GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Dåp/navnefest

Her kan dere diskutere om det å ha dåp/navnefest!
Hva i allverden skal jeg gjøre?
18:44 6.05.2008
Jeg blir så oppgitt...
Er ikke kristen, hverken jeg eller barnefar. Men jeg er døpt og konfirmert, det er ikke han.
Etter mye om og men, så har jeg bestemt meg for at jeg gjerne vil døpe lille jenta mi når hun kommer. Føler det blir feil å ta det valget av meg å ikke ville døpe henne bare fordi jeg ikke tror på Gud, hun er og blir jo et eget individ. Så om hun vil konfirmere seg når hun blir eldre eller ikke er hennes valg, jeg vil i hvert fall gjøre det mulig for henne...

MEN nå sier barnfar at han NEKTER å døype....
Har prøvd å forklart han hele dette, men han NEKTER. Jeg tar kanskje sorgene på forskudd, men jeg synes dette er skikkelig trist... Blir lei meg av at han er sånn, og sier dette....

Hva bør jeg gjøre?
Han er påstandig, sta og gir seg aldri i noe som han mener er rett... ;/
gutiina*høygravid*
Sv: Hva i allverden skal jeg gjøre?
19:03 6.05.2008
Jeg skjønner ærlig talt ikke tankegangen din! Dere er selv ikke kristene så hvorfor døpe da? Du sier selv at du ser på henne som et eget individ- burde hun ikke selv få bestemme hvilket trosamfunn hun skal tilhøre?
Melde henne inn i et trosamfunn dere selv ikke tror på?!?! Hva om hun kommer til å bli muslim, ateist, buddist ol ?
Hva tror du sansynligheten for at hun kommer til å bli troende kristen hvis hun ikke får den oppdragelsen av dere?

Hvis du melder henne inn i kirken- Det er da du har tatt valget for henne. Lar du vær, så står spørsmålet åpent og hun kan selv ta et selvstendig bevisst valg når hun er gammel nok.
<€Tittimor€>
11:50 7.05.2008
Helt enig med deg!
Hvorfor melde noen inn i noe de ikke har tatt stilling til selv om de vil være med i? Og hva er vitsen med å døpe når man helt sikkert ikke kommer til å følge det opp? Man forplikter seg faktisk i dåpen til å oppdra barna etter den kristne tro og lære.
Jeg mener at når barnet ikke er døpt, kan det ta et realistisk valg når det blir 14-15 om det vil konfirmeres eller ikke. Alt for mange konfirmerer seg "fordi de er jo døpt". Hvis de virkelig vil konfirmere seg, er det ikke noe problem å la seg døpe først. Da har de etter min mening tatt et valg basert på egne følelser ,tro og meninger, ikke fordi foreldrene gjorde noe av "tradisjon" mange år tidligere.
brumline
20:15 7.05.2008
Jeg synes du skal gjøre det som er naturlig for dere. Men vi tenker likedan som deg, at vi vil gjøre det lettere for henne den dagen hun skal konfirmeres. Om hun nå skal ha lyst til å gjøre det i kirken. Synes også det er en fin tradisjon, selv om man ikke er kristen. Skal gifte meg i kirken også jeg, selv om jeg ikke er personlig kristen. Kan da ha bruke kirken til slike sermonier fordi man synes det er fint, selv om man ikke har kristen tro. Det tror jeg ikke presten har noe imot! Skjønner ikke hvorfor noen blir provosert over det..
Det handler jo egentlig mest om gamle tradisjoner, det har bare utviklet seg sånn..
Trine *Christina 15.03.08*
12:20 10.05.2008
Det var trist å høre at han var så sta, at dere ikke kan diskutere dette i ro og fred og sammen komme fram til en løsning. Hva kommer han til å gjøre hvis du sier "jeg kommer til å ta henne med i kirken og la henne bli døpt, samme hva du sier"?
Kanskje han da skjønner at dere er to foreldre, og blir nødt til å tenke på nytt. Hvis du ikke betyr mer for ham enn at han nekter plent noe som betyr mye for deg, må jo noe være galt et sted. Jeg syns du skal 'sette hardt mot hardt' og si at du kommer til å ta henne med til kirken uansett. At det da ikke blir noe dåpsselskap betyr vel egentlig ikke så mye, når du vet at du har gjort det som var riktig og viktig for deg.
Jeg er ikke noe glad i debatten om "hvor kristen man må være" for å la barna bli døpt, et ønske om å gi dem noe som høres trygt og godt ut er vel bra nok??
Anonym
14:09 10.05.2008
Det virker jo som om det er veldig viktig for han også da- og ikke døpe han.
Man burde jo ta hensyn til det. Han er tros alt barnefaren!

Hvorfor i all verden ikke la valget være opp til barnet siden dere er så uenige?! Det er jo barnet det gjelder og ikke dere. Så kan dere selv bestemme om DERE skal være døpt eller ikke.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------