GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 1-2 år

Er 15 måneder en slags "trassalder"? Mye sutring her nå... Og hvordan forholde seg til det? Håper på mange svar :)
11:27 9.05.2008
Synes jenta vår har endret seg en del i det siste. Hun klenger veldig, og sutrer mye og da særlig til meg. I tillegg kan hun bli skikkelig sint, og hylskrike dersom hun ikke får viljen sin. Hun kan bare ikke få lov til alt... ;o)

Er dette typisk for ca. 15 måneder?

Og hvordan skal vi forholde oss til sutring og utprøving av egenvilje?

Erfaringer, noen?

RompeRock
Sv: Er 15 måneder en slags
11:37 9.05.2008
Vel, får kanskje en del tyn av noen nå, så jeg forholder meg anonym. Det jeg gjorde, var å ignorere den hylskrikingen som jeg visste kom fordi det var noe hun ville ha, ikke fordi hun hadde vondt. Det tok litt tid, men etter noen uker gav hun opp. Jeg bare fortsatte å gjøre det jeg holdt på med, og lot som om jeg ikke så henne. Mange av venninnene mine mente at det var mishandling å la barnet gråte sånt, men jeg ville aldri ignorert henne hvis det var noe galt.
Anonym
11:44 9.05.2008
Jeg heller litt mot den ignoreringen jeg også.

Prøver først å forklare at nå skal det og det skje, og når det skjer sier jeg at det skjer... Og når hylingen da fortsetter, er det lite å gjøre egentlig... Og det gjelder selvfølgelig kun når jeg vet at grunnen til hylinga er at hun ikke fikk viljen sin, f.eks. at hun ikke fikk lov å kaste lampa i golvet eller spise blomster... ;o)
RompeRock
11:49 9.05.2008
Vær iallefall konsekvent! Ellers blir hun forvirret, og vet ikke hva som er lov eller ikke.
Anonym
12:33 9.05.2008
Jeg er der for gutten min når han slår seg helt vrang, men han får verken positiv eller negativ oppmerksomhet. Så snart han viser tegn til å roe seg så gir jeg han kos, og avleder med noe annet.

Tror det er ganske vanlig i den alderen, at de begynner å få sterkere egne meninger :-) Og det er jo egentlig bra det :-)
pjokken
15:24 9.05.2008
Jeg bare lurer på, når du skriver at du er der for gutten din, mener du da at du holder ham/har ham i fanget eller lignende? Eller bare at du er i nærheten, og viser ham at du er der?

Og enda et spørsmål: Hvorfor er det slik at barna er verst overfor mor? Hun er ikke på langt nær så sutrete overfor bestemødrene.
RompeRock
21:00 9.05.2008
Jeg holder ham ikke fast, da blir han bare enda mer hysterisk. Ofte setter jeg meg bare ned ved siden av ham.

Jeg tror de lar det gå mest ut over de som de føler seg aller tryggest sammen med :-) Da tør de liksom å være seg selv helt og holdent. I tillegg så har kanskje ikke bestemødrene like strenge regler som man må ha hjemme i hverdagen..? De har kanskje lettere for å være ettergivende siden de ikke er så mye sammen med barna..?

Trøst deg med at det går over! Han prøver bare grensene dine, det er bare opp til deg å vise ham hvor de går ;-)
pjokken
20:31 9.05.2008
Gutten vår på 15 mnd er også i en slags trassalder.
Hyler og skriker når han ikke får viljen sin, spesielt når vi er ute, og han vil gå i trapper selv eller absolutt leke uti gaten. Jeg har mang en gang hatt en hylende gutt under armen og trehjulsykkelen i den andre. Huff!! Jeg går rett inn og setter han på gulvet, Han hyler en stund, men det går fort over når han skjønner jeg ikke gir meg.

Har blitt mye bedre i det siste. Jeg er for ignorering da. Jeg vet jo at han sitter der og ikke har det vondt. Her i hjemmet er det meg han trasser seg overfor. Litt pappaen, men aldri besteforeldre.
JKM*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------