som holder på å bryte ut og en liten i magen vi er så fryktelig glad i. Men man skal leve litt og mener jeg;) Vi gjør da alle så godt vi kan!
13:06 6.05.2008
Eg tror nå faktisk at alle her inne ønsker det beste for barna sine. Ja så drikker noen en kopp kaffi eller spiser en salami, en trenger jo ikke å hoppe i strupen på folk av den grunn, tviler på noen gjør det med hensikt å skade barnet sitt.
Det eg må si som sjokkerer meg mere er hva folk får seg til å si i beskyttelse av datamaskinen sin...viss en venninne hadde kommet til deg i fortrolighet og sagt...eg vet det høres fælt ut, men eg ønsker meg så veldig en liten gutt... Hadde du da bedt henne ryke og reise til nærmeste psykolog? eller er det bare en ting som er greit å gjøre her inne? Bare lurer...
13:13 6.05.2008
Hei førkendings!
Er helt enig med deg. Mange her søker støtte/råd, mange har vonde og fæle tanker, og i stedet for støtte så får de et "voks opp, du er utakknemlig" tilbake. Det er veldig trist, for det er ikke så mange forum hvor man kan få luftet sine problemer på en så åpen måte som i dette forumet. Kanskje spørre om de tingene man ikke tør spørre andre om.
13:17 6.05.2008
men snille deg gå ikke in på disse inleggene då viss du blir så sint de er jo ikke direkte ment til noen men du virker å ta de til deg....
du virker jo helt hysterisk i ditt inlegg over
13:30 6.05.2008
Til Stockholms tjei.
Jeg takler dette helt fint. Men jeg har venninner som ikke har gjort det, og det er veldig trist.
Hysterisk er jeg ikke, men jeg kan desverre litt lett la meg provosere....
Og jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med å proppe folk med dårlig samvittighet. Jeg får min egen del står fjellstøtt for mine egne valg, og tar gjerne en diskusjon på de valgene jeg har gjort. Men gidder ikke at folk skal kritisere bare fordi jeg ikke har gjort ting "etter boka".
13:13 6.05.2008
En ting vi alle kan gjøre som er positivt for barnet vårt – OG det er samtidig bra for mor: Begynne å tenke positivt! Det virker som om mange her inne går og tenker unødvendig mye på alt som kan gå galt... Det er tross alt ikke mange ganger i livet vi kommer til å gå gravide, så det er viktig at vi tar oss tid til å glede oss over det!
13:21 6.05.2008
Skjønner dere nå hvorfor jeg startet tråden for oss som ønsker å ha det koselig her inne??? hihi....dette mener jeg blir for dumt...Jeg er så enig med deg "Venter gull nr 2" at vi må tenke positivt!! Og jeg tror alle her inne gjør det beste de kan for sitt ufødte barn. Det er ikke like lett for alle å slutte å røyke når man blir gravid....har aldri hatt problemer med det selv, men kjenner flere som har store problemer med dette....er de en dårligere mor av den grunn?? Nei, jeg syns ikke det....Jeg er ikke positiv til verken røyking eller drikking i svangerskapet, men det er faktisk de som har problemer med dette...og hvem er jeg da til å si at jeg bryr meg mer om mitt ufødte barn enn de gjør?? Klart man skal gjøre sitt beste for å holde seg unna ting som KAN være skadelig for fosteret....men man trenger ikke å bli overhysterisk av den grunn...ta det med ro og kos deg med svangerskapet :)
Hva med meg som trøkker innpå allergimedisiner da?? Er jeg en dårlig mor av den grunn??
13:20 6.05.2008
Hvorfor er det så mange som benytter enhver anledning til å krangle og kritisere? Skulle ikke dette være en positiv tråd? Blir helt oppgitt jeg...
Jeg gjør hvertfall det jeg kan for at barnet skal ha det best mulig både under graviditeten og etterpå. Det inkluderer å ikke drikke alkohol, holde seg unna spekemat etc. Hvis noen synes det er å være hysterisk så sier jeg bare "de om det". Det er jo en av de fordelene vi har ved å bo i et land hvor de vet mye om hva som er fornuftig å gjøre under et svangerskap. De som blåser i advarselene og rådene må jo selv ta konsekvensene dette får for barnet. Så kan vi andre synes det er trist, men det er jo ingenting vi får gjort med det. Enhver må ta ansvar selv.
Hvis noe feiler mitt barn slipper jeg hvertfall å lure på om noe jeg har gjort eller spist kan være grunnen. Det holder for meg. :)
13:34 6.05.2008
LilleLykkeMor
De er jo ikke noen her inne som har skrivit at DU har gjort noe galet så hvorfor er du så sint for at du får så mycket mas....de er jo du som tar de til deg.
Du har jo en egen tråd der du skriver va du har gjort "galet" og syns ikke de var noe farligt men du er litt hysterisk i ditt inlegg over.
13:47 6.05.2008
Jeg gir opp stocholms tjei, nå har jeg prøvd på to tråder å forklare hva jeg mener. Det er mulig jeg er dårlig til å forklare.
Jeg er ikke hysterisk, så hvis du oppfatter det sånn, så har jeg utrykt meg feil.
Min tråd var et forsøk på å si at men kan gjøre mange ting bra, selv om man gjør noen feil. Det var også et snev av ironi der. Jeg prøver å ta vare på barnet mitt så godt jeg bare kan, og ønsker ikke i hele verden å skade det. Det er andre forsøket mitt også.
Men jeg skulle ønske at folk ikke var så kjappe med å kritisere her inne, noen ganger kunne folk trengt et "det går sikkert bra, gjort er gjort, og nå som du vet det, så vil du sikkert gjøre annerledes neste gang?"
13:33 6.05.2008
Både ja og nei ;-)
Jeg opplever at det er en hårfin balanse mellom logikk og hysteri, spesielt her inne på BIM.
Jeg tror ikke det er så farlig å ta seg ett glass vin mens man er gravid, men jeg VET jo ikke. Derfor velger jeg å ikke smake en dråpe disse få månedene mens jeg er gravid. Det samme gjelder røykelaks, spekemat etc. Selvsagt kunne det vært godt med blåmuggost en og annen gang, men det koster meg jo ingenting å vente til lillegutt er født :-)
Jeg tror at retningslinjene for alkohol, mat osv er gitt "for sikkerhetsskyld", for hvis man ser tilbake ca 20 år, så var det vel omtrent ingen gravide som fulgte slike regler som vi gjør nå. Og de aller, aller fleste fikk friske normale barn.
Men igjen - jeg VET ikke - og det gjør jo ikke ekspertene heller når det gjelder alkohol f.eks. Det sies jo at man ikke vet hvor lite alkohol som kan være skadelig. Så hvorfor ta sjansen? Greit nok at man kan ha lyst på vin el.l., men så lenge man ikke er avhengig så klarer man jo å la være å drikke? Det er da det minste problemet syns jeg!
Det som er trist er når det å være litt forsiktig går over til vettskremt hysteri. Når jeg leser innlegg av typen "er kokt torsk farlig" eller "kan jeg skade fosteret om jeg drikker ett glass brus". Da er det ikke lenger sunt, men psykisk uheldig for mor.
Og trendene svinger! Da jeg fikk barn for over 20 år siden var det f.eks. helt "ulovlig" å legge et spedbarn å sove på rygg. Det var omtrent barnemishandling med døden til følge. Da skulle alle barn ligge på magen å sove. I dag vet vi at akkurat dette var uheldig mht krybbedød.
Jeg at de aller, aller fleste gravide lever sunt nok til å bære frem barnet sitt, det er vel de aller færreste som lever på en slik måte at det kan være til skade for den lille.
Så får vi bruke retningslinjer med litt sunn fornuft, og ikke la oss rive helt med når det blir snakk om alt som er forbudt og potensielt farlig. For akkurat slik kommer det også til å bli i årene fremover når knøttet vokser til og skal utforske verden :-)
13:48 6.05.2008
Lindus: selvsagt er du ikke det - jeg går ut fra at du ikke tar allergimedisiner for moro skyld, men fordi du har allergiplager. Klart det er bedre at du er i fin form på trygge medisiner, enn elendig og dårlig uten! :)
alenemoder1snart2: veldig enig med deg i det du skriver, og jeg synes også Chezka har mange gode poeng. Forskning forandrer seg, som f.eks. om barn skal sove på rygg eller på mage. Men ikke all forskning - om f.eks. listeriose og lignende.
Jeg er ikke noe dydsmønster - jeg drikker brus, spiser godteri og kake, trimmer ikke noe mer enn jeg absolutt må, og lever egentlig mer eller mindre som vanlig. Med et par unntak, som alkohol, spekemat, røkelaks, enkelte oster... Det plager meg ikke på noen måte å leve uten disse tingene i ni måneder. Faktisk er det ikke så mange ting man trenger å tenke på, stort sett kan man leve som vanlig. Det er ikke noen grunn til å være overhysterisk, for hvor mange er det egentlig som har blåmuggost som en vesentlig del av dietten sin? Hvor mange får egentlig livskvaliteten sin ødelagt av ikke å spise gravlaks?
Ikke jeg, i alle fall.
Stort sett kan man jo ta det meste med ro, og alle her vil vel det beste for barnet sitt? Det er det vel neppe noen tvil om!
Er man storrøyker og ikke *klarer* å slutte, gjør man en bra innsats for barnet om man kutter ned så mye man kan. Det er *mye* bedre enn ingen ting, selv om det beste alltid ville vært å kutte ut helt, det skjønner vel alle, inkludert henne selv. Ikke alle klarer det, og sånn er det bare. Skjønner hva jeg mener? Jeg må si jeg har mye mer respekt for slike folk - folk som virkelig prøver - enn for folk som driver og dytter i seg ting de egentlig ikke trenger å spise/drikke, når de har hørt advarslene, og advarslene er ordentlig begrunnet. Vet ikke om jeg klarte å forklare dette spesielt bra, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener likevel. :)
13:54 6.05.2008
Jeg er enig igjen jeg :) Og jeg eksprimenterer ikke med ting som kan være skadelig for barnet mitt, og jeg forsvarer ikke de som gjør det heller....men jeg bare skulle ønske at man ikke rakker ned på hverandre selv om man gjør ting forskjellig :)
18:40 6.05.2008
Denne tråden må også bare jeg henge meg på. Må si at jeg ret og slett er sjokkert over hvor mange som ikke bryr seg om hva som er anbelfalt. Bryr seg ikke noe om det som står på matportalen.no,spiser det som måtte passe dem,drikker det som måtte passe dem og så er det jo så synd på dem,så de må jo få lov til å røyke. På toppen av det hele ,så lager de tråder,de prøver å finne ut hva det verste de gjør er og så henger den neste på for å si at den gjør enda verre ting. Godt at noen tar en tråd om at vi skal gjøre vårt beste for det ufødte barnet.
Jeg forstår ikke at folk som ikke følger rådene,hvis da det verste skulle skje,står med tårer i øynene og sier,hvorfor hente dette meg. Vel,våkn nå opp sier nå jeg.Mange som følger alt til punkt og pirkke og som alikevell mister,der er ingen garanti,men da kan vi i alle fall si,vi gjorde det vi kunne og fulgte alle råd.
18:59 6.05.2008
jeg er faktisk helt enig med deg - men får bare ikke uttrykt det på riktig måte...mamma til 1stor,1liten+1spire: du får sagt det:)
Jeg skrev i et annet innlegg at det er snakk om 9 måneder av livet ditt det her - og at jeg heller er 100% "hysterisk" og følger alle råd jeg kan få, enn å leve i usikkerheten... det må jo være en forferdelig følelse HVIS noe skulle gå galt.
Jeg klarer meg utmerket uten boblebad, spekemat, rå egg, røkelaks, ligge på ryggen/magen, og drikke rødvin i 9 måneder - fordi jeg vet dette er det beste for barnet mitt:) Jeg driver ikke å sier at andre skal gjøre det samme her - bare lufter mine tanker og følelser.
19:06 6.05.2008
Enig med deg i at det er mange ting som den graivde må bestemme selv. F.eks når det gjelder boblebad,for det sies jo at ikke skal være farlig,hvis det ikke er skittent,er det godt rengjort er det ikke farlig,men kan jo ikke sitte her og regne opp alt. Selvfølgelig har en åpn ing bør enn jo holde seg borte fra det. Selv har jeg heller ikke noe probelmer der.
En annen ting,når folk gjør noe som kan skade barnet,ja da mener jeg at det er vår plikt å si i i fra og hva som kan skje. En kan si i fra hva en mener og hva som er sagt om hva som kan skje,men vi kan ikke føle oss bedre om vi gjør det beste for barnet og andre ikke. Vi er alle mennesker og alle er like gud. Det eneste jeg ikke forstår er at det liksom skal være opp til den enkelte selv om de vil utsette sin lille for fare og ingen skal kunne si noe i mot det,men når barnet er født,ja da skal alle blande seg i hva en gjør og ikke gjør.
Synes det er helt tragisk jeg at en graivd kvinne skal få lov til å nesten kvele sitt barn med røyk,uten at noen skal få lov til å si hva en mener,da skal en heve seg over andre. Det er ikke det det er snakk om,men å snakke for den lille i magen og kanskje gi dem så dårlig sammvittighet at de slutter.
Har en del folk jeg kjenner som har røykt i svangerskapet,de har fått høre i fra meg hver gnag jeg har pratet med dem.Ingen av dem har røykt ut 1 trimester.
Synes vi har en plikt på lik linje som når barna er født.Ikke snakk om å være bedre eller dårligere enn andre. Som sagt,vi er alle mennesker og aller mennesker er lik for gud.
19:14 6.05.2008
Alle bør vel signere denne da, for alle her inne vil jeg tro prøver alt de kan for å gi sitt ufødte liv en så god start som mulig, selv om de ikke gjør akkurat det samme som visse her inne.
19:21 6.05.2008
Folk som røyker,drikker alkohol,ikke følger matportalen.no sine råd og etterpå sitter å skryter av at de gjør det,de gjør ikke det beste for sitt ufødte barn og det vet da alle.
19:27 6.05.2008
Og hvem er det som gjør det da?? jeg gjør det hvertfall ikke....men jeg mener uansett at det er opp til de å gjøre det de føler er riktig.....det er ikke min oppgave å irettesette andre voksne mennesker....selv om det er ønskelig at alle gjør det som er best, så tror jeg faktisk de fleste likevel er opptatt å ta vare på bebisen sin jeg :)
19:47 6.05.2008
Ja, jeg er fullstendig klar over hva som står på matportalen....men jeg lurte på hva du mente om det....om det er slik at du ser på de som drikker kaffe og/eller te som de som ikke bryr seg nok om bebisen i magen?? Det var faktisk ment som et seriøst spørsmål...for jeg klarer ikke å se hvor man skal sette grensa...hvor den sunne fornuften skal gripe inn....hva er greit og hva er ikke greit i deres øyne når det gjelder kaffe/te....
19:42 6.05.2008
d som var meningen med denne tråden var at vi som faktisk holder oss unna alt som kan potensielt skade barna våre kunne snakke fritt å ikke bli kritisert for å ha andre meninger en majoritetens litt " slappe" holding til ting...
denne tråden var men som noe positivt men fy så mye pepper d står her inne. d er ikke noe galt i å være litt hysterisk vi gjør d tross alt for barnet i magen.
jeg drikker verken kaffe eller te med kofein i..
er d så ille da? jeg vet ikke hvilke konsekvenser kofeinet har for dn lille for dn tåler nok mye mindre en d jeg gjør..
d vi må tenke på er at man skal sette sine egne behov litt til side...
ja noen har lyst på et glass vin til middagen ... men trenger man virkelig å gjøre d når man har lille skatt i magen.. du ville vell aldrig blandet litt vin i melka til lillskatt når han kom ut ville du vel?
d man må tenke på er at man bevist tar valg for dn lille i magen som ikke kan snakke selv.. alt du ikke ville utsatt en nyfødt baby for burde man jo heller ikke utsette dn for i mors liv?
19:50 6.05.2008
Alle her inne ønsker vel mest sannsynlig en god start for sitt ufødte barn? eller hva grysom?
Skjønner ikke helt vitsen med å måtte lage en tråd for dem som ønsker det...For det sier seg vel selv at ALLE ønsker en best mulig start for sitt ufødte barn? Det skal da vel ikke være nødvendig å måtte fortelle det, og vise det til en enhver tid?
Virker som du lagde dette innlegget av en årsak å vise at du er litt "bedre" enn andre på enkelte områder...Shoot me if im wrong!
19:58 6.05.2008
jeg har ingen ønske om å være bedre en noen!
ble bare helt overaska over et innlegg her inne der mange skrev om alle tingene di gjorde som ikke er annbefalt å d ble aplaudert...
så for alle oss som føler seg litt tråkka på fordi vi faktisk har andre meninger . og fordi vi faktisk gjør alt vi kan bevist for at livet til dn lille skal være så godt som mulig i magen.. jeg ville skape et fri sted der vi ikke blir kritiser så fryktelig slik som du gjør nå!
jeg tror inni hjærte mitt at di som spiser speke mat, nyte et glass alkohol , røyker å div ikke er klar over at dette faktisk er et bevist valg di tar for seg selv å dn lille så i håp om å sette litt fokus på dette via en positiv tråd så laget jeg denne tråden men dn ble bare en hakke ned på tråd desverre...
20:08 6.05.2008
Ok, men da beklager jeg..som jeg sa, shoot me if im wrong!
Men, folk her inne ER veldig flinke til å hakke på hverandre, og det er uansett om det man velger å gjøre er rett eller galt, det vil alltid komme noen som mener noe aent, og som er så sta og vil overbevise at DU har feil, selv om du har valgt rett...skjønner?
Det er synd at noen velger å spise spekemat fordi de ikke vil være "hysteriske".....eller drikker et glass vin eller fem, fordi det gikk bra da de gjorde det i forrige sv.skap.. men sånn vil det nok alltid være, desverre... vi mennesker tenker og oppfatter ting forskjellig, men, jeg tror nok at den dama som drikker et glass vin, ønsker en like bra start for det ufødte barnet sitt, som det du som tar avstand fra alkoholen gjør... Hun har bare ikke samme oppfatning som deg av hvor skadelig det kan være, fordi det var ikke skadelig med den forrige.. Er du med?
Jeg synes vi skal være flinkere til å ta vare på hverandre, og klart si hva vi mener om det er noe vi ikke liker, men la være å kjefte og tråkke som mange gjør her inne....Det er nok ikke alle som tkler det like bra, og det er jo jallefall ikke bra for den lille i magen...
20:43 6.05.2008
Kanskje enkelte her bør feie for sin egen dør før de uttaler seg om alt det skadelige andre gjør med barnet sitt i sin graviditet. De som fremstår som perfekte.
Har sett at noen av disse perfekte tar ekstremt mye ultralyd, noe som overhode ikke er bra for barnet!
Forskere mener foreldre må tenke seg god om før de lar fosteret gjennomgå unødvendige ultralydundersøkelser.
På lik linje med så mye annet spiselig og drikkbart som kan være farlig for fosteret, kan også for høye doser med ultralyd være skadelig. Forskere og leger vet nemlig ikke om ul er ufarlig. Og når de ikke vet, så fraråder de folk å ta ul. Slik som med div. mat.
Ekspertene frykter fremfor alt varmeutvikling som kan skade fosterets hjerne og sentralnervesystem.
Hjernen utvikler seg hele tiden. Dessuten er den omsluttet av beinvev som absorberer ultralydenergi lettere enn bløtdelsvev. Derfor kan varmeeffekter fra ultralyd oppstå mye lettere der.
Så før dere går løs på folk som spiser salami osv, bør dere feie for egen dør og tenke gjennom det skadelige dere utsetter deres eget foster for før dere "bekymrer" dere om andres.
Selv tar jeg avstand for alkohol, røyk, rå mat, 3d ultralyd som inneholder 15 ganger høyere energidose enn de gamle.
20:54 6.05.2008
okey dn så jeg ikke komme, jeg har hatt mange ultralyder på grunn av tett oppfølging av leger.. 3d ul tok jeg faktisk på annbefaling fra legen som mente d ville vise bedre hvor morkaka lå ...
jeg husker at d var mange innlegg om ultralyd inne på 1 tri så jeg ringte rundt litt å fikk til svar at d faktisk ikke er påvist en eneste bivirkning ved bruk av ultralyd tror du virkelig at di ville annbefalt tett oppfølging med ultralyd for oss som har mistet mange vis d skulle utgjøre en større risiko for fosteret???
min private gynikolog sa d så fint at di nye ultralyd aparatene som brukes i dag gir ut mindre strålig en dn vanlige radion man har i stua... å at lydbølgene som ultralyden er ikke kan gjøre noen som helst skade.
jeg har prata med overlegen på bodø sykehus,
snakket med ultralyd legen ved a hus
gyn avd på Ålesund sykehus.
min private gyn
universitets sykehuset i oslo ultralyd ansvarlig å kvinne klinikken der...
å fikk d samme svaret alle plassene...
21:06 6.05.2008
At ul er skadelig er noe stort tull,så du skal ikke tenke på det grysom. Har snakket med leger og jm om dette og det finnes ikke noe som tilsier at dette skal skade barnet. En par forskere har gått ut å prøvd å så tvil om ul,men alle sier i mot dem. Det er jo som om et par forskere skulle si at det er skadelig å spise kylling når enn var graivd,og alle gikk i mot dem,da hadde ikke dette blitt frarådet.
Jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort noe som helst i løpet av disse snart 27 ukene som kan skade barnet mitt. Selvfølgelig er det farer der ute som en ikke er herre over,f.eks når en er ute og går så kan en bli påkjørt,der er forurensing og slike ting,men desto viktigere å ikke gjøre ting enn fint kan klare å beskytte seg mot.
Forstår ikke hvorfor folk setter seg foran sitt ufødte barn og kan gi det varig men og skader.
21:22 6.05.2008
Du mamma til en stor osv setter deg selv forran ditt ufødte barn ved å ta unødvendig ul, og det er helt uforståelig for meg. Tenk å risikere ditt stakkars barn for nerveskader! Selv den profilerte overlegen ved fødeavdelingen på rikshospitalet Dr Gro Nylander fraråder unødvendig ul, og skriver i sin bok "På vei" at hun ikke vet om ul er ufarlig, og siden hun ikke vet, vil hun ikke anbefale mer ul enn nødvendig.
Du kan ikke si at du vet med deg selv at du ikke har gjort noe som helst i løpet av 27 uker graviditet som kan skade barnet ditt, for det har du. På lik linje med de som har spist salami. Tenk om barnet ditt har fått varige men og skader, kan du da tilgi deg selv? Det hadde ikke jeg kunnet!
21:38 6.05.2008
Jeg har faktisk som grysom blitt fulgt opp i svangerskap og har tatt en 3d ul som ikke er gjennom legen,men sa til legen at jeg ønsket å gjøre det,noe hun synes var lurt,for at jeg da fikk en ekstra oppfølging. Så,ja,jeg har ikke gjort noe som setter mitt ufødte barn i fare.
Hun skriver at hun ikke vet om det er farlig,men hun skriver ikke at det er farlig,det er to forskjellige ting.
Jeg har ingenting å tilgi meg selv for,hvis min ufødte prinsesse får varig skader eller men av noen slag,for jeg har fulgt alle råd.
Både lege og jm sier faktisk at de er imponert over meg over at jeg virkelig tenker så mye på fosteret som det jeg gjør (ja, hs sier også at jeg er virkelig god mor for gullgutten vår,bare så du ikke skal angripe at jeg ikke er god nok mor når barnet er født)
21:34 6.05.2008
Denne diskusjonen har vi jo hatt 1000 ganger allerede.. Og vi blir nok aldri enige.. Dessverre.... Men til deg som startet tråden - skjønner du ikke at det du skriver virker dømmende??? Du sier at dette er en tråd for de som vil gi det ufødte liv en så god start som mulig, og DIN mening er at å følge alle råd er måten å gjøre det på.. Fint for deg!!!!! MEN mener du da at alle vi/de andre som kanskje velger å gjøre ting litt annerledes og som vurderer risikoene litt annerledes IKKE vil det beste for vårt barn????????? For det er jo det du egentlig sier!!! Da kan det jo ikke komme som noen overraskelse at folk blir irritert over dere "hysteriske" gravide som skal gjøre alt rett !!! Du sier dette er ment å være en positiv tråd, men ser du ikke at det blir helt feil å lage en positiv tråd ved å tråkke på andre? Mamma til 1 stor... Gidder ikke kommentere det du skriver for vi to kommer aldri til å bli enig, men synes det er synd at du er så dømmende...
21:41 6.05.2008
Pearl 33 + junigutt*høygravid*
uff ...
som sagt tidligere så blir vi hysteriske veldig rakket ned på fordi vi har andre meninger en d majoriteten har derfor ville jeg lage en hyggelig tråd for slike som oss..
som altså er litt hysteriske. for å komentere på andre tråder når vi har dn holdningen som jeg har skal jeg bare drite i for da blir jeg rett å slett halshugd...
etter å ha strevd slik som vi har gjordt med å bli gravide så er jeg faktisk ekstremt på passelig å d ønsker jeg ikke å få kritikk på grunn av...
min menig er at tråden ikke er dømmende...
men men..
21:42 6.05.2008
Hei Pearl.
Det HI mener,etter det jeg forstår, at hun vil lage en tråd for oss som setter barnet foran oss selv,som følger de råd som blir gitt fra helsemyndighetene.De som ikke gjør dette,gjør jo ikke det beste for barnet sitt,men det de føler er det beste for seg selv,så håper de jo bare at det går godt med den lille i magen og heldigvis for barnet,så går det godt i de aller fleste tilfeller.
Jeg er ikke dømmende i det hele tatt.Mine venner sier at de tørr si alt til meg,for de vet at jeg ikke dømmer dem,men du vet at jeg har rett,derfor kan du ikke si i mot det jeg sier.
21:12 6.05.2008
Ja men det finnes jo også leger og jordmødre som sier det ikke er farlig å spise mat som du og andre mener det er farlig å spise. Ingen kan si med sikkerhet om det er ufarlig, akkurat slik som med ultralyd. Og så lenge man ikke vet med sikkerhet er det lurt å ta forhåndsregler.
For 15 år siden skrev Kjell Salvesen, professor ved st. Olavs universitetssykehus selv en doktorgradsavhandling om ultralyd, hvor han påviste overhyppighet av venstrehendte blant gutter som hadde vært utsatt for ultralyd i mors liv.
- Vi har problemer med å vise hvorfor. Men hvis det er slik at ultralyd har forårsaket dette, så kan det være en indikator på at ultralyd gjør noe med nervesystemet, sier Salvsen.
Og siden den gang er energidosen i de nye ul mange ganger høyere.
Det at de nye ul apparatene gir mindre enegidose ( ikke stråler, da hadde barna våre dødd av kreft rimelig kjapt) stemmer ikke.
De studiene som finnes av effekten av ultralyd på fosteret er basert på ultralydsapparater fra før 1990. Energinivået på apparatene som brukes i dag er 10 til 15 ganger sterkere.
- Ultralyd er farlig i store doser. Om det også er farlig i små, det vet vi ikke, sier Salvesen, som er professor i fødselshjelp.
21:31 6.05.2008
misscathi
jeg kan ikke annet en å sukke å si at jeg gir opp.
gro nylanders bok er jo overhode ikke oppdatert. ja jeg har dn boka blandt mange andre graviditets bøker...
å som sagt så har jeg prata med et bredt utvalg at mennesker for å forsikre meg om at jeg ikke gjør noe som er skadelig for dn lille.
som sagt tidligere jeg har hatt tett oppføling pga habituel abort å da gjør legen overhode ingen ting som kan skade forsteret for å ungå at jeg skal abortere en gang til... salami å slike ting du sammen ligner med er jo faktisk bevist at kan inneholde skadelige bakterier for fosteret. så d er jo noe helt annet.
21:53 6.05.2008
Nei det kan hende at den ikke er oppdatert, men god er den:)
Jeg har også snakket med et bredt utvalg av mennesker og forskere som er oppdaterte.
Og alle sier det samme, de vet ikke og vil derfor fraråde unødvendig ul.
Om det er skadelig eller ikke, hvem vet? Men som dere sier hele tiden her, hvorfor ta sjangsen?
Det med salamien var for å demonstrere poenget og dobbeltmoralen som kan sanses her.Dere kan ikke heve dere over andre som spiser dette når dere selv gjør noe som de ikke vet om kan være skadelig.
Huff, du virker jo som en veldig kjekk jente grysom, og det er jo ikke meningen å være stygg mot deg, skjønner at du har vært gjennom mange tøffe år og vil det beste, ta ul og kos deg med gutten din, det er trygt for deg og kanskje ikke for andre. Slik som div. mat er trygt for andre men ikke for deg, så la de få kose seg med det uten at "perfekte" med andre oppfatninger skal gå i strupen på disse og være "bedre". Ingen er perfekt vettu, men alle vil det beste for sitt elskede ufødte barn.
Lykke til med prinsen din, har selv en prins som danser i magen min akkurat nå. En fantastisk følelse:)
21:45 6.05.2008
Hvis der er jm,som jeg jo vet at der er,som ikke råder til å følge matportalen.no skulle vært sparket fordi de er pliktet til å be den gravide om å følge disse reglene. Dette er faktisk helsemyndighetene som har funnet ut hva som er skadelig og ikke,så at enn ikke trenger å følge dem,er noe tull.
Det at du reagerer så sterkt på HI,som på meg virker som en veldig fornuftig dame, lager en tråd for oss som vil barnet vårt det beste,sier meg bare at du har dårlig samvittighet for at du ikke følger disse rådene og må prøve å rettferdigegjøre dem for deg selv,slik at du kan ta det med ro hvis du skulle klare å drepe barnet ditt med å ikke følge disse rådene,eller gi det varig men og skader. Hadde du hatt ren samvittighet,hadde du ikke reagert på denne tråden.
21:51 6.05.2008
Huff....... Jaja.. Dere får leve fint videre i deres rosarøde verden så kan alle vi andre leve vårt liv i den virkelige verden.. Og nei, jeg føler meg absolutt ikke truffet av det du skriver, jeg evner faktisk å tenke selv og ta mine egne valg i livet og stå for dem.. Og jeg vil - som alle andre gravide - det aller beste for mitt ufødte barn.. At du mener noe annet får stå på din regning..
21:53 6.05.2008
Jeg har faktisk en veldig ren samvittighet, følger alle råd. men trenger ikke framheve meg slik som enkelte gjør. og ja det blir fortsatt forsket på ul og eventuelle neurologisk skader dette kan føre til. Nettopp fordi de er usikkre på om det er skaldig. Sjansen er helt sikkert minimal, slik som med mye annet som er nevnt her. men man anbefaler forsiktighet ved bruk av ultralyd. Tar selv ektra ul pga oppfølging, men synes dere var veldig raske til å avfeie dette som en potensiell fare.
22:12 6.05.2008
jeg avfeier det ganske rakst siden det ikke er noe som tilsier at det er skadelig. Hadde det vært en snev av sannhet i at det var skadelig,ville ikke helsenorge har tilbudt alle gravide en ul i svangerskapet,da kun til de som var i en risikogruppe. Det koster tross alt en del penger at alle gravide får dette tilbude.
En annen ting jm har faktisk anbefalt meg å ta flere private ul,for å følge med den lille. Alt ser ut til å gå bra,men siden risikoen er der,er det greit å ta flere. Jeg mener da at hvis det er overhenge fare for noe,bør det offentlige ta å betale dette og ikke jeg. Kommer til å ta en til,bare for å se at blodgjennomstrøming og slike ting er i orden og at hjerte slår og at alt er som det skal der og andre organer. Så etter det jeg vet pr dags dato,hvis ikke mer inntreffer i svangerskapet,skal jeg igjenom to ul til og jeg vet at jeg ikke har utsatt mitt ufødte barn for noe unødvendige skader i svangerskapet.
Det at jeg tar 3d på de private,er jo at det jo i tilegg til å sjekke at alt er i orden er det jo kjekt å se den lille. Sist tok jeg 3d ul bare for gøy,for jeg ville se den lille. En annen ting,de sier at foreldre som har sett barnet sitt på 3d får et nærer fohold til barnet,både når det er i magen og etter at det er født,så det er ikke bare bortkastet penger uansett. Det har faktisk nytte. Jeg gjør alt for mine barn jeg :-)
22:30 6.05.2008
Private legesentre lokker med skarpe tredimensjonale bilder av fosteret i livmoren. Men eksperter verden over fraråder blivende foreldre å ta ultralyd for opplevelsens skyld.Sier professor Kjell Salvesen ved st. Olavs hospital i Trondheim.
Så lenge det ikke er bevist at dette ikke er ufarlig, ja da er det vel ingen som kan si at det er ufarlig heller? Og din jm burde vært sparket dersom hun sier slikt. Det har hun ingen kompetanse til å si. Å anbefale gravide til å ta mange ul når det ikke er bevist at det er ufarlig er helt forkastelig!
Jeg kunne aldri ha tatt noen sjangser på å skade barnet mitt på noen måter. Får litt vondt inni meg når jeg tenker på at rutine ul jeg var på ikke er 100% påvist trygg. bare 99.9%
Og på en måte fikk jeg bevist at barnet merker at noe er i gjærde når den blir utsatt for ul da jeg måtte ta en ul i forbindelse med en blødning pga forliggende morkake. Jeg hadde enda ikke kjent spark fra den lille, men i det legen plasserte ul hodet på magen min ble gutten min helt vill og sparket som bare det. Ble jo glad for å kjenne han sparke, men fikk en sur ettersmak da han sluttet å sparke og ble rolig igjen etter at de tok ul hodet bort. Dette var i uke 20, og jeg kjente ikke mer spark før ca ti dager etter dette, så jeg tror faktisk at han reagerte på energidosen han ble bombandert med.Det kan ha vært en tilfeldighet, men det er siste gang jeg tar ul om det ikke er helt nødvendig.
22:53 6.05.2008
jamen da er vi enige om den saken! alle her inne gjør sitt beste for at barnet sitt skal ha det best mulig. om enn på forskjellig måte så er baktanken den samme. =) kan vi ikke heller snakke om forskjellige ting som gjør oss glad? det blir spennende å høre! plukk ut alt det positive dere gjør nå i svangerskapet! =) det som gjør meg glad er å gå tur i skogen,spise ren mat,høre musikk,danse,sove, le!! kle meg i farger,hoppe i fallskjerm,gå til aromaterapi,meditere,nyte sola,stryke meg på magen,prate om babyen,tenke på babyen.. ah.. livet er ett mirakel! =)
23:12 6.05.2008
Nå gidder jeg ikke tråle gjennom alle svarene i denne tråden fordi det ser ut til å ha utviklet seg til en krangletråd.
Vil bare si at jeg er HELT enig med deg! Personlig så forstår jeg meg ikke på dem som spiser ting som ikke er anbefalt, drikker, røyker osv i svangerskapet (altså når de VET at de er gravide).
Jeg synes det er tøv og utrolig egoistisk i og med at vi faktisk bare går gravid i 9 mnd, da burde man ha nok selvkontroll til å klare å holde seg unna.
Selv sliter jeg skikkelig fordi jeg har så lyst på brie, men etter at hun damen mistet tvillingene sine etter å ha spist pasturisert brie tar jeg bare ikke sjansen.
Hva andre velger å gjøre har jeg ingenting med, men jeg skal innrømme at jeg himler litt med øynene for meg selv når jeg ser gravide kose seg med vin, eller gjør annet som kan være farlig for barnet.
23:29 6.05.2008
Mamma til stor... Har du tatt fostervannsprøve? Fordi du er så gammel, mener jeg? Det er ikke helt ufarlig for fosteret det heller, om du ikke visste det.. Dessuten, du skriver at vi ikke hadde reagert om vi ikke hadde dårlig samvittighet, gjelder det deg også? Du reagerer jo på innlegget selv...
Syns det er så utrolig teit å skrive: for oss som prøver alt vi kan å gi d ufødte liv en god start.. Tror du seriøst at det er noen som IKKE prøver å gi babyen en god start? ALLE ønsker det, men vi gjør det på forskjellige måter, og ikke alle er overhysteriske i forsøket!!
07:54 7.05.2008
Nei,jeg har valgt fostervannsprøve bort,siden det var 1% større sjangse for at jeg skulle miste da enn hvis jeg ikke gjorde det.Kunne aldri ha tatt bort barnet uansett,men ut fra det de har sett så får jeg et friskt barn,i alle fall ikke noe kromosomfeil,så det er jo kjempebra.
Tror nok at alle vil det beste for barnet sitt,men ikke alle som lever opp til det,for de setter seg selv foran barnet og setter det tom i dødsfare og kan gi det varige men.
Det er ikke å være hysterisk,men å ha kjærlighet til barnet at en ikke går i mot matportalen.no sine sider.
Jeg reagerte ikke negativt på det HI skrev,jeg faktisk aplauderer henne at hun er så glad i sitt ufødte barn at hun gjør alt hun kan for at det skal ha det godt.
23:19 6.05.2008
Jeg er helt enig i at man skal ta de forhåndsregler som er anbefalt og som vi vet kan være farlige!
Men man kan ikke bli hysterisk i forhold til at man ikke kan gjøre omtrent noe.
Jeg mener at noen ting må man bare vurdere selv ut i fra sine egne tanker.Sånn som f.eks jeg som har malt barnerommet,lekestue,tatt solarium et par ganger o.l.For dette er ting som man utfører i korte perioder og som ikke har noen inndirekte virkning på fosteret.
Men slike ting som å drikke alkohol,røyke,spekemat osv er jo ting som kan påvirke direkte og som man selvfølgelig skal holde seg langt unna.
Det er her forskjellene på hysterisk og fornuftig tankegang går syntes jeg da,så får alle uansett ha en mening om hva som er rett og galt i hvert enkelt tilfelle induviduelt:)
00:11 7.05.2008
Ang. flere ul, eller ikke;
pr idag er dèt faktisk ikke bevist noen som helst skade for den lille! Legene og jordmødrene ville selvfølgelig ikke oppfordret oss gravide til å ta det da. Sier seg jo selv da, jenter ;) Men samtidig, så er det jo mer rønkenstråler høyt oppå fjellet enn hos tannlegens nye apprater - så det er faktisk enda mye man ikke kan forutse og som ikke er blitt forsket på enda... Desverre.
Jeg lever i nåtiden :D !
Og gjør alt jeg kan, som dere andre også gjør, for at min lille skal ha det bra inni magen min. Selv om det selvfølgelig vil være individuellt for hver enkelt hvor grense går...
00:21 7.05.2008
Leger og jm oppfordrer ikke til å ta fler ul om det ikke er nødvendig, men fraråder det. Det er heller ikke motbevist noen som helst skade på den lille.
00:30 7.05.2008
Nei, som sagt, det er faktisk enda mye man ikke kan forutse og som det ikke er blitt forsket på. Desverre..! Vi vet jo at det enda ikke er motbevist noe skade heller - men pr. idag er det faktisk ikke bevist _noen_ skade. Og vi lever i nåtiden :) Som feks det med røyk og alkohol, eeer dèt bevist skade og derfor gjør man heller ikke dette..
Jeg vil jo ikke ta ul med mitt neste barn hvis det beviser seg å faktisk være farlig. Nåtid er nåtid :D Kan ikke forutse morgendagen liksom ;)
07:57 7.05.2008
0_o) Sier ikke du i fra hvis du ser en person f.eks prøver å kvele barnet sitt,.. Er du virkelig så kald at du ikke bryr deg om andre sine barn. Jeg er i alle fall kjempeglad for at jeg har så masse kjærlighet å gi at jeg også har kjærlighet til andres barn,både fødte og ufødte barn.
12:16 7.05.2008
wow, mamma til 1 liten osv, vet ikke hvordan verden skal gå rundt uten deg. så bra at du har så mye kjærlighet i deg sånn at du kan rettlede oss vilfarne.....
Den kommentaren din er den tåpeligste kommentaren jeg har sett på lenge.