Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.
Her kan dere som er i denne perioden av svangerskapet møtes og diskutere og utveksle erfaringer. Husk at vi alle er forskjellige og at det finnes mange sannheter!
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Ligge på gangen etter fødsel på riksen???
10:34 9.05.2008
Skal føde på Riksen og føler i grunnen at det er et trygt og godt valg for meg. Men pratet med ei venninne i går som hadde født der pga syk baby, og hun hadde måttet ligge på gangen den første natta etter fødsel. Hun hadde ikke barnet hos seg men allikevel. Hun sa at det var 4-5 andre som også lå på gangen. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig jeg... Så nå har jeg fått litt panikk!!! Noen som kan roe meg? Eller som har opplevd det samme? Vet at de neste ukene på riksen skal være bra travle.
Har ligget på riksen mange ganger tidligere og den ene gangen det var fullt på avdelingen fikk jeg rom på naboavdelingen for jeg fikk beskjed om at de ikke har lov med korridorpasienter. Og jeg må si jeg har hele tiden tatt det som en selvfølge at man etter fødsel får et rom i det minste (jeg forventet vel nesten å kunne ha samboeren min der og første natta jeg da)
Stemmer at det ikke er lov med korridor pasienter på riksen, men er det ikke plass å blir det jo det allikevel. Har jobbet der i mange år, men nå med de nye spareplanene og kutting i bemanning så er det helt ille. Synes det er utrolig trist hva som skjer med helse Norge og riksen. Stakkars pasientene det er de det går utover. Får håpe du slipper korridoren. Man gjør jo selvfølgelig alt man kan for å unngå det. Men når man har fylt opp med pasienter på dagligstuer, behandlingsrom etc da er det korridoren neste. Arg.. det gjør meg så frustrert.
Du må sansynligvis ikke ligge på gangen, men kan nok ikke regne med å ha
samboeren din der, de fleste ligger på dobbeltrom og riksen har ikke pasienthotell. Men han kan være der til kl 22 på kvelden.
Sist ble jeg overført dit fra Bærum fordi de ikke har barneavdeling på Bærum. Da fikk jeg ligge på et behandlingsrom den første natten, etterpå måtte jeg ligge i korridoren noen timer i vente på et familierom. Men familierommet var bra, da kunne mannen min være der og.
uff syns bare det her blir skumlere og skumlere jeg dere... Er sykepleier selv og jobber på sykehus så ve hvordan det er med helsevesenet. Men der jeg jobber har vi ikke lenger lov til å ha korridorpasienter, bastabom, da må noen overflyttes til andre avdelinger. Når det er fullt der skal vi faktisk overflytte til andre sykehus. Slitsomt, men samtidig mer verdig enn å måtte ligge i gangen. Det norske helsevesenet er seriøst på vei til helvete...
Dere som har opplevd å måtte ligge på gangen med nyfødte barn, hvordan har det vært?
Mitt barn var da innlagt på barneavdelingen, så det var bare jeg som måtte ligge der. Dette var også mitt på dagen, så jeg var jo ikke nødt til å ligge der, men var ganske sliten. Lå lengst inn i gangen, med et skjerm foran, så det var ingen som gikk forbi, eller kunne se meg.
Tror og håper vel at de prioriterer at de med barn ikke må ligge på gangen.