Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.
Her kan dere som er i denne perioden av svangerskapet møtes og diskutere og utveksle erfaringer. Husk at vi alle er forskjellige og at det finnes mange sannheter!
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
noen som vet litt om å bli satt igang?????
00:35 10.05.2008
har hørt att fødslen er mye verre om en blir satt igang?? stemmer dette??
skal kansje bli satt igang, men skal vente til jeg er moden. til livmorhalsen er moden..
mn vil det da bli en mye verre fødsel?
Heisann =) Kan fortelle litt (MYE, hehe) om da jeg måtte settes i gang.
Jeg hadde født tre barn på "normalt" vis, da jeg måtte settes i gang med min nr 4. Jeg tror nok at det kommer veldig an på hvilken måte man blir satt i gang på. Jeg var ikke moden i det hele tatt (dette var 13 dager over ul.term, 17 dager over mensterm)
Fikk satt inn tabletter i skjeden, 1 tabl hver 6 time ca, og jeg fikk første tabl kl 10 på morran.
Andre tabl ble satt litt for raskt (etter bare 4 timer) men det gjorde ikke noe forskjell på meg likevel. Jeg kjente lite til riene, jeg hadde bare svake rier. Jeg måtte ligge med rieregistrator.
Fikk den tredje tabl satt inn ca kl 19. Da kunne jeg såvidt kjenne riene som mensensmerter.
Etter kl 20 tok riene seg sakte men sikkert opp, og ble sterkere og sterkere. Kl 23 var det såpass smertefullt at jeg fant ut jeg ville stå litt i dusjen. Det hjalp bra på smertene, de ble liksom litt avledet av det varme vannet. Der sto jeg i nesten 2 timer, hehe....
Gikk ut av dusjen, siden jm kom for å sjekke åpning, jeg hadde bare 4 cm!! Kl var da blitt 01.15, husker jeg. Jeg tenkte Å HERREGUUUUD!!! Så sakte det går!!! Tenkte at dette kom til å ta hele natta og morran. Satt på senga, og kjente riene bare ble mer og mer vonde. Ringte på jm 01.45. Hadde da kjempevondt!!!!! Og hun undersøkte meg, og jeg hadde da 6 cm, så jeg ble trillet inn på ei fødestue.
Derfra gikk det slag i slag! Kl 4 var gutten min født =)
Jeg personlig har ikke vonde opplevelser med å bli satt i gang, NEI, det var ikke mer smertefullt for meg enn ved de andre fødslene mine, men det tok myyye lenger tid med småvondt, sikkert siden jeg ikke var moden. Og så er det det at man MÅ være på sykehuset hele tiden når man er igangsatt, hvertfall måtte jeg det... For de vil ha kontroll over hvordan det utvikler seg.
Det er det jeg synest er mest negativt med igangsettelse, man kan ikke være hjemme... Kjekt når fødselen kommer i gang av seg selv, man kan være hjemme lengst mulig. Tiden går mye fortere da =)
Jeg ble igangsatt med barn nr 2. Ble satt rett på drypp og fra første rie til hun var ute tok det ikke mer en ca 45 min.
Så jeg synes at det var helt jævlig for å være ærlig. Husker svært lite fra fødselen på grund av at smertene ble for intense. Hadde ikke pause i det hele tatt...
Men min søster ble også satt igang med drypp og for henne tok det 6-7 timer. Så jeg tror nok at vi alle reagerer forskjellig.
Skal jo kanskje legges til at min første datter også kom fort så jeg hadde sikkert fått en kjapp fødsel uansett.
Men etter alt jeg har lest her inne og andre steder av fødselshistorier, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Det virker som at de fleste opplever det å bli igangsatt som helt greit.
Hallo! Jeg har født en gang før, var den gang på sykehuset 5 timer før han var ute. Fødselen startet av seg selv, jeg fikk ligge i badekar og trengte ikke annen smertelindring. Hadde effektive rier og alt gikk veldig fint. Denne gangen ble jeg satt i gang 13 dager på overtid. Grudde meg, som deg, hadde hørt så mye rart... Jeg fikk første modningspille kl. 8. Skulle da vente i 4 timer før jeg eventuelt skulle få ny pille eller før de skulle ta vannet. Fire timer gikk og jeg hadde smårier, ikke noe vondt i det hele tatt så langt. Jeg var så pass moden at de tok vannet etter disse 4 timene. Det skjedde ikke så mye før jeg fikk klyster etter enda en halv time. Da satte riene inn for fullt. Hadde to smertefulle timer, gikk fra 5 til 10 cm på 4 rier og 3 press så var prinsessa vår ute. Jeg synes fødselen var helt aldeles fantastisk og har bare positive opplevelser også fra denne fødselen, selv om jeg ble satt i gang:) Ikke vær redd, det kommer til å gå kjempefint! You can do it:) Husk å bruk pusten til å få bort smertetoppene på riene - inn nesa ut munnen! Blir så bra at:) Lykke til:)