Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Noen som vil snakke med oss?
13:42 9.05.2008
Vi sitter inne på ekspertsvar og venter på spørsmål og innspill fra dere. Hva synes dere er viktig med svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen? Hvilke erfaringer har du? Del dem med oss!
Jeg hadde brukt mye tid på dette, hvis jeg trodde det ville ha den minste lille positive innvirkning på norsk fødselsomsorg.
Men å lytte og lære tror jeg er å overdrive mulighetene dessverre, når man ikke en gang greier å følge enkle rutiner for håndhygiene på en helt alminnelig fødeavdeling.
Da snakker vi redde seg den som kan, - og innholdet i omsorgen, den får teoretikerne leke seg med. For i praksis kan man se langt etter omsorg.
Start med forsvarlig utføring av helsetjenester dere. Omsorg blir bare jåleri når det viktigste er under pari.
Synd at du er så pessimistisk! Jeg veksler mellom å være sjokkert, optimistisk og realistisk, men jeg har heldigvis ikke gitt opp håpet helt. Jeg tror faktisk forandring er mulig, både av systemer og mennesker. På New Zealand revolusjonerte brukerne hele svangerskaps- fødsels og barselomsorgen.
Svangerskaps- fødsels og barselomsorgen er betegnelsen på helsetjenestene for gravide, fødende og nybakte foreldre. Det kalles omsorg sjøl når det ikke er det, sjøl om vi mener omsorg burde være en nødvendighet. Det blir ala Eldreomsorgen. Den kalles jo omsorg sjøl om de gamle noen ganger ikke en gang får et minimum av stell.
Dessuten mener vi omsorg er helt essensielt. Omsorg er både menneskelig og økonomisk lønnsomt. Det koster ikke mye å gi noen ekstra minutter slik at kvinnen får sjansen til å gi helsearbeideren et korrekt bilde av sin tilstand og dermed hindre feilbehandling. Det koster ikke mye med litt avlastning og veiledning på barsel og dermed forebygge barseldepresjon.
Hvis du opplever konkrete feil som mangel på håndhygiene vil jeg oppfordre deg til å melde fra! Enten til oss, helsetilsynet eller sjukehuset sjøl.
Jeg vet at det nytter å kjempe. Sammen med lokale krefter i Narvik jobba vi natt og dag for å holde fødeavdelingen der åpen. Ledelsen i Tromsø ville stenge i 5 uker. VI VANT! Narvik holder sommeråpent! :-D
Kom på at hvis dere har ting å klage på eller forhold dere mener ledelsen eller helsetilsynet bør ta tak i har vi laga en klagemal, den ligger på den gamle fødeaksjonens sider:
http://www.altern.no/opprop/maal/klagemal.html
Bruk gjerne den! Vi vet at den har blitt brukt og at det har fått positive konsekvenser, dvs endinger på sjukehuset.