Hvor mye ville du betalt hvis moren din skulle vært "dagmamma" for barnet ditt?
13:59 8.05.2008
Ettersom vi sannsynligvis ikke får barnehageplass før vi begge skal ut i jobb har jeg spurt moren min (som er pensjonist) om hun kunne tenke seg å passe mini en stund på dagtid (ca. 8-16). Det blir forhåpentligvis kun snakk om noen uker, max. 3 måneder.
Hva synes dere jeg burde betale henne for det? Synes det er så vanskelig å vite. Hun er jo barnets bestemor, så det blir jo ikke en jobb på samme måte som for en ukjent. Det blir jo "svart", penger rett i lomma. Har nevnt betaling for henne, men hun har ikke kommet med noe forslg (tror hun synes det er litt flaut å foreslå et beløp, og det synes jeg også).
Vil gjerne ha MAAAAAAAAANGE tilbakemeldinger før jeg foreslår et beløp for min mor.
Anonym
Sv: Hvor mye ville du betalt hvis moren din skulle vært
14:06 8.05.2008
Er i samme situasjon her, jeg begynner å jobbe om en uke, men har ikke barnehageplass før til høsten. Mamma skal passe henne de ukene..
Jeg kommer til å gi henne kontantstøtta jeg. Selvfølgelig kommer hun til å si hun ikke vil ha dem, men jeg kommer til å insistere, hun bruker tross alt masse tid og krefter på dette, og det går utover de aktivitetene hun vanligvis bruker dagene sine til. Om ikke annet får hun videredonere de pengene til yngste søstera mi som fremdeles bor hjemme, og snart er ferdig på skolen for sommeren. Hun kommer selvfølgelig til å hjelpe til med vesla og trenger penger til hun skal studere i utlandet til høsten.
14:27 8.05.2008
Jeg hadde betalt henne det samme som jeg ville ha betalt en hvilken som helst annen dagmamma. Hun gjør en veldig viktig jobb for dere og bør belønnes for det. Vi betaler dagmammaen vår 4000 kr i mnd (svart)
14:34 8.05.2008
Svigermor skal være "dagmamma" for bop i to-tre uker nå snart og hun får masse luft og kjærlighet for det. Hun får masse tid til å blir skikkelig godt kjent med lille og er superfornøyd med det. Det har aldri vært snakk om noe betaling...
16:39 8.05.2008
Svigermor passer frøkna vår 3 dager i uka, og vi betaler ingen ting, men det har jo også litt med at hun nekter å ta i mot penger fra oss.
Men vi har kjøpt ny gressklipper til henne + at hun får blomster fra oss med jevne mellomrom da.
20:29 8.05.2008
Jeg og min mor blei enige om 1500kr,for hun nektet å ta imot mer for det har jeg prøvd!Men ellers får hun kremer,såper,hudprodukter(jobber på apotek),blomster og slikt ganske ofte
Jeg vet at hun setter mer pris på slike "gaver" mer enn pengene.
Hun ville helst hatt gutten min gratis,men mye på grunn av at når og viss hun skal passe mine søsken sine barn,så har vi det på det tørre at vi har betalt osv.Da kan ikke de komme å si noe som helst
Anonym
21:59 8.05.2008
Hun bør i allefall få kontantstøtten, og det handler jo i så fall ikke om at hun får lønn, men hun får de pengene som staten gir dere for at dere ikke bruker en barnehageplass og ordner med pass selv, og det er ikke rimelig at dere går "i pluss" på at dere ikke har barnehageplass (som dere ville gjort hvis dere beholt kontantstøtten selv).
Jeg er til en viss grad enig i argumentene om at bestemor blir kjent med barnet og kanskje kan forventes å ikke kreve lønn for å være sammen med barnebarnet sitt, men det er slitsomt å passe barn, selv om det er givende, og det skal belønnes.
Hadde dere hatt barnehageplass ville dere i de fleste barnehager måtte ut med 2330kr i måneden, og dere ville ikke fått kontantstøtte, så jeg synes egentlig at det mest rimelige hadde vært at dere selv har de samme økonomiske forhold som om dere hadde hatt barnehageplass, og det vil si at jeg egentlig synes dere skal gi henne kontantstøtten (3300) pluss fastpris for barnehageplass (2330) minus litt fordi dere ikke kan trekke fra disse pengene i foreldrefradraget på selvangivelsen så lenge hun jobber svart for dere. Kort fortalt: 5000, men minimum 3300 synes jeg er rimelig.
Anonym
08:41 9.05.2008
Hadde ihvertfall gitt kontantstøtta. Karnsje litt ekstra også. eller en blomst og slikt innimelllom på toppen av kontantstøtta.
Jeg var dagmamma for tantebarnet mitt og tok da samme betaling som for andre dagbarn.
Men var mer rund med leveringstider og hentetider.
Hun er karnsje bestemoren men ho gjør jo jobben på samme måte som en dagmamma ville gjort. Plus at det sikkert blir litt ekstra på ungen. 8-16 , 5 dager i uka er jobb samme hvordan du vrir på det. Er ikke bare barnepass litt innimellom og kos med bestemor da. Man må ta tak i alle ting.
Og dere slipper usikkerheten med å bruke et menneske dere ikke kjenner.
Anonym
10:45 11.05.2008
Jeg er i samme situasjon. Mine foreldre har passet lillejenta i 4 mnd nå men de nekter å ta imot penger. De sier det er helt uaktuelt å ta betalt for å passe sitt eget barnebarn, de blir faktisk sinte når vi tar opp temaet.
Nå er de ferdig med å passe henne i juni og tenkte å kjøpe noe fint til de da - aner bare ikke hva..
20:18 11.05.2008
Jeg vet at min mor ikke ville hatt noe, men ville satt pris på en liten gave MEN i utgangspunktet ville jeg betalt det samme som til en annen dagmamma.
Pensjonister har jo ikke alltid god råd.
Kontantstøtten er jo en god ide.
At man bør betale den fordi "det ikke er riktig at man går i pluss når staten betaler deg for å ordne barnepass selv" syns jeg var noe ordentlig sprøyt. Om jeg har barnet i bhg så vet jeg at jeg får et gode ved at deler av plassen betales av staten, at jeg da som ikkebruker av offentligstøttet bhg skal ha dårlig samvittighet for å motta støtte elv om jeg er i jobb phø!
Anonym
22:16 11.05.2008
Hvorfor skal alt dreie seg om penger?Holder det ikke med att mor/ svigermor for være med sine barnebarn da?Halloen?Våkn opp!Alt trenger ikke dreie seg om penger å spesielt ikke når det gjelder familien.Vi hjelper jo hverandre ellers med ting vi trenger hjelp til uten att penger skal være involvert.Du hjelper meg så hjelper jeg deg konseptet å det er ingen som klager.Kan ikke dette være noe dere burde ha i tankene?
Anonym
22:26 11.05.2008
Min Mamma passer datteren vår og vi betaler det samme som de andre foreldere betaler som er 4500kr.. men vi tjener veldig bra da.. synes det også har litt og si også jeg da.. spare kontantstøtten og barnebidragene til dattern vår.. men jeg synes ihverfall kontantstøttten..
Anonym
22:27 11.05.2008
Noen vil vel ikke prakke ungene på noen uten å i alle fall tilby noe
og det er ikke alle som har så god råd at de kan si at vi lever på luft og kjærlighet
Anonym
20:47 12.05.2008
SYNES DERE ALLE VIRKELIG AT DET ER GREIT Å BETALE FOR DAGMAMMA SVART!! Dette synes jeg virkelig er skummelt.
Dersom dere betale kntantstøtten etc og ev plusser på med noe, bør jo mor/svigermor selvfølgelig oppgi dette til beskatning - ellers er hun virkeoig svikfull. Dermed tjener hun også ev ekstra pensjonspoeng, samt er et samvittighetsfullt menneske som alle oss andre som jobber og betaler skatt for at syke og svake i samfuinnet skal kunne få sosialstønadog trygd, og kontantstøtte, samt for at skoler og barnmehager og sykehus skal kunne finansireres. Dette er faktisk noe av det vi betaler skatt for - ikke for moro skyld.
Og derso mor da skal jobbe svart, skal hun selvfølgelig ikke ha samme lønn som de som faktisk betaler skatt, da kan hun få ca 60 % av det hvite dagmammaer tjener.
Beklager utblåsningen, men disse innleggene med at det selvfølgelig skal betales svart er jo helt horribelt.
Anonym
00:26 13.05.2008
Joda, men jeg tenkte so så at det blir mer en slags familietjeneste og dessuten er det jo bare snakk om noen uker..
HI
Anonym
09:23 13.05.2008
Vi fikk heller ikke barnehageplass med en gang så mormor stilte opp og passet våres jenta. hun ville ikke ha betalt sa hun, og vi sa det er greit det, men vi vil gærna gi deg kontantstøtten. men hun ville jo nesten ikke ta de i mot. kontantstøtten er jo egentlig penger vi ikke hadde hatt, hadde hun gått i barnehagen..
så vi sa at vi føler oss litt bedre når vi bruker deg så mye at då vil vi betale for det så kontant støtten var det minste vi ville gi mormor. og så kjøpte vi nå altid noe ekstra vi viste at de trengte eller hadde lyst på.
Mormor er nå litt lei seg fordi at hun ikke får passe lillegutt, han har fått plass i barnehage fra august av så han begynner der.
så jeg syns nå dere iallefall kunne gitt henne kontant støtten