GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

1.trimester

Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvordan er det å søke jobber når man er gravid?
09:25 13.05.2008
Jeg har i utgangspunktet en fast jobb, men har lenge vært på jakt etter noe annet. Søkt på en del jobber før jeg fant ut at jeg er gravid. Hvordan er det å søke på nye jobber når man er gravid? Når bør jeg opplyse om det i så fall? Når de ringer for å innkalle til intervju, på intervjuet eller evt når man får et jobbtilbud? Jeg er bare 7+3 i dag, så har jo fortsatt mange måneder igjen å jobbe på før permisjon. Kan arbeidsgivere nedprioritere deg fordi man er gravid?
babyønske med ny spire i magen
Sv: Hvordan er det å søke jobber når man er gravid?
09:43 13.05.2008
eneste jeg vet er at du må jobbe i samme jobb i 6 mnd for å ha krav på permisjon!
vi skal ha desember baby;-D
09:44 13.05.2008
Jeg trodde ikke det var et krav at man må ha vært i samme jobb i 6 måneder. Jeg trodde krevet bare var at men må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene. Tror ikke man må ha vært i samme jobb. Noen andre som vet?
10:59 13.05.2008
Kravet er at du har jobbet 6 av de 10 siste månedene. Det trenger ikke å være for samme arb.giver.

Jeg lurer selv på når det skal fortelles. Jeg søkte på en jobb og fant siden ut at jeg var gravid (ikke planlagt ettersom jeg var arbeidsledig). Jeg ble innkalt til intervju der jeg valgt å ikke fortelle noe. Jeg fikk så tilbud om jobben og fortalte da fortsatt ingen ting. Svangerskapet går sin gang og når jeg begynner om 2 uker vil jeg være 10 uker på vei. Jeg har valgt å ikke si noe ettersom jeg vet at arb.giver vil finne det mindre attraktivt å ansette noen som snart skal ut i permisjon. Jeg håper jeg klarer å holde tett lengst mulig for jeg synes dessverre ikke at jeg er i noen drømmesituasjon.

Lykke til, jeg ville ikke fortalt noe før jeg hadde underskrevet en ny kontrakt.

Kavringen_74
14:08 13.05.2008
man må si 3 mndfør man skal i perm så j villle ha sakt det da j ikke før. noen arbeidsgivere vil ikke ha noen som er gravid eller planlegger dette.
min arbeidsgiver ga meg fykken rett ettre at jeg fikk nr 2 men den var ugyldig så hun var nød å gi meg jobben tilbake. å nå skal jeg vente lengst mulig før j forteller henne dette.
ltn :)
11:22 13.05.2008
Det er ikke lov å diskriminere folk på grunn av rase, kjønn eller graviditet ved ansettelse. Eneste reglene arbeidsgiver har for ansettelse, ellers kan de ansette den de vil. Med andre ord, du trenger ikke fortelle det ved intervju. Men er sikkert fornuftig vil jeg tro. Men uansett poenget er, er du den mest kvalifiserte søkeren bør du få jobben, gravid eller ei. Men det lønner seg nok å være ærlig om slikt da ved et intervju vil jeg tro...
Gretha
16:23 13.05.2008
Jeg var på jobbintervju på fredag, fikk vite samme dagen at jeg var gravid. Valgte å informere om dette, er jo bare 5+4 og mye kan fortsatt gå galt - men hadde ikke samvittighet til å la være. 5 min etter intervjuet fikk jeg tlf med tilbud om jobben. Så alle bryr seg tydeligvis ikke om du er gravid:) Tror de satte pris på å få beskjed selv om det er tidlig.
Knotten
16:27 13.05.2008
å kor bar for deg da :) klart det er noen arbeidsgivere som er bare gla til og ikke bryr seg. men jeg syns det er sjelden jeg hører om di skulle gjærne hatte en sånn arbeidsgiver.
ltn :)
21:12 13.05.2008
Hei hei :)

Jeg kjenner jo ikke til din situasjon, men dersom du trives greit i jobben din, tror jeg at jeg ville ha blitt værende i jobben til permisjon. Du kan jo heller se om du kan bruke siste del av permisjon på å finne drømmejobben?

Grunnen til at jeg sier dette er ikke fordi at jeg mener at folk ikke skal gutse, men fordi du sitter i en veldig god situasjon når du har fast jobb mht rett til penger under permisjon. Det som kan skje hvis du får en ny jobb er at du vil møte mindre forståelse med tanke på tilrettelegging osv, hvis du da er så heldig at de ansetter deg når du er gravid. Jeg har etterhvert blitt så realistisk at jeg har innsett at svært mange arbeidsgivere vegrer seg for å ansette kvinner som er gravide. Det er ikke lov å diskriminere, men de kan finne opp tusen andre grunner som rettferdiggjør at de velger noen andre. Når det kommer til å gå inn i et nytt arbeidsforhold uten å opplyse om graviditet, så kan dette falle tilbake på deg når du skal tilbake etter permisjon. Det kan jo også være at det dukker opp et "problem" i løpet av prøvetiden (hvor man vanligvis har kort oppsigelsestid) som gjør at man mister jobben... Ingenting forundrer meg lengre.

Det finns tusen forskjellige arbeidsgivere og tusen ulike reaksjoner på denne problematikken så det finns ikke noe fasitsvar. Det eneste som er sikkert er at med fast jobb i det du går ut i permisjon har du de beste kortene.

Lykke til uansett. Hvis du virkelig higer etter noe nytt skal du ikke la gravidite stoppe deg, men sørg for at du ikke må gå arbeidsledig mer enn 4 av de 10 siste mnd., for dette vil trekke ned ditt grunnlag for fødselspenger.
Tale30
00:09 14.05.2008
Nå er det slik at enn ikke kan bli sagt opp når mann er gravid. uansett om enn er i prøveperiode eller ikke.

Men jeg vet om ei som sa på sine jobbintervjuer at hun var gravid. og hun var på en god del intervjuer og kvalifisert. men fikk ikke jobbene.
Rico
11:03 14.05.2008
Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg har som sagt en fast stilling og jeg trives forsåvidt greit, men det er ikke en jobb jeg ønsker å ha så veldig lenge. Føler ikke at jeg får brukt utdannelsen min nok der. Nå er det utlyst noen stillinger som jeg har veldig lyst på, og som jeg kunne tenke meg å søke på, men blir så usikker nå som jeg er gravid. Et alternativ er jo å vente til jeg er i permisjon, og så søke nye jobber på slutten av permisjonstiden, men det hadde vært så godt å få noe annet før den tid. Synes det er lenge å være i denne jobben helt frem til jul. Tiden frem til da hadde vært mye lettere hvis jeg hadde hatt en mer spennende jobb.
18:00 14.05.2008
Hor lang oppsigelsestid har du i den faste jobben din da? Normalt er det jo 3 mnd..

Du kan jo gå på intervju da, og legge kortene på bordet. Fortelle at det er tidlig i gravditeten, men at du brenner sånn for denne jobben at du bare MÅTTE prøve! Hvis det er en jobb hvor din utdannelse er veldig relevant så kan jo utdannelse kombinert med et så stort engasjement og ærlighet gjøre at de ønsker å ha deg med på laget. Du trenger jo ikke å si opp den faste jobben før du har fått den nye.

Jeg ville i alle fall ha vært ærlig om graviditeten. Selv om du får jobben så skal du jo jobbe der i ettertid og da lønner ærlighet seg alltid. Eller det vil si, sånn tenker jeg.. men så kan jeg ikke si at jeg har hatt så mye flaks grunnet ærligheten min da ;)

Tale30
18:12 14.05.2008
Jeg viste ikke jeg var gravid når jeg var på intervju, men fant ut det før jeg fikk tilbud om jobben. Har likevel takket ja uten og si noe. Det er bare jeg og samboern som vet om det enda, så jeg vil ikke si noe før jeg har vært på første kontroll hos legen. Da vil jeg ta kontakt og fortelle det. Er fire mnd på vei når jeg begynner i jobben, så da er det vel ingen tvil lenger.
:):):)
18:43 14.05.2008
Det er sant.. man trenger jo ikke å vite om at man er gravid når man er på intervju.. Det er bare at jeg oppdaget det så tidlig :) Så da kan man jo, selv om at man vet om det, late som om at man ikke vet det.. Hehe kjenner ærligheten slå sprekker. Men ærlig talt, egentlig så er det jo bare slik en kvinne må gjøre nå til dags når det foregår så mye skjult diskriminering i arbeidslivet!!
Tale30
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------