GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Bryllupsdebatten

Går du i giftetanker?

Hvor mye koster en brudekjole? Hvor mye kake trenger en til 70 gjester? Hva skal stå på invitasjonen? Hvilke fotograf er den beste? Må jeg ha oppsatt hår? Svigermor overtar styringen, og mannen min er håpløs på håret. Hjelp!!!
Tema: Bryllup!
Gifte oss eller bare registrere som samboer?
09:52 9.05.2008
Jeg og min sambo skal ha barn i juli, så det passer litt dårlig å gifte seg i år da jeg SKAL ha sommerbrylupp hvis jeg først skal gifte meg:p Men hvordan er det å registrere seg som samboere i forhold til det å gifte seg? For vår del er det ikke så viktig om vi er registrert eller ikke, men siden vi skal ha barn er jeg litt gammeldags og mener at vi burde ha faste rammer rundt forholdet utover det at vi er "kjærester". Vurderte en periode å bare stikke ned til sorenskriveren og bli ferdig med det, (er Humanetikere, så kirke blir det ikke!) Men svigermor hadde nok blitt hissig hvis vi hadde snyltet henne for et brylupp....

Hva syns dere? Burde vi gifte oss, eller er det "like greit" å bare registrere oss og evnt gifte oss neste år? Vi er jo bundet sammen for livet med den lille uansett...
Garfy^^med_Alex_i_magen^^
Sv: Gifte oss eller bare registrere som samboer?
10:24 9.05.2008
Selv om samboerskap på visse områder skaper noen rammer rundt en liten familie, så er ekteskap den sikreste juridiske rammen hvis man tenker på arv osv. Hvis dere feks har felles bolig og gjeld, vil barnet arve den som evt. faller fra. Samboere har ikke arverett etter hverandre med mindre man skriver gjensidig testament. Så hvis du vil sikre deg på den måten må du enten skrive testament og evt. ha samboerkontrakt, men den enkleste måten å gjøre det på er fortsatt å inngå ekteskap :)

Lykke til med bebis!
Billeboms
Sv: Gifte oss eller bare registrere som samboer?
12:19 9.05.2008
Er i samme situasjon som deg, Garfy, og selv om vi allerede har samboerkontrakt med gjensidig testament bestemte vi oss for at vi uansett bare tar turen ned på tinghuset mot slutten av sommeren. Vi holder dette hemmelig for alle bortsett fra forlovere, og inviterer heller til bryllupsfest neste sommer. Slik får vi rammene vi er ute etter, samt at familien ikke snytes for en fest :)

Føler ikke for å gjøre det "skikkelig" i sommer siden babyen bare vil være et par mnd (man vil jo ta seg litt bra ut også!!). Vi vil heller ikke giftes i kirken, så vi sliter litt med hvordan vi skal legge opp festen neste år, siden vi har lyst på "full pakke" med kjole og alt (hvis kirken hadde vært et alternativ kunne man fått en kirkelig velsignelse, f.eks.), men tror nok vi skal komme opp med et bra opplegg til slutt.

Del gjerne ideene dine! Lykke til! :)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------