Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Svangerskapsdiabetes :(
14:24 9.05.2008
Føler det er min skyld pga mye godteri og lite aktivitet. Føler meg som en mislykket gravid. Hva skjer nå? Ble helt skremt av det jeg leste om dette, og har ikke time hos legen før torsdag...Blir ikke en eneste snopebit på meg i pinsen iallefall, hyttetur aldri så mye. Er lei meg nå, føler meg totalt mislykket :(
Dette var min umiddelbare reaksjon. Nå må jeg heller tenke konstruktivt og redusere faren ved dette ved å leve sunt. Men hva skal jeg spise? Og hva skal jeg ikke spise?
Du skal vel til diabetessykepleier da. Der får du god instruksjon vedrørende kosthold og opplæring i å måle blodsukker. Dersom du trenger insulin får du opplæring i det også.
Men over til maten. Du skal holde deg unna sukker! Spise minst mulig karbohydrater (postet, ris osv) av brød velg den groveste sorten og minst mulig fett.
I tillegg skal du ha minimalt med melk, kun 0,5 liter om dagen og kun 2 frukt....
Spis mye grønnsaker, dette kan du knaske det du makter av :-)
Bevegelse er veldig sundt også :-)
Dette er en vanesak, men jeg mp innrømme at jeg sliter med å ikke få spist is.... Nå som det er så varmt og alle går og spiser is.....
Og jeg som har kick på is og milkshake fra mcDonald's. hehehe.
Har du også svangerskapsdiabetes? Eller vanlig diabetes?
Kostholdet skal jeg klare, har sikkert bare godt av både sunn mat og aktivitet. Det jeg er redd for er hva dette kan gjøre med ungen og evt vanskelig fødsel.
Det som er greia er at ungen kan bli stor. Du får derfor tett oppfølging med bla ultralyd for vekstestimering. De følger hele tiden med at ungen ikke blir for stor og dersom den tegner til å bli veldig stor tar de hensyn til det. Går i alle fall ikke over termin!
Så lenge de har oppdaget det nå og du legger om kostholdet så er det bedre sjanse for at den lille blir så alt for stor :-)
jeg har diabetes fra før, men må begynne å bruke insulin i svangersakpet.. sist fikk jeg vite at de ville sette igang fødselen, om han ble over 4,5 kg, eller hvis jeg gikk over termin.. han kom 14 dager før tiden, og veide bare 3196. de trodde han ville bli stor. je ghadde dilla på sjokolade og frukt sist, men fikk et lite barn.. var fløink å holde blodsukkeret mitt i sjakk , med insulin. og det gjør jeg denne gangen også.. (jeg elsker snop og frukt,....)
mine to snupper ble 50 cm og 3360 (nr 1) og 50cm og 3790 (nr2)
Så er du flink med kostholdet og greier å holde blodsukkeret under 8 så vil jeg tru du får normal str på ungen :)
Stakkar... skjønner deg godt, jeg. Følte det på samme måten når jeg fikk samme beskjeden.
Men så over til det positive! Nå spiser jeg veldig sunt og babyen har det kjempefint! Ikke er han større enn han skal heller. Føler meg frisk som en fisk og syns egentlig ikke jeg lider noen nød selv om jeg ikke spiser snop.
Spis masse grønnskaker og vær forsiktig med brød, ris, pasta og melk. Hvis du får et sånt måleapparat og skal måle selv kommer du fort inn i hva du tåler og ikke tåler fullt så godt å spise.
Unn deg noen gode middager med masse gode grønnsaker. Selv tåler jeg fint å spise fløtegratinerte poteter, så med en så god middag gjør det liksom ingenting at jeg ikke spiser et lass med snop.
For meg funker det fint å spise en isabella-is når snope-behovet melder seg for alvor. Er ca 10 karbiser i èn. Koser meg med youplait youghurt 0,1% også når jeg vil ha noe søtt/ frukt. Er ca 10 karbohydr. i den også.
Opp med humøret! Dette kommer til å gå så fint så! Tenk bare på hvor sunn babyen blir nå som du også er flink og spiser sunt! I tillegg slipper du nok å legge på deg så mye også, så du slipper gjerne unna litt ekstra belastning der også!
Hva slags plager hadde dere som har faat paavist svangerskapsdiabetes?
Jeg har hatt uslag paa en rutinemesig glukosetest og skal paa viderere testing paa tirsdag. Men er ellers frisk som en fisk saa har vanskelig for aa tro at det ligger noe mere i det og bekymrer meg ikke.
Eneste som er anderledes naa enn forrige gang er at jeg har i tilegg lavt jernnivaa. En sammenheng kanskje?
Uff føler det samme som deg.Jeg har akuratt vært innlagt en uke på ullevål pga dette.Gikk mange mnd med for høyt blodsukker før de fant det ut.Men dette er ikke farlig for babyen altså.. prøv å spis 5 mindre måltider hver dag og unngå all frukt,juice og sukker fram til du har vært hos legen.Jeg må spise grovt brød,fisk,kjøtt og mye grønnsaker.
Du får fin oppflging resten av svangerskapet med flere ultralyder og kontroll hver uke.
Ønsker deg lykke til