GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Har fått svangerskapsdiabetes :( :(
13:21 9.05.2008
Føler det er min skyld pga mye godteri og lite aktivitet. Føler meg som en mislykket gravid. Hva skjer nå? Ble helt skremt av det jeg leste om dette, og har ikke time hos legen før torsdag...Blir ikke en eneste snopebit på meg i pinsen iallefall, hyttetur aldri så mye. Er lei meg nå, føler meg totalt mislykket :(
Skrekkblanda fryd
Sv: Har fått svangerskapsdiabetes :( :(
14:00 9.05.2008
Det er mange som og får svangerskapsdiabetes til tross for at dei er forsiktig med sukkerinntaket. Og du vil gå god oppfølging under svangerskapet, samtidig ekstra UL og........
snart-alene-mor-til-2
14:01 9.05.2008
Føler deg mislykket?? det skal du jo absolutt ikke gjøre! Mange som får svangerskapsdiabetes, selv de som passer på alt de spiser osv. Jeg har selv diabetes, har hatt det i snart 17 år nå. Du får tenke på at du er heldig som blir "kvitt" det igjen:) Og i mens, hør på gode råd fra legen og ta vare på deg selv. Dette går så bra!
Kamilla&Daniel+jenta i magen:)
14:10 9.05.2008
Huff, blir bare så skremt. Vet ikke hva jeg skal spise nå *ler* Som sykepleier burde jeg kunne dette, men må skammelig innrømme at jeg ikke vet om jeg kan drikke juice, spise ost, hva skal jeg spise til middag... Får google.

Takk for gode ord! Er nesten på gråten her jeg sitter.
Skrekkblanda fryd
14:27 9.05.2008
Det trenger du ikke føle!!!

Prøv denne - her er det mange gode oppskrifter (ja, jeg sitter og søker etter gode middagstips :))
http://sesam.no/search/?q=oppskrift+sommermat&x=0&y=0&c=d
og denne til dessert:
http://sesam.no/search/?q=oppskrift+frukt+dessert&x=0&y=0&c=d
Lille sprette
15:06 9.05.2008
Jeg fikk også stadfestet svnagerskapsdiabetes for noen uker siden nå.
Og du skal slett ikke føle deg som en mislykket gravid!!!!
Jeg har også, naturlig nok, lest en del om dette etter at jeg fikk det stadfestet. Og vet du hva, det rammer helt vilkårlig. Sunne og aktive damer kan også få dette. Det går rett og slett på at kroppen ikke klarer å produsere nok insulin til å ta unna sukkeret, og sukkerproduksjonene er noe høyere når man er gravid.

Jeg slipper å behandles med medisiner (ihvertfall så langt) og er derfor under diettbehandling. Det stemmer at vi skal spise sunt, lavest mulig sukkerinntak skal vi ha. Legen sa til meg at jeg skal spise og leve som en som har diabetes type 2. Det var sikkelig tøft å kutte alt med sukker den første uka, selv juice er jo litt i søteste laget, da er det bedre å spise litt frukt.
Men nå har jeg kommet litt inn i det, og det går bra. For litt kos på lørdagen drikker jeg light brus, og spiser frukt og litt nøtter, eller kanskje bitte litt chips. Finnes også en saft is med redusert sukkerinnhold på ICA ( selges i esker) så jeg har en sånn eske liggende i frysern nå som været er så fint.

Så opp med humøret :o) Du er ikke mislykket, men har hatt litt uflaks.
Dette fikser du nok helt fint du også. Kan jeg, så kan du også.

Kos deg med god og sunn mat i pinsen ;o)
Cocco*med august håpet vårt*
15:18 9.05.2008
Takk! :) Joda, dette går sikkert bra. Bare alt går bra med babyen skal jeg takle det meste.
Skrekkblanda fryd
15:40 9.05.2008
slapp av, kjære deg.

har selv hatt svangerskapdiabetes i begge mine første. er 24 uker nå å enda ikke fått det (håper jeg..har ialelfall ikke hatt sukker i urinen det de ser etter med meg)
Men jeg får det nok denne gangen også

Men husk at frukt mellom måltidene er heller ikke bra. spise 3-4 timer mellom hvert måltid og unngå for mye karbohydrater. Lite glass melk for er en del sukker i melk også.
evt bytte ut melka med ei frukt etter et måltid. Hvit brød er fy.

Er ikke farlig så lenge du greier å holde blodsukkeret under 8. jeg greide det med kun kostregulert.

mine to jenter ble 3360g og 3790g så de ble ikke så store hell.

Lille meg venter nr3
18:26 9.05.2008
hei:)

føler med deg...hadde det inmari kipt noen dager jeg og.
jeg erfarte at jeg ikke kan drikke mer enn 1/5 glass juice eller melk til maten. ellers usukret te eller vatten. ost kan vi spise på maten, leverpostei,alt kjøttpålegg,masse tomat,agurk og paprika... jeg spiser spelt-brød fra rema1000 eller knekkebrød. (annet speltbrød fikk jeg høyt bl.sukker av...)
middag er det minste problemet.... vi kan stappe i oss så mye kjøtt og fisk vi vil. fet saus er heller ikke noe problem,eller grønnsaker. må bare være forsiktig med pasta,ris og potet.... en potet går bra her... potetsalat funker bra. kalde poteter virker ikke likst som varme av en eller annen grunn....
en god dessert er litt krem,noen bær,hakka nøtter og litt revet sjokolade oppå(for syns skyld...)
hennig olsen har en god lett-is som det er mye mindre sukker i. 4 små beger i pakka.
så fins et sukker-alternativ som heter stevia. google å les!
husk å sjekk på pastiller og tyggis som er sukkerfrie...de inneholder ofte sorbitol eller annet søtstoff som slutter på -ol....da holder vi oss unna,,,,
her går det noenlunde greit, men må nok ha insulin ved behov. aaaarrrrrgggg. men jeg vil nok heller ha et lite stikk og kunne skeie ut en gang i blandt i selskaper å sånn. da er det lettere å være flnk hjemme til daglig....
lykke til!!!!!
elin+vebjørn i magen:)
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------