GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Fy faen igjen! (Kapittel 2… Langt…)
21:23 13.05.2008
Vet ikke om dere husker at jeg for ganske nøyaktig to uker siden hadde en utblåsning etter å ha fått beskjed om å jobbe så mye overtid jeg bare klarte på jobben. Dette i tillegg til ”spøking” om jeg hadde samvittighet til å ta ferie nå (etter at jeg hadde gjort det jeg skulle og vel så det). Vel, her kommer fortsettelsen.

I dag ble jeg nemlig ropt inn på kontoret til sjefen for å diskutere ferie. Der sitter også kollegaen min, hun samme som det var ”problemer” med for to uker siden også. De hadde da tydeligvis sittet og diskutert ferie og skulle nå fortelle meg når jeg kunne ta ferie. (Må bare klargjøre at kollegaen min og jeg er likeverdige her altså, hun er IKKE min sjef.) Jeg får til slutt den ferien jeg i utgangspunktet hadde søkt om, men får også beskjed om at den ene uka var under forutsetning av at jeg virkelig tok i et tak og jobbet overtid uka etterpå. Jeg sa at jeg skal gjøre så godt jeg kan, men lovet (med vilje) ingenting. De to andre ukene jeg hadde søkt om fikk jeg også etter mye om og men. Og sjefen måtte jo ta sine forbehold siden de ikke hva slags form jeg var i frem mot permisjon. Forbehold om hva, spurte jeg… Nei at jeg kanskje ikke kunne jobbe så mye som før den siste mnd før permisjon. Fikk aldri noe svar på hva disse forbeholdene hadde men ferien min å gjøre, men fikk nå innvilget mine ønskede uker. Til slutt skulle jeg sikkert sittet igjen med en smak av at de hadde ofret seg for at jeg skulle få vilja mi. Satt heller igjen med en ganske emmen smak av at de hadde råttet seg sammen mot meg… Syns det er helt forkastelig av sjefen å skulle diskutere min ferie for første gang i påhørsel av min kollega. Greit vi jobber sammen og må prøve å tilpasse feriene littegrann, men han burde uansett tatt en prat med hver enkelt av oss og så en felles prat.

Punkt nr 2 på lista var permisjonen min. Fikk beskjed om at jeg nå måtte bestemme når jeg skulle ut og hvordan vi skulle gjøre det. Jeg har sagt at jeg skulle på UL i dag og at jeg antagelig fikk ny termin da, så jeg forklarte igjen at jeg ikke ville si noen dato før dette var gjort. Det var jo for så vidt greit. Jeg har også prata med sjefen om at jeg kunne tenkt meg en 50-50-løsning for sambo og meg mot slutten slik at vi jobber og er hjemme 50% hver. Dette har sjefen tidligere syntes har vært en kjempeidé! Nå har han snudd helt på flisa og sa at det var uaktuelt. Prøvde å argumentere for at dette jo ikke ble noe annerledes enn de andre som arbeider deltid i firmaet, men det var til ingen nytte. Han sto på sitt. Javel, sa jeg-da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Påpekte for øvrig at jeg syntes det var rart han hadde snudd så på meningene sine på så kort tid, men sånn var det visst bare. Greit nok, det var ikke noe tema jeg gadd å krige for, det var bare noe jeg så vidt hadde tenkt litt på.

Så begynner han å forlange at sambo skulle ta sin del av permisjonen på slutten av permisjonstiden. At han ville ha meg tilbake på jobb 100% fra den dagen jeg begynte igjen. Ikke noe slingringsmonn, og at sambo skulle ha sine uker midt i var helt uaktuelt. Fikk beskjed om at dersom det var lovfestet at det er vi som bestemmer når sambo skal ha permisjon så kom han kun til å ha forefallende arbeide til meg. Jeg vet ikke nøyaktig hva han mener med det, men for meg så høres det ut som at ”tvinger du meg, så tar jeg igjen-bare vær klar over det!!” Jeg prøvde å si at dette får de jo til i andre bedrifter, men det var ingen kjære mor, nei. Han ville ha det på slutten og om jeg ikke gikk med på det visste han ikke hva han kom til å klare å finne av jobber (altså, jeg får jo lønn og er på jobb men han truer med at jeg må gjøre alle drittjobbene…).

Etter at den festlige diskusjonen var over fikk jeg beskjed om at jeg ville få utbetalt penger via nav, ikke via bedriften. Jeg prøvde å argumentere for å få det gjennom bedriften, og brukte idiotisk nok dagens arbeidsmarked som et argument. At dette kanskje var et gode han ville tilby i et sånt marked. Fytti katta, dere skulle sett fyren steile. Fikk tirade på tirade om at det var et drøyt argument og at denne bedriften gjorde jaggu nok for sine medarbeidere med turer og mobil og bredbånd og jeg-vet-ikke-hva og at det fikk være måte på å komme med trusler. Jeg la meg helt flat, beklaget og sa at han oppfattet nok argumentet på en helt annen måte enn det var ment. Jeg mente at i dagens arbeidsmarked har jeg hørt om flere arbeidsgivere som gjør dette som et godt tilbud til sine ansatte, men jeg mente på ingen måte at jeg kom til å si opp dersom jeg ikke fikk dette. Han fortsatte å tordne, jeg beklaget igjen og sa til slutt at ”nå må vi bare legge denne diskusjonen død, dette var ikke ment slik det ble oppfattet!” Jeg innser at det var et dumt argument å slenge ut, men etter å ha beklaget to ganger syns jeg han kunne gi seg med tordentalen sin altså…

Sist, men ikke minst, fikk jeg beskjed om at noen fag jeg skulle ta, på firmaets regning, ville han at vi skulle se an litt. Avtalen har hele tiden vært at jeg skulle ta disse fagene så fort som mulig. Jeg har sagt at jeg kunne tenke meg å komme i gang med et fag i permisjonstiden og han har holdt litt tilbake på det. Men sånn som jeg kjenner meg selv tror jeg det er lettere å lese når jeg er hjemme med barn (litt uti permisjonen da selvsagt) enn når jeg skal ha jobb, barn og studier samtidig. Dette brukte han selvsagt mot meg og sa at om jeg trodde det ble verre når jeg hadde jobb ved siden av var det jo i hvert fall ikke noe vits i å begynne mens jeg var i permisjon. Da kom jeg jo ikke til å fullføre. Jeg mener at det er lettere å fortsette når man først har kommet i gang, da har man liksom funnet rutinene igjen. Men dette ville han ikke være med på og mente at dette fikk vi se an etter hvert. Jeg gadd ikke å diskutere med ham mer, disse fagene skal jeg ta uansett, og om jeg føler for det så begynner jeg i permisjonstiden. Da får jeg heller betale det selv, for dette er fag som bare gjør meg mer attraktiv på markedet. Så jeg avsluttet den diskusjonen der.

Med det var samtalen over og jeg var så sint, skuffet og lei meg at jeg satt noen obligatoriske minutter på kontoret før jeg føk inn på do og endelig kunne la det trille noen tårer. Klarte å komme meg gjennom dagen uten å grine mer, men da jeg kom hjem trilla tårene som bare det. Jeg føler meg så ”lurt” og lurer på hva i alle dager han mener jeg har gjort galt? Sjefen min, som frem til nå har vært tidenes mest forståelsesfulle har plutselig blitt monstersjefen som skal rakke ned på alt… Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal ikke på kontoret i morgen, skal ut til kunde, men har veldig lyst til å sette meg ned og prate med sjefen på torsdag. Vet bare ikke hva jeg skal si, og er livredd for å begynne og grine (har veeeldig lett for det når jeg blir sint/lei meg).
Kjerstipusen og lilleknøtt
Sv: Fy faen igjen! (Kapittel 2… Langt…)
21:47 13.05.2008
Å herlighet.. jeg skjønner deg GODT! Du har all grunn til å være frustrert og føle deg overkjørt ja.. Jeg kunne skrevet et langt svar til deg her, men jeg skal kortfatte meg.
- Er du organisert? Ta isåfall kontakt med organisasjonen din og be om et møte med dem. Forhør deg om alle dine rettigheter i forhold til disse temaene som sjefen og du snakket om nå. Det sjefen din bedriver, virker for meg som gravid-trakassering/diskriminering på arbeidsplassen, og det er utrolig utbredt (men ulovlig!!) Verdens flinkeste sjefer kan bli til jævler så fort de må forholde seg til gravide ansatte...
Og til sist- jeg er ikke i tvil om at jeg ville sykmeldt meg fra denne jobben så fort det lar seg gjøre, for så å gjøre det jeg kunne for å finne en annen jobb når permisjonstiden nærmer seg slutten.. Ikke en sjef jeg ville jobbet for igjen, nå når han har vist sitt sanne ansikt. LYKKE TIL! :)
heidin
21:57 13.05.2008
I likhet med alle andre må også din sjef forholde seg til arbeidsmiljøloven. Du har krav på ferien din, dette er fastsatt i loven. Når det gjelder fødselspermisjonen, så er reglene slik at arbeidsgiver skal varsles senest 3 måneder før permisjonen starter. Hvordan du og din mann velger å dele permisjonen er helt opp til dere, og sjefen din kan ikke stille noen som helst krav her. Med slike holdninger som sjefen din har kommer vi aldri til å få full likestilling i arbeidslivet her i landet. Dessverre...
Lys og varme
22:34 13.05.2008
Jepp, han må forholde seg til lover og regler. Men han gjør det på en jæ**ig sleip måte. Jeg får valget mellom å ta ferien min når jeg vil og jobbe ekstra etterpå eller å ikke få ferien når jeg vil. Det kan han faktisk nekte meg, for om vi ikke kommer til enighet er det arbeidsgiver som har siste ordet. Han sier heller ikke at sambo og jeg ikke kan dele permisjonen som vi vil, men at dersom vi ikke gjør det slik han vil så vil han gjøre det som tungt som mulig for meg.

Han gjør altså ikke noe ulovlig, men er forbaska sleip i måten å uttrykke seg på. Problemet er bare at jeg gjennomskuer ham, men vet ikke hvordan jeg skal takle det.

Er nok ikke organisert og vet ikke hvor mye det ville hjulpet heller. Vel hadde jeg fått sterkere folk i ryggen, men ville endt opp med å bli skikkelig uglesett på jobben i og med at det ikke er noe miljø for organisering der. Og det er ikke akkurat en ønsket situasjon det heller.

Når det gjelder sykemelding har jeg tenkt tanken i dag, tro meg. Men da skjer jo akkurat det han sier han må ta "forbehold" i forhold til. Da får han "rett". Jeg vil så gjerne bevise at han tar feil, at jeg kan stå på til jeg går ut i permisjon, for det er ingenting i formen min som tilsier noe annet. Men får ikke tidenes bøtte med inspirasjon etter en sånn dag altså!

Takk for støtte forresten, det hjelper å høre at det ikke er jeg som er helt skrudd i hodet...
22:33 13.05.2008
Fy f ja det kan du sei!! Det er helt utrolig at det går ann og si og gjøre slike ting. Du må ikke gi deg med dette. Håper du har noen og snakke med. Og du må gjøre som de over her sier, du MÅ kontakte fagforbund eller arbedsmiljølover og slike ting.. Du har alle rettigheter på ferie og permisjon og du og bf kan dele og bestemme sånn som dere vil. Nå er det jo slik at du skal nesten ta en dag nå og en dag nå bare for å irritere sjefen din.. Jeg blir så provosert at det går ann å være slik.. Håper du får hjelp til å gå videre med dette, og finner en god løsning som er god for deg og barnefaren. Lykke til!!
Ole-Brum:)
22:59 13.05.2008
Herre gud for en situasjon!

Du har helt rett han bryter faktisk ingen lover, men turer og truer fram sin vilje, Nå er vel ikke det helt lov heller , men vanskligere å sette fingeren på i forhold til hvilke regler som brytes.
Uansett å behandle deg dårlig fordi du er gravid er stygt og ulovlig

Jeg føler sånn med deg og at du klarte å ikke gråte ja det skjønner ikke jeg! Man kan jo bli så sint at man ikke gråter med en gang :)

Det eneste jeg har litt forsåelse for på helt generelt grunnlag er at det er vanskelig for arbeidgiver å få oss mammaene tilbake i jobb i 6 uker midt i permisjonen- Det avhenger selvfølgelig av hva man jobber med..

Skjønner at du vil bevise at du klarer dette, men husk også at det vinnet du lite på. Som du selv sier dagens arbeidsmarked er på din side og helsa di trivsel og babyen MÅ komme foran!!!
Husk det:)

Lykke til

Har ikke mange råd, men om det skulle være noe ville jeg punktsatt dette sånn som du har gjort her og skrevet en oppsummering rundt hvert punkt sånn at når du setter deg ned kan du sakelig gå igjennom punktene og si hvordan du oppfattet dette. Sjefen din kan da få muligheten til å reformulere seg om han ønsker det.

Du kan jo også sende et resyme på mail om du ønsker, men da hisser han seg vel bare opp

Skulle han fare opp så må du påpeke at det er svært dårlig lederskap å ikke kunne ha en sakelig prat rundt dette.

Blæææææææææ
Herkules
23:09 13.05.2008
Mannen må være syk i hodet....

1. Han har ikke lov til å bestemme noe som helst om hvordan du og din sambo skal dele permisjonen (ja han kan komme med ønsker).
2. Han har ikke lov til å gi deg andre arbeidsoppgaver enn normalt fordi du er gravid, har permisjon ol så sant det er forhold som tilsier at du ikke kan utføre dine vanlige arbeidsoppgaver (f.eks. hvis du jobber med kjemikalier).
3. Han har ikke lov til å gi deg ferie kun med betingelser om at du jobber overtid uka etter. Alle arbeidstakere i norge har krav på minimum 4 ukers ferie.
4. Avhening av kontrakten din i fht om han kan kreve overtid i det hele tatt. MEN du kan kun jobbe et vist antall overtidstimer i uka.
5. En avtale er en avtale, selvom den er muntlig. Hadde dere en avtale om at du skulle ta fag på firmaets regning gjelder den. Hvis det er vanlig praksis at firma betaler for kurs, er det jo helt urimelig at du plutselig skal betale selv. -Men om du faktisk kan ta fagene/kursene mens du har permisjon er jeg faktisk ikke sikker på. -Tenkte å sjekke opp det samme selv...

Har dere verneombud på jobb? -Dette er krav for alle bedrifter med mer enn 10 ansatte. -Dette skal være en person UTENFOR ledelsen. Dette kan du ikke gi deg på.
Makko med gutt i magen
08:14 14.05.2008
Herkules: Ja, det er akkurat det. Det er nok ikke helt lovlig å oppføre seg som han gjør, men det er sånn oppførsel som blir fryktelig vanskelig å sette fingeren på. Det vil være ord mot ord, og han kan gjemme seg bak at han ikke har gjort noe ulovlig. Han vil bare fremstå som litt ufin... Takk for råd om å skrive resyme, det har jeg gjort og er veldig glad for det! Etter noen dager glemmer man hvordan ting ble sagt, og da kan det være greit å ha noe å se på. Tror ikke jeg kommer til å sende ham noe på mail, nei. Tenker litt sånn at alt som er skriftlig kan brukes mot deg. Om noe blir uttrykt litt feil i en mail kan man ikke ta det tilbake på samme måten. Har tenkt å ringe ham i dag og avtale et møte i ettermiddag eller i morgen og ta opp saken med ham. Si at jeg følte meg veldig dårlig behandlet i går og at jeg er usikker på hvor jeg har ham om dagen. (Nesten så jeg har lyst til å spørre hva galt jeg har gjort som får ham til å oppføre seg sånn...) Så krysser jeg bare fingrene for at jeg klarer å komme meg gjennom en sånn samtale uten å gråte... Blæ...)

Makko..: 1: Det er jo akkurat det han sier. At vi gjør som vi vil, men så sier han at dersom jeg kommer tilbake når han ikke vil så kommer han kun til å ha forefallende arbeid til meg. Og det forstår jeg til en viss grad i og med at vi jobber som kosnulenter og jeg dermed ikke kan få kundeansvar for 6 uker. Men det er en råtten måte å "true seg til" å få vilja si på fordet.
2: Har en typisk kontrakt hvor det står at jeg skal gjøre det som "til enhver tid faller innunder stillingen". Dvs at han kan selvsagt ikke sette meg til å vaske gulvet, men han kan få meg til å gjøre all drittjobben for alle andre...
3: Han ikke lov å gi ferie med betingelser nei, men han kan nekte meg å ta ferie når jeg vil ha den. Man har dessverre ikke krav på å få ferie akkurat de ukene man vil, kun innenfor et visst tidsrom :( Og dermed kan han i praksis sette sånne krav. For om jeg ikke går med på å jobbe mer får jeg ikke den uka jeg vil ha... Ikke ulovlig, men vannvittig sleipt...
5: Avtalen gjelder forsåvidt fremdeles, men nå har den blitt til at vi skal se an når jeg begynner å ta disse fagene. Han har ikke sagt at jeg ikke kan ta dem, men at jeg ikke bare kan begynne når jeg vil. Men akkurat dette punktet er ingen big deal. Jeg begynner når jeg føler for det også får vi heller se om jeg må betale noe selv eller hvordan det blir. Det er uansett en investering, så det spiller ikke så stor rolle. Det bare irriterte meg at han måtte pukke på dette også i går. Jeg kjenner da sørenmeg meg selv bedre enn ham...

Verneombud ja, det hadde vært fint. Hun sluttet for et par mnd siden, og såvidt jeg vet er det foreløpig ingen som har overtatt vervet... Tenkte på det i går kveld at jeg lurte på hvem det var, men hvem skal man spørre om sånt da?! Kan jo ikke spørre sjefen, for hvorfor lurer jeg på det...?? Hehe, ikke så greit.
09:24 14.05.2008
Uff, får helt vondt av å lese hva du må gå gjennom på jobben. Føler med deg. Jeg har heldigvis sluppet unna noe slikt. Men det er helt utrolig at det går an av andre mennesker å være så egoistiske og bry seg så lite om andre og deres situasjon!!!!
Sko gjerne likt å gitt sjefen din en overhaling:)

Men lurer på en ting: Hva er argumentene for å få permisjonspengene fra bedriften og ikke nav? Har hørt litt forskjellig der. Tror vi gjør det gjennom bedriften her, men godt med litt argumenter...:)

Hold motet oppe og masse lykke til videre.:)
Elisabeth '79 m/bim
09:57 14.05.2008
Dette var ingen grei sjef nei!!

Jeg har det på samme måte forresten, med å begynne å grine når jeg føler meg urettferdig behandlet..
Føler meg så svak da på en måte, men det er vi jo ikke fordi om vi viser følelser.
Snarere tvert imot! :)

Stå på ditt du! ;)
Nina_J
10:54 14.05.2008
Argumentene er vel dessverre ganske tynne. Å få lønnen forskuttert fra firmaet er noe man overhodet ikke har krav på, så det blir opp til hver enkelt arbeidsgiver om de vil gi den ansatte dette godet. Men det pleier å være en-for-alle. Så om en i bedriften får det bør alle få det.

Men du kan jo prøve å argumentere med at du har gjort en god innsats og at dette er noe du syns du fortjener... Bare hopp over å bruke arbeidsmarkedet som argument, det falt ikke helt heldig ut for min del ;) Og det skjønner jeg faktisk altså, selv om det ikke var ment slik det ble oppfattet av sjefen min...

Har nå avtalt møte med sjefen i morgen. Skal sette meg ned og skrive punkter og prøve å holde tårene inne. Får heller bryte sammen på do etterpå ;)
12:58 14.05.2008
Det som ofte blir den store forskjellen er at om arbeidsgiver betaler lønna di får du gjerne også feriepenger at lønna. Dersom NAV betaler får du kun feriepenger for de 12 første ukene. Resten får du ikke feriepenger av. Dette har alle som jobber i stat og kommune. Og en del som har tariffavtaler, ellers er det avtaler man gjør med arbeidsgiver.
Myra
13:44 14.05.2008
Ja, det er det med feriepenger jeg har hørt tidligere...Det er blitt gitt fra arbeidsgiver til ei som er i permisjon nå, så regner med at det skal gå for min del og.

masse lykke til på møtet imorgen. Håper det går bra:)
Elisabeth '79 m/bim
13:57 14.05.2008
Ja, forskjellen for oss er stor, og enda større når man tjener over 6G, men argumentene er det desverre få av :( Men da får nok antageligvis du også dette i og med at det er kotymen på arbeidsplassen din. Og da har du hvertfall dette som argument også :)

Takk for lykkeønskninger, det trengs nok!! Og lykke til til deg også, håper du får det gjennom arbeidsgiver :)
14:17 14.05.2008
Hei Kjerstipusen og lilleknøtt

Jeg har svart deg tidligere, og sier det igjen - la han true og styre, ikke la det gå inn på deg. Han må forholde seg til lover og regler. Du må si ifra ang permisjonen din 3 mnd før og husk at du også kan velge tidskonto (som lar deg velge når du vil jobbe og når du vil ha permisjon ila 3 år) - vis han heller at du er sterk og ikke lar deg overkjøre av slike dumme uttalelser. Han er og blir en fjott!!!
I verste fall ender det bare med at han gjør hverdagen din ekkel og lei, og får en sykmelding fra deg for resten av svangerskapet. Kan hende det er det han ønsker, siden arb.giver kun betaler for de første 16 dagene og NAV resten frem til du evt går ut i permisjon. Men du skal overhode ikke bli tråkket på. Ferien er lovbestemt og kan ikke nektes, du kan selvfølgelig overføre 10 dager til neste år om du ønsker det. Han kan ikke styre hvordan permisjonen skal fordeles hjemme hos dere, det er en avgjørelse mellom deg og din samboer :-)
Reagerer også på uttalelsen om at du skal få ferie men da må du trå til å jobbe overtid uka etter, javel - er det pålagt overtid og betalt overtid, OG du har overskudd og mulighet, så greit. Men gratis arbeid, nei - det skal du ikke finne deg i. - og som jeg sa sist, jeg er selv arb.giver og dette skal du ikke godta.
Ha god samvittighet for det du gjør, følg lover og regler - hev nesa og vis at du ikke lar den pilles på ;-) så skal du se at han kanskje får mer respekt for deg når han ser at du ikke kan "dilles" med (?) (kanskje)
Uansett må jeg bare få si at han ikke er helt god, og aldri burde vært arbeidsgiver, dessverre. Ikke rart at folk sier opp.
Lykke til og ha en riktig god ferie, nyt den med GOD SAMVITTIGHET - ta den permisjonen du måtte ønske og studer/ta opp fagene du har ønske om. Det er DU som er viktig og unik :-)
stor klem
lykkeliten.i.magen
19:07 14.05.2008
Og hva skylder du den dusten! Blir arbeidsforholdene til en for stor psykisk påkjenning får du sykemelding fra legen din. Da kan han "plystre" ferien din når det måtte passe han mens du nyter den deilige "ferien" din som planlagt. Så hadde jeg drøyet innmelding om planlagt permisjon til siste frist og meldt inn deres planlagte permisjonsdeling som utgangspunktet deres var. SÅÅÅ hadde jeg opplyst vedkommende om at dersom han ønsker å diskutere din situasjon skal det skje under fire øyne eller sammen med de du måtte ønske å ta med deg på samtalen - hurpa har ingen ting der å gjøre!
Mamma til prinsessevilikke
16:57 15.05.2008
Tenkte jeg fikk komme med en oppdatering til dere som engasjerte dere i denne tråden :)

Har i dag hatt møtet mitt med sjefen og det gikk ganske bra. Begynte selvsagt å grine da, det var vel ingen stor bombe. Men jeg fikk nå sagt det jeg skulle si og forholdt meg saklig gjennom hele samtalen. Fremhevet at jeg var interessert i å finne en løsning som skulle fungere for alle og at jeg var interessert i å jobbe så lenge som mulig. Fikk også påpekt at jeg vil gjøre en så god jobb jeg kan så lenge jeg jobber.

Det han hadde blitt så forbanna for var noe som egentlig hørte til kapittel 1 av denne smørja. Det som skjedde for to uker siden da jeg fikk beskjed om å jobbe så mye jeg overhodet klarte. Da jeg sa nei til dette hadde han visst blitt fryktelig skuffa fordi han hadde venta at jeg skulle si ”ja, da trår vi til et par kvelder!!” Prøvde å forklare ham at det var ikke sånn det fremsto. Det fremsto som at her var det snakk om kveldsarbeid og helgearbeid i hvertfall en mnd fremover, men det var visst ikke det han hadde ment da. Vi ble nå enige om at jeg skulle være med på et par kvelder med jobbing, noe som også er helt greit!!

Så var det snakk om permisjonen. Sambo og jeg har nå blitt enige om at jeg skal ta ferie i 3 av hans uker. Han vil ikke ta sine resterende 3 uker i sept/okt, noe som tilsier at han må ta permisjonen inni min og at sjefen min ikke få vilja si. Det ble litt diskusjoner rundt dette, men til slutt gikk sjefen med på at vi måtte bestemme dette selv. Men da måtte jeg være forberedt på at han ikke visste hva slags jobb han hadde å tilby meg i de 3 ukene. Vi måtte også være forberedt på at neste gang var det vår tur til å gi, så dermed kunne han ikke garantere at vi alltid kunne få ferie når vi ville, og da snakker vi ferie i 2010 altså!!! Snakk om å skulle være langsint! Men det får bare være-vi får diskutere dette litt nærmere hjemme og se hva vi kommer frem til.

Hovedsaken er at tonen nå er adskillig bedre mellom sjefen og meg. Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at jeg skal tilbake dit etter endt permisjon. Men foreløpig sykemelder jeg meg hvertfall ikke, og det er jeg glad for! Jeg har jo lyst til å jobbe :)

Takk for all støtten, jenter! Det var godt å ha i bakhodet at det ikke er jeg som er klin gæærn når jeg satt der i dag :)
17:41 15.05.2008
Nå blander jeg meg litt inn i et trimester der jeg slettes ikke har noe å gjøre, rett og slett fordi jeg har uhyggelig mye erfaring med vanskelige sjefer.

Ett tips; meld deg inn i passende fagforening. Ingen trenger vite noenting, du kan betale kontigent via en regning i posten fremfor trekk i lønna, og arbeidsgiver/kollegaer trenger ikke få vite noenting!

Det er lett å sitte å si; hva skal jeg med fagforening? Hvorfor skal jeg kaste penger ut av vinduet hver måned for "ikkeno'"? Svaret mitt er; Hva skal du med forsikring?

Det høres ut som om du og din sjef nå har ordnet opp og at alt er levelig, men husk at han skal tjene penger og kun det. I tillegg har han nå vist litt av sine "true colours", så vær litt forsiktig med ham =)

Jeg har vært organisert i flere år, og jeg vil aldri, aldri mer være foruten en fagforening! Jeg har fått uvurderlig hjelp, og bare for å få noen som står på _min_ side og støtter meg og min sak på et saklig grunnlag hadde jeg vært villig til å betale dobbelt kontigent av hva jeg gjør =)

Husk at man som regel har tre måneders karantene etter innmelding i fagforening. Meld deg inn i dag ^^!

*tutler avgårde til Bli Gravid forumet igjen*
Pappalille
19:13 15.05.2008
Hei Kjersti!

Har du en tillitsvalgt på jobben din? Sånne problemer skal jo kunne taes opp med tillitsvalgt og som også kan delta med deg i møter med denne vanskelige sjefen.

Håper virkelig det ordner seg til det beste for deg og dere ¤
Gydamamma
19:21 23.05.2008
Det var godt dere fikk tatt en samtale og at det ordnet seg for deg :-) det er bra :-D Ofte lurt å snakke sammen og heller rense lufta ;-)
lykkeliten.i.magen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------