Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
kvalm etter 22. uke - spm ang bruk av kvalmestillende medisiner??
20:13 9.05.2008
Hei
Hvordan er det med dere som gikk kvalme leeenge? Har flere rundt meg som ønsker at jeg bør prøve kvalmestillende inimellom, slik at kroppen kan få litt "fri". Jeg er fryktelig kvalm, men klarer å holde oppkast på avstand så lenge jeg tar det veeeeldig med ro. Er 100% sykemeldt og har vært det siden uke 5/6. Jeg er usikker på bruk av medisin, redd for at det kan skade babyen i magen. Tenker at så lenge jeg klarer å spise og drikke sånn nogelunde og klarer å holde meg unna intravenøst så er det ikke verdt rissikoen.
Hva har dere som er i lignede gjort? trenger noen argumenter for og i mot så noen som kan hjelpe å debatere det :) Min samboer mener jeg absolutt burde prøve medisin, så kanskje jeg også vil kunne få opp energi nivået mitt. Skjønner jo hans argumenter, og for hans del er det jo tøft å måtte sitte å se på at jeg har det vondt uten at han kan gjøre noe særlig for å hjelpe.... littt dilemma for meg dette her... så du som leser hva hadde du gjort??
Sv: kvalm etter 22. uke - spm ang bruk av kvalmestillende medisiner??
20:38 9.05.2008
forrige svangerskap spydde jeg som en gris og var totalt imot bruk av medisin. jeg var rett og slett utsultet, men allikevel livredd for at medisinen skulle skade barnet. tok tilslutt postafen etter mer eller mindre tvang fra legen, men sluttet igjen ganske snart.
men jeg var da så dårlig at jeg fikk et problematisk forhold til mat i lang tid etterpå. når jeg etterhvert klarte å spise så bare spiste og gråt jeg, og sånn fortsatte jeg til jeg var blitt rimelig tjukk. men jeg så ikke det da, jeg var bare så glad for å klare å spise.
men jeg begynte da i motsetning til deg å bli bedre igjen i uke 12-13.
men jeg må si at jeg synes at det var lenge nok i massevis.
nå er jeg mye mindre kvalm enn sist men har takket ja til afipran. kjenner bare med hele meg at jeg vill ikke ha det sånn som sist.
tar medisin bare når det er noe ekstra, går ikke på det hele tiden.
men hvorfor ha det værre enn man trenger? det finnes jo hjelp slik at man kan klare å ha besøk av en veninne en ettermiddag, eller klare å dusje uten å slite seg totalt ut. sist lå jeg på gulvet i dusjen, mens gubben måtte vaske håret mitt.
vet ikke om dette akkurat ble noen argumenter, men dette var ihvertfall litt av min historie.
men du skal være obs på at det er noen kvalmestillende man ikke skal ta i 3.trimester.
du har ikke prøvd alternativ behandling? jeg har gått til en som driver med noe som heter "total body modification" og det hjelper helt fantastisk.
20:58 9.05.2008
Hei
takk for tips :) godt med meinger fra de som vet hva de prater om.
Jeg er ikke så dårlig som deg, klarer selv å dusje/ vaske hår etc... Klarer å gå ut å nyte sola noen timer og på gode dager kan jeg tusle meg en tur med ei veninne :) Så sånn sett så er jeg mye bedre enn de som virkelig sliter og det er jeg veldig glad for. Men etter uker på uke med kvalme blir man utslitt og energien går jo aldri opp.
Prøver nå akkupuntur, men etter 3 behandlinger har jeg ingen effekt til nå. Hun som setter nålene mente det gikk fremover for det kunne hun se på tunga mi... men hun mente jeg enda ville trenge en del behandlinger. Problemet her er økonomien i lengden, med 300 kr gangen og to behandlinger i uka blir dette fort grise dyrt. Men skal prøve dette noen ganger til før jeg gir opp.
21:13 9.05.2008
ja merkes her også. bruker ca 400-800 i uka på alternativ behandling. men jeg kjenner virkelig forskjell så da blir det jo litt mere motiverende å avstå fra andre ting for å ha råd til dette.
men når det gjelder kvalmestillende så er min erfaring at det tar bare toppene, jeg synes ikke det er noen vidundermedisin.
men det kan jo hende at jeg ikke har fått den medisinen som er best for meg. men på en annen side, så er jeg såpass skeptisk at jeg foretrekker en medisin som virker litt dårligere, men som er mere testet ut i forbindelse med svangerskap. man vil jo ikke ta noen sjanser:-))
har du prøvd sånne vanlige ting som ingefærte eller seaband og slikt?
jeg har 2 skiver fersk ingefær og 1 skive sitron i 1liter vann stående i kjøleskapet. i lukket beholder for å ikke få kjøleskaplukt i vannet he he.
synes det er forfriskende å drikke, hjelper kansje ikke så mye, men vannet er lettere å få ned.
21:20 9.05.2008
Jeg drikker is vann... fryser ned 1/3 fyllte imsdalsflasker og fyller de med vann etterpå. Slik holder det seg isende kaldt lenge. Vannet må være friskt og kaldt om jeg skla få det ned :)
Ellers har jeg prøvd det meste av kjærringrådene. Men det eneste som syntes å hjelpe er å ta det med ro... Så her sitter jeg i sofaen og sløver for n't uke på rad.