Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Uke 10 og masse menssmerter
20:09 12.05.2008
Jeg er midt i uke 10 og har de siste 3-4 dagene hatt masse menssmerter. Vet det er vanlig og visstnok er livmoren som vokser, men jeg har ikke hatt det noen gang før i svangerskapet. Andre som har det slik?
Jeg har det ikke helt som deg, for jeg har litt til og fra hatt sånne smerter gjennom svangerskapet så langt. Jeg var til første kontroll hos legen da jeg var 8 uker, og dagen før hadde jeg hatt et litt kraftigere tak. Hun sa at det ikke er unormalt å kjenne på disse smertene, men om det blir ganske vondt bør man ta kontakt med legen.
Det er igrunn det jeg kan dele med deg. :-)
Har hatt det sånn i de siste dagene jeg også, er 10+2 nå. Men jeg kjenner også mer og mer til livmora over skambeinet i tillegg, så jeg lurer litt på om det er fordi magen trenger opp og presser på magemusklene? bare en idé altså. Kjent litt av det tidligere i svangerskapet også, men ble litt verre torsdag til lørdag og da kjente jeg forandringer på den bittelille kulen fra dag til dag :D
hei hei
jeg har hatt menssmerter siden jeg ble gravid,(9+2) legen sa det var helt normalt så lenge jeg ikke blør:-) men vis det beskymrer deg veldig så ring jordmor eller lege.
det går nok helt fint!
Jeg er også midt i uke 10 og har hatt varierende styrke av menssmerter hele siste uken. Særlig om natten, og hvis jeg ligger på siden, er det ganske kraftig. Blir selvfølgelig bekymret, men snakket med legen og så lenge det ikke var blod så var det helt normalt. Var livmoren og alle bånd som tøyes og utvider seg. Godt å høre at andre har det på samme måten :)