Gratulerer - og lykke til på ferden!
Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette, desverre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
å så utrolig lei jeg er av å være redd!!!!!!!!!!
19:38 13.05.2008
Jeg testet positivt etter ivf fredag 2. mai. Har nesten ikke hatt noen symptomer, litt strekking og oppblåst. Derfor tok jeg hcg test og fikk vite at fra 2. til 5. mai hadde vært en fin stigning! 425 17dpo og 1950 20 dpo. Har en uke senere ikke fått noen fler symptomer enn at jeg har noen ganger hatt metallsmak i munnen og er virkelig oppblåst i magen på kvelden. Jeg går hele tiden og forteller meg selv at alt sikkert er helt fint selv om jeg ikke har flere symptomer. Så når jeg er på jobb i dag får jeg plutselig sinnsyk verking i nedre del av magen som står på i ca 15 min. Det kommer også litt misfarget utflod. Og like fort som det begynte forsvant det. Ikke mer vondt og ikke mer utflod! Hva skjer???? Har allerede mistet to ganger før, vil ikke gjennom det igjen!! Noen som har opplevd lignende?
Sv: å så utrolig lei jeg er av å være redd!!!!!!!!!!
20:08 13.05.2008
Jeg har hatt litt brunaktig utflod flere ganger i løpet av de siste ukene. Har kjent på hver minste magesmerte, men tror ikke jeg har hatt noen ordentlige smerter bortsett fra i dag. Gjorde skikkelig vondt helt nederst i magen, men tror det bare var noe med fordøyelsen. Var uansett på UL i dag, og alt var helt fint! Be om en tidlig UL så du slipper å bekymre deg.
20:12 13.05.2008
jeg har slitt med det samme, har begynt å ta idoform og minfoem (for luftsmerter)
for meg var disse smertene forferdelige! var sikker på at jeg aborterte så vondt var det, knakk jo sammen, å de kom i plutselig, så igjen 2-3 timer etterpå..
de smertene er borte nå etter at jeg startet på disse tablettene, legen sa at det bare var luftsmerter, så da stolte jeg på han, å sannelig virket det!!
har også vært plaget med LITT brunlig utflod (bare bittelitt av og til) helst siden jeg var 5 uker på vei, idag er jeg 9+0, så tenk positivt, det går bra! er mye som skal tøyes og strekkes i livmoren din nå!!
20:35 13.05.2008
Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg har i det siste følt at symptomene har forsvunnet og følelsen av å være gravid er forsvunnet. jeg har forsøkt å ringe min fastlege i 4 dager nå, men det er umulig å få snakke med henne på telefon og like umulig å få time. Jeg fikk time hos henne om halvannen uke....
Magesmertene har jeg også hatt, både nå og forrige gang. Det var helt sykt vondt, og jeg var skikkelig engstelig. Jeg var på Ullevål under forrige svangerskap, og da sa de at det antakeligvis var leddbåndene som strakk seg eller luftsmerter. Nå har jeg begynt å ta Minifom og det hjalp:)
Det går nok bra med deg! Ta kontakt med legen din. (Håper din lege er mer kompetent enn min;))
08:52 14.05.2008
Tusen takk for tilbake meldinger, det hjelper masse!! Jeg har allerede snakket med lege og har vært og tatt hcg prøver i dag og skal ta på fredag også, i tillegg til at jeg får tidlig UL på fredag også. Så da skal jeg få de svarene som er mulig. Det har ikke kommet noe mer utflod og ikke noe mer smerter så jeg håper at det går bra. Men klarer ikke helt å være optimistisk allikevel! Hadde hjulpet med litt mer symptomer! Men svarene deres hjalp i allefall! Håper virkelig det kan tilskrives luftsmerter, men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skulle få brun utflod av det....
Og 3 blir 4, du får ha masse lykke til med legen din! Virker ikke som den beste å ha i en situasjon som denne!