Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Første dag jeg kjenner meg kvalm - 10+5 på vei!
20:06 12.05.2008
Hei.
Må si jeg er litt overrasket! Har nå gått og trodd at siden jeg ikke har kjent meg noe videre kvalm til nå, så kom jeg til å slippe unna. Men i ettermiddag sitter jeg og kjenner på den ubehagelige følelsen av å være kvalm, og nå må jeg være forsiktig med brå bevegelser. Føler at jeg kanskje kommer til å kaste opp.
Jeg har kastet opp to ganger tidligere i svangerskapet, men da har jeg ikke gått og kjent på det. Første gang var jeg 9+1; mannen min og jeg kjørte på en skogsvei, og mannen min var kanskje litt hard i kjørestilen, så jeg ble uvel, og måtte til slutt kaste opp. (jeg pleier ikke å bli bilsyk til vanlig). Dan andre gangen var i går; da hadde jeg holdt ei jente på 14 måneder ganske lenge, i sola og jeg var varm, plutselig kjente jeg at jeg ble forferdelig sliten og måtte bare gi henne fra meg. 2 minutter etterpå kastet jeg opp.
Er det flere som plutselig har begynt å kjenne seg kvalm såpass langt på vei? Som sagt, det er først i dag jeg går og kjenner meg kvalm.
Sv: Første dag jeg kjenner meg kvalm - 10+5 på vei!
20:15 12.05.2008
Sånn har jeg også hatt det. Begynte å få litt kvalme i forrige uke, da var jeg midt i uke 9. Ikke kjempekvalm, bare småkvalm og bare om ettermiddagen. En gang ble jeg kjempekvalm i bilen og måtte bare springe inn og kaste opp da jeg kom hjem, men ellers har det holdt seg rolig. Trodde jeg var forbi den "kvalme tiden", men man kan visst få det når som helst.
21:18 12.05.2008
HCG er visst på topp nivå rundt uke 10. Kanskje dere er av de heldige som bare såvidt er kvalme et par dager i l a svangerskapet? Som hovedregel skal kvalmen gå over i uke 10-12
21:21 12.05.2008
Det går an å håpe at det ikke blir så mye ut av det!
Jeg har aldri helt lært dette med hCG, snakket ikke noe med legen om det heller. Jeg trodde det skulle stige gjennom hele svangerskapet, men har jeg misforstått?
13:46 13.05.2008
hcg stiger veldig helt i begynnelsen, og så flater kurven ut.
jeg målte hcg-nivå i blodet for å finne ut ca hvor langt jeg er på vei (svært uregelmessig mens og el), og fikk til svar "åtte til atten uker". hehe. litt av et spenn!
så jeg antar at det er på topp og flater ut sånn rundt 10 uker, siden de ikke kunne si noe mer spesifikt i mitt tilfelle...
17:00 13.05.2008
Haha! Måtte le litt av det svaret pm hvor langt du er på¨vei!! Hva regner du med selv da? Har du fått time til ordinær UL ennå? Eller kan de gjøre noe annet for deg?
17:26 13.05.2008
Jeg var heller ikke kvalm, ikke en eneste dag, før plutselig på søndag (da var jeg 10+0) kom kvalmen. Og siden har den klamret seg fast... :-/
Ikke morsomt å være kvalm, håper det går over snart.