Småtroll 1-2 år
Undersøker hva foreldre til småtroll vektlegger når de kjøper klær, håper mange kan ta seg tid til å svare |
22:45 8.05.2008 |
|---|---|
Hei! Min gruppe og jeg går førskolelærerutdanningen og jobber nå med en oppgave som handler om små barn i samfunnet. Vi har valgt en oppgave som omhandler klær til barn fra 1,5 - 3 år ca. (Fra str 86 og opp til 3 år). Vet det går et tydelig skille på hvordan klær ser ut fra str 86. Svarene skal ikke direkte brukes i oppgaven som dokumentasjon, men tenkte det var interessant å spørre foreldre direkte hvilke kriterier de vektlegger når de velger klær. Hva er viktig for dere når dere velger? mote, kvalitet, praktiske løsninger, merke, farger, comfort, bevegelighet, "tøffhet" eller "søthet"? Dette var bare noen forslag, om det er andre kriterier så sleng det på. |
|
| Endelig mamma 21.09.06 | |
Sv: Undersøker hva foreldre til småtroll vektlegger når de kjøper klær, håper mange kan ta seg tid til å svare |
22:49 8.05.2008 |
|---|---|
For min del er en rimelig pris viktig for "forbruksklærne", mens penklær og yttertøy er kvalitet viktigere. Det er viktig for begge disse kategoriene at klærne er behagelige på, og at barnet liker de, samt at klærne er trygge å ha på seg. |
|
| alenemoder1snart2 | |
Sv: Undersøker hva foreldre til småtroll vektlegger når de kjøper klær, håper mange kan ta seg tid til å svare |
22:50 8.05.2008 |
|---|---|
PRIS er ett veldig viktig kriterie når jeg kjøpet klær til mine barn. Jeg vil ikke bruke altfor mye penger på ett plagg som vokses fort ut av. Ellers er jeg opptatt av at klærne skal være praktiske, samtidig som fine. Mote er jeg også litt opptatt av, men følger ikke alle motene til barn slavisk. Jeg bryr meg ikke noe om merker, bare jeg syns plagget er fint:-) Kjøper mesteparten av barneklærne på butikker som HM, Lindex, Kappahl, Exit og Cubus. |
|
| *2 LyKkEtRoLL* | |
23:02 8.05.2008 |
|---|---|
Kvalitet i forhold til pris, altså ikke nødvendigvis billigst mulig, men best mulig kvalitet til lavest mulig pris - mye for penga. Komfort, tøft utseende - vil ikke ha en rosa dokke. Vi har f.eks. vært veldig fornøyd med ullklær fra Janus, det er verken de billigste eller de dyreste, men veldig god kvalitet. Har prøvd rimeligere ullklær og de var ikke like gode, mens f.eks. Nøstebarn ikke virket som de var verdt penga i forhold. Av billige kjeder synes jeg Lindex har mye kule klær. Liker også Polarn og Pyret (ikke stripegreiene, men det andre), men synes det er litt dyrt. Vi bruker str 80 og 86 da, så kanskje litt utenom målgruppa di. |
|
| ertabertasukkererta | |
23:08 8.05.2008 |
|---|---|
Det viktigste for meg er at det ikke er dollete prinsesseklær. Jeg foretrekker butikker som sleger kjønnsnøytrale klær. |
|
| Dunder | |
23:17 8.05.2008 |
|---|---|
Enig med lavest mulig pris og best mulig kvalitet. De vokser så fort ut av klærne så vil ikke bruke en formue på de. Merke spiller ingen rolle. Finner noen ganger mye fint på SparKjøp (f.eks ulltøy). At de er behagelige er veldig viktig! Vi har gutt, og etter vi begynte med str. 86 synes vi det er MYE teite klær. Dødningehoder, nagler, superhelter o.l er overalt. Itillegg er klærne veldig "voksne" de blir liksom små menn, og det vil vi ikke. Vil at han skal kunne gå med klær som viser at han er rundt 2 år, og ikke en liten minivoksen! Litt barnslig motiver istedenfor spiderman er å foretrekke!! |
|
| Mersa,Magnus og bamsemumsen | |
23:44 8.05.2008 |
|---|---|
Jeg blir litt småirritert når jeg ser etter klær til snuppa. Grunnen er at industrien vil at barna skal se ut som små voksne (ser det har blitt nevnt tidligere i tråden). Jeg ønsker at Ingvild skal se ut som et barn, som hun jo er. For eks arvet hun en slags snekkerbukse for noen mnd siden, som var helt knall. Den var rød, i bomull, fôret, og foran på bryststykket var det ikke en vanlig lomme, men en lomme formet som et hjerte. Når hun hadde på seg den snekkerbuksa så hun ut som et barn og var bare kjempefin! Dessuten hadde den strikk nederst på benet, sånn at den gikk inn ved ankelen. Sorry lang forklaring, men det er viktig at barn skal se ut som barn og ikke som små voksne, med bolero, tunikaer i voksenutførelse, jeans med alt mulig dill-dall osv... En annen ting: Jeg er IKKE glad i alt dette prinsessestyret. Okay med rosa i ny og ne og gjerne en prinsesse og litt glitter innimellom også. Jeg setter da pris på litt andre motiv enn KUN Disney og andre tegneserier/filmer, samt flere rosanyanser enn lyserosa/prinsesserosa. Ellers er jeg opptatt av at hverdagsklær skal være enkle basisplagg i få farger/materialer, til en rimelig penge. Betaler heller litt mer for pynteplagg. Liker også kjønnsnøytrale plagg og blir "småprovosert" (ikke så alvorlig, da! Hehe!) når jeg kjøper én blå og én grønn siklesmekke til Ingvild og jeg ser på kvitteringen at det står "2x siklesmekke gutt"... Hmmm... "MÅÅÅ" jeg kjøpe rosa/rødt/lilla el. lign. siden hun er jente??! Ellers er klesbruken omtrent slik på en gjennomsnittelig dag i Gulleheimen: body (kort- eller langermet spørs jo på sesong) strømpebukse eller sokker (spørs jo også på sesong...) bukse siklesmekke Noen ganger er det body, strømpebukse og kjole. Jeg er ikke så glad i masse motiver/tegneseriefigurer/superhelter/prinsesser ol. Litt koselig med de gode gamle fra Andeby, kanskje...? :o) Liker godt enkle plagg med lite dill-dall... Og komfort er viktig - at de kan bevege seg godt. Sånn! Laaaangt svar... :o( |
|
| Gullemor og Ingvild | |
23:45 8.05.2008 |
|---|---|
Ps. Ingvild er snart 16 mnd og bruker 86. :o) |
|
| Gullemor og Ingvild | |
23:39 8.05.2008 |
|---|---|
1. komfortabelt 2. noe som ikke alle andre har 3. matche-serie ( dvs at det blir mindre klær, men mere som kan settes sammen) 4. kvalitet 5. At jeg finner det i nærmiljøt 6. God service der jeg handler det 7. pris |
|
| Anonym | |
23:45 8.05.2008 |
|---|---|
jeg kjøper ikke veldig dyre klær siden hun vokser så fort..(liker hm siden det er bra kvalitet til en lav pris) komfort er også veldig viktig HATER dollete klær...glitter og paljetter og fjas er veldig interessert i klær og mote så dette påvirker vel det jeg kjøper til emilie... |
|
| silhah og emilie | |
00:02 9.05.2008 |
|---|---|
Liker godt H&M, Cubus (spesielt Mohini-merket til Cubus - og da spesielt bodyene og pysjene), KappAhl, Zara (de har masse fint barnetøy, og rimelig også!) Liker: pysjamas uten fot tynne jakker, som for eks "treningsjakker"/"kosedress-jakker" ensfargete strømpebukser (lettere å matche til "hva som helst") Liker ikke: Hetter på alt mulig av overdeler!!! Paljetter, prinsesser, glitter overalt Dødningehoder (grusomt!) |
|
| Anonym | |
00:06 9.05.2008 |
|---|---|
Vektlegger veldig at passformen og komforten er riktig for min datter. Synes det finnes mye klær som ikke sitter bra, eller som er upraktiske når en ikke får lukket jakka helt opp uten at glidelåsen gnager mot halsen osv. Vektlegger også at stoffet ser ut til å være av ok kvalitet slik at det tåler mye vask og bruk. Til slutt betyr det endel at det er et fint eller kult plagg, med mønster jeg liker for eksempel :). |
|
| Månebarn og lille gullet | |
01:45 9.05.2008 |
|---|---|
Jeg vektlegger komfort, kvalitet, at klærne er romslige og myke, og rimelige. Er de søte og kule i tillegg, er det helt supert! Vi handler mye på lindex, men ull handles på nøstebarn selv om det er dyrere. |
|
| bobleplast og Amélie Amelusk | |
07:49 9.05.2008 |
|---|---|
Utseende. Stil og farge, bygger gjerne opp en garderobe hvor mange plagg matcher og kan brukes om hverandre. Må synes at det er gutteklær. Komfort/bevegelighet og passform. Må passe kroppsfasongen. Kvalitet. |
|
| Beretta | |
08:32 9.05.2008 |
|---|---|
SAVNER BODYER OVER STR 86!!!!!!!!!! enig i at mye barnetøy er for voksent i utseende og snitt.....prøv å sitte på knærne i sandkassa med hoftebukser og genser - evig rørleggersprekk. barneklær bør være høye i livet, gjerne ha strikk nederst, så den varer over flere str..... knepping på skulderen så genseren blir tett rundt halsen, elastisk rundt håndledd så den ilkke sklir ned. god kvalitet i naturfiber, men ikke for dyrt. foretrekker inneklær fra lindeks uten komersielle motiver, dyre uteklær fra feks HH eller reima og ullundertøy, det første året fra nøstebarn (fordi ulla er ubehandlet), nå mer og mer fra janus og joha. handler mer spesielle og dyre merker over nett til en billig penge. |
|
| begge deler? ja takk! | |
10:01 9.05.2008 |
|---|---|
Hei! Når jeg kjøper klær til min datter på 2 år ser jeg først og fremst på bevegelighet og comfort for henne. MYE av jenteklærne ffra str 86 er lager for store jegnter (trange jeans, korte trange shortser osv) og jeg har enda ikke funnet en jeans til henne (hun er str 98). Buksene skal være myke, ha strikk i livet helst, og mye å leke i. Så er det farger . jeg liker at klærne har knalle rene farger (ikke pudderosa og svart til små tuller). Bruker gult, mørkrosa, brunt, rødt, oransje, grønt osv Mote tenker jeg ikke på men det er jo mote det som er i butikkene ofte... Merke tenker jeg ikke - heller flere plagg enn ett dyrt. Det må gjerne være litt tøft men på en jentete måte hehe. Ellers er det vel å prøve å finne klær som ikke alle jentene i bhg har! Så jeg er ofte andre steder enn H&M, Cubus og Lindex og finner alternative ting å mixe med. Jenta mi er helt spesiell (såklart) og jeg vil ikke at hun skal forsvinne i mengden av Hello Kitty-jenter ;) |
|
| Cæmmis&Iselin(31.05) =) | |
10:10 9.05.2008 |
|---|---|
Er mest opptatt av komfort jeg også,at de er myke og bevegelige,ikke stive jeans liksom...Liker spesielt morsomme bodys med mønster,motiv osv i glade farger..Men jeg liksom mange andre"gruer" til at gutten(min er 14 mnd) blir større, da går det mye i triste farger som mørkeblått,mørkegrønt,striper og store stygge tall....spesielt på Kappahl..uff..Lindex,exit,h&m har mye fint....og ja:fjern alle de dumme HETTENE på alle overdeler! Prisen har jo også en del å si ja,kjøper ikke dyre merkeklær,tull på barn syns jeg da..:o) |
|
| En liiiten til. | |
11:43 10.05.2008 |
|---|---|
Jeg har en gutt på 16 mnd som bruker str 86-92 og merker veldig godt at det er et skille på klærne fra str 86- f.eks mindre komfortable klær og ekstremt kjønnsdelt!!! Jeg bruker mye tid for og finne frem til komfortable klær i glade, klare farger til gutten min, Bruker mye grønt, turkis, oransj, brunt, rødt kombinert med dongeri + noe hvitt og mørk blå. Ønsker absolutt og unngå dødninge hoder, flammer og kamuflasje mønster, synes IKKE det hører hjemme på barneklær. Er heller ikke så begeistret for spiderman, store disney trykk m.m og da begynner det og bli vanskelig! Synes barneklær bør være i naturmateriale, myke og gode, lette og vaske og ha en passform som passer til lek- dvs bukser som ikke sklir ned m.m. Rimelig pris er og fint. Synes og det er veldig mye dystre farger i gutteavdelingene, så nå har jeg begynt og se meg rundt i jente avdelingene og har funnet fine turkise sommerbukser, fargeglade sokker og grønn t-skjorte med søte hunder på :-D |
|
| solita 06 | |
19:45 10.05.2008 |
|---|---|
Når jeg kjøper uteklær og sko tenker jeg kvalitet og bevegelighet også pris. Men når jeg kjøper inneklær er jeg mest opptatt av utseende, jeg vil ha klær til dem uten mye krimskrams (spiderman, masse motiver ol.) gjerne litt stilige klær.Men selvfølgelig skal unga kunne bevege seg fint i dem så ikke klæra er til hinder for leken. |
|
| mizzdea | |
19:52 11.05.2008 |
|---|---|
Tenker pris, komfort/beveglighet/praktisk og vil gjerne ha noe annet enn prinsesseklær og ikke klær som ser ut som minikopier av voksenklær. Gjerne klare farger, som rødt. Min jente bruker fortsatt mest 80, men har begynnt litt med 86... |
|
| Linda&Amanda | |
05:49 12.05.2008 |
|---|---|
Hei på deg, og tusen takk for at du har skapt en arena for å ta opp dette temaet. For dette er noe jeg har irritert meg noe veldig over i lang tid. Dersom noen kunne ha fått overbevist kleskjedene om at vi IKKE ønsker at barna være skal se ut som små voksne så hadde det vært helt toppen. Jeg er også sterkt imot all bruk av flammer, dødningehoder, fæle pirater og superhelter i alle slags posisjoner! Hvem tror at vi synes at det er fint med en liten gutt med dødningehoder på klærne sine!? Iallefall ikke jeg. Nå har jeg ingen døttre, men dersom jeg hadde det så tror jeg på ingen måte jeg hadde syntes at det hadde vært så kult med glitter, fjas og tull som finnes blant disse klærne heller. Jeg vil ha gode naturlige klær, i alle slags farger (og ike bare rosa til jenter og blått til gutter). Ull og bomull, gjerne med søte trykk som viser at her kommer det faktisk ett lite barn Synes de danske klærne fra IdaT er veldig fine i så henseende. Jeg er en egentlig ganske rolig person, men barnesko er en annen ting som irriterer meg noe grenseløst. Ikke alle barn (eller foreldra) vil på død og liv ha blinkesko. Det tar veldig lang tid før disse brytes ned, og er derfor veldig miljøskadelige. Når jeg skal kjøpe sko til guttene mine veleger jeg bevisst bort alt som blinker, er sort (eller en annen dyster frage) og selvsagt alt som har med dødningehoder og lignende. Tror den som kunne ha skapt en ny trend på dette området kunne ha tjent seg veldig rik, da jeg tror det er mange som føler som meg på dette området. Lykke til med oppgaven............. |
|
| vårensblomst | |
11:12 12.05.2008 |
|---|---|
Heisann! Jeg er førskulelærer selv og jobber i bhg. Så har jeg en på 14 mnd. Jeg ser helst etter noe som er behagelig å ha på. Tykke dongeribukser er ikke enkelt / behagelig å bevege seg i for en liten tass. Kjøper helst klær på Lindex, H&M og Kappahl og litt på Cubus. Sokker må helst være med "anti skli", ellers må en ha på tøfler med "såle". For å hindre at barnet sklir. Når det gjelder uteklær er jeg mer på merker. Jobber i bhg å ser hva som er bra å ikke. I dresser liker jeg helst Reima eller Troll. Bruker også en del ullklær på gutten min. Luer er det veldig stor forskjell på, jeg synes det er kjempe viktig at de sitter godt, for å hindre trekk til ørene og unngå ørebetennelse. Her er det mye forskjellig å se i bhg. Ikke direkte klær da, men viktig at barna her en god ryggsekk til tur i bhg. Bergans er best! Håper du fikk svaret du trengte. |
|
| gut 07 :o) | |
13:24 12.05.2008 |
|---|---|
Når det gjelder uteklær (spes vinter), sko og ullklær kjøper vi ganske dyrt fordi jeg vet at det er bra kvalitet. Synes det er kjempeviktig at ungene skal trives ute og slippe å være våte og kalde. Inneklær kjøper jeg litt overalt, men liker farger! Synes polarn o pyret har masse fint, men det blir dyrt å handle alt der. Synes også at det er viktig at det er myke og bahegelige klær det går an å bevege seg i. Signerer også på at bodyer skulle vært produsert opp til størrelser hvor ungene slutter med bleie! |
|
| stolt mamma til gojenta! :-) | |
19:42 12.05.2008 |
|---|---|
Jeg har en gutt som blir 2 år i september - han bruker nå str 80/86/92 alt ut i fra merke. Jeg sliter når jeg skal kjøpe klær til poden. Mine kriterier er forholdsvis enkle: - Det skal være grei kvalitet, de vokser jo ut av det nesten før de sliter de ut så kvaliteten er ikke sånn supernøye på barnehage klær. - Klærne skal kunne brukes uten stress i barnehagen - uten å være redd for maling osv. - De skal være bevegelige - Uteklær og sko kjøper vi kvalitet - merke ut i fra tester av parkdresser, regnklær osv. - Det skal være barneklær - ikke voksen klær-. Dvs gutten min går kledt i snekkerbukser og bodyer med fine farger og mønster på. Adidas/Nike/Puma joggedresser. - Mote er ikke spesielt viktig for meg når jeg handler. - Alt som lukter av hodeskaller, flammer, militær osv er bannlyst her i huset og blir byttet om vi får det i gave. Som en konsekvens så må jeg alltid være tidlig ute for å finne klær uten, blå eller beige sandaler for eksempel er ikke så enkelt å finne. - Jeg vil heller ikke ha klær med store trykk og disney figurer. Jeg er opptatt av å ha ensfargede klær i fine litt sterke farger eller klær med mønster. Ikke noe annet. |
|
| Tåkeluren ;) | |
20:18 12.05.2008 |
|---|---|
Svaret mitt gjelder klær til min sønn på snart 20mnd, kjøper for tiden str 86/92. Pris er et viktig kriterie, spesielt for barnehageklærne, bukser, bodyer og gensere som han må ha mange av da de blir fort skitne. Jeg opplever at kvaliteten er bra nok på billigkjedene. Men jeg synes også det er gøy å kjøpe noen antrekk som er dyrere, f.eks. dansk designede bomulls- eller velurklær som IdaT, Katvig o.l.. Jeg prøver å velge farger som han kan søle mat på og sikle uten at det vises, f.eks. mørkeblått. Liker farger i utgangspunktet, det er litt lite av det. Styrer unna hodeskaller og andre stygge mønstre. Liker i det hele tatt ikke logoer og stor tekst på klærne, men barnslige trykk er fint. Komfort er et viktig kriterie, gode, myke stoffer må det være og det skal også være praktisk for den som tar av/på klærne. F.eks liker jeg ikke heldresser man må ta helt av for å skifte bleie. For ytterklær er komfort og utseende viktig. Jeg liker farger som skiller seg ut slik at jeg raskt ser min lille gutt i en mengde. Spesielt dresser må ikke være for tykke, og der igjen er et praktisk element viktig for meg. Men ytterklærne må heller ikke være for dyre. Jeg kjøper på salg, arver eller kjøper litt mindre dyre plagg. Jeg tror ikke alle barn trenger en reimadress til 1400 kr. Når det gjelder sko, må det være god kvalitet og han får alltid prøve skoene først. Jeg kjøper ikke sko etter pris men etter hvordan de passer foten hans. Dette skiller seg merkbart fra min vurdering når det gjelder klær. I tillegg må skoene være tøffe/stilige, fine farger og passe til klærne hans. Og de må være praktiske, borrelås fremfor lisser. Lykke til med oppgaven! |
|
| pia37 | |
12:59 13.05.2008 |
|---|---|
heisann. har en liten guttt på 14 måneder som akkurat har begynt å bruke litt 86. Husker at før jeg fikk barn tenkte jeg at klærne skulle være kuule, men etterhvert ser jeg hvor viktig komfort er for de minste. Jeg vil at klærne være gode å ha på seg og at de skal være rimelige. De må også tåle noen vask uten at det går utover fasongen på klærne. Her går det mye i klær med Ole brumm og snoopy trykk synes disse er veldig søte hehe.. Liker å kle småen i en blanding av søtt og røfft. Er er enig med det andre har skrevet at det skal synes at de er barn. Er ikke noe fan av superhelt motiver og svarte klær til små barn. det eneste vi legger penger i er yttertøy og sko og penklær. Sko spiller ikke prisen noen rolle da er det passformen som er viktigst, og at skoen sitter godt på foten. |
|
| lillefrosk m rumpetroll+spire | |