GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 0-1 år

Fikk beskjed om å dra til legevakten
23:10 11.05.2008
Da jeg skulle legge sønnen min på 6 mnd i kveld kjente jeg at han var så kald i ansiktet.
Jeg reagerte med en gang, fordi det kjentes så rart og uvant ut, han var kald og klam.
Jeg spurte datteren min på 16 om hun kunne kjenne om synes han var kald. Hun går inn, og sier at "ja, han er sånn rart kald på en måte". Det var det jeg også følte. Tidligere på dagen hadde han skikkelig gråteanfall, der han var utrøstelig, tårene rant, og han sa "au, au" i lydene. Tydelig at han hadde det vondt.
Jeg tenkte da at det sikkert var tennene, men når han i tillegg var sånn rart kald nå, så ringte jeg legevakten. Hun ba meg sjekke ham igjen og måle tempen. Jeg gjorde det, og ringte opp igjen. 36,1 og 36,3 målte han. Hun ringte meg opp igjen etter å ha snakket med legen, og sa at han hadde sagt at jeg måtte komme med ham med en gang.
Jeg hadde imellomtiden kjent at han ble litt varmere, og sa at jeg ville avvente, og sjekke han jevnlig. hun sa at det måtte jeg, og ved hver minste endring komme opp dit.
Han trenger søvn nå, og vil nødig vekke ham. Han er ellers som normalt, smilte til meg i halvsøvne da jeg målte tempen.
Da jeg la ham så rullet han i sengen og var helt i vigør. Det er bare at han er så kald på pannen og hodet. Det er varmt i rommet, og resten av ham er varm og t.o.m litt svette på ryggen..
(jeg har litt småangst for å dra til sykehuset også)
Nå sier datteren min at han er like kald enda.... Uff!! :(
Er det noen andre her som kjenner dette igjen?
Hva ville dere gjort?
Anonym
Sv: Fikk beskjed om å dra til legevakten
23:13 11.05.2008
Om en lege anbefalte meg å komme med én gang så hadde jeg ikke tvilt engang, men kommet oss i bilen og kjørt.
Anonym
23:13 11.05.2008
Har aldri opplevd noe sånt.. Men ville ha sjekka det!!!
Anonym
23:16 11.05.2008
Hvis legevakten hadde sagt at jeg skulle komme ned, hadde jeg sittet i bilen nå for å si det sånn:) Skjønner at du vil se an da, hvis han virker grei, men ikke nøl med å ringe opp eller dra dit!! Han får tatt igjen den søvnen. Lykke til!
Anonym
23:17 11.05.2008
Tror jeg hadde dratt ja. Jeg har litt legeangst, men når det gjelder de små er det best å være på den sikkre siden.
L.78
23:19 11.05.2008
Jeg hadde kjørt til legevakten hvis jeg hadde fått beskjed om det. Det er bedre de får sjekket ut hva som evt er galt.
&#9829Celines mamma&#9829
23:21 11.05.2008
kjør til legevakta!!!!!!!!!!!!!!!! det går sikkert bra,men sier de at du bør komme,så reis meg en gang,det er jo gullet ditt det er snakk om:) lykke til:)
maria isabell
23:34 11.05.2008
De sier jo at vi skal komme opp uansett når de er så små, for å være på de sikre siden, føler jeg. Jeg opplevde å bli sent til sykehuset, og innlagt for noe de trodde, hadde mistanke om. Jeg prøvde å si at han var fin, bare overtrett, men de observerte ham som utilpass, og han fikk gjennomgå.
Det viste seg til slutt at alt var fint. Alt var unødvendig, men legene hadde ryggen fri.

Jeg fikk angst etter denne opplevelsen, der jeg ikke ble hørt og helt overkjørt. Tenker ofte på det, og sliter i ettertid.
Derfor vil jeg helst ikke gå. Har erfart at det ene kan ta det andre, og så skal de sjekke både inni og jeg vet ikke hva.
Jeg er redd å gå, og redd når jeg kjenner at han er så kald!!!
Anonym
23:37 11.05.2008
Dette gjelder sønnen din, ikke deg! Huff, nå blir jeg redd på vegne av sønnen din. Håper datteren din skjønner alvoret og ringer noen som kan komme og hjelpe!
Anonym
23:25 11.05.2008
Herregud da! Skal ikke ungene dine få legehjelp fordi du har "småangst" for sykehuset...? Nei, ring noen andre og få dem til å kjøre han da! Nå ble jeg sjokkert!
Anonym
23:36 11.05.2008
Jeg har avtalt med sykepleier å se det an, og følge med!
Anonym
23:42 11.05.2008
det er bedre å dra til legen en gang for mye enn en gang for lite...
å det gjelder faktisk ungen din,ikke deg..
samme hva du føler om det.'
at de skjekket så grundig sist er jo egentlig bare bra.
jeg ble litt sjokkert her
Anonym
23:43 11.05.2008
Hvis en lege sier du må komme med en gang, så burde du dra med en gang. Det hadde jeg gjordt. Skjekk iallefall tempen, og er han fotsatt kald så må du få på mere klær og tepper å kjøre til legevakta. Det er da absolutt ikke bra om tempen kommer ned i 36,1.
mor til to prinsesser
00:19 12.05.2008
Han er varm ellers på kroppen, det er bare hodet.
Men uansett, så ringte jeg opp igjen og fikk snakket med lege direkte. Hun var vaklende.. men mente at dersom almenntilstanden var grei, så var det som regel fint. Hun ba meg sjekke om en liten stund igjen. Jeg kunne komme opp hvis jeg ville og ta blodprøve.
Anonym
23:58 11.05.2008
Når du har snakket med de på legevakta og de anbefaler deg å komme innom for å sjekke så er vel de rådene du får her inne uvesentlig. Synes rett og slett det er rart at du ber om mer råd her da. Vi er ikke utdannet helsepersonell og at du har litt fobi mot leger bør ikke gå utover barnet. Er det et fryktelig stort problem, så få noen andre til å ta med barnet til legen. Det er min anbefaling!
Anonym
00:09 12.05.2008
Legen sa du skulle komme, men du "avtalte" med sykepleier å se det an?? Ingen kan vel tvinge deg til å komme, men hadde helt klart reist ned med en så liten baby. Og de ber slettes ikke alltid folk om å komme ned, selv med liten baby! Har du kommet så langt at du ringte, må du jo være bekymret, men likevel velger du å se bort fra legens råd fordi du har hatt bomtur tidligere? Hm, du skjønner vel at dette ser rart ut for oss som svarer her:)
Anonym
00:29 12.05.2008
Jeg skjønner det. :) Og jeg vet at dere ikke er helsepersonell. Men dere er mødre. Og jeg håpet at kanskje noe kjente dette igjen, og hadde erfaring med disse symptomene.
Det er klart at jeg drar opp dersom jeg fikk klar beskjed om det. Men nå er de vaklende, og legen trodde ikke det var noe alvorlig.
Jeg skal nå følge med, og drar selvfølgelig opp dersom jeg merker noe annet uvanlig. Men akkurat nå så er det bare tempen.
Legen sa at hun var mer bekymret for et barn med 39 i feber som bare lå slapp, enn et barn med over 40 i feber som løp rundt.
Hun mente at almenntilstanden fortalte mye....
Ellers takk for svar! :)
Anonym
00:38 12.05.2008
Min sønn hadde nedsatt temp de første dagene etter fødselen. På barsel sa de da at de gikk inn med tiltak dersom tempen gikk under 36,5.

Jeg vil derfor anbefale deg å dra til legevakten dersom den har vært helt nede i 36,1.

Lykke til.
Anonym
00:43 12.05.2008
Jaja, hvis du synes det er helt okei å gamble med sønnen din sin helse! Nå har samtlige som har svart her tryglet deg om å dra på legevakten. dumt at du ikke kan tenke like mye på sønnen din som vi gjør :(
Anonym
08:37 12.05.2008
Han lever enda. :)
Nei, bare tuller. Jeg synes det var så rart med tempen, så jeg målte meg selv også i går kveld. Jeg målte også 36,3!!!
Så da må det jo ha vært noe feil med måleren. Ble mye roligere, men måtte stå opp en ekstra gang i natt for å sjekke ham, bare i tilfellet....
Han er kald nå også, må være en naturlig forklaring.
Anonym
08:53 12.05.2008
Hvis han fortsatt kald, kan du ikke dra ned å sjekke han nå da?
Som de andre sier her, det er bedre å dra en gang for mye.
Det kan vise seg å være alvorlig. Det er i alle fall ikke normalt å være kald/ ha så lite i temperatur i så mange timer. Kanskje det ikke er noe, men da har du jo i hvert fall fått sjekket det ut.
Mariellem
13:44 12.05.2008
dette er jo galskap..... håper for guds skyld du har dratt med ham til legen. får nesten litt vondt i magen av å lese det du skriver. det er normalt for voksne å ha så lav tp, så jeg tror ikke du skal gå ut i fra at det er noe galt med måleren. det er jo ikke alltid så små barn får tp når de er syke.... nei, kom deg avsted. krysser fingrene for sønnen din og for at du skal få litt vett i skallen.
Anonym
14:09 12.05.2008

Dette må da være et tulleinnlegg?
En kan da umulig være så vaklende om dette faktisk er tilfelle?
Men, nå er nå jeg andre veien igjen - en ordentlig hønemor, men uansett... Hver celle i kroppen min skriker etter fornuft her ;-(
ivf m/prins
17:12 12.05.2008
synes det er skremmende å høre om en mor som ikke tar med barnet sitt til legen pga sin egen legeangst...! skikkelig egoistisk!!! du bør heller ha angst for hva som kan skje om du ikke tar han med til legen, tenk om noe var skikkeli galt med babyen din, og du ikke dro fordi du ikke liker sykehus,leger etc.. har ikke barnet en far,besteforeldre, tante, onkel som kan ta han med da, i og med at du ikke tørr???
Anonym
17:20 12.05.2008
Herregud!!!

Jeg opplevde at min sønn på 20 mnd hadde feber en natt (det er jo vanlig innimellom) men natta etter var han også veldig kald, jeg målte tempen til 36.1/36.2 og ringte legevakta for å forhøre meg, de sa at jeg ikk etrengte å bekymre meg før den var nede mot 33/34 de... jeg satt halve natta og var livredd for gutten min.. Han var nede i 35.7 på det laveste jeg målte... Han lå med pysj og dyne og det var varmt inne, jeg satt i t-skjorte...

Skulle ønske jeg hadde hatt en legevakt som hadde tatt oss inn bare for sjekk. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

Mamma&marken, med minimark..
20:35 12.05.2008
Det er vell ingenting å tvile på en gang? sa legen at dere burde dra inn for en sjekk ville jeg ikke tvilt et sekund. Det er jo sikkert bare for sikrets skyld, men er jo vitkig å passe ekstra på når de er så små. Bedre å dra en gang for lite enn en gang for mye.

mamma_til_prinsen
20:39 12.05.2008
først grad av hypotermi har en øvre grense på 35. Men usikker på om det er høyere for mindre barn. Mer vanlig etter fødsel, men denne babyen er jo 6 mnd. Etter en periode med feber er det jo vanlig at de kan bli litt kalde når feberen er på vei ned, spesielt pga. dårlig temp. regulering. Jeg stiller ett åpen spm. (uten å vite svaret selv) hvordan en baby kan bli merkelig kald i hode/ansikt/nakke da kroppen prioriterer blodgjennomstrømning til dette området fremfor andre organer. Kalde ekstremiteter er jo mer vanlig.
Embarazada;0) med baby
20:46 12.05.2008
Herlighet! Ert det så vcanskelig?`Du drar så klart ed en gang!!
kokosyklus & Emma
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------