Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Blir dere aldri lei rosa?
11:19 7.05.2008
Jeg synes det er oppsiktsvekkende med den dyptgripende kjønnsoppdelingen av gutter og jenter gjennom farvevalg i form av eks. rosa og blå, og undres over at ikke flere boikotter det der kommersielle og diskriminerende stuntet? Ja, for tro det eller ei, men likestillingen starter allerede der. Følger alle virkelig strømmen, og synes dere på toppen av alt at rosa er en fin farve??
Jeg har ennå to mnd på meg før dattern min kommer til verden, men jeg er allerede ganske lei av rosa. Eneste problemet er at ALT er jo pokker meg rosa! Har ikke lyst til å kjøpe blå klær med fotballer og dinosaurer heller, så utvalget er relativt lite hvis man skal gå etter brundt og beige og hvitt (jeg har krabbet på alle fire rundt hyller og stativer på samtlige hm'er og cubuser og kapp ahler for å finne ikke-rosa ting.).
Synes rosa er en kjempesøt farge, for all del, men blir fort litt mye av det gode.
Alt av stellematter og ammeputer og sengetøy er i hvertfall beige og hvitt! :-)
det er komt mye fint til jenter i turkis og dongeri:) liker rosa og blått,iallefall når de er babyer:) men turkis,knall grønt,dongeri og slikt er pent også,men tenker mest på når de er over 6 mnd:)
Nå er vi så heldige at vi får en av hver med engang, så her går det igrunn i alle farger. Vi er veldig opptatte av at selvom det kommer en liten tulle, skal hun ikke BARE ha rosa fordetom :) Så her går det i mange forskjellige farger og nyanser :)
Jeg har gutt fra før og hadde vert koselig om dette var jente, og jeg er sikkert av de treige som henger igjen jeg da. Men jeg liker veldig godt rosa selv jeg, og har endel rosa plagg til meg selv også. Det vil jenta våres få og om det er det som kommer, men alt med måte!!! Garderoben skal ikke være 100% rosa nei!!
Rosa fra topp til tå synes jeg blir litt for ekstremt, men innslag av rosa synes jeg er veldig fint :) Kommer nok til å kle en evt. liten jentebaby i mest nøytrale farger, men også litt rosa og Hello Kitty i moderate mengder. Er ingen tilhenger av mønster og slikt, striper er ok, men for mye dill blir bare too much! Alt med måte.
Datteren min elsker rosa. Jeg er ikke lei. Hun bruker også andre farger. De fleste fargene. På høsten syns jeg det er fint med brunt. På våren lyse farger.
jeg syns rosa er kjempefint. bruker det til meg selv, men ikke til barnet, siden det blir en gutt. er det en farge jeg syns er styyyyyyygg, så er det oransj ÆSJ
rosa,lilla i alle nyanser æsj.................
Hiver meg over andre farger så fort jeg ser dem.
Finner faktisk litt i gutt-avdelingen som kan kalles nøytralt.
jeg blir igrunn aldri lei rosa nei ;) men alle farger er fint uansett kjønn.. kler gjerne jenta mi i grønt, hvitt, blått, gult.. er nydelige farger det også! Veldig glad i grønt hvertfal =)
Mange som kommenterer at de kler jentene sine i andre farger enn rosa (og får det til å høres ut som en bragd), ikke like mange som kler guttene sine i rosa?
Angående likestilling; starter absolutt med babyklær og kvalme nusseligheter. Les Lotta Snickare og Liza Marklunds bok 'Det finnes et eget sted i helvete for kvinner som ikke hjelper hverandre'.
Å kle barnet sitt i rosa er vel ikke nødvendigis en kvalm nusselighet..jeg skjønner du tenker på at jenter i rosa blir sett på og behandlet på en spesiell måte o.s.v. o.s.v , men målet må vel være og fjærne fordommer og forventningene i samf., ikke forandre på hvordan kvinner (og i dette tilfellet babyer) kler seg...
Rosa er en kjempe søt farge...Og vi venter ei jente,og det som er lite er søtt:)
Så nei,jeg går ikke lei av rosa..men har også klær til henne i rødt,gult,grønt,blått,hvit,lilla osv:)
Jeg synes det er klissete, men det er min personlige mening.Nei, man skal ikke forandre måten man kler seg på for å tilpasse seg samfunnet, det bør være omvendt. Men det er det ikke, og det blir det ikke med det første. Små jentebabyer som har rosa klær blir behandlet som de er skjøre dukker, dullet med osv i langt større grad enn en gutt med blå dress og caps. Hvis jeg får meg en jente noen gang vil i alle fall ikke jeg at hun skal få slike impulser fra omgivelsene sine. Enig også, man kan trekke det med kvinner og klær langt, til voldtektssaker f.eks. Man skal ikke være nødt til å kle seg annerledes enn man vil fordi noen ikke klarer å oppføre seg som folk. Men som sagt, jeg ville ikke ønsket å utsette datteren min for den type konstant påvirkning fordi jeg ikke vil ha en rødhette som lover å aldri være egenrådig igjen...
Nei, har en jente og tre gutter, liker rosa til meg selv også! Tror jeg får en gutt denne gangen og, og da får jenat mi være rosaprinsessa i familien....
jeg syns rosa er fint på meg, søstrene og brødrene mine:) men jeg elsker rose (brødrene mine har fks rosa sjorter, er så fint når de har pyntet sweg og har de på og søsteren min har masse fine rosa klær). og jeg har masse rosa:) men de 2 andre søstrene mine liker ikke rosa, og har ikke det på seg.
en farge jeg ikke liker er oransj. spyr av den fargen.
Hvor godtatt er det om jenta di opptrer guttete, i forhold til at sønnen din opptrer feminint? Jeg sier bare, forskjellsbehandlingen starter allerede fra når man vet barnets kjønn. Og hva blir jenter og gutter lært opp til? Hva møter de fra sine omgivelser? Som jeg har skrevet i et annet innlegg her om likestilling i Norge, blir feminine verdier/egenskaper/ ladete ord, generelt sett på som 'svakere', 'lavere rangert' eller 'mindre verdt' enn maskuline verdier/egenskaper eller ladning på ord. Og hva ser man? Vi er faktisk usigelig langt fra noen form for likestilling i dag, takket være den godt forankrete og stadig mannsdominerte samfunnsformen, og vi (les: fedre og mødre) lærer både våre gutter og jenter, bevisst og ubevisst å reprodusere denne normen. Jeg er på ingen måte uenig i at kvinner og menn er forskjellige, men jeg er kraftig motstander av forskjellsbehandling i form av at kvinner er søtere, mer sårbare, svakere osv. enn menn. 'Ta det som en mann'...og hvorfor ikke enn kvinne? ;-)
jeg er lei rosa og hello kitty.. gleder meg til å shoppe, tror jeg kommer til å handle på polern og pyret, der har dem sterke tøffe farger, og litt retro 70tallsstil på klærne! har ikke noen problemer med å sette på røde klær på en gutt, og blått på en jente.
en lege sa en gang til meg, ta det ikke som en mann, ta det som en kvinne!
svigerinna mi forsøkte med sine to,nesten voksne gutter, å ikke legge tilrette for kjønnsforskjeller på den måten. gutta fikk både rødet og rosa på seg,i tillegg til det vanlige.... og de fikk kjønnsnøytrale leker,dokker osv for å få velge selv. imponerende, men akk... vi ER forskjellige fra vi blir født. sånn er det bare. når gutta hadde hakka dokkene i fillebiter, knust minikjøkkenet sitt og lagd pistoler og børser av kvister i lang tid gav hun opp.... det er bare sånn vi er det.... jeg går ikke med mørk dress i selskap jeg heller.... jeg velger faktisk heller en babyrosa kjole:)))
min sønn derimot, elsker å leke med jentene i barnehagen,i lekehuset. men så er han på bjørnejakt i skogen.... greit han har mulighet til begge, men jeg tror ikke jeg hadde greid å forandre hans ønsker fordi jeg ville fremme likestillingssaken....