GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 2-3 år

Hva i heite gjør man med snart treåring som SLÅR når han blir sint?!
21:44 8.05.2008
Han begynte for et par måneder siden, da han ganske plutselig kom i trassalderen. Vi har en stabil familiesituasjon, ingen endringer av noe slag. Ingen som slår eller blir slått her i huset heller. Selv om det frister å slenge ham i veggen når han starter...

Hundreogørten ganger har jeg stoppet armen hans i slaget og sagt "vi slår ikke hverandre" og "fortell meg heller hva du vil si" Da skriker han av og til "AAAAU!!! Ikke slå meg!!!" Og illskriker videre..... Jeg har også forklart at mamma blir lei seg når han slår.

vi prøver å få til en mest mulig frustrasjonsfri hverdag for oss, vi stresser aldri, har alltid god tid og han får bestemme/utføre så mye som mulig selv. Men jeg er streng likevel, og når jeg en sjelden gang bestemmer noe så må det bare skje. Det dreier seg da om tannpuss, vasking, ta på jakke for det er kaldt, sitte i stolen sin i bilen osv. Nødvendige ting.

Kan noen kloke hoder komme med tips, eller vennligst fortelle meg at det er bare en fase og at han snart blir sitt snille søte selv igjen?
Anonym
Sv: Hva i heite gjør man med snart treåring som SLÅR når han blir sint?!
08:52 9.05.2008
Hei. Hører ut som du har full kontroll :) Det er nok bare en "prøve-ut-hva-som-skjer-fase" tenker jeg. Går han i barnehage? der ser han sikkert litt av hvert dessverre. Og unger er ikke alltid snille med hverandre.

Min 2,5 åring har ikke hatt slå-peridoder, men når hun slår seg vrang eller trasser, så setter jeg henne på gulvet og lar henne få rase fra seg. Til slutt tumler hun tilbake til meg og er blid som en sol.
Det jeg mener er at du kan si noe slikt som: "det er ikke lov å slå, mamma får vondt. Når du skal være snill igjen kan du komme tilbake til meg"...og sette han ned, eller en plass han kan være i fred. Og IKKE gi et snev av oppmerksomhet når han er rampete.
Og det er ikke i veien for at han kan lære seg å si unnskyld heller :)
Anonym
10:29 9.05.2008
Ja måtte le litt her i går kveld, da sa jeg at bestekameraten hans, han slår ikke mamman sin han, vel? Da sluttet han å skrike og fortalte meg med største tilfredshet at jo, han slo pappan sin, han! : )

Han går i barnehage, og forteller av og til om småslåssing der. Men han går for å være en av de snille og blide guttene der, de har aldri sett ham spinnvill, faktisk! Så da må jeg vel ha gjort noe riktig, trøster jeg meg med da.

Jeg har ikke villet avbryte situasjonen når han utagerer slik, for jeg er redd for at han da føler at han har oppnådd målet sitt. Slapp å vaske rompa likevel, liksom. Men det er kanskje det beste likevel.
Kjenner jo at den pedagogiske korrektheten skaller av meg når vi holder på! Kanskje like bra å avbryte.

Jeg kan bare ikke fatte at det skal være slik sirkus rundt rutiner vi har hatt uendret hele livet hans!
Takk for svar, det er vel ingen som har sagt at det skal være lett dette her............
Anonym
12:58 9.05.2008
He, he, du skriver at du helst ikke vil bli avspist med beskjeden om "at dette er nok bare en fase", men det ER nok det altså...
Men det jeg gjør, når gutten min blir litt vel utagerende, er at jeg holder han fast, avbryter det jeg holder på med, sier at det IKKE er lov å slå/bite/you name it, og at jeg kan vente til han "er snill gutt". Så sier jeg at jeg godt kan vente kjempelenge, at det godtnok er veldig kjedelig og så stirrer jeg tomt ut i luften... Det tar ca. et par sekunder før han roer seg. Jeg sier aldri at "mamma blir lei seg, hvis han ...". Jeg har en liten mistanke om at det ikke ville røre han så mye...
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------