Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Hvor mye har dere gått opp?
19:35 13.05.2008
Var på kontrol hos jordmor idag for første gang;) Er havveis om noen dager i svangerskapet. Hadde gått opp ca.4kg;) Var litt spendt på vekta siden vi ikke har vekt hjemme, hehe.. Så var jo ok vektoppgang det synes jeg. Får se åssen det blir i neste halvdel, hehe...
Jeg fikk nesten sjokk sist! Var hos ernæringsfysiolog på torsdag og hadde gått opp 6kg på 6 uker!!!
Men jeg har en del vann som jeg har fått siste ukene.
Hadde bare gått opp 1,6kg til uke 16.
Nå er jeg i uke 22. Håper på å ikke gå opp mer enn dobbelt av dette, men vet av erfaring at det kan bli mer :(
Det høres bra ut det ja:) Sist gikk jeg lite opp i vekt, var nok pga at jeg kutta ut godis når jeg oppdaga at jeg ble gravid. Er nemlig en godisgris til vanlig:)
Kutta ut godisen denne gang og, så har ikke gått opp noe enda....men må begynne å røre mer på meg. Ikke sunt å sitte så mye stille som jeg gjør. Prøver å få med sambo på turer, men han er lat selv;) Så nå skal jeg begynne å gå mer, får ikke til å løpe, da kommer kynnerne som haggel...og bor på landet uten noe treningstilbud for gravide. Så da blir det gåturer. Mye fin natur:D
Jeg er i uke 15 og har gått ned 4 kg. Aner egentlig ikke hvorfor, for spiser så og si det samme som før, og ikke har jeg vært kvalm heller. Men jeg har nok å ta av, så jeg tror ikke det gjør noe ...
Jeg har gått opp 14 kg og er 25+4 i dag. Lurer på hvordan dette skal ende, har tross alt langt igjen enda. Jeg var dog litt undervektig før jeg ble gravid (158cm og 48 kg) men det får jo være grenser for hvor mye jeg legger på meg om dagen.....stønn
hey:) jeg er 17+4 og har gått opp 0,5 kilo... hmmm, litt rart egentlig, er jo ikke noe særlig feit eller syltynn, trodde man skulle gå opp mer? menmen, d kommer sikkert mange kilo etterhvert, så skal ikke bekymre meg:)
Er i uke 17 og på kontroll i dag hadde jeg gått ned 2 kg siden sist kontroll for 6 uker siden. Men det kommer nok snart til å gå motsatt vei regner jeg med! ;o)
jeg får helt vondt i meg av denne vektgreia nå, men har gått opp 11 kilo nå, uke 20....Gjaiks!!! skummelt.... håper d ikke kommer så mange ekstra kilo fremover.. men d ser nå slik ut da... godt den lille har d fint da!!=) det som teller mest!!!!!!=D
Hadde akkurat slanket meg, da jeg ble gravid og lå på 54 kg. Var kanskje litt for tynn. Gikk opp umiddelbart til 58-59 kg som er idealvekta mi. Ligger nå på 64 i uke 21. Er ikke så nøye, jeg tror man legger på seg i forhold til utgangspunktet, arv og andre ting.
Vel, her kommer dundra.... er 27 + 3 og har gått opp 15 kg. Har masse vann i kroppen nå som jeg prøver å kvitte meg med. Men ser uansett ut som jeg havner på det jeg gikk opp sist. Gikk opp over 30 kg (masse vann og sv.skapsforgiftning), men gikk ned alt med en gang etter fødselen. Bare håper jeg slipper unna sv.skapsforgiftning igjen.
Jeg er 24uker og gått opp nesten 7kg. Har plutselig gått opp mye på kort tid, 4kg har kommet på 4uker...:( Begynnte ikke å legge påmeg før jeg var over 12uker på vei, og håpte jeg skulle sleppe å gå opp så mye som sist (25kg..). Men fortsetter det i dette tempoet så kommer jeg nok til å legge på meg like mye..:((( Er flink å gå tur hver dag, har en aktiv krabat på 20mnd også,så er ikke mye jeg sitter iro..men kg kommer fordi..jaja, er vel bare sånn det er med noen..
Jeg går inn i uke 18/19 i morgen. Ikke lagt på meg noenting, (først gikk jeg ned, så opp en snau kilo, men nå ned igjen.) men hadde litt ekstra når jeg ble gravid. Magen vokser hvertfall, den er meget synlig for å si det mildt....og puppene også (fra C til D, snart må jeg visst opp en str. til i bh). Nå veier jeg 65.5 kg. 160 høy.
Forrige svangerskap gikk jeg fra 58 til 83 kg. Etter fødselen ned igjen til rundt 60.
18+2 og gått ned 3 kilo. Orker ikke chips, snop eller alkoholfritt øl. Har aldri drukket brus heller. Men er litt tjukk fra før med mine 83 kilo på 173 cm. Satser på å ikke tippe 100kilo denne gang. Det ga mye rygg- og knesmerter sist.
Spent på om barnet ser bra ut på UL mandag.
13+6 i dag og har gått ned 3 kg. har kastet opp mye, og er litt bekymret, men babyen tar jo det den skal av næring uansett. Det snur nok når jag får matlysten tilbake...
Jeg er i uke 15 og har gått opp 3,5 kg. Gikk opp 20 sist.. frykter det blir verre denne gangen, for jeg har allerede fått litt vann i kroppen.Uff, når jeg leser hvor lite mange av dere andre har gått opp får jeg dårlig samvittighet. Blir nok litt mye snikspising når mannen er på jobb ja:(
Er 16,5 uke på vei, gått opp 3,5-4 kg (usikker på vekta mi før jeg ble gravid). Synes ikke vi skal henge oss så mye opp i hva andre har gått opp eller ned jeg, vi er jo alle vidt forskjellige på alle måter!
Jeg var slank før jeg ble gravid, men har blitt smalere i ansiktet og over rumpa selv om jeg har gått opp 3-4 kg, så det er umulig å uttale seg om hva som er normalt eller ikke uten å vite mye mer om hver enkelt (",)
Jeg er 16 uker og gått ned et par kilo.. pga oppkast vil jeg tru... samboeren min mener det ser ut som om jeg har lagt på meg, men det er vel den lille magen som lurer han. Ellers så er kroppen forandret i fasong på et vis også...
10 kilo og 18 uker idag.Mulig det er litt over gjennomsnittet men jeg fokuserer på andre ting enn vektøkning...det regner jeg med går av med trening etter fødsel...Jeg synes det virker som om mange her inne har lagt på seg altfor lite.Håper ikke dere slanker dere jenter.
10 kilo allerede. Man skal selvsgt ikke slanke seg, men tro meg, det er nå kiloene kommer og i ammetåka med kanskje bekkenproblemer (som jo blir enda verre med for mye vekt på kroppen) er det ikke lett å få trent. Gikk opp 20 kilo sist og det var for meget.
De anbefaler ulik vektøkning utfra hvor mye man har på kroppen fra før. Er man overvektig (som meg med mine 83 kilo på 173cm), skal 7-12 kilo være nok. Ved 18 uker er det bare 2-3 kilo som utgjør større bryster og selve livmoren med dets innhold.
De sier også at fettet må vekk mens man ammer, for etter ammelsutt så kaspler fettcellene seg skikkelig igjen og det er ille å bli kvitt lagrene.
Slaker meg overhodet ikke, og er heller bekymret over å ha gått ned 3 kilo. Midt i uke 18.
Uke 19 og nesten 7 kg...uff, for mye synes jeg. La på meg 23 kg sist, og håper å komme under 20 denne gangen. Kiloene raste ikke av sist, og jeg måtte skjerpe meg skikkelig for å få dem av. Det gikk til slutt, innen 9 måneder etter fødselen. Tror mange må gi det litt tid..
26+6 og ca 5 kg, det gár litt opp og ned i forhold til dagsformen. Har vaert stabil rundt 4,5-5kg i 1-2mnd. Jeg hadde ogsá en BMI pá rundt 27 da jeg ble gravid sá jeg behóver ikke á gá opp sá mye heller. Men sliter litt for á holde meg unna snop.
Begynner på uke 24 i morra og har lagt på meg 4kg.
Forrige svangerskap hadde jeg lagt på meg dobbelt så mye så langt.. Og da holdt jeg meg unna alt snop og brus - denne gangen spiser jeg masse av det.. Er helt hekta på solo, men prøver å begrense meg :P
Men jeg også venter på skikkelig het sommer og masse vann hehe..
Jeg har gått opp en kilo bare. Og er i uke 24 :-) Men så var jeg ganske feit fra før av :-) Har ikke vært kvalm, men det å ikke drikke øl hjelper nok mye:-)
har kommet opp på startvekta ijenn,var -8 er nå i uke27,er redd jeg skal legge på meg like mye som sist,slanker meg ikke men er sunnere! synes vekten skal være opp til vær enkel! vi er alle forskjellige og jg er overvektig fra før så nå trives jeg med meg selv:0) lykke til jenter!!!! ps: hvor mye er normalt å ha lakt på seg nå??? noen som vet??
Jeg er i uke 24 naa og har gaatt opp 5-6 kg. Jeg synes dette er ganske mye, men det er foerstemann, saa jeg har ingen erfaring fra foer. Er ganske lav (1,62), saa jeg haaper det ikke blir saa voldsomt mange kilo til slutt. Noen som har foedt foer som er rundt samme hoeyde og som var slanke foer de ble gravide som kan dele erfaringer? Synes det meste har lagt seg paa magen og puppene da, saa resten ser litt likt ut egentlig.
Jeg er 13+5 i dag og har hittil gått NED 6 kg... Har vært utrolig kvalm og har mindre matlyst enn vanlig. Skal legges til at jeg har noen kg for mye på kroppen, slik at jeg håper jeg skal klare å ikke gå opp for mye (jeg trenger jo ikke akkurat ammetillegg).
Jeg var hos jordmor i går, har gått opp 3,4 kg fra startvekten. Er 19+5 i dag. Men, gikk ned et par kilo i starten på grunn av mye oppkast, så har vel tilsammen gått opp 4-5 kg.
Er 15+1 og har gått opp 6 kg.... Venter tvillinger og slutta med røyken da jeg testet positivt, da var jeg 3+4. Gikk opp de 6 kiloene de første 7 ukene, så har det stagnert etter det. Var ikke kvalm i begynnelsen, men hadde stor appetitt på mat og ikke snop!!!( sikkert pga røykeslutten)