Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Hvorfor er det så mange hårsåre?? Fornærmet med en gang
21:05 11.05.2008
Syns mange tåler svært lite. Bare se i trafikken. Kan ikke tute på noen uten å fornærme den andre. I værste fall kommer "han" etter deg og banker deg opp.
Sier du noe galt eller dulter borti noen, kan en bli knivstukket.
Dette er heldigvis ikke hverdagskost. Men eksempler jeg har hørt om. Og jeg syns bare det blir mer og mer av det.
Man skal ikke være tøffere enn andre. Jante lov, bla, bla.
Men hvorfor blir folk så fort fornærmet? Tåler jo ingen ting. Hvordan skal dette samfunnet ende. Så mye aggresjon ute å går.
Syns synd på de barna som vokser opp. Skulle gjerne gjort noe for at det ble bedre.
Jeg er litt tullete av meg. Ser det komiske. F.eks. ei jente som hadde farget håret og det ble gult . Jeg sa en morsomhet, ironisk, og hun begynte å gråte. Jeg tullet jo bare, og sa selvfølgelig det med en gang.
Jeg og min samboer har en slik humor. Han også må passe seg litt med andre. Fordi de finnes ikke selvironiske. Alt er så høytidlig og alvorlig hele tiden.
Er det noen andre som klarer å se det komiske i forskjellige situasjoner? Og tuller litt. Eller spøker.
Er det ikke lov til å tulle?
Eller er det bare meg som er rar.
Håper noen har tid til å svare.
Anonym
Sv: Hvorfor er det så mange hårsåre?? Fornærmet med en gang
21:06 11.05.2008
Må også si at jeg sier det i en tone som gjør at en hører jeg ikke mener det. Og så smiler jeg, og sier jeg tullet.
Anonym
21:29 11.05.2008
Jeg elsker folk som er selvironiske og vet å bruke det som humor. Å være ironisk mot andre, er frekt og direkte uhøffelig. Hvilken rett har du til å gjøre narr av andre for så å forvente at de skal se ironien i det?
Dersom du ikke vet at selvirioni er den eneste aksepterte ironien er det ikke rart du blir overrasket over at folk er hårsåre.
Bruk selvironi for det den er verdt, men la vær å lage morsomheter på andres bekostning.
Anonym
21:31 11.05.2008
Flott svar. Jeg ser poenget.
Jeg er vel oppvokst litt annerledes. Der det var greit. Men etter jeg flyttet, så har jeg måtte slutte med det. Utenom med min samboer, vi kan tulle med hverandre. Han syns det er morsomt når jeg påpeker ting, som vi begge ser det komiske i .
Anonym
21:34 11.05.2008
Jeg blander også litt tema her. Fordi jeg merker meg at når andre får en irrettesettelse, så tåler de ikke det. Og går på en eller annen måte til angrep. Som f.eks slå ned en andre.
Anonym
21:35 11.05.2008
Jo, har ei venninne som også tuller og tøyser med mye. Alltid godt humør. Og man hører jo at det er tull. Når hun er slik mot meg, så syns jeg bare det er moromt. For hun ser en vending eller vinkel på aktuell situasjon som ikke jeg tenkte på. Syns ikke det er frekt.
Anonym
21:43 11.05.2008
Denne kjenner jeg meg litt mer igjen i og, Anonym 21.35. Jeg er av den typen som godt kan "gjøre narr" av venner av meg, men det er jo de jeg vet tåler det og om situasjoner som man ikke kan noe for å se er komiske.Som f.eks en kompis av meg som løp etter damen sin etter vannet gikk med servietter for å tørke opp, hehe. Syntes det var ur-komisk, selvfølgelig litt flaut for han, men han så jo det komiske i det han og;-)! Tulla endel med han for den.
Jeg forteller også ting som går på bekostning av meg selv -har både en god posjon selvironi og galgenhumor, så det går litt alle veier i min omganskrets, men selvfølgelig må man se an folka da. Er jo ikke alle som tar det... Og da kan det bli både stygt og unødvendig. Man merker fort når noe som "liksom" er sagt på tull kanskje har et snev av alvor i seg...DET er IKKE snilt. Eks. Næmmen, har du lagt på deg...hehehe, neida bare tulla....Slemt!
Anonym
21:41 11.05.2008
Rimelig essensielt, det der med selvironi. Og det kan ha MYE å si, hvilke miljøer man er i. Mannen min har snakket om det flere ganger; han vokste opp og hadde ungdomstiden sin i et miljø, hvor folk "køddet" hele tiden. Men det var jo null selvironi. Veldig slitsomt! Og på den siste arbeidsplassen hans var det også sånn. Vi to privat, har derimot en skikkelig "rå" og grisete humor. Men det er jo oss to imellom. Jeg er ikke helt sikker på om andre ville synes det var så veldig morsomt. Jeg er helt automatisk, ganske hyggelig og høflig mot andre mennesker, så kan jeg heller slå meg litt løs når jeg blir bedre kjent med dem.
Anonym
21:43 11.05.2008
Man lærer jo andre å kjenne etterhvert, og vet hvor grensene går.
Enig at for mye blir slitsomt.
Hilsen HI
Anonym
21:42 11.05.2008
Det er heller ikke mange mobbere som ser at de faktisk er akkurat det, mobbere, for de tuller jo bare..
Klarer du ikke å se hvor grensen går for hva som er sårende, latterligjørende kommentarer, så er nok ikke problemet alle andres hårsårhet, men sannsynligvis din (og samboeren din sin) mangel på sosiale antenner.
Spøk skal være morsomt, ikke sårende. Er den det, så er det nok bare morsomheter på andres bekostning.
Hva som er vanlig i enkelte kulturer, er en annen sak.
21:50 11.05.2008
En mobber vil jeg også si gjør det mer bevisst. Ser ikke på meg som mobber, og vet at andre ikke gjør det heller. Og jeg driver ikke å tuller med andre i hytt og vær. Er bevisst på det, slik at jeg ikke sårer andre. Derfor sjelden jeg tuller. Nettopp fordi andre ikke tåler det. Har et par jeg kan gjøre det til, og det er greit. De gjør jo det mot meg også.
Men syns her inne også, er det så mange som reager, og jeg tenker generelt. Jeg syns jeg mange tåler lite. Jeg tåler å høre deres meninger, og er intresser i svarene. Helt oppriktig. Jeg er nysgjerrig.
Det er lett å bli misoppfattet her. Fordi man mister mye ved skriving, altså non verbal kommunikasjon som er en viktig del for å oppfatte budskapet riktig. Selv da, kan det jo misoppfatning. Når man tolker andres kroppsspråk
Anonym
21:53 11.05.2008
Du får prøve deg med blunkesmilefjes da, vettu ;-). Eller å ytre kroppsspråket ditt via * * Eks: *rister oppgitt på hodet*
Da vil nok flere forstå deg her inne, men ja -kan si meg enig i at man lett kan bli mistolket "her inne" på ironi.
21:57 11.05.2008
Jeg mener ikke at man skal tåle å bli mobbet. Langt ifra.
Jeg syns generelt så har samfunnet blitt så mye mer aggressivt. Det er mye slossing blant unge, knivstikking, aggressjon. Og hos andre deler av befolkningen. Ser hos barna også. Møtte nettopp en 5 ring som helst ville se dreping på dvd. Og disse små barna (har hørt flere) som vil være slemme. Har overhørt de snakket om å gå sammen flere for å banke opp den og den. Jeg liker ikke utviklingen.
Hvis en lærer irrettesetter en ungdomselev. Hva skjer. Jeg mener ikke å generalisere, det er jo bare snakk om noen. Eleven vil da snakke nedsettende om læreren. I værste fall gjøre et eller annet. Hvorfor tåler de ikke å høre kritikk. Konstruktiv kritikk. Hvis du skjønner hva jeg mener.
Anonym
21:58 11.05.2008
Takk andre. Da lærte jeg noe nyttig ;-)
Var så engasjer at jeg helt glemte det:-)
Anonym
22:04 11.05.2008
Tendenser i samfunnet er for meg en annen debatt..
Jeg er enig i mye av det du sier, men en del av det du skriver har kanskje med kulturkollisjoner å gjøre?
Slossing og for mye testosteron har det vel alltid vært blant ungdommer, så det er jo ikke noe nytt.
Men jeg er enig at vi voksne bør være bevisst på hva vi lærer barna våre er underholdning.. Krig, vold og dreping er ikke underholdning og heller ikke noe små barn burde vite så veldig mye om...
Ang irettesetting så tror jeg den generasjonen som vokser opp har strengere krav til respekt og å bli tatt alvorlig. Jeg syns ikke det er negativt.
21:59 11.05.2008
Skremmende mange som føler seg utsatt for mobbing, blir utsatt for mobbing av mennesker som mener de ikke mobber... Men det er egentlig en annen sak.
På et sånt forum som dette faller veldig mye gjennom. De fleste slenger på ørten smilefjes i angst for å bli oppfattet negativt.
Derfor holder jeg meg mest på kranglesiden, hvor man enten blir oppfattet som det man prøver å formidle, og de gangene man blir oppfattet som noe annet, så har man en festlig diskusjon. ;-)
Men jeg reagerer på at du mener det er andre som tåler lite. Dersom mange tåler lite, så er det vel mer nærliggende å tro at det er du som avviker fra det som er normalen.
22:06 11.05.2008
De jeg mener tåler lite, er jo et fåtall av samfunnets borgere som jeg her snakker om. Det er nok ikke deg jeg mener eller flertallet her. Det er jo et mindre tall som er tåler så lite. Jeg skjønner at det mange grunner til det.
jeg syns det er en skremmende utvikling. At når man ikke tåler noe, så går man fysisk til angrep på¨andre. De fleste gjør jo ikke det. Eller går psykisk til angrep på andre. De fleste vil jo si det med ord. Nå syns jeg du gikk litt over streken
Anonym
22:10 11.05.2008
Verden ville vært langt enklere dersom folk faktisk klarte å si ting med ord. Men det er fremdeles utopi.
De ferreste forstår at de er blitt såret, eller føler seg krenket, i øyeblikket og at det enkleste som regel er å si det.
22:19 11.05.2008
Det er blitt tatt opp i medier flere ganger i det siste. At jenter i ungdomsalder. Man skal ikke vise at man blir såret. Det er mye mer slossing og hardere miljø. Skulle ønske det kunne endre seg. Ganske hard virkelighet mange har. Hvis verden blir bedre av at slutter å tulle, så gjør jeg det! Hvis jeg tuller så er det jo noe komisk med en situasjon, som også den andre syns. Etter at jeg tullet med gult hår, så holder jeg meg unna noe som går på det personlige. Syns det var helt forferdelig at hun begynte å gråte. Men hadde du sett henne, jeg kunne jo ikke annet enn å le. Ei nydelig jente med gult hår. Hun fikk det farget om. Ikke noe problem. Noen er sårbare. Andre ville ledd også, og få farget håret om. Ikke noe å bry seg om.
Hilsen HI
Anonym
22:25 11.05.2008
Hadde man ledd av en hårfarge idag, ville andre ting skjedd. Nå sier jeg eks. på hva som kunne skjedd. Det med hårfargen var for lenge siden da jeg var ungdom. Nå kan det tenkes at hun jeg lo av ville gått hardt ut mot meg. Enten samlet sammen sine venner, og banket meg opp. Eller lagt ut et eller annet på internett. En slik fornærmelse blir straffet. Hadde det vært meg, så syns jeg at jeg m¨å tåle at noen ler når fargen ble helt annen enn det jeg hadde tenkt. Altså sammen med ei venninne. Da syns jeg det er å tåle lite.
HI
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem