GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Flere som har savnet denne:)??? Treningstråd uke 20(for nye og gamle)
11:48 12.05.2008
Jeg må innrømme at jeg har savnet denne tråden siden femina forsvant videre til 3.tri.
Så nå prøver jeg og ta den opp igjen!

Det sies jo at energinivået øker igjen i løpet av 2.tri, så hvorfor ikke bruke denne tiden til å styrke og forberede kroppen til de kommende påkjenningene.

I min jobb møter jeg mange som er av den oppfatningen at trening er "farlig" for gravide. Når faktum er at jo bedre form mor er i, jo større sansynlighet er det for at hun går et problemfritt svangerskap i møte, slipper å legge på seg overfødige kg, Fødselen går ofte letter for både mor og barn og mor kommer seg fortere etter fødselen:)
MEN man må selvfølgeli ta sine forholdsregler:)

Har du ikke trent noe særlig før svangerskapet dit? Da har du den perfekte unskyldning til å begynne nå:)!!!!!
- Les trimguiden her inne på BIM
- Oppsøk et lokalt trenings senter og spør om veiledning og råd
- Eller spør meg. Jobber innenfor kosthold og trening, og kommer gjerne med råd til den som lurer;)

Her er tråden hvor vi kan skryte litt av oss selv, motivere og gi hverandre et dyt ut av soffakroken:)
Håper flere henger seg på!!!

Vilde08
Sv: Flere som har savnet denne:)??? Treningstråd uke 20(for nye og gamle)
11:54 12.05.2008
Jeg har planene klare denne uke. Ble nok litt lite på treningsfronten sist uke (pusser opp hjemme), men nå går vi å venter på diverse rørleggere og anleggsgartnere, så denne uken skal jeg være flink!

Planen er:
Mandag- starter litt pent med fri:)
Tirsdag- spinn60
Onsdag- Høypuls30 Pilates30
Torsdag- Styrketrening
Fredag- Gå tur
Lørdag- Velfortjent fri!!!! ( Soft is og kakedag, HURRA:)
Søndag- Styrketrening

Vilde08
16:06 15.05.2008
Dytter liitt på denne;)

Har så langt klart å følge planene mine denne uka. Er jo litt vanskeli å ikke gjøre det når det tross alt er jobbenmin da:) hihi
Men i dag skal jeg innrømme at jeg er litt sliten, og nok hadde skippa en vikartime hvis jeg hadde hatt muligheten. Heldigvis avslutter jeg dagen med pilates.

Det er plass til flere har altså:0)
Vilde08
11:55 12.05.2008
Takk Vilde08! :-) Rart med det, jeg trenger liksom noen som sparker meg litt igang... ;-)

Har nå trent i 6 uker, etter noen særdeles trøtte uker i starten av svangerskapet. Og det føles godt - jeg er like overrasket hver gang over "lett og godt" det er å trene. Vanskelig å komme seg ut av sofaen, det innrømmer jeg gjerne, men det hjelper å ha avtaler med venninner e.l. :-) Gikk en lang tur i ulendt terreng i solskinnet i går, og gjett om jeg peset godt i stigningene, hehe!

Denne uken er treningsplanen min som følger:
Litt sykling og styrketrening i ettermiddag, "gravidtrening" på onsdag, svømmetur i varmt basseng torsdag og forhåpentligvis en styrkeøkt til før uken er over... :-) Så får vi se hvor langt jeg kommer - kjenner at jeg bør få med meg en venninne i dag, før all motivasjon forsvinner i solskinnet... ;-)
SuperSissel
11:57 12.05.2008
Kom vel inn på 2. tri nesten samtidig som Femina forsvant, men supert å ta opp tråden igjen!

Nettopp kommet hjem fra en step/styrke time på Sats, finnes ingen bedre måte å starte fridagen på enn en treningstime:)

Hadde et første trimester preget av kvalme, men fikk likevel presset enn en time bevegelse per dag, når formen var på det beste, og merket at det hjalp! Og nå som energien er tilbake for fullt, og kvalmen helt borte, er det bare deilig å trene!

Kjenner likevel at kondisjonen er litt dårligere, men det gjør ikke så mye. Skal jo ikke konkurrere med andre enn meg selv. Har sluttet å bruke pulsbelte for å presse pulsen opp elle rned, men kjenner mer etter på kroppens signaler. Men deltar fortsatt på tøffe timer, og kroppen gir beskjed hvis det blir for intenstivt (kvalm og dårlig).

Bare håååååper jeg ikke får noe bekkenløsning eller andre plager som gjør at jeg ikke kan bevege meg
LilleElla skal bli mamma
12:00 12.05.2008
Glemte ukeplanen min:)

Mandag: step/styrke + tur med bikkja senere
Tirsdag: Jobb + møter utover kvelden så blir ikke noe:(
Onsdag: Joggetur med vovsen
Torsdag: Spinning
Fredag: Spinning+styrke
Lørdag: Tur med bikkja før feiringen begynner
Søndag: Gåtur, joggetur, ser an vær og form
LilleElla skal bli mamma
12:53 12.05.2008
KJEMPEBRA:)
Da er vi en gjeng!!!!
La oss håpe flere følger vårt flotte eksempel og kommer seg ut i vårsolen;)

Ja det er utrolig hvor deilig det er å trene når man endelig kommer i gang! Er ikke så mye som skal til før man føle seg lettere, både i kroppen og til sins. Mer energi, bedre humør og stigende form.
Kom igjen:)
Vilde08
14:21 12.05.2008
Jeg vil gjerne være med på denne tråden. Leste med entusiasme og glede innleggene til hun som forsvant til 3.semester! Det er artig at noen forteller om hvordan de har det i forbindelse med trening, for jeg kjenner meg veldig godt igjen. Dessuten blir jeg litt arg på noen av de negative innleggene (men det er en annen sak...).

Spontan trening er tingen for meg. Jeg liker ikke å planlegge neste uke, for da blir jeg bare skuffet fordi jeg ikke gjennomfører planen. Motivasjonen til å trene er der alltid, det bare gjelder å finne seg tid til det i hverdagen mellom ekamen, jobb og flytting... Her er derfor uka mi som var:

Tirsdag: Pulsspinn - jobber mot 80-85% av makspuls og synes det er e helt fantastisk godt å jobber hardt, og samtidig kjenne at jeg har kontroll på kroppen. Sykling er fine greier, siden bekkent er stabilt og man kan regulere tempo og motstand selv. Liker derfor bedre spinn enn løping og aerobic..
Onsdag: Venninnekveld med strikkeklubben:)
Torsdag: Vanngym
Fredag: Gåtur i marka
Lørdag: Liten topptur i marka - 2 timer: Solskinn og deilig varme.
Søndag: Svømming, ca 750 m. Pluss en liten tur i boblebadet (kan regulere så boblene ikke kommer nedenifra...
Mandag: Gåtur i marka.

3 ganger i uken: Mage, rygg og bekkenøvelser på matta på stuegulvet:) Sykler mye til trening, byen, jobb og skole også. Godt å kjenne at man har litt mer krefter i 2.trimester, selv om bjørkepollenen gjør meg veldig trøtt om morgenen. Kvikner derfor til om kvelden, og synes det er best å trene da:)

Lykke til dere andre!
Og kan man abonnere på denne tråden? Hvordan gjør man så det?

sofie78:)
19:21 12.05.2008
Heeihei!:) Jeg vill også veldig gjerne være med på dette! Men har 0 peiling på trening da:/ aldrig trenet noe før, men i det siste har jeg pluttselig fått heeeelt dilla på å begynne, går turer vær morgen og kveld nå da og det er deilig! men har dere ikke noen smarte tips til meg som jeg kan gjøre da, og som ikke er skadelig for den lille i magen??:) Hvordan er det med sykkling osv, går det greit? styrketrening? jeg vill liksom ha muskler! spesielt på rompe og lår, noen ideer noen? blir kjempe glad om noen orker å hjelpe meg litt igang, da jeg som sagt ikke har noe peiling;p hehe..

Håper på svar og hjelp!

Klemklem:)
cola-love
22:24 12.05.2008
Gå turer i godt tempo er en kjempe start:) Og for mange mer enn nok:)
Ikke vektbærende trening som for eksempel sykling og svømming er også å anbefale!!! Spesielt svømming, som ikke bare trener kondisen, men styrker absolutt alle musklene i hele kroppen:) Mange gravide synes dette er veldig behagli etterhvert som magen vokser.

For de som ikke bor i nærheten av et treningssenter eller ikke har tid, lyst eller mulighet til å melde seg inn på et senter finnes det en rekke alternativer til styrketrening hjemme, som er like bra som noe annet.
Har lagt ved noen gode sider på nettet. Ellers finnes det jo diverse treningsvideoer. Karin Jacussons sine er veldig bra og enkle å følge! Mange blader som iForm og ShapeUp trykker også en del øvelser i bladene sine. Disse er også veldug inspirerende og fulle av info.

http://www.kk.no/php/art.php?id=365594
På denne siden finner du videosnutter av flere styrkeøvelser du kan gjøre hjemme. Du kan også få dem tilsendt på MMS, men dette koster 15kr per øvelse
http://www.kk.no/php/art.php?id=369429
Artikkel om TRENING FOR STRUTENDE MAGER:) Pluss spørsmål og svar.

Lykke til:)
Vilde08
08:25 13.05.2008
Tusen takk for tipsene:) skal bli morro å spennende å se hvordan dette skal gå;p hehe:)
cola-love
15:32 13.05.2008
Lykke til:)
Hold oss oppdatert;)
Vilde08
19:27 13.05.2008
Hei! Ser at dere trener både høypuls og step styrke. Step styrke er min favorittime og før jeg ble gravid gikk jeg på det minst 3 ganger i uka. Men etter at jeg ble gravid har jeg vært litt bekymra for pulsen. Har lest et eller annet sted at pulsen under graviditet ikke bør være over 70% av makspuls, og jeg er jo egentlig vant til å ligge mellom 80-90%. Så nå går jeg bare på KJEDELIG spinning og passer på å ligge på rundt 75%.. Pluss at jeg trener det styrkeprogrammet jeg har funnet her på BIM.

Så dere mener det er helt greit med timer som step styrke altså?? Tar dere litt mindre vekter enn vanlig? Og hvordan blir det med balansen når magen blir større?

Hehe, mange spm her, men jeg ble jo veldig gira når jeg skjønte at jeg kanskje kan begynne å gjøre det jeg syns er virkelig gøy igjen:D:D
-Putte-
23:04 13.05.2008
Helt riktig dette med pulsen, det har mest med overoppheting av den lille å gjøre... :-) Måten jeg løser det på er å ha step'en på det laveste nivået, velge en litt enklere variant enn de mest kompliserte trinnene og korte litt inn på skrittlengden.

Ift styrke så har jeg kanskje redusert vektene bittelitt, men tror det er viktigere å kjenne på kroppen når man jobber - styrke trenger man jo definitivt til fødsel og barseltid... ;-) Står over enkelte øvelser som vanlige situps, og øvelser som belaster bekkenet mye som f.eks utfall.

Ellers synes jeg det er viktig å prøve seg litt fram, dersom du er vant med å trene er det ikke alltid så vanskelig å justere øvelsene litt slik at det blir mer behagelig. Husk å drikke godt under trening - og kos deg med det du synes er gøy! :-)
SuperSissel
Dette med puls..
13:12 16.05.2008
Vil svare Putte på akkurat det med puls. Har også lest at man skal holde seg under 70 %, men jeg synes det er bare TULL. Jeg jobber som spinninginstruktør og trener ellers en del sykling og jeg ligger ofte runt 80 % av maks, opp mot 90 % også. Det får FINT. Skjønner ikke hvordan dette skulle kunne skade barnet?? Kan noen forklare det for mig? Så lenge det kjennes bra og jeg mår bra av det kan jeg ikke se noen ulempe med å trene hardt hvis du er i form for det.
Värn
22:53 13.05.2008
Sprek tråd, her vil jeg også være med :-)

Jeg trener jevnlig, er glad i å løpe og trene litt styrke (organisert vektløfting). Det blir litt mindre trening nå, og lavere intensitet. Det regulerer seg selv, jeg blir mye mer trøtt og sulten en treningsøkt nå enn før, så jeg har rett og slett ikke tid til like mye ettersom jeg bare sovner etterpå, haha. Men er mye i bevegelse, går turer og sykler. I tillegg blir det 2 og kanskje 3 treningsøkter pr uke.

Er ikke så god på å planlegge for tiden men i dag har det blitt en styrkeøkt og litt kondis, tilsammen 80 min. Kjempedeilig. Har følt meg tung i kroppen og veldig ukoordinert så var usedvanlig nøye med å løfte riktig for ikke å gjøre noe dumt med vektstanga, haha. Gikk kjempefint.

Har ikke lest på de utlagte linkene ennå, men lurer litt på dette med mageøvelser - har hørt at man ikke skal trene de "rette" magemusklene etter et visst tidspkt. Men hvilke øvelser er det? Gjør det som føles ok jeg, men skjønner at det nok blir litt alternativ magegym etterhvert - rart å kjenne hvordan den forandrer seg - er vant til å bruke magen veldig aktivt under trening skjønner jeg, hehe.

Er forresten i uke 17 nå, har altså termin runt 23. oktober.

Blir morsomt å følge med på dere.

Mitt mål for uka er en skikkelig tur i skog/på fjell og en løpetur, gjerne litt lang :-)
bønni
09:00 14.05.2008
Velkommen skal du være:)

Ang dette med rette magemuskler.
"Boka" sier at man ikke skal trene de rette magemusklene eller andre ryggliggende mageøvelser fra 4.mnd av. Dette fordi de deler seg på midten. Jeg jobber selv som Pilates instruktør og spurte legen min om dette var tilfelle. For å så fall måtte jeg jo sykemeldes fra disse timene.
Tilbakemeldingen jeg fikk da, og også fra flere JM senere, var at så lenge jeg ikke følte noe fysikt ubehag var det bare og fortsette!

Nå er jeg21+6 i dag. Jeg kjører fremdeles mageøvelser, men begynner å kjenne at det ikke er så godt lengre! Så nå "jukser" jeg en del når jeg instruerer og har planer om å sykemelde meg fra slutten av Juni.

Vilde08
07:15 16.05.2008
Her må jeg jo fortsette å være med. Bra initiativ Vilde08!!

Uka mi har foreløpig sett slik ut:
Mandag - treningsfri
Tirsdag - styrke (rygg, skuldre, mage)
Onsdag - 47 min gå/joggetur i skogen (går i oppoverbakker)
Torsdag - 47 min gå/joggetur i skogen (går i oppoverbakker) + 60 min yoga
Fredag - planen er en styrkeøkt
Lørdag - fri
Søndag - væravhengig. Enten skogtur eller sentertrening av ett eller annet slag :)

(Er forøvrig 20+5 idag)
tinemor82
10:33 16.05.2008
Veldig bra at du tok opp denne tråden :)

Jeg har hatt et par "slappe" uker med kun trening en dag.. Kjenner at jeg trenger mer aktivitet :) Nå har vi fått treningsrom her på jobben - så ingen flere unnskyldninger. Men denne uken ble det bare en trening. Komemr sterkere tilbake neste uke :)
Lille sprette
13:27 16.05.2008
SVAR TIL PUTTE:)

Man skal helt holde seg under 80% av makspuls. Grunnen til dette er at babyen i magen din ikke kan regulere kroppstempraturen sin slik som du kan:)

Tenk når du trener både svetter du og drikker kaldt vann for å ikke bli overopphetet. Men det kan ikke babyen.
Jeg personlig kjører spinning med 70%av maks puls i 20 min, kommer så opp mot 80-85% i 10min, så ned 70% igjen i 20 min og så 80% de siste 10. Da får jeg svettet litt samtidig som jeg holder meg etter "reglene".0)

Hvor langt på vei er du?
Jeg er 22+1 i dag. Og merker at jo lengre på vei jeg kommer jo mer må jeg jobbe for å komme opp mot 85% av makspuls.
Har tenkt at dette kanskje er kroppens måte å beskytte babyen på???
Noen anker rundt omkring dette?

Vilde08
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------