Tvillinger / flerlinger
Tvillinger, trillinger, firlinger....
Har du to, tre eller fire barn i magen? Endelig et sted å treffe andre som er i "samme båt".
Har du to, tre eller fire barn i magen? Endelig et sted å treffe andre som er i "samme båt".
hvordan er hverdagen etter fødsel?? |
18:18 11.05.2008 |
|---|---|
hvordan er hverdagen for dere som har født etter at dere kommer hjem??? dobbelammer dere???? såre pupper??? trøtt???? samkjøring??? soving?? mangen spørsmål.. jentene mine er vel 18 dager i dag.. det går egentlig veldig greit med sliter med såre blodige pupper.. de får jo aldri hvile... tårene triller de første sugetakene til melken er begynt å renne.. klarer ikke dobbeltamme siden jeg er så sår.. har en tvilling som er rolig og sindig mens en som er krevende.... blir ikke mye søvn på meg heller... 2 timer søvn og 1 time amming om natten.. som regel sover de videre etterpå men hender at de får våkenperiode om natten noe som fører til at min nattesøvn bli på knappe 2-4 timer natten.. har en gutt på 3 som jeg sliter med kjempe dårlig samvittighet for.. føler jeg ikke har tid til annet enn pupping og bleieskift og vugging.... heldigvis er pappen veldig flink å prioitere han men jeg føler at jeg går glipp av så mye og har for lite tid til å gi han.. hvordan er hverdagen for dere andre??? |
|
| 1+2=3barn | |
Sv: hvordan er hverdagen etter fødsel?? |
22:41 11.05.2008 |
|---|---|
Hei kjære deg.. skjønner godt hvordan du har det... kjenner igjen utrolig mye... tro meg det blir bare bedre og bedre.. mine gutter er 9 uker og de er super mye enklere nå enn da de bare var 18 uker. ta tiden til hjelp, etterhvert vil de spise mer, sove lengre og du vil gradvis merke at det blir en slags døgrytme. Vi begynte for noen uker siden å legge de før på kvelden, vi hadde før ikke lagt de før vi la oss.. men vi hadde masse grining på kvelden og begynte derfor å prøve oss litt ut. når legger de seg alt mellom 19-20. vokner ca 2-3 ( i natt ikke før halv fem) så ca 6, sover til ca 08. Syns det går greit på natten nå. de får mat og sovner fort igjen, noen ganger må vi opp å putte inn smukken. Men for å trøste deg, sån var ikke nettene før.. da sov de kortere og grein masse på natten.. det var utrolig slitsomt. Det vi har gjort å gjør på natten som har funket bra er, natt er natt.. vi har det mørkt, snakker rolig, skifter på de på soverommet ( kun hvis det er bæsj eller er veldig våte). på dagen sover de enten i stua eller på verandaen ( der sover de helt klart best) Mat: Jeg strevde med ammingen, guttene ville ikke suge og det ble mye mas, begynte derfor med erstatning allerede på sykehuset. fortsatte med å øve på amming da vi kom hjem, pumpet også. det ble et jævla styr, men jeg var sta og sa dette må jo gå, men etter ca 5 uker ga jeg opp, jeg hadde bearbeidet det lenge og syns ikke det var kjipt i det hele tatt. pumpet så lenge jeg orket men da min mann begynte å jobbe gikk det ikke mange dagene før tiden ikke strakk til. guttene drikker derfor nan nå ( nan 2 siden de ikke får pupp). det funker veldig greit. det er klart det er mye styr med koking men det blir en vanesak. tenker ikke over det lenger nå en gang. ( kjører også flaskene i vaskemaskinen nå. vi lager opp flasker for et døgn, vi gjør det på kvelden sån at jeg slipper det når jeg er alene. Forresten så ga de meg skjold på sykehuset, det høres ut som du bør prøve det, du må passe på så du ikke får brystbetenelse. hvis jeg var deg så virker det kanskje som de ikke blir helt mette siden de sover korte økter både natt og dag. på sykehuset anbefalte de oss å gi mat enten hver tredje time eller hver fjerde ( vi gir på dagen hver tredje) å at de fikk pupp og flaske annen hver gang. å at de ikke skulle ligge ved puppen mer enn en halv time. vi måtte passe på at tiden ikke bare ble brukt til mating. jeg syns dette hørtes bra ut, har hørt flere som gjør det. ikke la ammingen slite deg ut. utrolig flott hvis du får det til, husk det er få som fulammer tvillinger. det er ikke nederlag å gi flaske. oj nå har jeg skrevet mye.. trøtt.. i begynnelsen var jeg kronisk trøtt.. men nå syns jeg det går fint..legger meg tidlig da:) samkjøring... det er alfa omega.. albert og oskar spiser alltid samtidig og sover samtidig. på dagen gir jeg de flaske samtidig. På natten vokner en og den andre blir vekt. dette må du gjøre for å ikke slite deg ut. funker kjempe bra!! jeg føler som sagt at det går bedre, hadde pappan hjemme i fem uker, det var et helvete å plutselig skulle klare meg selv, jeg gråt da han gikk og skjønte ikke hvordan det skulle gå. nå går det stort sett greit, før ble jeg både sint, lei meg og fortvila når de begge hyl skrek. nå skjønner jeg gråten mer og så lenge jeg klarer å gi de mat samtidig vet jeg kan roe de begge. Jeg går lang tur hver dag, da sover de godt. de sover to lange lurer på dagen nå!! Mannen min er kjempe flink og vi deler på det veldig fint. En annen ting som har vært fint og veldig viktig for meg er å få noen timer borte fra gutta. høres kanksje fært ut men det er viktig å koble ut fra bleier og mat. jeg har vært på kino, shopping. det har gitt meg ny energi. pappan har også godt av å prøve seg alene. hm, det ble langt.. håper du har fått svar på litt. skjønner forresten at det er ekstra tøft når du har en gutt på 3 også. hold ut, det blir bedre. det skriver jo hun som har gutter på 1 år også. skriv personlig mld hvis du lurer på noe mer. klem |
|
| bøllefrøene | |
00:28 12.05.2008 |
|---|---|
Heisann, Mine er også 18 dager i dag ;) Jeg ammer ikke så mye, siden jeg ikke har nok melk, og tvillingene ikke har hatt god nok vektoppgang, må vi ha kontroll på mengden de får i seg. Vi gir flaske hver 4 time, og i tillegg prøver jeg å pumpe meg hver 3-4 time, og legger de til puppen i tillegg hvis de er urolige. Det blir avsindig mye tid som brukes på vasking og sterilisering av pumpeutstyr og flasker. For øyeblikket så sover barna stort sett mesteparten av tiden mellom mat/stell, så da har vi tid til storesøster på 3 år. Men det går i ett her, skal innrømme det, særlig nå som storesøster er hjemme fra barnehagen. Samboer skal være hjemme i 2 uker, og jeg gruer meg allerede til han begynner å jobbe. Lykke til! |
|
| Tvillingerimai | |
23:07 12.05.2008 |
|---|---|
God tråd! Godt å høre korleis dere andre har det! Her er tvillingane blitt nesten 6 veker. Var født 8 veker før termin så me var på sjukehuset dei første 3 vekene, og det var i grunn godt for då fekk me komme godt i gang med ammingen. Guttene skal ha minst 7 måltid i døgnet, så det blir måltid ca kvar 3.time på dag. Mannen gir dei flaske i 11-12 tida på kvelden, og så ammer eg dei rundt 3-4 på natt. Veldig godt med det flaskemåltidet, då veit eg at dei får i seg godt med mat, og så treng dei berre litt påfyll i løpet av natta. Pumper med morgon og kveld i tillegg så har nok mat til dei enno. Dobbelamming går greit (heldigvis, for dei vil stort sett ha mat samtidig). Såre brystvorter er heilt jæ...!! Hadde det sist, og det var heilt grusom kvar gong ho skulle ha mat. Då fekk eg til slutt ein reseptbelagt krem av ei jordmor på føden, og den var heilt topp! Denne gangen bruker eg brystskjold (begynte med det for det var lettere for dei å suge då), og det gjer at eg ikkje har blitt sår. Vel verdt å forsøke, sjølv om det krev sterilisering av skjold og pumping 1-2 ganger om dagenfor å få tømt brystet... Søvnen min går stort sett greit. Legger meg rundt 11, sover til 3-4, og får et par timer til på kvisten. Guttene er ofte litt meir urolig etter nattammingen og må ofte få smokken og sånt. Er natta ekstra urolig, så sover eg med barna fram til morgenstell i 10-tida. Mannen tar seg av levering i barnehagen for jenta vår, og tar seg av guttene om natta fram til nattammingen hvis dei er urolige. Blir sjølvsagt andre tider når mannen skal begynne på jobb igjen om 3 veker, ser ikkje for meg å greie levere jenta i bhg til kl halv ni... Eg har også dårlig samvittighet ift jenta mi... Men ho er i bhg kvar dag, og det er godt. Prioriteter henne på ettermiddagene, men går sølvsagt litt tid når tvillingene skal ammes. Men ho får vetrfall oppmerksomhet frå enten meg eller mannen heile tida. Elles går kvardagen i ett, med innlagte pusterom innimellom, som å lese bok ute i sola når anledningen byr seg! Får ikkje ta guttene ut før til helga, så det blir lite turgåing. Gleder meg til å kunne gjøre det! Vel... det var litt om min kvardag... Er foreløpig grei, men kvir meg til mannen skal i jobb igjen! Men, til no har det vertfall gått bedre enn forventa! No er det lalletid på meg. God natt folkens :) |
|
| sommerfuglene | |
23:16 12.05.2008 |
|---|---|
Hei.. Hverdagen har til tider vært et mareritt.. Høres brutalt ut, men sånn er det. Mat: Fikk ikke i gang ammingen da de var veldig dårlige til å suge. Så da jeg ble syk og fikk både streptokokker og svangerskapsforgiftning med påfølgende medisiner ble ammingen lagt på hylla. Begge fikk nann 1, men lillemor fikk selvf kolikk.. Sliter ennå med vondt i maven av og til og de er nå 3,5 mnd gammel. Søvn: Jeg sov på sofaen de første 2 mnd. De var så urolige og fikk mat hver 3 time, så jeg valgte å la pappaen sove slik at han var uthvilt til og avlaste meg. Her gikk vi på skift. Nå derimot sovner de ca kl 21.30 hver kveld og våkner mellom 07.00 og 08.30 om morgenen. Vi velger og gi de et måltid ca kl 23.30 hver kveld, men da sover de mer eller mindre igjenom hele måltidet. Spiser av gammel vane :) Synes det er bedre og gjøre det slik for da sover de hele natten uten og våkne. Oppsumering: Lillemor har kolikk, noe som gjør at hun har skreket veldig mye. Har til i dag kun vært hjemme alene med de i en dag. Ellers får jeg hjelp. Går på skift. Har bare to armer desverre... :) Og slik det har vært har jeg ikke kunnet ta meg av den andre tvillingen. Hun krever jo sitt hun også. Dagene går i ett med flaskekoking, mating, bleieskift, klesvask, prøve å roe ned en unge som raser av smerte osv.. Ikke sover hun på dagtid heller. Max 15-30 min i slengen og da våkner gjerne den andre som har sovet duppen sin.. Men, værst er vel den dårlige samvitigheten min.. Strekker aldrig til.. Og føler at den rolige tvillingen ikke får nok oppmerksomhet osv. Hun er den som må vente bestandig stakkar.. Ja ja, det blir vel bedre når de er 20 :):):) |
|
| trønderpia 35 | |
18:16 13.05.2008 |
|---|---|
Nå har jeg tvillinger på 7,5 mnd så jeg har jo vært hjemme ei stund...Har vel nesten glemt hvordan det var i starten...men jeg har amma begge to hele tida,glad for at jeg har sluppet pumping,mme,flasker mmm i starten brukte jeg en del tid på amming,men de sov godt om dagen så jeg fikk litt pustepauser innimellom.det jeg syns var travlest var at jeg satt å amma hele kvelden...først den ene så den andre,så den andre igjen...da var jeg mange ganger frista til å begynne med mme,men det ble det ikke at jeg gjorde. nettene ble litt travle da jeg fant ut at de skulle få sove så lenge de klarte begge to,da våkna de selvsagt ikke på samme tidspunkt og jeg amma sikkert annahver time ei stund...så fant jeg ut da de var 5 mnd at jeg skulle avvene de..da fikk jeg et bedre liv...nå sover de fra halv ni om kvelden til fem-seks om morgenen,får litt pupp også sover de et par timer til..vil. nok anbefale å ta de opp på likt om natta sånn at man ikke sliter seg helt ut...jeg var ganske knekt de ukene jeg var oppe å amma 5-6 ganger om natta...men alt i alt syns jeg det har gått veldig bra dette her,har to tålmodige snille gutter..det som er verst er at jeg får lite tid til de to andre guttene mine,det er dumt...så jeg har mange ganger tenkt at viss jeg bare hadde hatt tvillinger hadde jeg nok hatt god tid... |
|
| Sognemor | |
12:42 14.05.2008 |
|---|---|
Tenkte bare å tipse dere med tvillinger som er urolige, har kolikk m.m. Tvillinger, samt de som er født med keisersnitt og/eller har vært i seteleie er i risikosonen for å ha noe som heter KISS (KIDD når de er småbarn). Da er det noe galt med benstillinger inne i nakken og/eller det kan også være låsninger i ryggen. Dette kan gi mange uklare symptomer- det er viktig at ting er på plass der på grunn av nerveimpulsene. Har man barn som ligger vedig bakover med hodet når de sover bør en være ekstra obs på om det kan være KISS. Mine tvillinger på nå 5 år (seteleie og keisersnitt) har KIDD og har vært hos manuell terapeut og "fikset" dette. Det jeg skulle ønske at da de var babyer var at jeg visste om dette. Symptomene trenger nødvendigvis ikke være så kraftige. Mine tvillinger har nå vært til 2 behandlinger og neste gang vi er hos manuellterapeuten så tror jeg de blir "friskmeldte". Det som har rettet seg nå er: Ikke mere klaging på vondt i mave eller hodepine, sønnen vår er helt kvitt "nattskrekkanfall" som han før hadde regelmessig. De er mye mer fornøyde, og sønnen vår søler heller ikke mer når han spiser :-) Så hadde jeg gjort noe med dette da de var babyer så hadde de vært spart for mange plager. Man trenger ikke henvisning til manuell terapeut og det koster heller ikke noe. Her er en link til hjemmesiden, samt at det ligger en oversikt der over manuellterapeuter som behandler barn. http://www.kiss-kidd.no/ |
|
| roxanne | |