Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Kan dere kloke søte gravide damer se hit???
10:59 13.05.2008
Hei Hei. Noen av dere kjenner meg kanskje fra Bli Gravid. Idag testet jeg med cb og fikk ett klart og tydelig +.Hadde iingen tro denne mnd overhode (var nåi 9pp og var helt klar for å gå inn i 10pp, får ikke forrandret nick eller info på min side...)
Så testet jeg idag, og jammen +!!! Nå sitter jeg her i sofaen og baaare smiler skjelver og tenker what???? Hva nå? Å meld fra sambo tikker inn hehe. Han er happy, og det er hvertfall deilig...
Men hva nå?? Hva gjør jeg? Ringer vi til legen, hva spiser jeg hva gjør jeg??? Har ikke peil. Er våres første. Hva har dere gjort? Noen gode råd, hva skal en spise av vitaminer o.l utenom folat? Og hva en ikke skal spise seff utenom alkohol. Hjelp kan ikke tro det jeg....
Jeg tar folat, trantabletter, multivitaminer uten A og D, siden for mye av disse kan skade fosteret.
Jeg spiser ikke rått kjøtt inkl. roastbeeef og spekemat. Men har hørt at man kan spise spekemat som har vært frossen..
Så skal man unngå veldig fet fisk over en viss størrelse, men har ikke kilogrensen i hodet.
Grønnsaker og frukt vaskes godt før de spises!
Jeg spiser ellers som før. :)
Man skal unngå å skifte kattesand eller å være i kontakt med fremmede katter pga fare for toxoplasmose.
Håper dette hjalp litt :)
Ellers kan du lese litt på matportalen.no
Det du ikke bør spise er alt av kjøtt som ikke er stekt eller kokt (dvs fenalår, skinker som bare er tørket ol), ikke blåmuggost og ikke fisk som ikke er kokt eller stekt (dvs røkt, gravet el.l) Ellers kan du spise alt. Vær nøye med å vaske alt av frukt og grønt og ikke bestill medium stekt biff... Vær nøye med at alt er gjennomstekt eller kokt skikkelig. Spesielt kjøttdeig og kylling.
Du kan godt ringe legen, men du får nok ikke time før sånn ca etter 8 uker. Det eneste du bør ta av vitaminer er "vitaminer for gravide m/folat" eller "Omega 3 m/folat". Man bør ikke ta for mye vitaminer heller.
Ta livet ellers med ro, ikke bad i badekar på flere uker. Ikke løft tungt, ikke tren for mye eller for hardt. Enkelte ting bør du ikke gjøre i det hele tatt (f.eks ridning, squash, tennis og øvelser som innebærer mye hopping)
Lykke til. Krysser alt jeg har for at det skal gå bra med dere.
Hei.
Paracet er greit, så lenge du følger riktig dosering, men gravide må IKKE ta Ibux!!! Jeg vet ikke helt hva det er som kan gå galt, men har fått beskjed fra legen om at Ibux ikke er bra!
Hvis du går inn på matportalen.no står det hva gravide bør holde seg unna.
Man skal ikke spise rått kjøtt eller rå fisk. Vær forsiktig med upastuerisert ost.
Kaffe er det vel maks to kopper pr dag av.
Ta folat og omega3 uten ekstra A+D vitamin. Jeg tar sånne kapsler hvor det er folat og omega3 i ett som er beregnet på gravide.
Du kan trene lett, men stopp hvis det gjør vondt.
Ring legen og avtal time for kontroll. Første kontroll bruker å være rundt uke 10-12. Men ring med en gang du.
Kan være lurt å ringe nærmeste helsestasjon som har jordmor hvis du vil gå til jordmor. Enkelte plasser er det flere gravide enne jormødrene har kapasitet til, så der kan det lønne seg å være tidlig ute.
Følg rådene på matportalen.no og nyt graviditeten :-)
Vi var på tidlig svangerskapskontroll med ultralyd i dag og vet at det lille knøttet har et fint lite hjerte som dunker i vei!! Det er et mirakel!!! Anbefaler alle å betale for en tidlig ultralyd, jeg føler meg mye roligere nå og Pappaen er helt i hundre :-)
Jeg er også gravid med min først, så alt er helt nytt.
Men i allefall, på apoteket får du kjøpt et kosttilskud som heter GRAVID. Her får ud i deg daglig dose med folat + mange andre vitaminer som er lurt å ta når man er gravid, bl a jern. Jeg syns det var greit å bare ta en type. Er ikke så glad i å ta tabeletter liksom. hehe!
Jeg ringte legekontoret mitt og fortalte at jeg hadde testet positivt, og lurte på hva jeg skulle gjøre da. De var veldig hyggelig og satte meg opp på en tidlig time, så jeg kunne spørre legen om ting jeg lurte på. Vet at det er veldig forskjellig hvordan legekontor behandler pasientene, så husk at du har valg muligheter!