Småtroll 2-3 år
noen som kan gi råd eller erfaringer??lang!! |
07:30 9.05.2008 |
|---|---|
jeg har ei jente på 2 år som ikke vil legge seg om kvelden, ho bare styrer fram og tilbake, ho har lagt seg helt fint på kvelden fram til 1 ukes tid siden... når jeg skal legge ho etter barnetv styrer ho fram og tilbake i alt fra 30 min til halvanne time lissom! og jeg hadde klar og slutte med melk på kvelden og natta , men nå gjør jeg alt for at ho skal sove, fordi jeg klarer ikke noe annet akurat nå iallefall som d er midt i eksamens tider.. og jeg er 100%alene med ho, så jeg må gjøre alt dette alene!!og siden ho begynte i barnehage, har ho vært mye plager med ørebetennelse, så hver gang jeg skal ha tatt denne fighten med ho, så har det gått bra litt, men så har ho blitt syk igjen.. så nå er jeg tom for energi og blir helt trist og oppgitt fordi ho vil ikke sove om kvelden, og fordi jeg har begynt å gi ho melk om natta fordi ho ikke vil sove da heller og jeg orker ikke og gjøre noe annet..! ho våkner bare 1 gang om natta da... burde jeg kanskje legge ho rundt halv 8 i steden for? åssen rutiner har dere hjemme, enten om dere er hjemme eller har ungene i barnhage! føler vi ikke har noen spesilet gode rutiner, så trenger litt hjep, og til dere som legger barna kl halv 8-8 åssen gjør dere d med kvelds stell og barnetv og mat osv?? |
|
| cathrine&emma | |
Sv: noen som kan gi råd eller erfaringer??lang!! |
11:08 9.05.2008 |
|---|---|
Puh, jeg føler meg som alt annet enn en ekspert for tiden, men har et par ideer. Vi har alltid hatt legging kl 20, og kveldsmat kl19. Fra kl19 tar vi det med ro, er inne og prater, ser på tv eller en bok. Unngår altfor morsomme aktiviteter da for å finne roen til kvelds. Ikke lett nå på sommeren med alle naboungene, men vi prøver..... HVis han står opp etter å ha lagt seg, gir jeg så lite respons som mulig på det. Lyset er stort sett slått av i huset, og lekene er ryddet bort. Jeg ser på tv (og har ingen godterier framme!) og er svæært lite interessert i ham. snakker helst ikke med ham en gang. Han får kanskje en klem og så foreslår jeg at han legger seg igjen. Ofte går han da bare på rommet sitt og pusler, noe jeg ignorerer fullstendig. Så etter en stund, kan ta opptil en time, legger han seg selv. Cluet her er at jeg er, i hans øyne, helt uinteressert i når han legger seg. (manipulering, kalles det.) Jeg gjør det slik fordi han er såå trassig om dagen, og hvis han skjønner hvor gjerne jeg vil ha ham i seng, kommer det til å bli den store arenaen for trassanfall. Slik vi har det nå tar det ofte tid, men vi slipper hyl og skrik. Og det har vi nok av ellers, og jeg er sliten til kvelds selv. Men en fast rutine har vært greit å ha, finn det som passer for deg og hold deg til det. Det har alltid funket for oss, frem til nå som trassen herjer og alt er galt. Nåja. : ( |
|
| lillemanns mamma | |
17:37 9.05.2008 |
|---|---|
hørtes veldig bra ut, skal gjøre ett forsøk på dette!! |
|
| cathrine&emma | |
21:35 9.05.2008 |
|---|---|
Vi har hele tiden vært nødt til å følge med og regulere sovingen. Sover jenta di på dagen? Her var vi nødt til å kutte helt ut dagsoving når han var rundt 18-19 mnd. Videre var vi nødt til å legge senere enn vi hadde gjort. Nå er det kvelds sånn i 18.30 tiden, og rolig lek frem til kl 19. Etter det er det opprydning av leker og kveldsstell. Han legger seg da en gang mellom 19.30 og 20. De kveldene han tuller, får han tulle inne på rommet sitt, men ikke komme ut. Han legger seg som regel ganske kjapt. |
|
| KaMa | |