GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Anonymforum

Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Dere som har helt perfekte kropper, som ikke går opp i vekt osv.
08:44 11.05.2008
Hva for et verdisyn har dere? Hvor ligger selvtillitten deres? Er det hovedsaklig kroppene deres som er kjernen i hvem dere er?
KaMa
Sv: Dere som har helt perfekte kropper, som ikke går opp i vekt osv.
09:09 11.05.2008
Kan jo være mange som har fine kropper uten at det har noe med verdisyn å gjøre? Man MÅ ikke være stygg for å være smart.

Eller mener du de som er veldig opptatt av å ha fine kropper? Det er jo noe annet.
Dunder
09:11 11.05.2008
Sorry, fryktelig feil overskrift ja..
Sikter til disse anonyme innleggene som går på kropp og vekt.

Kanskje på tide å ta seg den kaffekoppen nå, ja..
KaMa
09:20 11.05.2008
Ja, og den kan du ta deg med god samvittighet. Det er 0 kalorier i kaffe.

Tror nok at mange jenter er vant til å få mye oppmerksomhet på utseendet sitt, og kasnkje ikke på andre ting. hvis man da mister utseendet, hva har man da?

Jeg husker en venninne sa det til meg en gang jeg var drittlei av at hun klagde over utseendet sitt. "Du vet ikke hvordan det er du, folk liker deg fordi du er morsom, da trenger du ikke være pen."

Visste ikke helt om jeg skulle ta det som et komliment eller en fornærmelse..

:)
Dunder
09:30 11.05.2008
Næsj, det er 3 kcal i kaffe da... herregud lissom
Anonym
09:33 11.05.2008
WHAT????!!!!

OMGOMGOMG..

Det forandrer jo alt.. Jaja, da får jeg stå over midagen i dag.
Dunder
09:47 11.05.2008
Jeg drikker kaffe (hmm, latte...) og har stort sett god samvittighet for det meste jeg putter i meg. Kropp og utseende har ikke så mye å si i forhold til kropp og helse.

Er det dårlig selvbilde som er problemet da? Og hva kommer i så tilfelle det av?
Og utseende består jo ikke utelukkende av kropp? Har man en slank og "fin" kropp, så er jo ikke det synonymt med å være pen og tiltrekkende.

Det jeg kanskje syns er tristest, er at disse menneskene har og skal ha barn, og vil sannsynligvis overføre dette usunne selvbildet til barna sine..
KaMa
09:52 11.05.2008
Ja, tenk hva slags kvinnesyn sønnene til Beckhams får..

De må jo tro kvinner er noen hjernedøde skapninger som manisk prøver å bli en barbiedokke.

Men det er jo ikke nødvendigvis noe bedre å lære barna den andre ytterligheten heller da. Mange barn har jo helseproblemer grunnet overvekt, og disse foreldrene preker ofte at det er slankehysteri i dagens samfunn.
Dunder
09:54 11.05.2008
Jeg kjenner 3 helt ulike mødre som alle har spiseforstyrrelser, samtlige har barn som også har spisevansker. Det går ofte i arv dessverre. De mødrene som ikke spiser, får ofte barn som hermer etter det, akkurat som de som overspiser får barn som gjør det. Barna gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Dessverre :-(

Ofte er det et eget felleskap man får kvinner imellom også i forhold til dette, snakking om kropp og mat er et lim i mange venninners forhold. Hvis man ikke skal snakke om kroppen sin eller mat får mange problemer med samtaleemnene. Helt sprøtt når man begynner å legge merke til det. Feks. kantina på jobben etc. Dette kan man se her inne på BIM også. Debattene om kropp og mat er ofte de mest populære.
Anonym
10:02 11.05.2008
Personlig så mener jeg overvekt og "undervekt" i høy grad går hånd i hånd. At det har med usunne måter takle følelser på. Og dette går selvsagt i arv til barna.
Overdrevent fokus på mat og kropp er slett ikke bra.
For de slanke, som innlegget mitt var rettet mot, som måler sin (og andres) verdi opp mot kroppsvekten er det jo en skrudd form for selvverd som ligger i bunn, og trolig en følelse av mestring knyttet opp mot det å kontrollere noe konkret (vekten). Alt dette henger jo sammen.
For overvektige er det gjerne følelser, ikke fjernt fra de beskrevet over, som gir seg utslag i en destruktiv livsstil.

Og selvsagt er det ikke slik for alle, men jeg tror det er slik for mange.
KaMa
00:15 12.05.2008
I det siste synes jeg at det har blitt et mer usunt fokus på kropp og utseende, akkurat som det ble skrevet om i det innlegget om vektkjøret på 2. trimester. Det er spesielt ille når det blir spurt om det "holder med 1500 kcal om dagen for babyen", og det blir reklamert for efedrin og andre ulovlige midler. Mange gravide finner det vanskelig å akseptere de ekstra kiloene, og da burde folk prøve å vinkle det positivt og ikke negativt.

Du har alltid mye klokt å si om de fleste emner, KaMa, så takk for at du skrev dette innlegget!
Anonym
00:41 12.05.2008
Det å være slank og veltrent er et sunnhetstegn. Når en trener og spiser sunt, skilles det ut store mengder endorfiner i kroppen, noe som gjør deg glad og fornøyd, og som igjen fører til god selvtillit. I tillegg til dette får en mye mer overskudd, og det er da lettere å stråle. Så det blir litt feil å si at de med perfekte kropper som ikke går opp i vekt har kun kroppen sin å ha høy selvtillit av. Du går ikke opp i vekt når du trener. Selvtilliten kommer av mye overskudd og alt det gode trening medfører. Det skaper god selvtillit.
Så når du ser en slank person som sråler og har overskudd, er det ikke fordi de mener at kroppen er perfekt og det er det eneste de lever av, men resultatet god trening og bra kosthold. Et sunnhetstegn
Anonym
09:06 12.05.2008
Du har nok ikke forstått meg helt riktig, anonym 00.41
Innlegget mitt ble skrevet etter noen andre anonyme innlegg, om å ikke gå opp i vekt (mens man er gravid) og å ha en perfekt kropp, fordi den var tynn og slank.
En perfekt kropp er det nok ingen, eller folk flest, som har. Siden smak er inviduelt, og man ikke opererer men én mal for perfekt kropp.

En trent kropp er uansett bedre enn en utrent kropp, uavhengig av tyngde. Det er ikke det som er saken her, og jeg er fullstendig enig med deg.

Til du andre anonym over her; takk! Det var da særlig trivlig tilbakemelding, siden jeg slett ikke føler jeg kommer med så altfor mye klokt. ;-)
KaMa
09:50 12.05.2008
KaMa: Vil bare kommentere at jeg tror de som er veldig kroppsfiksert er veldig selvsentrerte og sjelden bryr seg om ANDRES kropper.

Ellers er jeg enig i at både overvekt og undervekt er symptomer på et usunt forhold til kropp og mat..
Dunder
10:30 12.05.2008
Det er ikke riktig. Folk er forskjellig. Noen er tynne, noen tykke, noen akkurat passe osv osv. Ikke dermed sagt man har et usunt forhold til kropp og mat om man veier litt for mye eller for lite.

Tidligere fikk jeg alltid høre at jeg må spise mer fordi jeg er så tynn, men har alltid spist som en hest, men har aldri lagt på meg fordi jeg har god forbrenning. Det samme kan gjelde de som legger på seg lett at de har dårligere forbrenning. Dette er individuelt. Nå når jeg har passert 30 og har fått to barn, så har jeg fått normal vekt (kanskje litt under), men en vekt jeg trives med. Dette er jeg sikker på gjelder de som også veier et par kilo for mye, at man kan trives med det.

Jeg tror også at det er mange overvektige som har et nedsteende syn på de som har lavere vekt enn dem. for å heve seg selv. Dette beviser jo HI med dette innlegget. Det viktigste må være for hver enkelt å finne en vekt de trives med, og rett og slett gi f..... i hva alle andre måtte synes om det.
Anonym
10:39 12.05.2008
Du er vel ikke akkurat representativ for den gruppen HI mente, da, NN 10.30. Det var vel snakk om de som fikserte mye på det. Hvis du er undervektig, men spiser som en hest er det vel trolig ikke deg som har nevnt dette med såså mange kalorier i forhold til babyen. Det er jo de som har et usunt forhold til mat og kroppsideal det er snakk om -ikke de som er fornøyd med kroppen som den er. Det er jo flust av de og -det finnes jo til og med de som setter strekkmerker høyere enn det som man ville tro var normalt, hehe, men de som fikserer på kropp, vekt og usunne kroppsidealer er det vel noe å si på?
Det ligger nok mye i psyken det der, så jeg vet ikke hvor lett det er for disse å bare "gi f.... i hva alle andre måtte synes om det"!
Anonym
10:50 12.05.2008
Nja, Dunder, jeg er litt uenig med deg der.
Jeg mener folk som er misfornøyd med seg selv har en lei tendens til å se feil også ved alle andre.
Folk som er fornøyd med seg selv og livet generelt, er også mye mer aksepterende for andres mangler og feil.
Sitter du sammen med en venninne som rakker ned på alt og alle rundt seg, er det nok en stor sjangs for at hun er like kritisk til seg selv.

Og jeg måå poengtere at det går ikke an å generalisere her heller, som ellers i livet. Overvekt og undervekt _kan_ være symptomer på et usunt forhold til seg selv og måten å takle følelser på, som videre manifesterer seg i forhold til mat og kropp.
I de tilfellene jeg siktet til i utgangspunktet, så heller jeg definitivt i den retningen.

Og takk anonym 10.39, for at du forstår og sparer meg for oppgaven å igjen forklare hva jeg mener. ;-)
Det er nok et hårsårt tema, siden mange føler behov for å forsvare seg, uten å ha forstått hva jeg egentlig skriver.. :-/
KaMa
12:51 12.05.2008
Dette innlegget skjønte jeg ingenting av.... Hva mener du? At kropp, integritet og mentalitet er omtrent det samme hos slanke mennesker..?

Vel, for min egen del kan jeg si at jeg har en slank og pen kropp og jeg går ikke oppe i vekt- men det er ikke fordi jeg anstrenger meg for det!!!!!!! Jeg er skrudd sammen slik at stoffskiftet mitt er høyt, og forbrenningen går på høygir- derav den slanke figuren. Kan spise anything uten å gå opp. Men- nå brister logikken for meg; hva faen skal det ha med mitt verdisyn og kjernen i hvem jeg er??!!!

Mener du at slanke mennesker er en helt annen rase enn kraftigere mennesker, gitt ditt hodeløse spørsmål?? Vel- jeg mener selv jeg har et jordnært og solid verdisyn, setter pris på lojalitet, oppriktighet, humor og kunnskap. Har tatt høyere universitetsutdannelse og jobber som forsker. Har god selvtillit faglig, da jeg vet jeg ahr et skarpt hode og mestrer faget mitt bra. Fysisk kan selvtilliten variere ut fra dagsformen, men for meg er ikke dette relatert til vekt men andre ting på kroppen jeg kan være usikker på.

Kroppen er vel ikke kjernen i noe menneske, for at alldeles absurd spørsmål. Det sitter en hjerne på toppen av denne kroppen, som er kjernen i hvem jeg er,... Jeeeeeez- enkelte kan jammen spørre dummere enn ti vise menn kan svare. Nå ble jeg attpåtil provosert av dumskapen. Bare fordi jeg veier 58 kg og ikke evner å legge på meg, skal jeg bli disset som brainless og uten verdier. Nei KaMa, det var dagens mest idiotiske!!!!!!!!!!!!!! Skjerpings
Anonym
13:02 12.05.2008
Innlegget ble skrevet i gårmorges, som en reaksjon på andre innlegg.
Ved å skumme gjennom innlegget ditt, så ser jeg at du ikke har fått med deg hva diskusjonen gikk ut på, og anbefaler deg å lese gjennom hele tråden før du går i luften og føler deg angrepet.

Har du mot all formodning lest gjennom hele tråden, og likevel kommer frem til at jeg f. eks mener at slanke mennesker er en annen rase enn kraftige mennesker, så snakker vi helt grunnleggende forskjellige språk, noe som gjør videre kommunikasjon overflødig.
KaMa
13:48 12.05.2008
Når du først nevner kommunikasjon; prøv nå å ordlegge deg litt tydeligere før du legger ut en ny tråd. Hvis du leser gjennom hovedinnlegget ditt ser du vel at det kan virke litt søkt... "Dere som har helt perfekte kropper, som ikke går opp i vekt....hava slags verdier har dere..". vel, jeg har altså en ganske perfekt kropp, og jeg går ikke opp i vekt- selv om det er uforskyldt. du kunne jo kanskje stilet innlegget til "de som er sykelig opptatt av kropp og vekt" eller noe. Der er ikke jeg, så da hadde jeg heller ikke giddet svare. Bør jo ikke være påkrevd å lese gjennom 17 svar for å fatte hva du sikter til..
Anonym
14:32 12.05.2008
Nei, kanskje ikke 17 svar, men de to første, hvor jeg med en gang skrev at innlegget var dårlig formulert.

Og til deg under, det er mye rart jeg kan være misfornøyd med her i livet, og det er mye rart jeg kan være fornøyd med.
Kroppen min er blant de tingene jeg er særdeles fornøyd med. Den gjorde en helt fantastisk jobb under graviditet og etter graviditet, langt bedre arbeid enn jeg noensinne kunne drømt om at den kunne gjøre, så jeg går ikke rundt å bruke energi på å mislike den, nei.
KaMa
12:59 12.05.2008
KaMa: er du misfornøyd med kroppen din eller? siden du spør hvilke verdinsyn, og hvor selvtilitten til folk med "perfekte" kropper ligger? tror det er heller du som ytpt ay kroppene hovedsakelig er kjernen i hvem personen er, ettersom du spør om disse spm basert på kropp/vekt.
Jenta88 med augustgutt08
13:00 12.05.2008
KaMa: er du misfornøyd med kroppen din eller? siden du spør hvilke verdinsyn, og hvor selvtilitten til folk med "perfekte" kropper ligger? tror det er heller du som tror at kroppene hovedsakelig er kjernen i hvem personen er, ettersom du spør om disse spm basert på kropp/vekt.
Jenta88 med augustgutt08
14:39 12.05.2008
Jeg er en av dem som er tynn og går ikke særlig opp i vekt uansett hva og hvor mye jeg spiser.

Men jeg syns alikevel ikke at jeg har perfekt kropp. Faktisk så har jeg lyst til å få litt mere kjøtt på kroppen, for jeg syns jeg er for tynn. Hater å gå med t-skjorte og singlett om sommeren, for armene mine er for tynne. Kragebeina stikker frem, og gjør at jeg ser beinete ut. Det er ikke særlig fin det.

Så selv om man er tynn så trenger det absolutt ikke å betyr at kroppen er perfekt for det.

Altfor mange tror at tynn kropp = perfekt kropp.
Anonym
18:08 12.05.2008
Enkelte av de som går rett i strupen på KaMa med spørsmål om hun skrev innlegget fordi hun er så misfornøyd med eget selvbilde er, etter min mening, blant dem som er med på å fokusere vel mye på vekt i innlegg hun selv skriver. Om en jordmor f.eks. spør enkelte rett ut om vedkommende har et forstyrret forhold til spising så burde kanskje vedkommende foreta en grundig vurdering av hvorfor noe slikt dukker opp istedetfor å nærmest skryte av hvor mye hun har gått ned hittil i svangerskapet inne på et av svangerskapsforumene, sånn på generell basis.

Det er utrolig hvor avslørende enkelte av svarene i denne tråden kan være.

Jeg tror de fleste som har lest de innleggene som handler om vekt og selvbilde her inne forstår hva HI mener med innlegget sitt. Hvis noen er ute etter å kverulere for kveruleringens skyld så kan man heller skrive innlegg på kranglsida.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------