Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Kan noen hjelpe meg? Føler meg så uinspirert og kjip. Og sint!
08:35 12.05.2008
Jeg har ei jente på snart ett år, og har i det siste følt meg så uinspirert og lei i forhold til henne. Sammen med andre er hun ofte veldig blid og sjarmerende, men sammen med meg er hun nesten bare grinete og utålmodig. Jeg vet jo at barn gjerne er sånn med moren sin, men jeg synes det tar på veldig. Merker at jeg har kort lunte og at jeg noen ganger gruer meg til å være sammen med henne -- sånn skal det jo ikke være! I tillegg kan jeg bli skikkelig sint. Som oftest går jeg for meg selv og roper litt, men noen ganger ser hun at jeg blir sinna, og ser overrasket og noen ganger redd ut. Jeg vil ikke at hun skal tenke på meg som en sinna mamma, og skjønner at jeg har et problem med dette (Jeg husker nemlig også at pappa kunne bli sånn sint som jeg blir nå).
Men hva kan jeg gjøre? Er det noen man kan snakke med, på helsestasjonen for.eks, og ta tak i dette før det blir verre og oftere? Vil så gjerne være en positiv og blid mamma for jenta mi.
Anonym
Sv: Kan noen hjelpe meg? Føler meg så uinspirert og kjip. Og sint!
09:22 12.05.2008
Jeg ville nevnt det for helsesøster, hun har sikkert vært borti det før. Tror egentlig ikke det er så uvanlig.
Sønnen min er også mer sutrete og utålmodig når det er bare oss to, han er et sosialt lite vesen som elsker å dra på besøk, dra til byen/ på kafè, på minisats eller bare ut på trilletur. Da er han såre fornøyd.
Jeg kjenner selv at jeg kan bli irritert dersom han har hatt en sutredag, men som deg behersker jeg meg foran ham. Det som hjelper her er å finne på noe som engasjerer. Nå er min bare 7 mndr da, litt yngre enn din, men for å få "luka bort" sutringa går vi tur, jeg dusjer (han digger å ligge på gulvet på badet når jeg dusjer), skifter sengetøy med han oppi senga vår mm.
Vet ikke om dette hjalp noe jeg....Sønnen min sutrer når han kjeder seg (og av og til lar jeg han gjøre det litt, for jeg skal ikke underholde ham hele tiden), og da gjør vi noe annet.
11:51 12.05.2008
Det jeg fant ut ganske tidlig er at dersom jeg holder på med noe, og småen ønsker kontakt (noe som er veldig vanlig) så blir jeg stresset og irritabel når jeg prøver å gjøre ferdig det jeg holder på med, og ved å prøve å få ham til å la meg være i fred.
Så det sluttet jeg med ganske fort.
Prøver gutten min å ta kontakt når jeg holder på med noe (stort sett av typen rømme-unna-for-ti-minutter, lese avis, dibbe osv) så legger jeg bort det jeg holder på med og vier han all min oppmerksomhet for noen minutter. Det skal ikke så mye til, og resultatet er at vi begge er i godt humør, jeg får ikke dårlig samvittighet for at jeg blir irritabel (siden jeg ikke _blir_ irritabel) og han er happy fordi jeg ser ham. Og så når han har fått påfyll, så leker han fint alene. Noen ganger trenger han ekstra mye kosetid, og da får han det.
Jeg har hele tiden vært obs på å ta signaler fra han var liten, og unngå stressede situasjoner, som får oss begge sur og grinete.
Så langt har det funket utmerket. :-)
12:02 12.05.2008
sliter stort sett ikke med det samme som deg, men jeg er i utgangspunktet verdens mest utålmodige person. MEN med sønnen min har jeg 99% av tiden en engels tålmodighet - noe min familie flirer litt av. For jeg er fortsatt sinnsykt utålmodig når det gjelder alt annet :)
De få gangene jeg "får nok" av sønnen min på 2 år så er det gjerne rett før leggetid. Heldigvis. Sånn som hvis det ikke er bhg på noen dager (langhelg o.l) Da blir vi begge litt utålmodige og sutrete ;)
Da bare setter jeg på en tegnefilm og så plutselig er det leggetid :) og mamma får slappe av litt for seg selv... er alene med gutten min må vel også nevnes.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem