Småtroll 0-1 år
Jeg synes vi har hatt så mye å slite med (10 mnd) - har vi det? |
12:04 11.05.2008 |
|---|---|
Fra 6 mnd: - masse styr med amming på natt, våknet til slutt hver time, tok lang tid å avvenne henne, hun protesterte ganske kraftig. - mange perioder med urolige netter, uten at vi helt forstår hvorfor. - 1 runde med spysyke for en måned siden, som ødela alle rutiner... - av og på med lett forkjølelse og hosting som ødelegger nattesøvnen. - ny runde med spysyke nå, mye verre denne gangen, hun sov 6 timer i natt og bare sutrer/gråter nå. Alle rutiner går i dass og jeg er så sliten. Erfarne mødre sier at "dette er bare sånn som det er". Jeg synes alt går så mye greiere for alle andre og blir så oppgitt... |
|
| Anonym | |
Sv: Jeg synes vi har hatt så mye å slite med (10 mnd) - har vi det? |
12:06 11.05.2008 |
|---|---|
Er sånn det er å ha barn. Og verre skal det bli. Hadde du forventet noe annet? |
|
| Anonym | |
12:18 11.05.2008 |
|---|---|
Ja der kom den vanlige responsen om at det bare er sånn ja:p Jeg syns også min var krevende i forhold til andre babyer vi hadde kontakt med og hørte om. Første tre ukene lå han ved puppen mer eller mindre konstant. Sovnet kun i armene og måtte være i dyp søvn før jeg kunne legge han ned. Samme hvis jeg skulle trille tur. Var ikke glad i å ligge hverken på rygg eller mage pga låsninger i nakken, dette medførte også kolikk, derfor bar jeg vel mer eller mindre konstant de første 3-4 mnd. Før han gikk over til 1 lur pr dag sov han aldri lengre enn 30 min på dagtid, kunne stille klokka etter det. Våknet også annenhver time hver natt til han ble vel 1 år. Har vært mye alene i perioder, mannen reiser mye i jobben:( Når nærmer min seg 2 år, og det er først det siste halve året han har begynt å sovne selv om kvelden. På dagtid er det fortsatt problemer med søvnen. I tillegg er han svært aktiv, spretter opp av senga kvart over 6 hver dag, og er sjelden i ro i løpet av dagen, og vil ikke at jeg skal være i ro heller da... Syns likevel det er lettere nå enn da han var baby, merker tydelig at dette er en egen person med vilje og egen personlighet. Lettere å forholde seg til og jeg får mer igjen syns jeg:) |
|
| Anonym | |
12:11 11.05.2008 |
|---|---|
Hørtes tøft ut ja.Og det er selvfølgelig lov å bli sliten. De faller lett ut av rutiner når de blir syke. Hold ut , bedre tider kommer . Selv om det kansje ikke er så stor trøst akkurat nå. Disse anonyme som må være spydige har ikke peiling tydeligvis hvordan det er er når barna er syke og mye urolige.Så ikke bry deg om sånne teite komentarer. |
|
| liliea og baby Marius:) | |
12:18 11.05.2008 |
|---|---|
Jeg syntes overhode ikke at du har no mer å slite med enn andre, Hi. Alle går igjennom det du skriver her, og første anonym hadde veldig rett. Men det er klart det er lov å være sliten, det er innimellom et slit. Syntes forøvrig 6 timer med søvn ikke var så forferdelig lite. |
|
| Anonym | |
12:25 11.05.2008 |
|---|---|
Det ser alltid mye lettere ut når du ser tilbake på det. Husker når største vår styra på kveldene, jeg var superstressa og på tuppene, nå er det lett å se tilbake og tenke at "det bare var sånn". Alle høres rolige og trygge ut, men de har garantert hatt sine stunder med frustrasjon, dårlig søvn og fortvilelse. Men det du sliter med nå, kommer til å bli bedre!! Man mister lett motet når man ikke sover... lykke til=) (Nå er jo ungene forskjellige også da, kan jo hende at de du har snakket med har vært heldige og sluppet billigere unna) |
|
| dagdrømmer | |
12:36 11.05.2008 |
|---|---|
Ja, du har nok en krevende baby. Jeg var så heldig å få en enkel og svært fornøyd unge. Han sutrer lite, leker lenge for seg selv, elsker å ligge i vogna, smiler dagen lang og lager fornøyde gurgl. Kjærestn min er også flink til å avlaste meg når jeg er sliten, og vi har det veldig godt sammen, noe som hjelper veldig. Men selv om ungen er snill og grei, er ikke alt like enkelt. Han spiser dårlig, og det er krevende og tar mye energi. Siden han spiser dårlig er nattesøvnen også urolig, han våkner ofte og er sulten. I tillegg har jeg vært syk det siste halve året. Det er krevende med baby, klart vi er slitne. klem |
|
| Anonym | |
12:28 11.05.2008 |
|---|---|
Takk, jeg synes faktisk det er litt lettere å takle dette når jeg vet at vi ikke er de eneste i verden som har det sånn... Og jeg glemte å skrive at vi har hatt mange gode netter også, der hun bare må ha smokken et par ganger, men ellers sover hele. Men tror nok de urolige nettene er i flertall til nå. Lurer liksom på om jeg noen gang skal få sove ordentlig igjen. Men jeg skal vel det. HI |
|
| Anonym | |
13:38 11.05.2008 |
|---|---|
Det er til tider beintøft å ha barn og alle mødre burde ha tapperhetsmedalje! Dette faller nok etter mitt skjønn inn under normalt forløp.... Med nr en synes jeg likevel den tøffeste tiden var etter barnahagestart... De blir så mye syke den første vinteren i bhg. Med nr to har vi begynt trimming av immunforsvaret allerede nå og har som deg hatt både omgangssyke og div annet dritt. Trøst deg med at det blir bedre etterhvert! |
|
| betty74 | |
14:11 11.05.2008 |
|---|---|
Som du sier..det er sånn det er å ha barn... Du skal vel egentlig bare være glad barnet er friskt.. Sove kan man gjøre siden:-) |
|
| Anonym | |
14:29 11.05.2008 |
|---|---|
ja alle har vært igjennom våkennetter og puppenekt, men det går så klart enklere for noen... kommer jo ann på barnets lynne!!!!! men ditt barn har jo vært så uhellig og hatt spysyken 2 ganger og det er sikkert være veldig tøft!!!!!! så jeg er IKKE enig at alle har det slik og det er slik å ha barn.. min sønn på 9mnd sover fra 19 til 7 våkner 2 ganger om natten for han ikke har smokken, men sovner med en gang igjen!!!! han har ikke vært noe særlig syk, er aldri grinete eller vrang, han spiser det han får og er fornøyd med livet!!!!!! så jeg føler med deg når du sier at du er sliten, du har iallefall mere å stri med en meg!!!! lykker til med din 10mnd gammelt barn!!!!! |
|
| May&Mads | |
15:46 11.05.2008 |
|---|---|
Sjønner at du er sliten.. har hatt en litt stri turn me begge mine barn jeg.begge er kiss barn så har vært mye våkennetter og hyling. begge plages med luftveiene,magen,asma,matnekt osv.. har d ikke vært d har d vært stri tørn me tenner..elste ble ammet på natt til han var 14.5 mnd og minste er nå 10 mnd å ammes ennå på natt. men d er sånn å være mamma. man skal være gla di er friske:) men jeg må innrømme at jeg er sliten av å til jeg oxo etter 3 år me max 3 timer sammenhengende søvn, å sjelden mer enn 5 timer pr natt. Men jeg trøster meg me d at de blir større og mere selvstendig. så jeg prøver å kose meg mens de er små.. gir deg en klem jeg:) allt årner seg til slutt. du har lov til å være sliten.. |
|
| fox`y | |
17:15 11.05.2008 |
|---|---|
Dere har nok ikke mer å stri med enn andre småbarnsforeldre. Noen perioder er nok med slitsomme enn andre. Her er et lite innblikk i hvordan våres tilværelse har vært - Kolikk i 4.5 mnd. - Problemer med amming og brystbetennelse, gikk seg til etterhvert - spisevegring for fast føde. Gutten min er 11 mnd og spiser minimalt med fast føde. - Ammer hver tredje time døgnet rundt fortsatt. ( 2-3 ganger pr natt) - Vært syk eller forkjølet omtrent hver 14 dag siden nyttår. Trøster også meg selv om at det blir bedre etterhvert som han blir eldre og begynner å spise fast føde. |
|
| trollmor m/spire & trollungen | |
20:02 11.05.2008 |
|---|---|
Ikke hør på den at værre skal det bli :o) bare tull! dere har vel hatt noen utfordringer ja. Jeg har selv to barn og vi har vært veldig heldige , rolige barn og lite syk :o) Så det blir nok bedre skal du heller se:o) |
|
| Vuggi Vuggi :o) | |
20:52 11.05.2008 |
|---|---|
Jeg vil vel si at vi har hatt større utfordringer enn deg, av mer "alvorlig" art, men man skal ikke sammenligne og få dårlig samvittighet over at en selv er lei og klar av mindre alvorlige ting. Det er tøft til tider, og ihvertfall når rutiner og alt kommer ut av orden. Litt av det vi har vært borti til nå, men klager ikke :) - 4uker gammel: oppdager en stor kul på siden av halsen. Jenta kan ikke snu seg den veien, og har tydelig vont. Drar til legevakta, hvor vi blir sendt videre til barneavdelingen på sykehuset i nabobyen, da vårt sykehus ikke har barnelege! Får beskjed om at vi kanskje må til tr.heim å operere, men slipper heldigvis det! Blir sendt hjem igjen, med en usikker diagnose, vente på innkallelse til ultralyd. -6uker gammel: ultralyd viser at det er tre opphovnede lymfekjertler som sikkert skyldes halsinfeksjon, og som da har overreagert. Musklaturen i nakken er nå blitt skeiv pga dette, fått favorittside og må nå begynne med fysoterapi til hun er rundt 1år. -3mnd: til kiropraktor grunnet at fysoioen ikke går fremover, vil heller ikke ligge på magen. Der konstanterer kiropraktoren at det er låsning i nakken,og må nå til 5behandlinger der. Og det glemte jeg... KOLIKK. Oppi alt dette får tulla kolikk, skriker mye og sover ikke på dagene. Roer seg etter mye bæring og vogging 02.00 om natten. 6mnd kontroll: blir sendt på sykehuset på røntgen med fare for hoftedysplasi! herregud, nå trodde jeg ikke det kunne komme mere. Var heldigvis ikke noe feil med hoftene! 7mnd: fortsatt vil ikke tulla ligge noe særlig på magen. Ny tur t kiropraktor, som finner to nye låsnigner! Ny behandling der. Oppi alt dette har vi hatt to kurer med penecilin pga ørebetennelse, hatt forstoppelse/treg mage i 3mnd og går nå på kur for å få løst opp magen. Nå har vi akkurat vært på legevakta igjen, pga høyfeber og fryktet det var ørebetennelsen som ikke var vekke enda etter to kurer, siste kur forige uke. men nå var det 4-barnesykdom som var kommet! jaja :) Men nå ligger tulla endelig å sover, fått en paracet og sovnet til puppen. Hva skulle vi gjort uten den? Dette var min historie... sikkert mange som har sluppet noe tull, mens mange som har hatt det mye verre. Slik er det jo bare :) |
|
| monica 23 og tuppelura 05.10.0 | |
21:17 11.05.2008 |
|---|---|
Herregud, hadde jeg hatt det som deg hadde jeg jublet!! Bare barnemat det du har å stri med. Her har vi styrt med amming og mat siden fødselen, søvn er et kapittel for seg selv. Våkner hver time HVER eneste natt, sover ikke mer enn en halv time på dagtid. Skriking døgnet rundt. Legevisitter med piller/medikamenter og masse styr. Ligger aldri på gulvet el vippestol- må bæres hele tiden i våken tilstand. Huff, jeg orker ikke gå inn på mer, er helt utslitt. Er jeg uten for husets fire vegge syns jeg skrike lyden henger igjen i ørene. Kan ikke ta h*n med på butikk/besøk på grunn av illskriking. |
|
| Anonym | |
21:21 11.05.2008 |
|---|---|
Tror ikke man kan sammenligne sine situasjoner på denne måten jeg, dere føler nok at dere har mye å rutte med alle sammen sikkert. Selv om noen sett utenifra kan ha det "værre" enn andre.. Man kan jo bare sette seg inn i sin egen situasjon, og er man sliten så er man sliten. Skal ikke ha dårlig samvittighet for at dere synes dere har det ille fordi noen sier de har det værre.. Vår tålmodighet og toleranse er jo forskjellig! Regner med at dere får bedre tider!:) |
|
| Trine *Christina 15.03.08* | |
22:52 11.05.2008 |
|---|---|
Kiropraktor! Anonym 21.17 Om dere ikke vet hvorfor barnet er så urolig og gråter. |
|
| Anonym | |
10:03 12.05.2008 |
|---|---|
Tja.. jeg for min del synes ikke det virker som dere har hatt så veldig mye å stri med.. min lille er 4 måneder gammel, ble født med infeksjon i kroppen og måtte ligge en god stund på sykehuset etter fødsel, kolikk i 3 måneder, fortsatt kjempemasse plaget med magen, MASSE gulping - fått diagnosen refluks, våkner hver eneste time om natten fordi han har så mye halsebrann pga gulpingen.. synes vi har hatt noen tøffe måneder, men av en eller annen grunn så nyter jeg hver eneste dag - fordi jeg vet vi er heldig ! Situasjonen kunne vært så mye verre.. jeg priser meg lykkelig fordi jeg har verdens beste sønn og vet at det vil bli dager som er lettere :) Det blir de nok for dere også!! |
|
| Anonym | |
11:53 12.05.2008 |
|---|---|
høres helt som datteren min det der..:) tror ikke det er noe mer enn hva andre sliter med |
|
| snartobarnsmammaFØDT | |
13:12 12.05.2008 |
|---|---|
Jeg må ærlig innrømme at det ikke høres så ille ut jeg, tvert i mot så har dere hatt det ganske greit om det ikke er verre. Og er enig med de erfarne mødrene i at sånn er det faktisk å ha barn! ;-) Det føles alltid værst når det står på og det kommer og går i perioder, og som en sier over, det virker aldri så ille når en står og sertilbake på det i ettertid. I tillegg har dere jo bare det ene barnet og er to foreldre og det letner jo arbeide veldig i forhold til når man har flere barn. Dere vil få lettere perioder og dere vilfå tyngre perioder, det er endel av det å ha barn det :-) |
|
| Alva*** | |