Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
er det noe galt å gå gravid? for alle ser så sinnsykt på meg når jeg går noe sted!!! blir irritert
10:45 9.05.2008
jeg er i uke 26+1 og føler meg vell og har det bra, jeg har aldrig hatt dårligt själørtroende,
Men jeg klarer ikke helt av de at folk ser så sinnsykt mye på meg,
de er jo greit at noen ser på magen men vissa personer ser ut som de aldrig har sett en gravid kvinna førut.(man skulle kunne tro at de er helt tillbakestående ibland)
jeg syns at jeg er flott gravid selv, (jeg har bilder på mina foton.)
Men klarer ikke helt av og bli ner stirrad når jeg går ut.
personer du ikke kjenner så godt tar seg friheten til og komentere va svær du har blitt og sånt=( blir litt sur da.
Fler som føler sånn?
Sv: er det noe galt å gå gravid? for alle ser så sinnsykt på meg når jeg går noe sted!!! blir irritert
10:54 9.05.2008
jeg tenker på at de kommentarene om stor mage ikke er negativt ment, men positivt ment. når man er gravid er det jo helt naturlig, og derfor positivt, at magen blir så stro. jeg har aldri tenkt over før at folk blir såret av det, før jeg kom inn hit, så nå skal jeg ikke lengre si til gravide at "så stor og fin mage du har fått". er absolutt ikke noe negativt, men positivt. og at noen ser på magen er kanskje fordi de også ønsker å være gravid, syns gravidmage er fine, eller er gravide selv i tidlig stadium:) trenger ikke være noe negativt i det i det heletatt:) da jeg var veldig tidlig påvei, sånn til uke 15, så så jeg veldig på andre gravides mage, siden jeg syns de var så heldige og det så kjempefint ut + at jeg gledet meg til å selv få en så fin mage:)
Sv: er det noe galt å gå gravid? for alle ser så sinnsykt på meg når jeg går noe sted!!! blir irritert
11:02 9.05.2008
Jeg er litt enig i trådstarter her, en ting er at folk ser på magen min, det må de gjerne gjøre for den er jeg jammen meg stolt av!!! 28 uker i dag så den begynner å komme for fullt. men når man går over til rett og slett skikkelig stirring da føler jeg meg ikke vel!!!! og det er utrolig mange som stirrer på meg og magen min, og du kan jo begyne å lure om de ikke har sett gravide før!! måtte spørre ei venninne i går om å forsikre meg om at man kan se at jeg er gravid nå liksom, lurer jo på om folk som stirrer funderer på om jeg bare har litt mage eller om jeg er gravid!! men jeg har gravid mage og det trur jeg de fleste ser.
Vi får bare gå med hevet hode og være stolt over magene våre, heve oss over alle stirrerene som er der ute!
11:06 9.05.2008
ja jag syns ikke de er negativt heller når noen sier så stor og fin mage du har....men syns ikke de er like gøy å høre så svær du har blitt hela tiden de blir trøttsamt jeg har gått 26 uker og hørt de sen jeg var 3 månader på vei.blir veldigt glad når noen sier va flott du ser ut eller vilken fin magen men just den komentaren "så svær du har blitt" er jeg veldigt lei å høre.
og jeg ser selv på andres magar men de er en grens mellom at bare se litt på noens mage og stirra ner noen,vissa ser jo ut som de aldrig har sett et mennske innen.
de er ubehageligt.
11:11 9.05.2008
skjønner godt hva du mener. er ikke noe gøy i dte heltatt å bli stirret på, veldig ubehagelig, men tror folk dessverre gjør det ubevisst. har en søster som heletiden kommenterer at jeg er stor, tjukka osv:P ganske irriterende. men hun gjorde det aldri før jeg ble gravid, så da tenker jeg at hun bare gjør det pga magen, og ikke noe annet. ikke alltid like gøy, og er frekk tilbake når hun sier det for ofte på noen få minutter, som "ja, jeg er gravid, hva er din unnskylding" osv, men jeg blir ikke såret av det. vet at de sier det pga babyen og ikke pga fett og slikt. skjønner deg godt og hva du mener, for er helt enig med deg, men jeg har begynt å se litt anderledes og positivt på det, og det er at det ikek er noe slemt ment, og ikke pga man er feit, men pga man har verdens nydligste i magen:)
11:36 9.05.2008
Ja det er merkelig det der. :) Jeg er nå 4. gangsgravid, og har opplevd stirring i alle mine 3 foregående svangerskap. Enda jeg, som deg, ikke synes jeg ser ut hverken som noe spesiellt eller har noe spesielt ved meg som er verdt å glo etter. ;) Magen min er ikke så stor enda at den er offer for oppmerksomhet fra fremmende, men den tid kommer , det er jeg forberedt på igjen.
Jeg tror rett og slett bare at mennesker blir tiltrukket av gravide mager. Kanskje det er et ur-innstinkt eller noe, men det èr veldig vanlig at fok ser litt ekstra på gravide. De fleste vil jeg tro at ser fordi de synes det er koselig med gravide mager, eller kanskje er bitelitt misunnelige. Uansett- kos deg med magen! La dem stirre og strutt i vei, du. Du er antagelig i en av dine flotteste perioder i livet- nyt den og vær stolt. :)
13:28 9.05.2008
jeg så gravide mager overallt en stund.det irriterte meg.greide ikke la være å se det heller.men blei opphengt i det,fordi jeg var sjalu.pga at jeg blei tvinga til abort.det var ikke no morro:-(men,lettere nå for er gravid selv igjen:-)
14:16 9.05.2008
Forstår alt de skriv om at det er ubehageleg osv, men ville bare seia som ho rett over, at eg trur mange av dei som stirrar er misunte. Det, og fascinerte, så klart.
Eg kikkar også litt på magane til andre gravide, og lurer på kor langt dei er på veg. Er 20+2 sjølv, og viser bare så vidt, så eg lurar jo på koss eg kjem til å sjå ut om ein eller to eller tre månader. Men kikkar diskret, altså! :o)
Men sånne "så svær du er"-kommentarar kan folk bare slutta med med ei gong! Folkeskikk!
14:45 9.05.2008
ja for jeg er som deg,jeg kikker litt på andre gravide, jeg undrer og hvor langt på vei de er og sånn=)
det er når folk stirrer de blir ubehageligt.
ja de er sånne komentarerna jeg ikke ønsker å høre, de er ikke alltid jeg tar de åt meg men alle dager er ikke like bra,som for vem som helst, gravid eller ikke....
og då er de ikke så gøy og høre hvor svær jeg har blitt,uansett om jeg vet at de ikke mener noe vondt.
og blir litt mer provosert når personer jeg ikke kjenner så godt føler at de kan slenge ur seg vilken komentar de vil om min kropp,
de gjør man ikke til vanligt med noen som ikke er gravid,
så bare for at jeg er gravid så kan de komentere min kropp som de vil..
Jeg liker de i vert fall ikke...
15:19 9.05.2008
Jeg føler også at folk direkte glaner på meg av og til. Alt etter humør og hormonnivå akkurat den dagen hvor gøy jeg synes det er.
For min del så er det vel mest fordi jeg triller mi minste på 14 mnd. Og enda værre er det hvis jeg har med ho største som enda ikke har fylt 3 år. Folk NIGLANER og jeg ser de tisker og hvisker sammen. Herlighet, SÅÅ uvanlig er det da ikke å få barn tett. Lurer av og til på hva de tenker og sier om meg.
Finnes liksom ikke så mange hemninger når det kommer til å kommentere og betrakte oss gravide. Det meste er bare koslig, men av og til så kan det bli litt mye av det gode.