GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Inspirert av lignende tråder; Gravide er tydeligvis "allemannseie", og som folk tror de kan si hva de vil til.
12:02 9.05.2008
Tenker på at man blir stirret ned, bombandert med alle slags hensynsløse kommentarer om størrelse, og det at alle føler de har rett til å gå å grafse en på babymagen.

Dette forundrer meg spesielt når det kommer fra andre kvinner/jenter som selv har vært gravide, og mest sannsynlig selv har fått erfart dette! Kanskje ikke alle som irriterer seg over det i like stor grad som meg, men tviler på at alle gravide setter pris på denne innblandingen fra kjente og fjerne.

I mitt forrige svangerskap fikk jeg kommentarer om hvor stor jeg var, og at jeg kom til å få det tungt på slutten, og i dette sv.skapet får jeg uendelig mange kommenater om hvor liten mage jeg har til å være såpass langt på vei, og andregangs attpåtil! Uansett stor eller liten, det er irriterende at noen skal "synse" noe hele tiden! Vi kan jo ikke noe for hvilken størrelse det er på babymagen vår?

Jeg har fått uendelig mange kommentarer på at vi valgte å få vite kjønnet, "Hærregud så kjedelig, da blir jo ikke fødselen noe spennende!"
-Hallo, dette var vårt valg, og vi skal ikke bli nødt til å forsvare det valget til gud og hvermann, og uansett, selv om vet kjønnet, så vet vi jo ikke hvem det ER som befinner seg inni magen!

Argh, da var det min tur til å få ut litt hormonell frustrasjon og agresjon.
MadameMimm
Sv: Inspirert av lignende tråder; Gravide er tydeligvis
12:12 9.05.2008
Og alle kommentarene vi har fått på navnet!!!!!!!!!!!!
Det er da VÅRT valg??

Første navnet vi kom med ble totalt nedstemt av familien: svigermor sa bare "Nei" da vi fortalte at vi tenkte på navnet... mamma sa at hun tenkte på "hun søsteren i "Åndenes Hus" ... HALLO????
Lille sprette
12:32 9.05.2008
Ja; for fødselen blir sikkert kjempekjedelig nå, hi, hi, dere kommer bare til å ligge å gjespe til dere er ferdig :-)

Vi vil også vite kjønn, og fikk beskjed om at nei, det burde vi ikke, for det var greit at pappaen hadde noe å konsentrere seg under fødselen!

Og navn; det har jeg gitt opp. Har funnet ut at vi skal holde navnene hemmelig for familien til vi har bestemt oss. Altfor mange meninger! Og man venner seg til det meste, selv om noen navn virker rare med en gang .-)
LilleLykkeMor
12:34 9.05.2008
Det er akkurat det vi har gjort ang navn også :)

Og fødselen blir nok kjedelig ja (fnis) - vi vet hva vi får og det er veldig koselig å tenke på lille bolla som noe mer enn bare en stor mage synes nå jeg!
Lille sprette
12:37 9.05.2008
Ble veldig nysgjerrig på navnet ditt, da, kanskje jeg må slå opp i Åndenes hus? Lenge siden jeg leste den boka/så filmen....
LilleLykkeMor
12:42 9.05.2008
hahaha - det var ikke det navnet i boken! Mamma fikk bare en litt rar assosiasjon!
Ikke meningen å fornærme noen her: ... Navnet alle slo seg litt vrang på var Mathea! Jeg synes navnet er veldig vakkert, men vi har gått for ett annet. Kanksje neste lille prinsesse kan hete det?
Lille sprette
12:48 9.05.2008
Eh.... Halloo??? Det er jo et nydelig navn!! Vi har også fått mye rare reaksjoner på vårt valg også, men for å si det rett ut: Det tar jeg en lang fart å d...............i!!! Hi, hi..:-) :-)

Det er vårt barn og vårt valg, INGEN andres!!
jentefraførogguttimagen
12:56 9.05.2008
Synes det var fint jeg :-)

Jeg er litt traust i navnevalgene mine, så får litt kritikk for det. Går for Eirik, Håvard, Audun, Isak (mamma kjemper mot her....) og sånne navn.

På jentesiden er det lettere:

Oda, Ingrid, Ida, Kari. Men har et navn som skiller seg fra disse: Liv-Inger! Det er favoritten min foreløpig, og jeg som egentlig ikke er så glad i dobbeltnavn :-)
LilleLykkeMor
13:05 9.05.2008
Synes også at det er vett veldig fint navn! Måtte le litt da det ble nedstemt - hadde vi virkelig ønsket dette navnet - så hadde vi også tatt løpefart! Besteforeldre og andre - kommer til å elske baby og navn når de ser lillegull og hører navnet! Det er nok bare nå at de har masse meninger!

Lille sprette
12:56 9.05.2008
Og hvorfor ville vi vite kjønnet?????????
Jo det er egentlig ganske soleklart! Fordi vi synes det er vanskelig nok å finne ETT navn, kjøpe klær til gutten, forberede barna på at de skal få en lillebror osv.... Spenningen forsvinner absolutt ikke ved å vite kjønnet synes vi. Det er et helt nytt menneske som vi skal bli kjent med og som alle i familien gleder seg utrolig mye til.

Ja, det blir en varm sommer
Jeg vet jeg har stor mage
Nei, det er ikke tvillinger
Ja, jeg har stått på og synes det er fantastisk med alle mine 3 barn.
Nei, det kan fort bli nr.4
Jeg vet at jeg ikke er feit enda og kommer heller ikke til å bli det.
Det er en baby inni den magen ja!
Nei, jeg gruer meg ikke til fødselen.
Vennligst ikke klå på magen min, det går ikke ann å kikke inn til babyen gjennom navlen!
noe nydelig i magen (11.08.08)
13:03 9.05.2008
Kanskje vi skal printe ut denne listen og bare gi den til folk vi møter? Evt. henge den på magen??
Lille sprette
13:34 9.05.2008
Hahaha Sá morsomme dere er, holder pá á le meg ihjel pá en ellers kjedelig dag pá jobb!
Nár noen sier at fódselen blir kjedelig dersom man vet kjónnet fra fór, betyr det at de tror svangerskaper ender i en fódsel, man fár vite kjónnet og sá lar man babyen bli igjen pá sykehuset? Det har jo INGENTING á si dersom man vil eller ikke vil vite det pá forhánd! Jeg holdt pá á bli gal av nysgjerrighet og ville aldri ha klart á vente, men synes jo ingen er háplóse selv om de vil vente. Jeg er glad jeg kan si at det er en gutt, forberede meg til det báde ved á kjópe det han trenger og ogsá tanker om fremtiden og det á oppdra en gutt vs ei jente.

Jeg er nok av den optimistisk typen og blir stort sett glad nár noen kommenterer magen min, bortsett fra ei pá jobben, hva enn hun spór og maser om sá blir jeg stresset. Tror hun spurte i 3 uker, ca annenhver dag om vi visste om det ble gutt eller jente! Tilslutt ble jeg irritert og sa at de skal fá vite det nár jeg vet. Det endte med at hun ikke var tilstede da jeg fortalte det, og fikk vite det ved en tilfeldighet men hun skjónta da at alle utenom hun visste. Etter det snakker hun ikke sá mye med meg ;-) Hun er ogsá den eneste som ikke har noe med á ta pá MIN mage som gjór det! Ihvertfall som jeg har reagert pá!

Elisin
13:56 9.05.2008
Mamma snakkar om magen min kvar gong eg er heime. "Du har ikkje fått noke mage til å vere så langt på veg"
"En kan ikkje sjå at du er gravid endå. Men brysta dine har vokst då"
Må seie eg blir litt oppgitt av og til:P Men eg svarar som regel: "flott, så får eg kanskje på meg bunaden på 17.mai uten problem" og "gjer meg ikkje noke, så slippe eg å fortelle det til alle endå"
Ho må nesten seie seg enige i at det ikkje er så dumt nei...;)
Småtroll på veg!
18:14 9.05.2008
Hei, hei! Denne tråden var kjempemorsom! Kanskje ikkje så morsom for dykk som opplever all klåinga og kommentarane, men de greier i alle fall å skrive utrulig morsomt om det!! Gøy for meg å lese som er ny på 2.tri. og ennå ikkje har stor nok mage til at folk reagerer om ikkje dei veit at eg er gravid. Uansprett så deilig å vere her!!!
Novemberknøtt
18:31 9.05.2008
Hehe, morsom tråd:-)

Hører egentlig til inne på 1.tri men kommer susende inn til dere om en uke!! Måtte le godt av denne tråden:-) Jeg hadde en sen MA i fjor og da sluttet magen å vokse av naturlige årsaker..tenkte ikke så mye på dette, men fikk til dagen to-tre kommentarer på hvor liten mage jeg hadde. For en uke siden (uke 10) var det en bekjent som sa helt sjokkert til meg at jeg har jo ikke mage jo!!!! eeeeh, jeg er i uke 10..sa jeg, men det syntes ikke hun var noen god grunn til ikke å ha fått mage enda!!! Hun vet godt hva jeg har vært igjennom så da er det kanskje litt unødvendig å lire av seg sånne kommentarer, eller er det bare meg som er litt sart??
aug-mamma blir desembermamma!
20:18 9.05.2008
hehe....EEENNIIIIGG!!!!!

jeg er kanskje litt over gjennomsnittet privat av meg da. hater å klemme folk i hytt og pine. er ikke glad i nærkontakt med andre enn mannen min og sønnen vår... noen sjeldne ganger jeg føler det naturlig å klemme venner eller familie.
-så når det kommer noen å tar på MIN mage får jeg litt hetta. til og med når mamma gjør det. og i vært fall enda da! det er jo ikke lett å kjenne babyen utenpå så tidlig, og da må det tas lenge....huff... de får heller vente til det syns!!! jeg kan jo bekrefte,at ,joda,han sparker masse, og ja,magen vokser, og jada,jeg vet det kan blir slitsomt med varm sommer.... og når kollegaer,som ser meg sjelden fordi jeg er sykmeldt utbryter:"jøss,du har jammen blitt diger..." eller "hærregud,den der skal bli slitsom i sommer"
er det mulig sier jeg.... kunne da ikke falt meg inn å grafset på andres mage eller si noe sånt.... det er faktisk min kropp, og jeg er svært fornøyd med magen og større pupper og alt det der. ikke prøv å få meg til å føle meg rar eller unormal altså!!!!!
elin+vebjørn i magen:)
21:39 9.05.2008
Vi venter gutt nr 2, og får utallige kommentarer som "neste gang får dere nok jente" eller "prøv en gang til, så får dere kanskje en jente!" Ikke noe vondt mot jentebabyer, men hva er galt med å få to gutter, eller to av samme kjønn? Er det ideelle liksom å få et av hvert? Jeg ville blitt like glad for to jenter eller to gutter som en gutt og en jente, og føler ikke det er noe som helst nederlag at jeg ikke får oppleve en jentebaby! (skal ikke ha flere barn) -men skulle tro at de som henger seg opp i kjønnet syns det.

Og til den grafsinga på magen; jeg er ikke av den "fysiske" typen, jeg liker av en eller annen grunn ikke å ha noe særlig kroppskontakt med andre enn veldig kjente og nære, så når naboen til til søstra til svigermor kaster seg over å skal kjenne på magen, ( som kanskje den første tiden ikke bare er en stram babymage, men også litt fra påskens godsaker) må jeg si at jeg nesten blir irritert. Hva med å spørre først, i det minste?
MadameMimm
21:43 9.05.2008
Dette med at hvis du har ett kjønn, så sier folk: nå for du sikkert en gutt foreks..har hørt det jeg også.
Men akkurat det bryr jeg meg lite om.
Kansje verre om du foreks har 3 gutter..da sier det seg selv du ønsker deg sterkt en jente...
Jeg fikk komentarer på hvor liten jeg var...en slektning sa til meg da jeg var gravid i uke 36 at jeg var sååå liten...om jeg skulle føde en liten dukke??
Ok...begynte jo og le..men teit sagt!
Nydelige Christina+spire!
21:48 9.05.2008
-Hehe, og til dere som er førstegangs; ikke tro at dette tar slutt ved fødselen, nei da begynner den eldre gardes diskusjon om "gode melkepupper" og man blir konstant spurt om "er h*n sulten igjen,er du sikker på at du har nok melk, da?" Dette husker jeg var veldig sårt, en mor ønsker jo å kunne mette barnet sitt.

-Husker da minsten var 14 dager eller noe og vi var i familieselskap, Jeg trakk meg unna forsamlinga for å amme, å da kom bestemora til samboeren å kysset gullet på kinnet mens han lå å smattet og spiste! Farlig nært puppen min! Ingenting vondt mot bestemoren, men det var litt ekkelt!
MadameMimm
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------