Her er forumet for deg som har påvist PCOS eller lurer på om du har det. Her kan du gi gode råd til andre eller få noen selv også. PCOS er et område det forskes mye på for tiden og hvor det stadig dukker opp ny informasjon.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen som har et tips mot denne såkalla eplemagen?
21:38 8.05.2008
Jeg har en som har snikt seg inn på meg de siste månedene..
Er det kun denne karbokuttende sjokoladefrie menneskerettighetsknusende dietten som teller?=)
HJELP... (gikk på fjellet igår, men spiste firkløver idag....)
Sv: Noen som har et tips mot denne såkalla eplemagen?
01:02 9.05.2008
Det gjelder for alle , PCOS eller ikke. Sunt kosthold og aktivt liv
-Vi er jo ikke skapt for å sitte p åkontorstoler eller ligge i vinkel for å se på i gode og onde dager fem dager i uke. Vi er skapt fior å kunne løpe, gå jogg og bevege oss masse.
Hold deg til sjokolade, potetgull, pizza og shiiit i helgen( en dag ).
Spis minimum tre hovedmåltid, gjerne fire. Følg tallerkenmodellen, gå 10000 skritt om dagen OG sov 8 timer pr døgn.. Drikk ca 2,7 liter vann og sørg for å fp i deg alle næringsstoffene du trenger i løpet av dagen.
Spis alltid en lavglykemisk frokost såååå ser man at ting skjer.. Dette er tipptopp å følge for alle og en hver..: )
Har selv PcoS og merker stor forskjell nå dagene er lagt opp slik :)
10:22 9.05.2008
Jajaja.. Jeg spiser sunt, jeg er aktiv. men magen er der likevel.. sjokoladeavhengig ja, men spiser aldri mer enn en i uka uansett, kanskje mer rundt menstider, men det må da vere lov, jeg har den da ikke så ofte akkurat.. Annet snop liker jeg ikke..
mmm, får vel kjøpe meg en slik skritteller,,og bli flinkere å huske å spise frokost.
Leste et sted at det var så viktig for pcosere å kutte alt karbo å fett, derfor lurte jeg på om det var dette som gjaldt, er ny på dette nemlig.
11:13 10.05.2008
Jeg har Pcos, men grunnet mye aktivitet i hverdagen så kutter jeg ikke all karbo. Det gjør nemlig at mye av muskulaturen din forsvinner FØR fettet forbrennes. Jeg ønsker heller en sterk kropp med litt mer muskulatur enn en litt slapp en. Men det lavglykemiske merker jeg utrolig bra på vekta. Det er jo noe av problemet med syndromet, at man har nadsatt insulinfølsomhet. Da er det veldig viktig å spise slik at man får et jevnt blodsukker. Det utelater jo da f.eks sukker og hvit brød, men du kan fint spise harvregryn og lettbrød.
En god ballanse er å spise karbo tidlig p dagen og la det bli mindre til hvert måltid utover dagen.
De som kutter karbo helt har en lei tendens til etterhvert å sprekke noe veldig. Det er en stor påkjenning på kroppen og på psyken.
Lav glykemisk mat er noe som er enkelt å følge og som ikke gir følelsen av å være på en diett.
Ble du litt klokerer nå ; )
Det er også opp til hver enkelt person, men dette er det som er kl<t enklest å følge over flere år.
11:15 11.05.2008
Ja, =) tusen takk.. Slik lavglukemisk mat, har du en kokebok eller noe som du henter inspirasjon og oversikt fra? Ja jeg har heller ikke helt troen på å kutte helt..Tror ikke det heller er helt sunt jeg.. Hvor mye trener du da? Jeg er ikke så god på det å trene, men jeg elsker å gå i skogen og jeg trente mye yoga før, men så sviktet knærne ( kronisk senebet.) så nå er det ikke så mye jeg føler jeg får til..Men jeg prøver da likevel. =) Men nå føler jeg virkelig at jeg vil gjøre det jeg kan for å lykkes, det er så mange her inne så skriver at bare de gikk ned en 10 % eller noe så lykkes de i å bli gravide.
23:55 11.05.2008
Oppskrifter finnes det mye av på nettet., Men det viktigste er at du holder deg unna sukker, spesielt skjult sukker.. 5 % er nok for å gå ned i vekt for å bli gravid ( for noen ..) Så stå på nå da, du virker jo veldig motivert.Mommy & Me setter opp kurs i august for folk med Pcos.Da lærer du om hvor mye du skal trene og hva du skal spise for å nå ditt eget mål.Egne treninger og samtalegrupper er genialt.
Det er greit å ha en gruppe å snakke med og mye morsommere å nå målene sine.
Good Luck!