Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.
Her kan dere som er i denne perioden av svangerskapet møtes og diskutere og utveksle erfaringer. Husk at vi alle er forskjellige og at det finnes mange sannheter!
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Ny paa 3. trim og vil gjerne lage en treningstraad - ny traad hver uke - alt fra intens trening til liggende hodeloeft medregnes! =o)
12:42 7.05.2008
Hei,
Synes det var god troekk i treningstraaden fra 2. trim, hvor ideen var aa skravle litt vi som er eller forsoeker aa vaere aktive i svangerskapet - gjerne nybegynnere!
Jeg har trent veldig lite siste 10 aar, bare sporadiske korte kurs her og der. Naa har jeg trent meg forsiktig opp fra uke 13 - etter at kvalmen ga seg, og opp til 3-5 oekter i uken naa, med ganske god intensitet paa.
Formen stiger for hver uke, samtidig som jeg ikke gaar av veien for aa legge meg nedpaa og hvile naar det passer meg heller. Er av typen som liker aa kalle trening trening og er ikke saa flink med denne hverdagestrimmen, som aa gaa og handle mat, rydde bokser og esker hver dag osv. Det blir mer at jeg setter av 1-2 timer til aktiv trening og saa koser jeg meg mye utenom det da.
Starter denne traaden hver uke framover og det er kjempehyggelig om noen vil bli med aa skryte litt av seg selv, andre, faa litt inspirasjon og syte naar det ikke ikke gaar i boks aa faa beveget seg.... ;o7
Min plan denne uken:
Mandag: yogatime (utfoert)
Tirsdag: vann aerobic (utfoert)
Onsdag: studio, halv time sykkel og halv time forholdsvis lette vekter
Torsdag: yogatime
Fredag: studio, med sykkel og vekter
Helgen: minst mulig, bare lek med barn og evt tur.
Forsoeker aa gjoere noe 5 ganger i uken, men noen ganger blir det bare 3, forrige uke ble det faktisk bare 2 skikkelige treningsoekter, men mye gaatur da, om enn ikke noe hektisk gange.
Ha en fin uke alle som vil henge seg paa, jeg er forresten 28+5 i dag.
Sv: Ny paa 3. trim og vil gjerne lage en treningstraad - ny traad hver uke - alt fra intens trening til liggende hodeloeft medregnes! =o)
13:22 7.05.2008
Hehe, blir nesten litt provosert av sånne energiske damer akkurat no. Er opphovna til det ugjenkjennelege, mage langt over normalkurva, skral i bekkenet, høgt blodtrykk, har nettopp trykt i meg ein hobby - og eg orkar ikkje tanken på ut å trene sjølv om sola skin og det er femten grader. Og framleis 13 dagar til termin....
Fy skam deg, komme her og vere så opplagt ;-D Dårleg gjort...
Sv: Ny paa 3. trim og vil gjerne lage en treningstraad - ny traad hver uke - alt fra intens trening til liggende hodeloeft medregnes! =o)
13:26 7.05.2008
Hehe, forstaar godt den, og det har du ALL rett til. =o))) Haaper du foeder snart og at det ikke blir for slitsomt paa slutten. Min andre dette, saa vet godt hvordan det er naar man er "dagsventende" som svigermor saa yndig kaller det.
Vel, du faar ikke ta det personlig da, men dersom jeg ikke hadde trent, tror jeg at jeg hadde vaert sengeliggende, da formen ikke var bra foer jeg ble gravid. Saa du faar baere med oss, og hvem vet, kanskje jeg lander paa liggende tungeloeft naar jeg kommet like langt som deg???! Hehe.....
Respekt for de som er klar for foedsel og bittelitt respekt til de som er helt ferske paa 3. trimester ogsaa da.
Haaper Hobby smakte nydelig, viktig aa nyte det man kan paa slutten, staa paa, snart er du i maaal! Heldige deg.... =o)))
13:50 7.05.2008
Hei Femina! :)
Jeg får prøve å henge meg på igjen da, selv om jeg falt litt av tråden under 2. trim. Har blitt lite trening bortsett fra steppingen og balletten i det siste, men jeg må bare prøve å motivere meg videre!
Min plan for 29. uke:
Mandag: 45 min stepping (utført)
Tirsdag: 60 min ballett, samt 15 min. gåtur til og fra dansestudioet (utført)
Onsdag: 40 min gåtur (4 små turer på 10 min hver)
Torsdag: 30 min gåtur
Lørdag: Gåtur
Søndag: Gåtur
14:09 7.05.2008
Hehe, galgenhumor har jeg i allefall litt av enda. Menger meg med dere om krykkegang godkjennes som trening av armer?
Neida, her er trening veldig fraværende, men ville bare si at dere som klarer å være aktive må tenke på hvor heldige dere er! Og dere må vite å sette pris på det!
Ikke for at jeg ville ha medlidenhet, men for at jeg vil dere skal glede dere enda mere over hvor heldige dere er!:)
14:11 7.05.2008
Jeg skal prøve å slenge meg med denne tråden jeg også. På 2. trimester holdt det i ca èn dag, og formen er ikke akkurat blitt bedre!
Av en eller annen grunn får jeg intens sting/kynnere/vondter bare jeg går rundt kvartalet, så enhver gåtur tar sin tid!
Like ved der jeg bor er det en liten vik, som det tar litt over en halvtime å gå rundt. Når jeg får med meg samboeren min til å gå med hunden, er det en veldig koselig tur, spesielt siden det er benker på veien som jeg kan "lufte" kynnerne på.
Ellers er jeg ekstremt aktiv innendørs for tida, da jeg driver og maler tak, lister, vegger osv på stua. Er også i full sving med vårrengjøring og storrydding i leiligheta, og om ikke altfor lenge skal jeg begynne å pusse opp badet.
Hvilinga tar jeg med god samvitighet, ettersom at jeg har hjemmeeksamen oppå det hele.
Nå skal jeg sette meg i sola og lese pensum; uten det minste dårlig samvittighet over at jeg er inaktiv! Hjernen min jobber 16 timer i døgnet!
16:27 7.05.2008
Saa utrolig bra, vi ramser herved opp stadig nye og kreative treningstips:
Liggende hodeloeft (en stayer)
Intervaller med taasprik (veeeeldig chi gong, eller skigaaaing paa norsk)
Liggende tungeloeft
Bekkenbunnsoevelser
Liggende oereloeft (litt dumboaktig)
Aktiv neseborutvidelse
Aktiv bekkenplageutdrivelse
osv osv
Vi som trener litt mer intenst er ogsaa akseptert paa denne traaden, hehe.... men den MAA vaere litt foedeklarvennlig.
16:48 7.05.2008
Hei jenter, falt helt av tråden på 2. trimester, men jeg har trent litt og holder meg veldig aktiv, i dag var vi i dyreparken, så det var jo 4 timers gange, har klipt plenen og gått mye hver dag, har ikke blitt kvitt cellulittene, men håper de blir borte med ammingen:) hehe. Har 5 og 1/2 uke igjen til termin nå, jeg, så det blir ikke så veldig harde treningsøkter i og med at jeg har voldsomme kynnere. Har jo veldig lyst å trene styrke da, men føler ikke noe for det. Har mest bare lyst å stappe i meg en softis i solsteken:)
18:04 7.05.2008
Nei, den prøvde jeg i helga, konfirmasjon. Kyrkjegang anbefales ikke til de med bekkenløsning i allefall! Og for de med store mager blir det rett og slett ikke plass til den lille mellom låra og puppene pga hellingen på ryggen på benkene...
22:32 7.05.2008
Ha ha, genialt! Her er det endel liggende hodeløft og tåsprik.... og litt knip innimellom. Og ikke minst kraftanstrengelsen "stable seg opp av sofa og vagge ut på do og tilbake". Men i tillegg er jeg veldig stolt av meg selv som deltar på en times vanntrim mandag, og en times magedanskurs for gravide onsdag, har gjort begge denne uka! Ikke akkurat det samme som satsdans og aerobic som jeg var vant til å trene før, men godt å klare å bevege seg litt tross alt! Gåtur blir det lite av, siden hvert skritt har gjort vondt siden i desember, men nå som våren er kommet hit til nord også, blir det kanskje noen rolige sykkelturer framover? Og så "pålegget" fra fysioterapauten da, med daglige øvelser i 2 minutter, med "elefantløft" av beina og vrikking på rompa!
01:28 8.05.2008
Vel, ebenholts, du er jo ganske i siiiiiiiget da! Og nye treningsmetoder aapenbarer seg for oss ferskiser, vi legger til listen:
Stabling
Vagging
magedans for gravide (kult!)
elefantloeft
rompevrikk
Jeg gir meg ende over...
Og noen sa det ikke er morsomt aa vaere gravid?!
Takk for straalende bidrag.
Jeg ser jo at denne treningstraaden noedvendigvis maa bli /humortraaden paa 3. trim, hehe.........helt enestaaende. Og jeg faar inntrykk av at humoren stiger proporsjonalt med antall fullgaatte graviditetsuker.
Jeg endte opp med aa skippe trening i gaar (onsdag), men skal i i dag og fredag, saa det blir bra. Gikk paa konsert i stedet, et godt valg....
Lykke til og morsomt med flere kreative aktivitetsmoenstre og -metoder, fnis.....
02:18 8.05.2008
Hehe, bra med slike positive tråder! Mange kreative sjeler her inne :) Selv har jeg 11 dager til termin og har vært heldig med et lett svangerskap. Dette er min ukes trening:
Mandag: gåtur (utført)
Tirsdag: pilates for gravide (utført)
Onsdag: gåtur (utført)
Torsdag: svømmetur
Fredag: ??
Lørdag:??
Søndag: aquarobic for gravide
Ellers blir det mye hoftevrikking og "hund og katt strekking" (litt vond i ryggen nå...)
07:14 8.05.2008
Jeg misunner deg som orker det!! Jeg har ikke hvert på trening på over en mnd, to uker siden jeg gikk tur. Er helt utslitt etter unger, matlaging, husarbeid.. I går klippet jeg gresset, og da var jeg ferdig:( Og jeg er bare 33 uker. Må velge mellom å vaske eller gå en tur.
11:34 8.05.2008
Min trimplan i dag er å gå 15 min tur-retur til kaffebaren og drikke ein ismocca. I går gjekk eg faktisk ein halvtimes rusletur...fleire pausar, men likevel :-D
11:43 8.05.2008
Imponerende uke noen av dere har!!
Jeg tar en dag av gangen jeg:) I dag skal jeg ut på krykkegang, med lunsj som mål. Skal også kjøre bil selv, så det innebærer jo litt svongtrening i forbindelse med rattingen. Og halsvridninger når man skal følge med på trafiken!
Bevegelse er jo bra!
Håper også å få trent lattermuskelen litt under lunsjen!
Ha en fin aktiv dag jenter!!
15:06 8.05.2008
Så spreke dere er!! å gå ett kvarter til togstasjonen og muligens kafetur må planlegges nøye her, med hviledager både før og etter! trene hver dag ... bare tanken er sinnsyk for meg:) men nyt det dere som kan, gleder meg til å komme i gang med trening igjen i slutten av juli!
20:05 8.05.2008
Hei, så gøy å komme til 3. tri og inne treningstråden igjen! Her har det vært rolig i snart to uker med vanlig Spenst trening, ettersom jeg ble tatt med storm av bronkitt... Men da skal jeg si at jeg fikk prøvd ut knipeøvelsene, for hostekulene var krevende og jeg holdt på å tisse på meg hver gang (tror jeg gjorde det et par ganger også...). Så her knipes det for tiden. Må jo være hardt for magemusklene også med bronkitthosting? Men ikke godt...
Kjevemusklaturen har også fått kjørt seg i disse to ukene ettersom sykdommens forfall fikk meg til å bli svak for lakris og annet tyggbart godteri.
Men nå er jeg frisk og lørdag hiver jeg meg i gang med StepPuls på Spenst igjen - det blir spennende å se om formen fremdeles holder seg. Går frem og tilbake til jobb hver dag (bare 10-15 min hver vei, men med en del bakker hjem). Går ikke av veien for husvask og hagearbeid heller, så det hjelper vel.
Håper på å komme opp i 2 -3 treningsøkter på Spenst igjen, men spinning, styrke og step.
Stå på alle sammen, uansett hva slag øvelser dere overskuer for tiden!
22:13 8.05.2008
Jeg har vært inaktiv hele svangerskapet. Nå er jeg i uke 42 og hadde i dag min første treningsøkt!!!
Var sengeliggende pga kvalme største delen av det første halvåret, så jeg kom inn i en "tralt" der jeg stort sett sitter og ser tv, er på nett eller leser bok. Da kvalmen ga seg syntes jeg at jeg var blitt så stor og tung, dessuten kom en isjas-nerve i klem når jeg stod eller gikk, og da mistet jeg all følelse i en fot.
Tenkte en del på sykling, men innbilte meg at det var risikabelt eller noe, klarte liksom ikke å se meg for meg på sykkel med den store magen. Men så leste jeg et sted at sykling er anbefalt i svangerskapet, og i dag prøvde jeg. Syklet i over en time. Ahhhhhhhh......deilig å bevege seg uten å få vondt noe sted! At jeg ikke prøvde før!!! Dumme, dumme sofaen.
Så nå skal jeg i alle fall sykle resten av svangerskapet. Kanskje det får i gang fødsel? 9 dager over ul-termin nå. Merkelig tidspunkt å begynne å trene på, jeg vet! Hva tror dere? Er jeg gal?
13:35 10.05.2008
Ja, det skal jeg jammen meg gjøre. Slimproppen kom i dag, så helt stille står det nå ikke. Kanskje takket være syklinga? Skal ut og sykle igjen i dag. Føttene mine ble som tømmerstokker etterpå (ødem), men det er da vel ikke farlig - bare å ligge med beina oppe resten av dagen, ikke sant? Hilsen 11 dager over ul-termin
16:45 10.05.2008
I dag har eg faktisk trimma litt skikkelig. Gjekk tur i småkupert trimløype i ca 40 min. Ikkje meir enn 3,5 km - men eg er superfornøgd, eg :-) Bekkenet, som eg har slitt med siste par mnd, er blitt nesten heilt bra. Jordmor seier det truleg er fordi hovudet er komt så langt nedi bekkenet at det virkar stabiliserande. På kontroll i går var hovudet festa :-)
20:47 10.05.2008
3,5 km er da ganske imponerende naar man er kommet til at hodet faktisk har festet seg i bekkenet!
Og ja, Singeline, det er bare aa ligge med bena oppover baade foer og etter turen. Skikkelig opp langs veggen minst 10 min er det beste, da faar man ordentlig sirkulasjon.
Lykke til!
Jeg gikk til helg med 3 treningsoekter unnagjoert og tipper jeg faar gjort unna en i morgen.