Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Åååå så sint nå, hormonene koker (engangstønaden/Nav)
13:10 8.05.2008
For snart 3 uker siden søkte jeg på engangstønaden og jeg har ikke fått den enda..
Jeg er idag 27+4...
Nav skulle ringe meg idag for og si hvordan det lå an.
Joda den var til behandling men mer kunne ho ikke si..
Så sier jeg at jeg må da få den snart. Da svarer ho frekt til meg : Det er 3-4ukers behandlingstid.
Javel sier jeg også sier jeg hade og legger på.
Jeg gikk inn på Nav etter jeg snakka med ho og der står det INGENTING om at det er 3-4ukers behandlingstid..
Ååååå jeg blir så sint, alle der nede snakker forskjellig jo, og her sitter jeg som en stoor hormonbombe og eksploderer snart...
Sv: Åååå så sint nå, hormonene koker (engangstønaden/Nav)
14:32 8.05.2008
De mottok min søknad 3 april og det siste jeg fikk beskjed om var at den ikke kom før tidligst 12 mai!!! jeg er 27+6 i dag, det er tydeligvis veldig forskjell på hvor i landet vi bor, har skjønt at mange her inne har fått den i uke 26.
Blir helt oppgitt på nav jeg av alle mulige grunner, de skylder meg en del andre penger også, ting tar jammen meg tid. er alltid sånn når slike etater skylder oss penger. hadde det vært vi som skyldte penger hadde vi knapt fått 14 dager på å betale!!
15:31 8.05.2008
Ja vi er vel ikke aleine med og slite med Nav...
Jeg blir bare så sint og oppgitt...
Tenkte og ringe i morra igjen i håp om og snakke med noen andre, men jeg orker ikke, for jeg blir så sint på de...
Kunne trengt de pengene før helga, men men....
15:56 8.05.2008
Behandlingstiden varierer nok fra sted til sted, det er nok ganske vanlig.
Engangsstønad er som det ligger i ordet, en stønad man får utbetalt èn gang, for de som ikke har opptjente foreldrepenger - dvs de som ikke har vært i jobb de 6 av de siste 10 mnd. Engangsstønaden er på litt over 33.000,- så den holder ikke så lenge når man skal kjøpe utstyr og mange har lån og bleier/mat/div skal handles inn. Så da er det bare å komme seg ut i jobb igjen så snart man har født, om man har muligheten for det.
16:07 8.05.2008
Nei, de som jobber får jo "lønn" når de er i permisjonen!!!! Det er i de aller fleste tilfeller MYE mer lukrativt enn å gå engangsstøtte på 34.000 kr!!!
16:09 8.05.2008
De som ikke jobber får jo støtte da! De går jo ikke blakke liksom. Har jo like mye lån og alt annet som hun over her skriver, fordi om jeg får lønn i permisjonen!
16:12 8.05.2008
Ja de får støtte men summen er jo veldig liten.. Klarer ikke leve ett helt år på 34.000 kr liksom.. Så de som har tjent opp rett til foreldrepenger kommer klart best ut økonomisk, og det er nok en del som bare mottar engangsstønaden som må tidlig ut i jobb for å få det til å gå rundt..
09:59 9.05.2008
Vi som har jo jobbet i svangerskapet får jo selvfølgelig penger i perm-tiden;) Så vi har visst ikke krav på mer. Vi må bare være glad til at vi tjener oss opp til permisjonen, men det er liksom ikke "gratis-penger". Synes alle førstegangs skulle ha fått en liten start-kapital uansett om de var i jobb eller ei. 34 000 varer ikke lenge nei, men det er da bedre enn ingenting;) Dere får jo penge til slutt. NAV tar alltid lang tid.
16:22 9.05.2008
LinnR83
Ok, hva slags stønad er det da??? Det vil jeg gjerne vite. Jeg får KUN engangsstønaden opplyste NAV, så det var bare å komme seg ut i jobb igjen. Litt trist å ikke kunne være hjemme noe de første mnd, spes pga amming m.m - men har ikke råd pga lån m.m.
16:05 8.05.2008
Skjønner ikke alle som klager sånn over dette med behandlingstid, slik er det jo i alle offentlige kontorer?? Ikke bare DIN søknad som skal behandles vettu!!! Og noen kontorer er kjappere med å behandle søknader enn andre, og slik vil det alltid være fordi søknadsmengden på hvert kontor varierer jo!!!! Synes ikke behandlingstid på 3-4 uker er noe å klage på men er enig i at de kunne opplyst litt mer om hva den reelle ventetide er når man leverer søknaden så slipper folk å bli skuffet over at det tar tid...
16:08 8.05.2008
Pearl 33 + junigutt*høygravid*
ja vi burde vel ikke klage, men når de på Nav sier forskjellige ting, vær gang en ringer, virker som at de lager nye regler for vær gang jo.
Og her jeg bor så følger de overhodet ikke reglene i forhold til det som står på nettet..
De må da for svarte kunne være enige og ikke si forskjellig VÆR eneste gang, det er det som irriterrer meg!!!!!!!!!!!!!!!!!
17:29 8.05.2008
Jeg synes vi har all rett til å klage. Forstår veldig godt at hormonene koker over..
Har hatt mine irritasjonsdager med nav selv. Men heldigvis har jeg pengene i boks..
Synes forresten det er veldig rart at det er mange som ikke har hørt om engangsstønaden? En av de første tingene jeg gjorde når jeg fant ut at jeg var gravid, var å sjekke på www.nav.no for å få en oversikt over hva jeg hadde rett og krav på. I og med at jeg hadde datamaskin og internett til disposisjon .. ?? !!!
Personene som jobber på NAV lager sine egne regler, det er ikke noe nytt....
17:37 8.05.2008
Ja, enig i at man skal få lov til å klage....Syntes det er så mye greier med disse kontorene. Og for å ikke snakke om alle skjemaer og alt som må fylles ut. Fra jobb, JM, lege, nav, sykehuset....++++
Jeg personlig visste ikke om engangstønaden iogmed at jeg ikke har rett på den. Å sjekke NAV gjør ikke mye for meg egentlig. Er utrolig masse å sette seg inn i og jeg hater slike tiltak. Og pluss at de forskjellige ytelsene man har krav på bytter navn i hytt og helvette, så tilogmed min HMS leder på jobb skjønte nada. Skal en tur på NAV for å skrive under papirer til uka, og vil da spørre hva jeg har krav om.
22:19 8.05.2008
Det er jo lov å gi ris eller ros til nav da!
De ferreste av nav kontorene fungerer som de skal etter at de har slått seg sammen... men det vil nok komme om noen år.
Uansett..... de som sitter på nav kontorer eller hvor som helst er jo bare helt vanlige mennesker som prøver å gjøre jobben sin. Ikke alle passer i den jobben man har, dessverre.
07:39 9.05.2008
Jeg sier ikke at det er galt, men jeg blir så irritert på når de sier ulike ting der, en veit faen ikke hva en skal forholde seg til. Noen av de juger en rett opp i trynet...
07:49 9.05.2008
Det høres noe merkelig ut, de skal sevfølgelig ha de samme reglene å forholde seg til. Du får be om å få et møte med en saksbehandler, kanskje det klargjør litt for deg.
16:25 9.05.2008
Jeg har det alltid som en gylden regel at NAV "kan" ha en behandlingstid på 4-8 uker. Husk de kan også ha sykdom, ferie m.m - og det kan også være stor pågang i perioder. Bedre å heller bli positivt overrasket når man får det tidligere :-) alt tar sin tid, sånn er det bare.
16:27 9.05.2008
Titter innom fra 3 trimester. Jeg har skrevet et langt frustrasjonsinnlegg over NAV der. Det virker som om det er mere regelen enn unntaket at folk er misfornøyde med NAV. Og det varierer veldig fra kommune til kommune hva slags behandling og service man får. Det er helt bak mål!!
18:40 9.05.2008
Nei nei nei....se nå her:
Engangsstønad ved fødsel og adopsjon
Kvinner som ikke har rett til foreldrepenger, får utbetalt en engangsstønad. Engangsstønaden utgjør 33 584 kroner (2007). Det forutsettes at kvinnen er medlem i folketrygden på fødsels- eller adopsjonstidspunktet.
Stortinget fastsetter engangsstønadens størrelse. Stønaden er skattefri. Ved flerbarnsfødsel eller ved adopsjon av flere barn gis stønaden per barn.
Krav om engangsstønad fremsettes på blankett som fås på NAV lokalt eller hentes fra www.nav.no. Kravet må settes fram innen 6 måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen.
Yrkesaktive som har hatt en inntekt som er lavere enn størrelsen på engangsstønaden, får utbetalt engangsstønad istedenfor foreldrepenger.
Kvinner som er berettiget til Lånekassens fødselsstipend, får dette i tillegg til engangsstønaden.
Når mor mottar engangsstønad, kan far få foreldrepenger i opptil 39 uker med 80 prosent lønn eller 29 uker med full lønn forutsatt at mor etter fødselen eller omsorgsovertakelsen går ut i arbeid, tar utdanning eller er syk.
21:41 9.05.2008
Så tregt da...irriterende:-(
Jeg fikk mine penger etter 3 dager..men søkte da fra uke 26 tror jeg..
Varierer vel fra trygdekontor til trygdekontor..men de er jo kjent for og være treige med det meste:-(
21:43 9.05.2008
Ja, men det er forsåvidt ikke tregheten i seg selv det i hovedsak er noe galt med hos NAV trygd. Men det er hvordan de klarer å lage egne lover ut ifra ulike kontorer her i landet, eller ut ifra hvilke personer du snakker med på samme kontor!!!!