Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
UL i dag:-)
14:28 13.05.2008
Har vært på tidlig UL i dag og vi så hjertet som slo som en trommestikke og ungen var 18mm lang (eller kort...) og alt så veldig fint ut. Gjett om vi er glade nu. Og minst 10 kg lettere for bekymringer. Og alle ryggsmertene jeg har hatt i det siste som jeg har vært SÅ bekymret over, er mest sannsynlig bekkenløsning siden jeg hadde det i mitt forrige svangerskap, men da betydelig senere.
Skjønner ikke helt dette med utregning over hvor langt jeg er på vei. Ut i fra terminberegning på "min side" her inne, er jeg i dag 9+1 uker på vei. I følge jordmora er jeg 8+0 på vei og egentlig også ut i fra en "normal" beregning der man skal regne fra første mens dag. Ble jo litt nedtur, for da har jeg jo enda 4 hele uker igjen med bekymring om dette skal gå bra eller ikke. Men får trøste meg med at alt så fint ut på sykehuset i dag og at jeg får komme tilbake hvis bekymringene blir for store. Er vel noe spesielt med oss IVF'ere...
Å, så koselig å se det lille knøttet på skjermen da.
Står det 9+1 på din egen side, eller står det at du er i uke 9?
Til meg står det at jeg er nå i uke 5 som går fra 4 til 4+6. Jeg er 4+5 i dag.
Altså er du 8+0 men er i uke 9 (Du har 8 fullgåtte uker bak deg)
Ble krøkket forklart dette, men håper du skjønner hva jeg mener:0)
Det står at jeg er i 9.svangerskapsuke. Så er jeg da i uke 8 eller uke 9??? Hva skal man si når man blir spurt hvor langt man er på vei da? 8 eller 9 uker??? Skjønte forklaringen din (nesten i hvertfall...:-))