Si din mening!
Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Vær med i debatten og si din mening!
Hvorfor skal staten bestemme om barna våres skal i barnehage eller ikke? Og hvorfor skal menn ha "mammarettigheter?? |
09:50 7.05.2008 |
|---|---|
Snakk om at barn skal begynne i barnegahe fra dem er 6 mnd, for dem som vil, men det synes jeg ikke er rigtik ovenfor de barna, uansett om mor må ut i jobb el ei så har ikke det lille barnet bedt om å komme til denne verden, Så Mor må ta ansvar i hvertfall minst til dem blir et år, mine barn derimot skal ikke på noe barnehage før dem blir 3 år.. Tenk hvordan dem blir behandlet i barnehagen, mye skummelt som er ut og går, og når barn er så pass små at dem ikke kan snakke, hvordan skal dem da få fortalt at noen har vært slemme mot dem? eller kanskje gjort verre ting? Og Pappa perm, Gud jeg blir helt dårlig, dem har så mye høyere lønn enn oss kvinner.. Enda skal dem rett til bådde å få i pose og sekk.. Hvorfor kan ikke vi kvinner ha lik lønn som menn ? Da kan menn vurdere pappa perm, men menn er såå huffa meg, flest parten forventer at dama skal gjøre alt fra morgen til kveld... Hvorfor skal dem leke wanne be mother i 6 uker da? He he he... For å ta det som ferie liksom el?? slappe av mens dama/kona alikevel gjør alt når hun kommer hjem/er hjemme..? Ja, nå fikk jeg sagt litt av det jeg mener ihverfall. |
|
| Anonym | |
Sv: Hvorfor skal staten bestemme om barna våres skal i barnehage eller ikke? Og hvorfor skal menn ha |
21:38 7.05.2008 |
|---|---|
Ja, det fikk du sannelig. Jeg håper dette en spøk? Hvis ikke: Har du aldri tenkt på hvordan ting henger sammen her i verden? Hvis du vil ha høyere lønn må kvinner slippe mannen inn på den arenaen som tradisjonelt sett har vært kvinners. Og det er ikke din permisjon. Permisjon er en rettighet som følger barnet. Det er også ditt ansvar å skape likhet hjemme. Så hvis du har planer om å ha en mann som løfter en finger hjemme og er en pappa, bør du kanskje slippe han til? På hans premisser? Så kanskje du kan bli like heldig som meg, og ha barn som roper på både mamma og pappa når de slår seg eller det er noe om natten, (så kanskje du også kan få litt nattesøvn og overskudd,) en mann som vet at det mangler skift i barnehagen, som bruker tid på å diskutere barneoppdragelse og diskuterer bøker om emnet med deg, og i det hele tatt gir deg en mulighet til å bli en mamma med større selvtillit og overskudd. Kanskje større sjanse til å overleve som par i en slitsom småbarnsperiode også? Hvis det ikke er for skummelt å ha en på samme arena som deg? Og hva betyr det at menn er "såå huffa meg"? Og staten krever ikke at du skal ha barnet ditt i barnehage. Det er faktisk ditt valg. |
|
| Anonym | |
Sv: Hvorfor skal staten bestemme om barna våres skal i barnehage eller ikke? Og hvorfor skal menn ha |
19:43 8.05.2008 |
|---|---|
Det var da litt av et syn du hadde på både menn og kvinner. Kan bare si meg enig med hun over. Mer permisjon til pappa vil føre oss et skritt nærmere likelønn. Det er nettopp fordi kvinner føder barn og tar lengre permisjon at de er mindre attraktive på arbeidsmarkedet enn menn. Min opplevelse av dagens menn (min egen og andre jeg kjenner), er at de gjør mye i hjemmet, og at de for lenge siden har sluttet å forlange at dama skal gjøre alt. Hos oss deler vi husarbeidet ca. 50-50. I perioder hvor jeg jobber veldig mye, tar han i litt ekstra, slik at han noen ganger også gjør mer enn meg. Tror du er i en veldig gammeldags omgangskrets eller at du har vært svært uheldig med mannen din. Og husk! Det viktigste er hensynet til barna, og for deres skyld er det viktig at både mammaen og pappen er kompetente foreldre i livet deres. |
|
| Anonym | |
21:43 8.05.2008 |
|---|---|
Ja når men gjør 50-50 husarbeid hjemme.! Og når kvinnen begynner å gå høyere opp i lønn, så skal rettferdig være rettferdig.. Det finnes mange fantastiske pappaer, men de fleste skal være man og mannen skal jo helst bare være skygge i sitt eget hjem.. (gjelder ikke alle menn) Helt enig at begge foreldrene er like viktige for barna, vi dekker jo tross alt ulike behov, en mamma vil aldri kunne være en pappa og heller ei en pappa være mamma, men så at kvinnen skal ur i jobb 6 uker etter fødsel pga pappa perm synes jeg er så på trynet.. Pappa er veldig trygd og godt for barnet å ha, men pappa har dessverre ikke noe pupp å by på ..!! |
|
| Anonym | |
10:22 29.05.2008 |
|---|---|
Jeg kjenner at jeg er så glad jeg ikke lever i din verden.... I min verden gjør menn og kvinner like mye husarbeid, og barnet mitt trenger ikke begynne i barnehage når hun er 6 mnd selv om jeg vil begynne å jobbe, for mannen min skal da være hjemme et halvt år. Barna mine trenger ikke å vokse opp med et kvinnelig forbilde som vasker og steller for en mann som bare jobber eller ligger på sofaen. De trenger heller ikke vokse opp med en far som ser på kvinner som hushjelper, som kun er til for å tilfredsstille andre, og aldri skal tenke på seg selv. Jeg håper min datter aldri, aldri støter på dine sønner som er vokst opp i et slikt hjem du beskriver. Makan til mangelende evne til å se de store sammenhenger skal man lete lenge etter! Må bare få signere hun som svarte deg først at de er sånne som deg og mannen din som virkelig trenger tvungen deling av permisjonen. |
|
| Dunder | |
16:35 6.02.2009 |
|---|---|
Jeg er steike forbanna sjøl jeg. Hvorfor skal staten være den som bestemmer. |
|
| wenche K. A. | |
18:55 24.02.2009 |
|---|---|
Det er da ingen som bestemmer at dere skal ha ungene i barnehage, det er da fritt opp til hver enkelt dét. |
|
| OsloMor | |
19:09 24.02.2009 |
|---|---|
Jeg er faktisk litt enig med HI på noen punkter. Da jeg var liten fikk ikke barn begynne i barnehagen før de var 3 år, nå må de begynne når de er ett år. Det er alt for tidlig for å begynne fulltid i barnehagen som ettåring. Hvordan får du råd til å ha barna hjemme til de er 3 år HI? De fleste vil jo ikke ha råd til noe slikt. Fedre kan godt få lengre permisjonstid for min del, men ikke på bekostning av mor! Lønnsforskjellen kommer ikke til å bli mindre nå bare fordi far får 4 uker lengre perm. Den blir ikke mindre før kvinner begynner å stille høyere krav. Blir ofte helt forferdet over hvor lite rettigheter f.eks sykepleiere har. Menn ville aldri funnet seg i noe slikt. Jeg er glad jeg har en jobb hvor det er en god fordeling mellom menn og kvinner og alle har samme lønn og rettigheter. |
|
| Anonym | |
16:01 14.04.2009 |
|---|---|
Kjenner at jeg blir veldig provosert av sånne som deg anonym. Både i barnehagesaken og angående pappaperm. Har ikke barna rett til å få være sammen med pappen sin også, er det slik at selv om de får pappaperm så skal de leke wannabe mother? Enn de som vil være pappa til sitt barn? Du må ha det skikkelig fælt hjemme da du mener at de tar det for å få ferie. Jeg gleder meg stort over at min mann får pappapermisjon, da jeg vet at han kommer til å bli en fantastisk pappa. I forhold til barnehage så lurer jeg på hva du har opplevd siden du never måten de blir behandlet på i barnehagen. Hvilke måter blir de behandlet på? Jeg er selv utdannet førskolelærer og ingen tvinger deg til å ha barnet ditt i barnehage når de et ett år. Selv ser jeg ingen problemer med at barna er i barnehagen når de er ett år, men selvsagt må jo de som aldri har vært i en barnehage og sett hva vi faktisk gjør der ha lov til å ha sine egne meninger. De vet jo tydeligvis alt og har en hel masse erfaring. For ikke å snakke om alle eksemplene de har på at barnehagene ikke er bra for små barn. Barna koser seg faktisk i barnehagen, og selv om de minste barna har leker parallelt og ikke alltid sammen så lærer de faktisk å leke sammen med andre barn, og de har stor glede av hverandre. |
|
| Anonym | |