Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.
Her kan dere som er i denne perioden av svangerskapet møtes og diskutere og utveksle erfaringer. Husk at vi alle er forskjellige og at det finnes mange sannheter!
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Kan det være farlig å legge seg på terrassen og sole seg om dagen?
08:24 9.05.2008
Det er jo så utrolig fint vær nå, og dersom jeg ikke ligger pal ut i mange timer, kan jeg ligge og sole meg litt da? Har på meg singlet, vil ikke sole magen. Jeg blir jo varm, men legger meg ikke til å sove liksom, tilfelle rottefelle...
Men merker at bebisen i magen blir veldig urolig etter en stund, så lurte på om det kunne være farlig.
Har termin om 2 uker.
Sv: Kan det være farlig å legge seg på terrassen og sole seg om dagen?
08:32 9.05.2008
Kanskje ikke farlig med sol i seg selv, men er ikke så bra hvis du blir veldig varm da.. Og at du drikker nok! Kan være lurt å ligge litt i skyggen kanskje? Men farlig vet jeg ikke om det er altså..
Personlig fatter jeg ikke at du klarer det, her nord har vi fem grader og det er MER enn nok!! Heheheh! Og jeg er bare i uke 34!!! =) Hehehehehe!!
08:37 9.05.2008
Heisann.
Det er godt med litt D-vitamin når du er gravid, så så lenge du passer på å drikke nok og ikke bli for varm så kan du godt kose deg i solen. Jeg vil imidlertid anbefale at du bruker en god solkrem. Mange gravide, inkludert meg selv, får veldig tynn hud og blir sensitive mot sol. Jeg har blitt svidd omtrent bare av å se ut av vinduet, men det er godt med sol og frisk luft, så ta dine forholdsregler og kos deg masse!
08:43 9.05.2008
Får kanskje bli flinkere til å drikke når jeg sitter der ja :)
Når det ikke blåser noe særlig blir jeg jo ganske svett og god da, men føler meg ikke overopphetet heller.
Gikk på en smell i forrige uke, da ble jeg solbrent med en gang, og tenkte heller ikke på solkrem, bruker jo å tåle litt.. :) Men nå er det blitt brunt allerede, men nå smører jeg godt da :)
Deilig vær!!!!
08:59 9.05.2008
Her er det sydentemp ! Ligger ute hver dag i 3-4 timer med solfaktor 20 . Når magen blir for varm legger jeg bare et håndkle over . Vi er jo spes utsatte for pigmentflekker så pass ekstra godt på ansiktet . Kunne vel ha drukket mer men de sier en liter på hver 10'ende grad i døgnet. Så her må jeg vel opp i 2,5 liter ;-)
09:01 9.05.2008
Ifølge min "kloke" mor, så er det kjempesundt å ligge ute i sola når man er gravid. Er visst som å gi babyen en skikkelig dose med vitaminer, og er kjempe fint for å forebygge veldig synlige strekkmerker.. Men man må jo smøre seg godt og drikke vann, smøring med tanke på hudkreft og vann med tanke på væskebalanse, ellers så tror jeg det skal godt gjøres å bli så varm på magen at nurket blir plaget eller skadet. Mer aktivitet an kanskje ha noe med at du ligger i ro?? Vet ihvertfall at min lille engel sparer de villeste beveglsene til jeg ligger i senga:p
09:06 9.05.2008
Tror det kan være at babyen ser mer inne i magen når det blir så lyst. Så en dokumentar om lys i magen, og det var spennende å se forskjellen på hva de kan se når de får lys på magen. Kanskje er det derfor babyen beveger på seg:)? Jeg sitter i alle fall i solen, men unngår å overdrive og passer på at jeg og magen ikke blir alt for varme.
10:28 9.05.2008
Hei
Jeg sitter selv ute i sola, el går tur om dagene, må jo nyte finværet, kaster ikke bort dagene ved å være inne. tror d er viktig at man ikke blir helt "ekstrem", og passer seg for alt når man er gravid. bare pass på å få i seg nok væske, slik at man ikke blir overopphetet.
15:21 9.05.2008
Jordmor sa til meg at så lenge det ikke var ubehagelig varmt så var det ok. Men så digger jo jeg varme og det er nesten ikke noe som heter "ubehagelig varmt..." Så prøver å ta pauser inne ganske ofte, blir lett litt skeptisk merker jeg. Men er jo så deilig...:)
16:02 9.05.2008
Ja jeg også elsker sol og varme! Kunne i utgangspunktet bare ligget hele dagen på terrassen, men da blir jeg jo så slapp også.. har ikke tid til det nå.. :) Også blir jeg jo redd for bebisen min da... :)
Må se litt komisk ut når hun skal ut, kritthvit mage, og ganske brun resten. Fargen kommer jo på med en gang i år!!! Hehe...
16:12 9.05.2008
Jeg har fin farge på hele kroppen nå... bortsett fra magen :) Mulig jeg er litt hysterisk, men er så redd for å "koke" nurket mitt, så jeg væter et kjøkkenhåndkle og legger over magen. Dvs magen får sin dose sol den og, men langt ifra så mye som resten av kroppen.. Drikker MASSE vann, så går nok så bra så!