Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
DERE MED 3-4 BARN, litt langt......:)
08:21 9.05.2008
HVordan jobber dere egentli? jobber begge foreldre og hvor mye har dere i inntekt tilsammen ca.
jeg har fått to barn, og har så lyst på flere, men ser ikke helt hvordan vi skal få det til å gå opp. jeg synes selv nå med to små (3 år og 1) at det er for slitsomt å jobbe i 100%. mannen jobber 100%. men det må da gå ann å gå ned i 60-75% for noen år...............
vi jobber begge i staten.
Når fikk dere nr. 3? jeg går å å tenker at enten så blir det 3,5 år etter nr 2, eller 4,5 eller 5,5 år.
Fordelen med å få etter 3,5 år etter som jeg ser er at det blir året før eldste begynner på skolen, man har barnehageplass til begge de to første, samt at den 3. ikke kommer så langt etter og man får de mere samlet.
Etter 4,5 år får jeg være hjemme 1.året eldste jenta begynner på skolen, men lurer på om det kan bli litt stress også, hvis nr 3 får kolikk og det blir lite søvn i starten...en annen fordel kan være at vi får litt tid sammen med våre to første før det kommer en ny bebi....(les.får jort de tinga med huset vi lenge har gått å tenkt på)
hvis vi venter enda lenger må vi vel få 2 til sånn at den siste ikke blir alene:)) hehe eller er det så farlig å være attpåklatt????? kanskje litt koseli det også? Jeg er foresstn 28 år..så føler jeg har go tia sånn sett
SÅ HVA MENER DERE SOM EVT ER I SAMME SITUASJON/ELLER HAR VÆRT?
Jeg gravid med nr. 3. Har to jenter på 2 og 4 år. Mannen min jobber fullt og pender en time med buss hver dag til og fra jobb. Han har helt normal bra lønn. Jeg jobber også 100 %, men med dårlig vikarlønn :P
Neste år får vi da tre barn i barnehage, 1, 3 og 5 år. Jeg håper jeg kan få en jobb med 80 % stilling e.l. siden det meste om morgenen og ettermiddagen faller på meg. Så det er klart det er og blir slitsomt, men vi har alltid hatt lyst på tre tette, og etter å ha tatt et barn av gangen, funnet ut at dette klarer vi!!
Kunne selfølgelig tenkt meg å vært hjemme et år ekstra år, men noe inntekt må jeg ha. Og har ikke lyst til å jobbe når mannen min er hjemme, litt familieliv må vi ha også :)
Våre barn er 4,6 og 8 år gamle nå, og vi jobber begge 100%. Venter nå nr 4, og jeg håper at når jeg starter på jobb igjen etter permisjonen, så kan jeg ha 60% stilling i stedet. Det går bra å jobbe fullt, men savner litt mindre stress + at mannen min jobber mye.
ka med å få de to siste tett da? da får du kontantstøtte for 2 pluss barnetrygd og så slipper du å betale barnehage plass:) en kan vel ta permisjon fra jobben ulønna noen år..bur du i en storby kan du være dagmamma for en t 5000 pr mnd...du kan begynne i jobb igjen når de travleste årene er over...åpen barnehage er en fin ting for barn som er hjemme med mammaen sin
Vi har valgt, er eller mindre planlagt, å få 3 tette! Da merer jeg 2,1 og 0 år... Synes selv at det går veldig veldig bra! Har vært mye sykemeldt i dette svangerskapet, da har jeg vært mye hjemme med gulla mine.. vi har ei tante som passer dem for 50kr timen når jge trenger det.. og vi har dobbel kontantstøtte, siden vi ikke har dem i barnehage.
Fra høsten skal de gå deltid i barnehagen, mens jeg også jobber deltid ca 60%. Nr.3 er egentlig ikke så dyr... halv pris på barnehage plass, og så mye ekstra mat blir det jo ikke. Synes det er VEL verdt pengene..
Vi tjener helt normalt dårlig tror jeg.. har ca.45000 før skatt i lønnsinntekter, pluss 6600 i kontantstøtte, i 3 mnd til, og 3 barnetrygder. Har også 4000 i leieinntekt på en kjeller. Mye lån har vi da, men jeg synes vi har det godt! (2.4mill..).
Vi har 3 barn, venter nå nr.4 :-) Eldstemann begynner på skolen til høsten, og nr.2 har ett år igjen i barnehagen. 3.mann er 2 år og begynner 2 dager i barnehagen til høsten.
Jeg har alltid vært hjemme på dagtid etter vi fikk unger. Jobber bare kvelder og helger. Mannen jobber 7-3 hver dag i ukedagene.
Jeg jobber vel ca. 50-60%. Det er litt knapt for oss, som har huslån og billån osv. Så jeg satser på å få jobbet litt mer etter vi har fått nr.4, som kommer i desember.
Vil søke barnehage til han/henne etter 1 års mammapermisjon, sånn at jeg kan begynne å jobbe på dagtid. Det er slitsomt å jobbe så mye kvelder og helger, og vi har nesten aldri tid alle sammen som familie.
Vi møtes ofte i døra, mannen min og jeg.
Men vi har aldri hatt full barnehage til alle sammen, så derfor måtte det bli sånn. Har vært hjemme med minstejenta i 2 år nå, og gleder meg veldig til å få henne i barnehagen et par dager nå til høsten. Tror nok hun kjeder seg hjemme med meg.
Når det gjelder forskjell på alder mellom barna så synes ikke jeg det spiller noen rolle. Vi har unger født i 02, 03, 06 og nå blir neste i 08.
Jeg ville nok ikke ventet for lenge med å få nr.3.
Men det er min mening :-)
Har to barn og venter en til , så det blir to tette. Vi har planer om at jeg skal gå nattevakt i helsevesnet, og gubben turnus i helsevesnet. Da trenger vi ikke barnehage til de to minste. Nå skal jeg tilbake i jobb snart men blir mest sannsynlig sykmldt pga bekkenet, og pga ny graviditet, så trenger mye opptrening etter neste svangerskap også og det tar lang tid. Gått 8mnd nå og det er slettes ikke bra, så det kan nok hende jeg blir sykmldt en periode også ettersom jeg ikke er bra nå og kommer nok ikke til å bli bedre etter dette svangerskapet. Vi satser hvertfall på og ha de hjemme så lenge det er kontantstøtte og heller jobbe litt natt så det går rundt. Vi prøver å betale ned bilen på 4 år, så det går litt pener ut der i mnd, men får vi problemer med det senere så får vi ta bilen på flere år etterhvert så vi får mere penger i mnd. Og vi skal ikke ha hest blant annet. Vi må tenke på å ha minst mulig å gjøre og utgifter når vi skal ha tre bran sånn at vi får tid til hverande og kan jobbe minst mulig:)
Her kommer nr. 3, 10 og 7 år etter de to første! Syntes det er perfekt for oss.Fordelen er vel at vi kanskje kan "nyte" tiden med denne babyen litt mer enn når vi hadde de 2 andre såpass tett, samt at vi får litt mer hjelp av de 2 større brødrene. Dessuten trenger vi kun å tenke på at vi må betale for bhg. plass til babyen som kommer nå om et års tid. De 2 andre er for store til SFO.
Økonomisk burde det gå greit, selv om jeg jobber kun 60%. Da vi har en inntekt på ca. 750 000,- i året tilsammen.Det er mannen min som drer opp inntekten vår da, jeg tjener ikke spes. godt.
Har alltid jobbet redusert for at ikke barna skal måtte gå fulltid i bhg. da har vi heller prioritert å leve litt trangere økonomisk. Føler ikke at vi har tapt noe på det!
Uansett, lykke til med valget ditt! Det har jo en tendens til å gå bra uansett hvordan situasjon man lever i...
Takker for fine svar så langt, såå kjekt å se hvordan dere andre planlegger familielivet...
neeiii, sanneli ikke lett synes jeg...av og til skulle jeg ønske at det var litt som før i tiden, at mannen forsørga oss, og vi kunne bare tenke på å være hjemme med unger........:))