Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Har fått henvisning til hjertelege :(
20:56 9.05.2008
Hei..
For noen uker siden fant turnus legen en bi lyd på hjertet mitt... Han fekk en annen lege til å sjekke og. Hun hørte det og.. Eg vart litt bekymret, men de sa at det ikkje var noe å tenke på, var helt normalt.. Så plutselig får eg brev fra legen om at eg skal til hjertelege pga. bi lyden.. Skal inn på ultralyd og EKG.. Er litt ekkelt dette syns eg..
Noen som har hørt om lignende epsisoder??
Eg var og på ekstra ultralyd her for en tre uker siden.. Kjente lite liv, men der sa det at alt var bra. Men i brevet fra legen står det at eg må inn å ta noen ekstra blodprøver pga. blod i urin og dette var det kvinneklinikken som "ønsket".. Har hatt blod i urinen gjennom heile svangerskapet og har hatt det før eg vart gravid.
Så blir litt bekymret.. Men regner med at det bare er en ekstra kontroll. Hadde vel ikkje sittet her hadde det vert alvolig..
Det er kjempebra at du får god oppfølging!! En ting er sikkert og det er at når vi er gravide så er oppfølgingen ganske annerledes enn vanlig. Dette er ikke fordi det trenger å være noe farlig, men ingen sjanser taes når vi har denne ekstra passasjeren inni oss:-) Jeg har litt forhøyet blodtrykk til vanlig, men ikke slik at jeg får blodtrykksmedisin. Nå når jeg er gravid er jeg henvist til hjertespesialist for å få en 24 timers måling på blodtrykket.
Jeg opplevde det samme som deg for ca 2 år siden. Var hos legen for noe helt annet, men da legen lyttet fikk hun plutselig en alvorlig mine i ansiktet og sa hun ville sende meg til hjertespesialist som kunne ta EKG, for sikkerhetsskyld som hun sa. Hos hjertespesialisten bekreftet de bilyd på hjertet, men visstnok en helt ufarlig en. Fikk forklart at det hadde sammenheng med hvilke slag bilyden er på eller noe sånt.
Da jeg var gravid med førstemann oppdaget legen at også han hadde en merkelig hjertelyld da jeg var på kontroll rundt uke 34. Ble sendt sporenstreks på Ullevål til hjertespesialist, også denne gangen for sikkerhets skyld som det ble sagt. Og på UL kunne spesialisten bekrefte samme irregularitet som hos meg (selv om han mente det ikke nødvendigvis hadde en sammenheng), og nok en gang fikk jeg høre at hans bilyd på slag 4 og 7 eller noe (husker ikke helt...) var helt normal og ufarlig.
Så mest sannsynlig er det bare "for sikkerhets skyld" hos deg òg, så får vi håpe at alt bare står bra til! Egentlig bør vi vel bare være takknemlige for at slike ting faktisk sjekkes ut:-)
Uansett; lykke til!
Det er greit å bli kalt inn, det viser at de tar godt vare på deg det! Går regelmessig til hjertelegen jeg, da jeg har hjertesvikt. Synes det er knallbra at de følger opp så bra som de gjør, og om det er noe, vil de ha kontakt seg imellom med gynekologisk avdeling for barnets skyld og medisinsk avdeling.
Det er ikke sikkert det er noe heller, men godt å sjekke en gang for mye synes jeg.
min sønn på 6 år har en bilyd på hjertet.
det ble oppdaget da han var 7 mnd. han hadde blitt lyttet på av mange leger tidligere, men lutselig var det en som hørte noe... og selvfølgelig fikk mor panikk.
ble henvist sykehuset og fikk utført EKG.og en utrolig flott hjerte-ekspert på barneavdelingen forklarte hva dette skyldes.
det høres som en lekkasje-lyd, fordi det er en blodåre, som vi har i fosterlivet,mellom hjerte og lunger. denne åren skal lukkes eller forsvinne, men på noen skjer ikke dette,derfor en bilyd på hjertet. absolutt ufarlig. mye større risiko å skulle gjøre noe med det sa legene, og han mente det var mange rundt om som hadde denne "feilen" uten å vite om det.
kan jo hende du har en annen slags lyd altså, men det er ikke alltid farlig selv om det høres litt sånn ut. skjønner godt din bekymring, men siden du er hjemme er det neppe noe farlig!!!!! lykke til!!!!
Jeg hadde bilyd på hjertet da jeg var gravid med nr.2. Hadde aldri hatt det før og var til sjekk hos hjerte lege. På ul så han at blodet tok en ekstra runde før det gikk ut, derav bilyden. (beste måten jeg får forklart det) Han sa det kom av graviditeten, og ville forsvinne etter fødselen, da jeg var til 6 ukers kontroll, til den legen som hadde "oppdaget bilyden" var den borte. Venter nr 3 nå, men de har ikke hørt noe denne gangen.
Synes hjertelegen jeg var hos sa det på en så god måte: "husk at du er ikke sjukere etter at du har vært her hos oss"
Jeg har en bilyd på hjertet som skyldes noen mindre lekkasjer. Jeg fikk den undersøkt da jeg var ca 22, og fikk beskjed om at hvis den noengang kom til å plage meg var det når jeg ble nitti. Da jeg ble gravid ble jeg sendt på en ny kontroll fordi fastlegen min følte han ikke kunne nok. Da også fikk jeg beskjed om at alt var tilnærmet ok, og at hverken svangerskap eller fødsel kom til å være noen belastning på hjertet.